Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

sannie

Moeders Voor Moeders-2

Recommended Posts

Vrijwel alle zaailingen hebben hun kopje boven gestoken :rofl

 

Foto=AXZUR3BI.jpgFoto=NJJYHDXH.jpg

 

Foto=QYUSNZKW.jpgFoto=3T3CCH4B.jpg

 

Ontkieming gelaagd :tu

Vanmiddag overpotten.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi San! :rofl

Ga je ook weer veredelen om nieuw zaad te krijgen?

Of heb ik daar weer s overheen gelezen :tu

 

 

Grtzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op 3 na komen alle kopjes boven,de resterende 3 zijn wel ontkiemd maar zullen morgen wel overeind staan.

 

Gelukkig zijn ze allemaal gelijkmatig boven gekomen :rofl

Foto=QHVRBV3X.jpgFoto=MR4ZETVT.jpg

 

De potjes zijn 15-15cm en iets groter als ik normaal gebruik.

Dit om de wortels meer ruimte te geven om een kompacte zaailing te kweken.

Foto=XZNEXAQF.jpgFoto=LSEIPFM3.jpg

 

Overgepot

Dan mogen ze nu gaan bouwen onder 4 maal 58 watt TL.

De zaailingen strak onder de TLs.

Deze tunnel is voorzien van een bevochtiger welke dmv een hygrostaat aangestuurd wordt.

 

Update volgt snel.

 

greetz sannie

Edited by sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee,

 

mooi hoor sanny!!

gaan vast hele mooie plantjes worden :rofl

hoelang blijven ze in deze toptjes staan??

 

-grz- Cannakid

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi sannie en technogrower...Ben juist met hetzelfde bezig en dan outdoor...Het zijn de potente zaailingen van Atmosphere uit het vorig verslag om er moeders uit te gaan selecteren....

alg00928ty.jpg

 

alg01025fx.jpg

wat een toeval... :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey die rataplan,

Jij ook bezig met een moederselectie?

 

Tof dat we met meerdere growers tegelijk aan het ontkiemen zijn :rofl

 

Cool

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit soort verslagen zijn goud waard , ze bevatten namelijk het gehele proces ,van A-Z van het kweken en niet alleen het deel vanaf stekken tot oogst .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit soort verslagen zijn goud waard , ze bevatten namelijk het gehele proces ,van A-Z van het kweken en niet alleen het deel vanaf stekken tot oogst .

 

 

Goeie en juiste informatie is moeilijk te vinden over selectie van moeders / zaailingen (en die hele meuk)

 

Suc6 san.

Share this post


Link to post
Share on other sites

(De d's en t's blijven een zwak punt van mij )

 

In een ander topic gaat het al ff over een alternatieve methode om het geslacht te kunnen herkennen. nl door slechts 1 tak van een plant op 12/12 te zetten . Dat kan handig zijn als je zonder selectie een zaadplant als moeder wilt hebben voor je stekken .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat kan handig zijn als je zonder selectie een zaadplant als moeder wilt hebben voor je stekken .

 

Wat me overigens weer niet zo handig lijkt omdat je dan kans hebt op een ongelijk maaiveld. Als je van een stek een moeder maakt blijven de daarvan gesneden stekken alweer veel uniformer. Ik zou tenminste altijd een stek gebruiken als moederplant en niet de oorspronkelijke zaailing. :rofl

 

 

Vette topic weer Sannie! Zeer zeker de moeite van het volgen waard, net als die vorige. Veel succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@atmosphere bedankt :rofl

 

@mad;ik moet het zowaar een keer oneens met je zijn :specool

Stekken welke van 1 zaadplant komen zijn zeker ook uniform :tu

 

Het snijden van optimaal uniforme stekken is een vak appart,stekken welke exacte kopies van elkaar zijn zullen op dezelfde manier grootgebracht moeten worden op de moeder.

Vooral licht speelt hier een bepalende factor in,stekken onderaan de plant zullen bv minder potente stekken geven als stekken welke van bovenin de plant komen.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sorry ik zat even op een andere golflengte, je hebt gelijk. Ik zat met m'n gedachten bij meerdere moeders en in dat geval kan er verschil zitten tussen de zaailingen onderling en dus ook in de stekken die ervan af komen. Maar daar ging het hier helemaal niet over... Mijn excuses voor de ruis! Ik laat de pro's weer aan het woord. :tu :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mijn excuses voor de ruis! Ik laat de pro's weer aan het woord. :specool :tu

 

Ruis ruis???????

 

Mad als er 1 iemand is welke prachtige bijdragen geeft aan de fora op internet ben jij het wel :rofl

Dus bij deze wil je juist graag vaker zien in mn draadjes,de extra aanvullingen worden ALTIJD gewaardeerd.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ben het helemaal met Sannie eens, Mad. Ik zou een inbreng van jou niet als 'ruis' willen betitelen. Bovendien vind ik, als beginner, dit soort discussies het meest interessant. Ik zie graag wat goed onderbouwde meningen voorbij komen. Dus uhm, niet te bescheiden he Mad?

