Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Miss_J

Miss_j's Tweede Kweekpoging

Recommended Posts

hee leuk opzetje miss-j zal de topics met veel aandacht volgen.

kan hier veel van leren.

groetjes jaws

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Miss_J,

 

Aangezien je je ventilatiekanalen groter wil en de 12,5cm moet vervangen, plus het feit dat je met een raam zit die je liefst beperkt opent ivm regen, wind, .. kan je het principe toepassen die NECROTH beschreef:

 

NECROTH wrote:

Hang eerst een gordijntje strak op zodat deze echt helemaal strak staat,

Maak een houten plank op maat van het kozijn met een gat ter grote van je luchtslang, en monteer aan een kant een flens.

dan timmer je de plank vast met de flens naar binnen, zodat er nog ruim 10 cm tussen het gordijn en de plank zit.

Sluit de afvoer luchtslang aan op de flens en je hebt een onopvallend luchtdicht afvoersysteem.

 

End quote/

 

Zo kan je meteen de flens met nodige diameter monteren op het bord die mooi het raamkozijn afsluit. Deze plank geef je dan best een likje met waterwerende verf. Ipv de plank vast te timmeren kan je deze ook op 4 hoeken voorzien van manuele schroeven om deze op te spannen tussen het raamkozijn.Als finishing touch kan je ook een opvangbakje plaatsen met de breedte van je vensterkozijn voor als het regent. Ik gebruik een opvangbakje die denk ik dient om van die bloempotten in te zetten die je op vensterbanken ziet. Die hebben een hoogte van 2cm ofzo.

 

Misschien ben je hier iets mee, alvast veel succes met je nieuwe ronde !

 

Greetz tjieler

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo'n slang naar buiten geeft ook weer nieuwsgierigheid :lol:

 

tjieler z'n oplossing is top :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey Miss_J,

 

Aangezien je je ventilatiekanalen groter wil en de 12,5cm moet vervangen, plus het feit dat je met een raam zit die je liefst beperkt opent ivm regen, wind, .. kan je het principe toepassen die NECROTH beschreef:

 

NECROTH wrote:

Hang eerst een gordijntje strak op zodat deze echt helemaal strak staat,

Maak een houten plank op maat van het kozijn met een gat ter grote van je luchtslang, en monteer aan een kant een flens.

dan timmer je de plank vast met de flens naar binnen, zodat er nog ruim 10 cm tussen het gordijn en de plank zit.

Sluit de afvoer luchtslang aan op de flens en je hebt een onopvallend luchtdicht afvoersysteem.

 

End quote/

 

Zo kan je meteen de flens met nodige diameter monteren op het bord die mooi het raamkozijn afsluit. Deze plank geef je dan best een likje met waterwerende verf. Ipv de plank vast te timmeren kan je deze ook op 4 hoeken voorzien van manuele schroeven om deze op te spannen tussen het raamkozijn.Als finishing touch kan je ook een opvangbakje plaatsen met de breedte van je vensterkozijn voor als het regent. Ik gebruik een opvangbakje die denk ik dient om van die bloempotten in te zetten die je op vensterbanken ziet. Die hebben een hoogte van 2cm ofzo.

 

Misschien ben je hier iets mee, alvast veel succes met je nieuwe ronde !

 

Greetz tjieler

Een gordijn dat strak staat :P Dat wil ik zien :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat gordijn is bijzaak, zolang je het maar niet te hard doet opvallen.

 

greetz tjieler

Share this post


Link to post
Share on other sites

De werkelijke capaciteit van ventilatoren en afzuigers is erg afhankelijk van de weerstand die zowel de ingaande als uitgaande lucht ondervind. Met name buisventilatoren ( met dezelfde diameter als je buizen, dus geen UFO's ) gaan enorm in kracht achteruit wanneer hun lucht teveel weerstand ondervindt . Ze zijn gemaakt om lucht over een zeer korte afstand te verplaatsen ,bv vanuit de keuken door de muur naar buiten . Ze zijn niet in staat druk van enige betekenis op te bouwen.

 

Misschien wel belangrijk dit mee te nemen in je overwegingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@Atmo: bedankt voor de info :lol: Nu overwogen wij om zo'n ufo te nemen. En wellicht er een soort box omheen te bouwen tegen de herrie.

 

Het is gaaf om te merken dat er zo meegedacht wordt. Ik vind het leuk om te posten over de avonturen rond ons kweken. Het is soms behoorlijk frustrerend. We hebben nu zulke mooie soortjes in de kast. Als je dan aan de plantjes ziet dat ze het moeilijk hebben omdat het bijv. te heet is, dan houdt het mij enorm bezig tot dat probleem ook weer is opgelost. Als ik dan merk dat er hier op het forum meegeleefd en meegedacht wordt dan is dat weer een hart onder de riem.

