Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

stijlloos

Lichtinfo, Alles Over Licht.

Recommended Posts

Hehehe wat een discussie :) . Ik denk dat de enige manier om er achter te komen is dat 1 grow met HPS word gedaan en 1 met fluora lampen, en daarna kijken wat de verschillen in kwaliteit, kwantiteit en energieverbruik zijn. Maja, niemand die even 100 euro uitgeeft voor een paar tl-buizen om het alleen maar uit te proberen. Toch denk ik wel dat het de moeite waard is om die lampen in je acherhoofd te houden :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk heb ik gelijk :nerd.

 

Licht = licht.

 

Meer licht = meer licht.

 

Of het nu uit 1 bron komt of uit meer bronnen, meer licht is gewoon meer licht. Alleen uit meerdere bronnen is het beter verdeeld.

 

Wat praktischer is is een andere vraag, één hps is waarschijnlijk makkelijker dan 30TL's, en dan vooral in de aanschaf goedkoper.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtig mooi die discussie, maar Beekaa heeft gelijk. :nerd

 

Een 400W Hps heeft bijvoorbeeld 55000 lumen en een 600W heeft bijna 2x zoveel, namelijk 98000 lumen.

Het is ook algemeen bekend dat een 600W betere dieptewerking heeft en daardoor minder fluffy geeft.

 

Meten=Weten

 

*PLONS*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Clio, zonder dat je er iets van weet moet je niet deelnemen aan de discussie.

 

1. Dieptewerking, als jij weet wat het is en waar je het in uit drukt dan mag je het me vertellen. Het is gewoon een maat voor de hoeveelheid overkill aan licht.

 

2. De discussie gaat over hps vs TL, en daarin is hps vs krachtiger hps niet aan de orde.

 

3. Je geeft hier zelf al aan dat wat jij zegt onzin is, een 600W lamp heeft volgens jou een grotere dieptestraling als een 400W lamp, als je nu eens dieptestraling weg laat en fatsoenlijk na gaat denken dan kom je er op uit dat een 600W lamp gewoon 2x zoveel licht geeft en daardoor 2x zoveel kan beschijnen, omdat deze lamp redelijk naar beneden wordt gericht door de kap komt er gewoon veel meer licht op en in het gewas, daar is dus je dieptestraling.

 

4. Meer licht = minder fluffy, lijkt me logisch...

 

5. Meten = weten, prima, heb jij een lumenmeter ? Dan mag je bij mij langs komen en dan zul je versteld staan van de prestaties van mijn lichtbak, als ik die lichtbak gemaakt had met 600W tl licht denk ik dat je wel even anders had gepiept.

 

6. Mijn lichtbak schijnt met zijn 424W/m2 die het nu heeft tot ongeveer 20-25cm effectief in het gewas maar dat komt voornamelijk omdat ik niet gescrogged heb en er wel voor gezorgt heb dat het bladerdek dik is, dus zit er gewoon veel voor.

 

7. *SPLASHHHHHH.*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Kees, ik denk dat ik inderdaad niet helemaal ontopic gereageerd heb. Sorry voor de topic vervuiling.

 

Succes verder.

 

terechte *splash*

Share this post


Link to post
Share on other sites

kees heeft wel gelijk met het feit dat Tl niet diep genoeg komt. Simpel te weerleggen door het feit dat waneer de zon de atmosfeer binnendringt er enkel 39% doorkomt. Reflectoren hebben hierdus niks mee te maken, maar de deeltjes die in delucht aanwezig zijn weerkaatsen of absorberen het licht van je lamp. Schijnbaar zijn Tls hier gevoeliger voor dan hps. Hps is hierbij beter dan Tls, de spreiding heeft hier niks mee te maken want met hps kun je via reflectoren een even groot gebied belichten en tevens dieper.

die tl lampen zijn waarschijnlijk wel effecienter qua stroom aangezien ze minder overbodige licht uitzenden, je zou ze eigenlijk ook aan de onderkant van je planten neer moeten zetten :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onder levensduur wordt de tijd verstaan tot het mogelijk defect raken van de lamp

(MTBF= mean time between failures)

Gedurende de levensduur neemt de lichtsterkte echter steeds verder af.

