Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
ert

Is De Temp Wel Zo,n Groot Probleem.

Recommended Posts

Het kan zijn dat het een Domme vraag is maar dat zijn jullie van Ert wel gewend.

 

Ik mete ook altijd m,n themp onder m,n lamp en dan bedoel ik ook er onder, en dan was het eergister 32gr. Nu hebben we het er gister hier over gehad dat je moest meten bij de toppen onder je bladeren, daar is het 27,5. Is het nou zo dat ze niet tegen de warmte kunnen die zeg 35gr is of is het dat het dag en nacht verschil te groot word. Met dit warme weer zakt mijn themp niet meer onder de 20gr wat in de winter wel een 16gr is geweest maar dan was de dag ook maar 26 vol onder m,n lamp.

 

Ik heb ook m,n inlaat groter gemaakt en dat was dus weer op gelost met de warmte(wat ik dacht dat te warm was) want die was gewoon te klein. En heeft het er ook mee te maken hoe gtroot je filter is?

 

M,n afzuiger is groot genoeg, maar ik heb ook 120cm filter of kan dat geen probleem opleveren.

 

gr van Ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een betrouwbare temperatuur meting doet de plant zelf.

Je ziet vanzelf als de topblaadjes uitdrogen, opkrullen of geel worden.

Als je goed oplet zie je het al na een paar uur.

 

Met een beetje ervaring kan je ook met je hand (op tophoogte) voelen of het te warm is of niet.

 

Zoals bekend maak ik graag gebruik van technologie, voor de bladtemperatuurmeting is bovenstaande

methode betrouwbaarder dan een thermometer. De investering in een pyrometer vond ik niet de moeite waard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha Tech.

 

Ja ik weet hoe jij het doet maar ert heeft jou ervaring nog/niet dus is het af en toe twijfelen. Daarom is het een beetje aan voelen en aan kijken. Van mezelf vind ik dat het wel aardig gaat maar ja je wil het gewoon goed doen om dat ik vind dat ze dat verdienen.

 

maarja e geeft wel het antwoord waar ik op hoopte,

 

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

pffff,deze week is toch wel een probleem hoor!!!

Piek ligt op 32 graden.Gelukkig onder de lamp en in het licht dus als ik op techn. zijn manier zou meten zit ik wel goed. :rofl

 

maar voor de ideale dame mag het wel wat minder warm!!

 

Gr,Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reeds een graadje of 26/27 bij 60% nergens last van :rofl

 

Overcapaciteit rulezzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

in de winter kreeg ik vaak de vraag hoeveel capaciteit een in en uitblazer wel moest hebben,een mooie vuistregel is dan 1m³ per watt,sommigen betwisten deze regel wat hun goed recht is natuurlijk...Wat ik wel zeker weet is dat bij een hittegolf buiten van +- 30°,ik gewoon leuk kan verderkweken zonder zorgen,bovendien werkt het systeem met een thermodimmer zuinig,in de koudere seizoenen werkt de ventilatie maar op 1/3e van het vermogen,in volle zomer vaak een uurtje of 2 op vol vermogen,daarna terug op 1/3e tot de temperatuur terug boven de 29° stijgt,het prijsverschil tussen een 1000m³ en een 1500m³ is niet zo groot,maar wel de zorgen als het in je hokje 34° zal worden... :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepz naast energie wat je bespaart maak het ook niet zoveel geluid...

 

Een afzuiger op 100% maak flink herrie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ja.

Het gaat er niet om dat dat ik zelf de themp niet onder controle krijg, de vraag was of het echt zo,n probleem is dat het te warm word en dan ga ik er van uit dat het 35gr zou worden.

 

Draai zelf zoals jullie mischien weten met 1200w, en een softbox van 1500m3 dus dat moet genoeg zijn, en anders heb ik ook die 25oo nog.