 

We komen er wel en doen een schat aan info op die misschien in de toekomst van pas kan komen als er misschien meer kwekers overstappen naar andere vormen van verlichting. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Naast alle temp-perikelen nu ook de gewone wekelijkse update met pics.

De dames hebben de groei te pakken en gaan lekker. Het is weer niet gelukt om de stekken vrij te houden van paarse stengels maar ik denk dat ik dat dat ook pas kan bereiken als ik de kast helemaal goed heb draaien. Een overzicht:

gallery_5822_236_33845.jpg

 

Een paar van mijn stekken zijn wat traag en hebben het moeilijk gehad de afgelopen week. De lage LV vonden ze maar moeilijk. Twee stonden er met hangende blaadjes echt zielig bij. Eentje heb ik zelfs onder een stolp gehad om de LV hoog te houden en de plant een beetje te helpen. Nu redden ze het wel maar ze hebben duidelijk minder ver ontwikkelde zijscheuten dan hun zussies. Ik kijk het nog een paar dagen aan en dan beslis ik of ze eruit gaan of blijven. De stekken op de 10L potten schieten echt op en worden heel mooie bossige planten (1 keer getopt). Ze hebben inmiddels echt een paar joekels van fanleaves gemaakt, wat wel grappig staat op zo'n kort plantje van 20cm.

med_gallery_5822_236_26556.jpg

 

De shacks doen het prima. Oersterke plantjes volgens mij. Er waren een paar stekjes bij die wat vlekken op het blad hadden toen ik ze kreeg, maar die draaien al behoorlijk bij. Het nieuwe blad is mooi fris.

med_gallery_5822_236_15062.jpg.

 

Er was een stek bij van een getopte scheut welke dus twee minitopjes had. Het plantje was niet hoger dan 10 cm. Inmiddels mooi gegroeid maar nog steeds heel grappig, die tweeling-top. En dus is dit mijn troetelshack:

gallery_5822_236_11380.jpg

 

De komende week sowieso nog lekker groeien. Ik kijk in het weekend wel hoever ze zijn en of ze dan nog een paar daagjes mogen groeien of dat het tijd is om de klok terug te draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De klok terugdraaien? :lol:

 

Shack1 is van nature een laag plantje welke een langere voorgroei prefereert.

De s&s ga je toch scroggen?

Dan is een extra groeiperiode ook geen probleem,het teveel bindt je gewoon op :P

 

Die deense bodems staan bovenop de gaten?

 

greetz sannie :P

Edited by sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie setup missy,

degelijk en proper, zoals ik van je had verwacht.

 

en nu maar wachten op keigrote toppen he

 

keep it green.

succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die deense bodems staan bovenop de gaten?

Ze zou balkjes van 5 bij 5 ofzo eronder kunnen leggen (voor en achter) dan heb je alsnog de luchtstroom :lol:

 

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

Edited by stijlloos

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Oke oke Sannie, ik zal niet aan de klok komen :lol: Durf ik nu niet meer :P

 

Ja de gaten zitten onder de bodems en in de bodems zitten dus ook weer gaten. In de looppaden dus geen gaten, anders zoekt de lucht ook weer de weg van de minste weerstand (plus dat ik niet erdoor wilde zakken als ik erop stond :P ) En als ik de bodems omhoog zet ben ik ook een beetje bang voor dat effect. Dat de weg van de minste weerstand dan langs de zijkant van de deense bodems wordt..... Maar ik kan het eens proberen. Een paar balkjes heb ik nog wel in de schuur.

 

Ik moet ook zeggen dat zoals de planten in de ronde potten nu gaan, dat bevalt me wel heel erg. Wellicht ga ik volgende ronde helemaal over op 10L potten en krijgt elke pot zijn eigen schotel. Dan hebben we de bodems niet meer nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog effe follow-up over de koeling van je lucht: Heb geprobeerd dat artikel over lucht koelen over water te pakken te krijgen maar helaas. Hier een paar quotes:

 

consumentenbond (over airco etc)

 

Ventilatoren zijn er in vele soorten en maten. Er zijn overigens ventilatoren die een koude luchtstroom kunnen voortbrengen. Dit gebeurt door de lucht met water te vermengen; er wordt lucht langs water geleid, het water verdampt, dat kost energie dus wordt het kouder, de lucht wordt iets vochtiger. Hier ligt wel het gevaar van legionella op de loer en van vochtproblemen in huis. Dit type ventilator is moeilijk te krijgen in Nederland.