Dit geldt ook voor SL, TL, Inductie, Hpi-T en Son-T

 

Het is daarom economischer om je lampen na 4 kweken te vervangen.

TL/SL om het jaar vervangen, bij continue gebruik.

 

dank je voor die tip, zal ik zeker rekening mee moeten houden als alles eenmaal op z'n pootjes staat ;)

 

wat denken jullie van een lamp met dit spectrum? en mag ik het aantal lumen van verschillende lampen optellen?

157_0.jpg

Edited by Grin

Share this post


Link to post
Share on other sites

:smoke Kan iemand mij aub helpen?

heb 1 spaarlamp 827 van 14 w ofwel..75 watt

2x E27 van ieder 22 watt..ofwell 2x 115 watt

kan ik hiemee groeien?heb een 5 tal lowriders en nog wat anderen :)

En bloemen?

Zijn er spaarlampen..voor de bloei?

hartelijk dank

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Om mee te kletsen zonder dat ik het hele stuk gelezen heb wil ik even zeggen naar het zien van de laatste reacties dat het niet alleen aan de lampen ligt hoeveel lumen over de dames wordt verspeid.

Dit heeft in mijn ogen ook te maken wat voor schakel apperaat je ervoor zet.

Een vsa voor een 600 Watt geeft verlies in het eind produkt licht van de lamp en een evsa zal verhogend werken

naar ik vernomen heb geeft een evsa 5% meer aan Watt's en een verhoging aan lumen van /tussen de 20/30%

Als men een 600 watt zou nemen die 98000 lumen geeft dan moet het zo zijn dat je dit zou kunen vergelijken met een verhoging aan lumen die gelijk of zelfs hoger ligt dan een 1000 Watt hps.

98000 voor een 600 watt, 115000 voor een 1000 watt. Met een evsa als voorschakel krijgt men een verhoging van 5% meer watt's ( 630 watt) en een vermeerdering aan lumen 20% ( 117600 lumen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zag een handig rijtje voor de bloeiperiode:

Hoeveel lumen (lichtsterkte) geeft een natriumlamp ?

150 Watt -> 14500 Lumen, ? (wel zeldzaam)

250 Watt -> 31000 Lumen, effectief oppervlakte 0,5 m2

400 Watt -> 55000 Lumen, effectief oppervlakte 0,7 m2

600 Watt -> 98000 Lumen, effectief oppervlakte 1,2 m2

1000 Watt -> 115000 Lumen, effectief oppervlakte 1,7 m2

 

hieruit weet ik dus dat je met een 400 watt lamp effectief 0,7m2 bestrijkt.

 

ik zoek iets als dit voor t begin werkend met tl in groeifase.

dus: wat voor tl vermogen per m2 hang ik de eerste week na opkomen zaad. (ga even er vanuit dat ik al de juiste keuze qua tl heb gemaakt.) en dan welk vermogen per m2 voor de weken hierna waarin de stek groot moet worden. ik wil direct na de tl groei, de boel onder een bloeilamp zetten op 12 uur. en hoe lang zou dit gaan duren denk je om stekken van 30- 40 cm groot te krijgen?

 

heeft iemand hier daar ervaring mee? zowieso erg goed onderwerp dit. thanx for info.

Edited by richardkweekt

Share this post


Link to post
Share on other sites

10x36W ophangen ofzo.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Hallo Allen,

 

Ik ben hier nieuw (heb al veel gelezen, maaar nog niet gepost). Ik vroeg mij het volgende af. In 2004 in dit topic waren er veel mensen aan het testen met LED verlichting. Maar ik heb nooit resultaten hier van gezien. Kan iemand mij meer vertellen over het kweken onder LED verlichting? Ik heb namelijk een goede en goedkope leverancier van verschillende LED lampen gevonden en wil weten met welke LED lampen je het beste kun kweken.

 

Nu kweek ik onder een 600watter. Maar om eerlijk te zijn spreekt LED mij meer aan ivm stroom vebruik. Warmte is voor mij niet zo'n probleem.

 

mvg

 

Pluton

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Allemaal,

 

Na een succes volle buitenkweek.

