Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Grote Aardebakken,hoe Maakt Men Deze?

Recommended Posts

:whistling he hallo,ik heb in een ander topic gelezen dat je in jou bak ''gaten'' hebt gemaakt (geprikt met je metertje?) om met je tensiometer te kunnen meten,mijn bak wordt 1m2 ,stukkie kleiner dus.. <_< ,als ik de meter op 1 plek laat zitten zou dat voldoende zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is zeker voldoende,je moet de meter niet meer verplaatsen achteraf,veel succes er mee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok thnx,laten zitten die handel dus.. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
:rofl ff chill peter,hij heeft vast nog meer te doen dan de hele dag achter zn pc hangen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Rataplan,

 

Ik ben op dit moment een badkuip klaar aan het maken en wil daar ook een bewatering systeempje in.

Deze slangen had ik daarvoor in gedachten......

slang2ez.th.jpg

 

Vroeg me eigen af hoe groot straks de gaatjes moeten worden en of dat rondom heel de slang moet of enkel boven of onder.

 

Alvasdt bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat gaat,maar je zal rondom erg veel kleine gaatjes moeten maken,drainagebuis is stukken beter,de info zal zeker geupdated worden daar ik Zaterdag er aan ga verder werken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

SUPER RATAPLAN!!!

ben namelijk er gekijk op gedoken en ben druk aan het bouwen geslagen.

als je all mix aarde en het voedingsprogamma van housegarden volgd(dna 1,2,3 enzo)

kan je dan ook gewoon nog bacto of schimmels er aan toe voegen en ook wormen ???

zal dit je grondje verbeteren ?

greetz peter

 

@ganjamens ik ben gewoon leergierig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

:specool ik weet het peter heb er zelf ook nogal last van,maar ik wil niemand op jagen zeg maar ...:tu

 

ben ook aan het bouwen op het moment,jou vragen zijn ook de mijne :rofl ,en ik heb het gevoel dat dit het echt word, je wordt er gewoon super enthousiast van!!! suc6 met je hokkie,laterzzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de mensen uit belgie die graag dezelfde drainageslang willen kunnen terecht bij volgende bedrijven.

www.wavin.be of www.pipelife.be of www.isofaq.be

Heb mailtje naar horman gestuurd en deze adressen mee gekregen.

Ik moet nog 4 dagen wachten voor ik eraan kan beginnen maar zit ook met spanning af te wachten op de bouw van de rest van het hok zodat ik alle benodigdheden ineens kan halen.

Alvast bedankt voor de vele tijd dat je in zo een topic moet steken.

 

Bouw ze :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
als je all mix aarde en het voedingsprogamma van housegarden volgd(dna 1,2,3 enzo)

kan je dan ook gewoon nog bacto of schimmels er aan toe voegen en ook wormen ???

zal dit je grondje verbeteren ?

greetz peter

 

@ganjamens ik ben gewoon leergierig!

ja,het is zelfs bevorderlijk voor het bodemleven,regenwormen voelen zich super in een grote bak,geef ze wel wat bladgroen(bladknipafval)lusten ze wel dat je na elke cyclus moet toedienen onder de afgegraven bovenste laag voor je opnieuw met verse aarde gaat aanvullen...

Het aardereceptuur dat ik zal gebruiken zal beschreven worden overmorgen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo,de volgende update is er...

De helft van de aarde zal nu aangebracht worden...

De samenstelling:

------------------------

Deze kan vrij gekozen worden,dit recept echter bevalt me prima,de aarde zal immers zeker 2 volle kweekjaren gaan meegaan,na elke kweek verwijder ik enkel de bovenste 10 cm,wat dan ook terug moet aangevuld worden met gewone growshopaarde...

 

13914044919-thumb.jpg

 

Nu zal de onderlaag aangebracht worden,hiervoor worden 6 zakken universele potgrond gebruikt samen met enkele flinke scheppen perliet...

 

13914061730-thumb.jpg

 

Vervolgens meng ik 2 zakken batmix,4 zakken growshopaarde,1 zak wormenmest,1 emmer tuincompost van 10 liter en 2 zakken vivimus voor groenten samen met een halve emmer biomix,en enkele schepjes Mycorhizza schimmels ondereen,meng alles zorgvuldig en probeer klonters te vermijden,nadien loop ik op de aarde om deze aan te drukken,nogmaals,je kan ook 100% growshopaarde gebruiken...

 

13914080447-thumb.jpg

 

Zo,de middenlaag is gemaakt,de bak is bijna halfvol nu om te kunnen planten,ik laat alles nu een paar dagen rusten,en binnen enkele dagen maak ik de 2e samenstelling waarvan update,ondertussen staan de 160 stekjes al een 6 dagen te wortelen in potjes van 10x10x11 cm onder een 400 watt metal halide lamp van Philips,de stekken geef ik 2 weken voorgroei...