 

Zo zie je dat het gewoon niet goed is als het te warm is, :rofl :tu :specool :P :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@Ert: toen wij een nieuwe ventilator (met overcapaciteit :rofl ) installeerden moesten we 1 dagje zonder fan draaien en natuurlijk was dat net een warme dag. Ik kwam na een aantal uren boven en toen ik de kast opentrok zag ik het tot mijn schrik 39,9 zijn recht onder de lampen. En dit was het natuurlijk al een paar uur geweest. Wel gelijk de deuren open laten staan en de tafelventilator even op volle kracht gezet. De planten leken er geen last van te hebben gehad. Ik merkte wel dat ze flink hadden gedronken, waarschijnlijk om de bladverdamping bij te houden. Maar of dit lang vol te houden is voor ze, betwijfel ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik me laatst bedacht, de tempratuurmeter zelf word vaak ter hoogte van toppen gehangen.

Die dingen zijn vaak van plastic en plastic kan zelf ook warm worden!

Waardoor hij dus zelf ook een verkeerde tempr kan aangeven...

 

Ik heb zelf mijn tempr meter onder de planten staan en mijn outdoor sensor ter hoogte van de toppen, en zorg dat deze niet direct in het licht staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik meet de temp aan de wand... boven de kap... in de schaduw... en de temperatuur zit met de lampen aan snel rond de 30C... met 33C als hoogst gemeten temperatuur... dit lijkt mij veel, maar de planten doen het nog goed... ze drinken iets meer... en ze hebben alvast wat blad onderaan afgestoten... ik zit nu in de 4e week bloei...

 

Overcapaciteit van de afzuiger helpt de temperatuur lager te houden... voor de bloei had ik mijn kast al een upgrade gegeven... 800m3 uit en 400m3 in... bij 2x 600W... als het een hele hete zomer wordt, overweeg ik om toch door te gaan met 2x 400W...

 

Deze ronde is voor mij een hele zware... elite stek HP13 is erg gevoelig voor meeldauw... zelfs na veel spuiten met Preventief heb ik nog wat witte vlekken op het blad... ook nu nog met dit hete weer... maar het lijkt niet verder uit te breiden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook wel eens gehoord dat het niet zoveel uitmaakt als het 35 graden is, als je dan maar zorgt dat de lv en de vochtigheid van je grond goed is en je geen extreme verschillen in je temp krijgt. Bijv min 30 en max 35. Je planten passen zich dan aan aan deze temp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik balanceer op het randje... met LV tussen 30-40%... en ik houd de grond redelijk droog... om die lastige meeldauw schimmel geen kans te gunnen... maar de planten gaan inderdaad gewoon door...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk zo zie je maar dat bijna iedereen wel wat anders hanteerd.

 

Zelf hangt mijn thermo/lv meter onder de lanmpen maar sl ik het doe zo als Stillloos het meet heb ik me geen zorgen te maken. En overcapaciteid heb ik ook dus ik voorzie geen problemen. Maar ik wilde gewoon weten wat iedereen er van dacjht en dat is wel en beetje wat ik verwacht had.

 

Ik doe me thermo wel op een andere plaats nu dat wel, die hangt lekker tussen da planten.

 

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja... meten tussen de planten lijkt me het beste... boven de kap, of onder de plant op de bodem vind ik het meest praktisch... maar de temperaturen gemeten op verschillende plaatsen kun je natuurlijk niet met elkaar vergelijken... en de ene plant kan beter tegen hitte dan de ander... en als je CO2 toevoegt kunnen ze allemaal hogere temperaturen aan... zo blijft het moeilijk om een maximum temperatuur te noemen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik de temp.op verschillende plekken meet,dus zowel in het licht ,onder de bladeren,op kaphoogte of op de pot zelf zit er niet meer dan 2 a 3 graden verschil tussen.Vind ik dus nog wel meevallen.27 of 30 graden is zeker geen probleem.33 of 36 lijkt mij eerder wel een probleem!!

Ook allemaal afhankelijk van de soort en in welk groei/bloei-stadium ze zitten!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jullie maar even een beeld te geven bij het meten bij de toppen...

 

Een aantal stijloze pics..

 

lvmeten5ej.th.jpg

 

tempmeten2qj.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...