Zat ik er aan te denken om te starten met een binnenkweek,

Omdat ik echt niet meer kan wachten tot volgend jaar. ;)

Maar ik heb een probleem ik woon nog thuis (15 jaar)

en mijn vader wil geen 600/400 watt lampen betalen aan stroom.

100 watt ofzo vond hij goed dus had ik de vraag of ik onder 100 watt wel een hele kweek kan doen?

Dit wou ik met TL-Buizen gaan doen en het gaat maar om 1 of 2 plantes.

 

Dus weet iemand of dit kan,

ik hoor het graag ;)

 

Groetjes :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

No way!!!De eerste maanden kan je wel groeien met spaarlampen 100 watt is good!

Maar daarna?

vergeet ook niet dat je al een reusachtige plant nodig hebt om het de moeite waard te maken

Ik had 1 meter hoge plantjes vette toppen zagen er fantastisch uit

Na maanden zwoegen

Had ik amper 5 a 10 gram over per plant..En ik verzeker u..het zag er veel meer uit op de plant

Dus met 1 of 2 kleine planten is het echt de moeite niet

Je moet echt een grote bak aarde met vioedsel zetten ..en dan...toppen...Of..hoe noemen ze het hier,

Scroggen?

mijn buitenkweek ziet er zeer raar uit dit jaar(gele bladeren..Geen bloemen nog niet ect...

veel te veel regen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@killfxck

 

Dankje voor je reactie maar ik ben toch van plan om het te doen ;)

Vind het namelijk zo leuk om er me bezig te zijn ;)

Was ook vanplan om te gaan toppen en ze te groeien in een grote bak met aarde.

 

Dan heb ik geluk met de buitenkweek mijn plantjes hebbe mooie toppen

Wel wat gelebladeren maarja ben van plan om ze vandaag te gaan oogsten :(

 

Groetjes ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

Wablieft..nu al klaar?

Heb je ze verduisterd??

Veel genot ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

Nee ik heb ze niet verduisterd :P

heb vroeg gezaait en een hoop geluk gehad :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

IK heb alleen een voor jullie een simpele vraag over de vsa. Ik wil voor de bloei Philips Master SON-T PIA Green Power 600 watt bloeilamp en hiervoor heb ik dus een vsa van 600w nodig. Kan ik nou in de eerste groeiperiode lampen van 400w laten schakelen door dezelfde 600w vsa?

Vriendelijk bedankt

Edited by grower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou je zo vriendelijk willen zijn om je eigen even voor te stellen in de "Wie is Wie" sectie van het forum, zoals je is verzocht in je "Welkomsbericht" en "Hier"

 

Dit lijkt me wel zo sociaal tegenover de leden, waar jij een antwoord op je vraag van verwacht.

 

Bedankt voor je medewerking

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geweldig handige info! Alleen jammer dat zoveel mensen weer een andere mening hebben en ik uiteindelijk dus nog niet veel wijzer ben geworden! Sorry hoor, petje af voor de schrijver en voor alle statistieken enzo, maar ik vind het allemaal wel een nogal onoverzichtelijk zooitje geworden zo, met al die reacties en andere meningen er tussendoor... Lumen, wiskundige formules, grafieken, wel of geen kleurenspectrum, pfff... Bedoel het niet rot, maar voor beginners valt het op zn zachtst gezegd niet mee om hier doorheen te lezen ondertussen!! En dat is trouwens eigenlijk wel bij meer topics het geval, is me opgevallen. Ach ja, zoveel mensen zoveel meningen... :D

Maar ik ga moedig verder hoor, ik geef niet op! Gewoon op naar het volgende topic... Er zal ook vast wel ergens "licht in kastjes knutselen voor dummies" tussen staan... De aanhouder wint en de beloning is groot... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ze honderd jaar geleden eens wisten hoe gewone jongens en meisjes uit het volk over licht praôten tegenswoordig. mooi man. da's pas V.O.C. mentaliteit! met gedeeld gedachtengoed en kracht. toch? B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De VOC had geen mentaliteit waar je nu mee weg komt. Of je moet Donner heten. B)

En voor jou........................80 Roeg zat :)

 

 

Succes, goed licht is niet fout. B)

 

hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...