 

@Sannie: Ik ben juist in de literatuur het tegenovergestelde tegengekomen. Scheuten uit onderste oksels hebben het meeste groeihormoon en dus meest potent en dit neemt af naarmate je hoger in de plant komt. Als ik het goed begrijp koppel jij het aan het licht. De scheuten die mooi in het licht gegroeid zijn zijn potenter dan die welke meer onderop de plant zijn ontwikkeld en minder licht hebben gehad? Nu zie ik ook een aantal stekken in mijn kast duidelijk minder presteren dan een paar anderen. Ik vraag me af of dit verschil 'm zit in het licht wat ze hebben gehad in de moederkast. Toch nog eens in de gaten houden de komende tijd :rofl

Edited by Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mij is het ook altijd opgevallen dat de stekken van onder vele malen dunner zijn dan de stekken van bovenuit!!

 

'k gok dat 9 v/d10 mensen stekken met dikkere stelen wilt hebben dan die kleine dunne ielige..

 

ik denk dat een 'nieuwe' scheut van bovenin heeft meer hormonen dan een oude stek wat van onderin komt. (discussie??)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ja, bedankt Mike. Heb het verbeterd. Staat zo lullig he, als je de verkeerde noemt :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

De reden dat ik mn planten graag scrogg is niet omdat ik het leuk vind om de plant te martelen en te stressen.

 

Planten in de vrije natuur worden van onder tot boven netjes belicht,de kracht van de zon is groot.

Onder kunstlicht is dit een lastig verhaal,en worden daarom ook alleen de bovenste scheuten optimaal belicht.Of dit stekken zijn welke sneller wortelen als de onderste internodes is hier niet van belang.

Waar het omgaat als er geen scrogg wordt gebruikt is dat de planten ook allemaal even groot worden,waardoor je dus ook een gelijkmatig maaiveld krijgt.

Veel uniforme stekken snijden lukt dan ook alleen van een moederplant welke gecreerd is door de kweker.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Sannie: Ik ben juist in de literatuur het tegenovergestelde tegengekomen. Scheuten uit onderste oksels hebben het meeste groeihormoon en dus meest potent en dit neemt af naarmate je hoger in de plant komt. Als ik het goed begrijp koppel jij het aan het licht. De scheuten die mooi in het licht gegroeid zijn zijn potenter dan die welke meer onderop de plant zijn ontwikkeld en minder licht hebben gehad? Nu zie ik ook een aantal stekken in mijn kast duidelijk minder presteren dan een paar anderen. Ik vraag me af of dit verschil 'm zit in het licht wat ze hebben gehad in de moederkast. Toch nog eens in de gaten houden de komende tijd :rofl

 

je slechtere stekken hebben misschien niet snel genoeg wortel geschoten en zijn daarom van mindere kwaliteit . Ze hebben misschien last van voetrot welke soms nauwelijks te zien is .

ik geloof er zeker in dat de snelheid van het wortelen een belangrijke rol speelt in de uiteindelijke potentie van de stek . Dit komt mede doordat ik 17 dagen oude stekken die in 3 dagen waren geworteld heb kunnen bekijken . Deze stonden binnen in veel grond die was voorzien van een rijk bodemleven . De ontwikkelingssnelheid was verbazingwekkend, zoiets had ik nooit eerder gezien.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

De snelheid van het wortelen van stekken is zeker belangrijk,hoe sneller hoe beter is mn doelstelling.

 

8 dagen is normaal hier,6 dagen sporadisch maar gebeurt wel,3 dagen zou fantastisch wezen :rofl

Ik zou dolgraag de info willen hebben om de stekken zo snel te laten wortelen :tu

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja , inderdaad ik ook ! ik heb er toen niet meer naar gevraagt omdat er al tig andere punten werden besproken . Maar ik ga het alsnog proberen te achterhalen. Wel was het zo dat die stekken de snelst wortelende waren uit een reeks van een paar honderd, de uitschieters zeg maar .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een plant en die worteld maar na 14 dagen. en niet enkel bij mij hoor. en deze is heel potent.

de planten die het snels wortelen die gaan wel beter vooruit, dat is wat ik uiterlijk waarneem natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe sneller de ontwikkeling ( niet alleen in de hoogte natuurlijk ) des te beter het eindresultaat , denk ik.

 

Die in drie dagen gewortelde waren voor mij een goed voorbeeld van het feit dat er bij mij nog veel te verbeteren valt en het liet zien waartoe de planten in staat zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update :P

 

De zaailingen hebben het uitstekend naar hun zin.

De zaailingen zijn eerst bezig geweest met het bewortelen van de potjes,nu ze weten welke ruimte ze tot hun beschikking kunnen ze zich vol gaan concentreren op het bouwen :lol:

Hier staan de zaailingen in de mist-tunnel;

Foto=DDMNHQYG.jpgFoto=VIZZC7DU.jpg

 

Lieve kleine groene blaadjes

Foto=EMIHEYZ8.jpgFoto=8XKTA68T.jpg

 

Keep U updated

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...