 

Zelfs Artis gebruikt het:

 

http://www.wiskgenoot.nl/swi/Swi2002/press_room.html

 

En koeltorens van centrales werken volgens hetzelfde principe:

 

http://www.polacel.nl/Koeltorentechnologie.asp

 

En in de kasbouw:

 

http://science.howstuffworks.com/question14.htm

 

Affijn, ik geloof dus wel dat het werkt en met name in de zomer lijkt het me een eenvoudige en goede methode.

 

Een technische maat van me (zit in de luchttechniek en ventilatie) heb ik het verhaal van de gaten in de vloer voorgelegd en ook hij kwam met de oplossing om overdruk te gebruiken voor een gelijkmatige luchtverspreiding. De afzuigventilator heeft dan juist een minder capaciteit nodig dan de maximale air flow uit de gaten. Werkt ongeveer het zelfde als zo'n instant bubbelbad (matje in het bad) - uit ieder gat pers je uiteindelijk even veel lucht als er voldoende overdruk is.

 

Wilde ik nog effe melden, wellicht heb je er wat aan. Koeltorens op huize Miss-J

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

He bedankt Whazzup! Gaan we zeker meenemen in het hele plan! Wel moeten we natuurlijk uitkijken met overdruk in de kast, want dan heb je weer meer gevaar dat het lekker begint te ruiken in je huis omdat er lucht uit lekt. De overdruk moet onder de bodem blijven en niet in de kast. Maar dat is denk ik een kwestie van tunen. Een te grote ventilator kan je tenslotte knijpen. Er zit nog een stopkontakt op onze klimaatcontroller dus we kunnen de inlaat mee laten regelen met de uitlaat.

Op de site van de torin kan je opzoeken wat je fan effectief aan kuubs verzet met een filter eraan. Een inlaat kan je dan wellicht enigzins daarop aanpassen. Maar het blijft een beetje gokken aangezien het moeilijk berekenen is hoeveel weerstand je creeert met je inlaatslang en dubbele bodem en zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een UFO is een goed plan ,deze zijn zo geconstrueerd dat de lucht echt maar 1 kant op kan gaan en drukopbouw mogelijk maakt.

 

Die UFO wil je aan de kant van de uittredende lucht geluidsdempen toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe weer even mijn "koeltechniek" maat gebeld. Het afstemmen van de overdruk en onderdruk is niet zo kritisch. Te veel onderdruk is prima! dat maakt de druk in je bodem namelijk weer relatief hoog. Het is echter niet noodzakelijk, maar alleen een onderkant luchtdicht is volgens mij eenvoudiger dan een hele kast

 

Je kast is eenvoudig te testen met wat rook uit een rookmachine of zo (heb er hier eentje staan overigens als je hem nodig hebt). Komt het door de kieren.. dan ietsje harder afzuigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

rookmachien rookmachien , ???

das de gelegenheid om je kast eens goed te moge dichtblowen :lol:

lekker dampen en vol doempen met smoor, rol er even een dozijn voor en trek je effe met wat grow/blow makker trug in je hokje!! best wel eens leuk hoor :P

 

succes :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

miss j ik ben er niet meer zo vaak maar volg het zekers nog allemaal

leuk dat je shack hebt heel interesant

 

als je eengroter afzuigslang bij je raam wilt hebben kun je aan de onderkant een houtenplaatnemen met daar op een aansluitflens en de rest afschermen met pleziglas zo zie niemand dat je er iets hebt hangen enpak je wel alle koele lucht van buiten

 

heel veel succes verders

 

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Hi TNT, leuk dat je mijn draad weer volgt. Da's een goed idee, dat plexiglas. We hebben zelf een constructie bedacht welke voor het velux dakraam gemonteerd wordt. Foto's volgen. Maar omdat het in een schuin dak ligt is inkijk sowieso niet mogelijk. Dus dat is relaxt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

Hey JD en MJ,

leuke topic weer, spijtig van de tempertuurzorgen. Ik zat er ook mee maar bij mij zijn ze eindelijk van de baan :lol: . Ik heb ook een kast rond mijn raam gebouwd van ongeveer 40 cm diep en vrij ruim rondom. Ik heb dan zo een chinees vouwgordijntje tegen mijn ruit geplakt (die hangen altijd stijf, en kan je dus makkelijk vastplakken zonder argwaan op te wekken.) Omdat de kast rond de ruit vrij groot is, heeft de lucht in de winter ook wat tijd om af te koelen voor ie buiten blaast en moet je je dus geen zorgen maken over dampwolken die uit je raam komen.

Ik snap eigenlijk niet goed waarom je voorheen op zolder uitblaasde? heeft dit een reden?

