Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

duikerke

Hoe Moet Je Een Sperfilter Aansluiten?

Recommended Posts

Sluit je een sperfilter op de negatieve of de positieve pool aan? En sluit je deze alleen op lampen aan of ook op de rest van je electrische installatie? :unsure:

 

Duikerke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een sperfilter werkt goed indien je onder de gespecificeerde maximum stroom blijft.

Het filter gebruik je alleen voor je lampen, de gasontlading (vlamboog) veroozaakt

redelijk veel storing buiten de 50Hz.

 

Een echt goed filter heeft 5 aansluitingen, aarde, faze in/uit, nul in/uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb er zelf geen ervaring mee maar vond dit op site van leafman:

 

`Aansluiten van de frequentiefilter

De aansluiting van de frequentiefilter is zeer eenvoudig en snel uit te voeren.

De filter wordt eenvoudig in serie gezet met het voorschakelapparaat.

Dit is een kwestie van 2 draden losnemen aan de voorschakelaar en deze dan aan de frequentiefilter aansluiten. Op de sperfilter zelf staat natuurlijk ook een eenvoudig schema hoe deze aan te sluiten.`

 

lijkt me vrij duidelijk. succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze frequentiefilter heeft idd een aansluiteng van 2 polen, ik heb hem gekocht bij growshop alien in Ijzendijke, ik ga hem er even bij halen nu, het is een Tridonic Sperrdrossel - ECF 60/485 230/240V 50hertz en de sperfrequentie is 485 hertz. De aansluitingen kan ik ff niet aan uit, wat is nou de ingang en wat de uitang? Of maakt dit gewoon niet uit? Trouwens, een schema staat op die sperfilter niet op :rofl

 

 

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

Edited by stijlloos

Share this post


Link to post
Share on other sites

op een vsa zit een transformator en die veranderd de spanning en de stroomsterkte, over de nul wordt de spanning ook weer terug veranderd naar 220v. door die veranderdering ontstaat er vervuiling in de frequentie. een sperfilter beschermt je gevoelige apparaten die je in huis hebt en als het goed is kan de energie leverancier geen vervuiling meer meten.

volgens mij maakt het voor 1 lamp weinig verschil.

heb er zelf geen ervaring mee maar dit is wat ik erover gelezen heb, hoop dat ik het zo goed uitleg.

 

edit: @ duikerke, er is via de zoekfunctie trouwens genoeg te vinden over een sperfilter zie ik net!

(bijv. http://www.wietforum.nl/index.php?showto...&hl=sperfilter)

Edited by AAL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das allemaal wel verrekte handig, die topic had ik trouwens al eens doorgelezen maar nu weet ik nog steeds niet wat de ingang is en wat de uitgang, of maakt het gewoon niet uit hoe je deze schakelt?

 

Sorry voor het quoten, eventjes niet op gelet :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik neem aan dat dit hem is?

 

TSD0101-TSD0102.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yup, that's the one :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat als het sperfilter in serie met het voorschakelapparaat geschakelt moet worden en maar 2 aansluitingen heeft, het filter tussen de nuldraad na het voorschakelapparaat moet worden gemonteerd.

of heb ik dat helemaal verkeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou het zo idd kunnen bekijken, bij een betere inspectie van het filter blijkt dat dat "suikertje" 4 aansluitingen heeft in plaats van de 2 die je zo ziet, daarom ook mijn vraag :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit tweepolig filter heeft geen in- of uitgang.

Zet het ding in serie met nul of faze, indien je je stekker

andersom in het stopcontact doet wisselen de faze en de nul toch al.

 

Hou er rekening mee dat het filter ook warm wordt,

hetgeen ook tenkoste van je lichtopbrengst gaat.

 

Zoals ik al eerder in dit topic schreef, is het nut van 2polige filters zeer beperkt.

Edited by technogrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus je kan deze zowel op de nul als op de fase in serie zetten, dat moest ik idd weten :rofl thx man, warmteontwikkeling gaat geen probleemworden, alles van warmte ontwikkelende electriciteit komt in een stalen kast met afzuiging, wat weer een voordeel betekent in de verwarming van m'n ruimte :tu

 

Dus de in en uitgang zijn verwisselbaar, dat is nou net wat ik me afvroeg :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...