Ik had ook gelezen dat je overwoog om voor de groeikast met moeders een afuiging met filter te hangen, maar die geven toch geen geur af?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Miss_J, om je even een beeld te geven wat je te verwachten staat met zo'n 2 weken voorgroei hier een pic van Shack in begin week 2...

 

Toen ze een dag of 2/3 oud waren...

imag00216sd.th.jpg

 

Begin Week 2

imag00098os.th.jpg

 

 

@Staff, geen geur? Kom maar eens ruiken, het ruikt niet naar wiet wel naar plant...

Edited by stijlloos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb SnS gehad... en die pheno rook al naar wiet in de groeifase... nu heb ik Sour Diesel op mijn balkon... in de groei en ik ruik weer dat typische sour luchtje... deze geur is nog niet zo penetrant als in de bloei, maar sterk genoeg om je woning naar wiet te laten ruiken... van binnen... niet zo ver als op straat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Miss j JD

 

Vind het echt klote om te zien dat er na zo veel inspanning nog de temp niet onder controle is. Je zou toch zeggen dat met die inductie,s de warmte makkelijk te regen moest zijn. Was dit eigenlijk bekent bij jullie dat het toch nog zo warm kon worden?

 

Maar ja voor ons is het wel weer lekker lees voer en een mooi topic.

 

Succes verder Ert

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hi TNT, leuk dat je mijn draad weer volgt. Da's een goed idee, dat plexiglas. We hebben zelf een constructie bedacht welke voor het velux dakraam gemonteerd wordt. Foto's volgen. Maar omdat het in een schuin dak ligt is inkijk sowieso niet mogelijk. Dus dat is relaxt!

 

 

Miss j,

 

Ik heb van de week bij de praxis een rolgordijn gekocht speciaal voor velux dakramen.

Deze laat wel alle lucht door maar is absoluut LICHTDICHT.

Ik vind het een geweldig ding :lol:

 

Misschien een idee?

 

veel suc6 Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@Staff: eigenlijk was het makkelijk om op zolder af te blazen. Geen gedoe met afvoerpijpen en zo. Bovendien konden we zo makkelijk ruiken wanneer het filter aan vervanging toe was. Vonden we wel een veilig gevoel, als beginners. En we verwachten niet zo'n hoge temp, dus dachten we wel genoeg te hebben aan twee dakramen op een kier als verversing.

En SB heeft gelijk als het over de geur van de moeders gaat. Toen het 10 stekken van 25cm hoog waren en ik de kast opentrok kwam de vage terpentine-lucht me al tegemoet. Wat wil je dan met twee planten van zo'n meter hoog en 80 cm breed? We hebben het filter toch nog over en we zullen er erg lang mee doen maar met een actieve afblaas op de moederkast lijkt het me geen overbodige luxe. :P

 

@Stijl: Oke....... dat wordt een mooi kastje als ik ze net zo kan krijgen als jij. Ik merk dat mijn S&S ook mooi kort en bossig zijn in dit stadium. Maar die hebben natuurlijk nog alle kans om omhoog te gaan.

 

@Ert: we hadden niet gedacht zoveel temp problemen te krijgen. Maar ik snap het nu wel. Met een passieve luchtinlaat vanaf de zolder was de inkomende lucht al te warm. Er wordt immers ook al warme lucht uit de kast de zolder op geblazen. Aan het einde van 18 uur licht aan was het op zolder 27 graden! Omdat de lampen zo dicht op de planten hangen kan je er dus moeilijk tussendoor blazen . Een tafelventilator laat dan de planten te veel wapperen. En als ik de tempvoeler ter hoogte van de toppen hang zo vlak onder de lampen dan loopt het idd op tot 35. En dan kan het in de rest van de kast wel aangenaam zijn, ik merk toch aan de planten dat ze die temp op hun toppen maar moeilijk kunnen verdragen. Terwijl mijn moeders ook deze temp op de toppen heeft en er geen moeite mee heeft. (Maar die grote spaarlampen zijn nog iets koeler.)

Als de planten een bladerdek hebben ontwikkeld maken ze hun eigen koelte daaronder en wordt het een stuk makkelijker voor de planten.

 

Maar we hebben dus een tijdelijke inblaas vanaf het raam van 375 kuub (Ruck buisventilator) en dat haalt de temp naar een goed nivo. Nu wil ik graag wel wat overcapaciteit dan kan ik 'm aan de SPC com hangen en mee laten dimmen met de afblaas. Effectief zou de afblaas zo'n 1100m3 doen met het filter eraan (volgens de Can-site). Als je dan met de inblaas daar iets onder gaat zitten hou je toch altijd onderdruk maar heb je een flinke reserve voor de warme maanden. Dus een inblaas van 1000m3 zou het klusje moeten klaren. En zo blijven we lekker bezig. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...