13914265356-thumb.jpg

binnen een dag of 4 volgt de volgende update...

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice 'n dandy ! :lol:

 

M'n volgende opstelling word ook een aardebak, maar das nog een hele poos wachten tot ik een betere plaats heb. Kzal alvast wat stelen met m'n ogen :P

 

 

greetz tjieler

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou je eens u totale opstelling willen meedelen? Wat voor hok wordt het voor die 160 gelukkige dames?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmz

 

Waarom maak je je randen zo hoog (50cm ongev?!)

 

Het lijkt me niet efficient om die randen zo hoog te maken omdat je bijna geen luchtverplaatsing kunt creeren in het onderste bladerdek :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmz

 

Waarom maak je je randen zo hoog (50cm ongev?!)

 

Het lijkt me niet efficient om die randen zo hoog te maken omdat je bijna geen luchtverplaatsing kunt creeren in het onderste bladerdek :lol:

"Zo,de middenlaag is gemaakt,de bak is bijna halfvol nu om te kunnen planten" :P ,gelukkig vult ie hem van de week verder af.. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rataplan wrote:ik kweek al zo lang met bakken,en heb nooit enige nadelige invloed ondervonden bij dit kweeksysteem,osb plaat is beenhard en zoals dillinger al zei komen de planten niet in contact met het hout...

Atmospere wrote: OSB en underlayment houten platen zijn zeer sterk en worden in de bouw veel toegepast ,ook op plaatsen waar ze nat kunnen worden. Zodra mdf of spaanplaat nat wordt gaan de lijmstoffen die erin zitten oplossen,of gassen komen vrij en de platen beginnen te verpulveren. deze problemen heb je met OSB en underlayment niet of nauwelijks.

 

Heb t niet over t nat worden,maar t evt warm worden& zelfs meegemaakt dat in andere kamer(waar lucht vanafgezogen werd t spaanplaat de reden was van misoogst(wil niet zeggen mislukte,maar was zeker van invloed!) :P

 

De drainageslang is bij groothandel voor tuinbouw te verkrijgen. :lol:

 

kusjes fotografe

 

 

ik heb de laatse maanden ook zo een probleem gehad. alles bleef maar doodgaan. ik sta nu wel sceptisch over die bouwmaterialen. nog het liefst van al zoals in het sensi museum. lekker glanzend en netjes, net een hospitaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmz

 

Waarom maak je je randen zo hoog (50cm ongev?!)

 

Het lijkt me niet efficient om die randen zo hoog te maken omdat je bijna geen luchtverplaatsing kunt creeren in het onderste bladerdek :lol:

De bak zal aangevuld worden tot een 15 cm van de rand,kweek na kweek komt re iets meer verse aarde bij,uiteindelijk ga je dan op zo'n 8 cm van de rand uitkomen...

 

ik heb de laatse maanden ook zo een probleem gehad. alles bleef maar doodgaan. ik sta nu wel sceptisch over die bouwmaterialen. nog het liefst van al zoals in het sensi museum. lekker glanzend en netjes, net een hospitaal.

nogmaals,zou dit verslag nooit posten als achteraf zou blijken dat deze plaat ongeschikt is,als de planten dood gaan,kan dit vele oorzaken hebben...

Kijk eens naar de bladkleur en oordeel zelf... :P

 

Foto=JLJYJLMF.jpg

 

Deze supergezonde kleur krijg je niet in giftige omgevingen....

Pikant detail,de gehele ruimte is gemaakt uit osb plaat met zwart/wit folie ertegen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt rata...

door deze topic maak ik ook een bak van 2 bij 3,5

maar ik wil gewoon met de hand water geven dus niet met drainageslangen.

bij de growshop zeiden ze dat ik 15 hooguit 20cm moest vullen met aarde...

moet ik nog gaten boren in de bodem van mijn bak ivm lucht ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

neen hoor,geen gaten in de bodem,met de hand bewateren is heel lastig,je moet dan al een expert zijn om precies te kunnen weten hoeveel de planten drinken!Soms moet ik 4 dagen geen water geven,dan weer dagenlijks,en in het begin zeer weinig...

 

Zou je eens u totale opstelling willen meedelen? Wat voor hok wordt het voor die 160 gelukkige dames?

Update zal volgen,opstelling...

7x 600 watt via aggregaat,boven 6 grote bakken,1 kleine

4000m³ afzuiger

2000m³ inblazer via actieve luchtgaten in de ruimte verdeeld door doormeter 31 cm buis ,beide thermostatisch geschakeld

2 grote zwenkventilators

1 kleine ventilator achter mistbak voor de lv

luchtontvochtiger

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok bedankt voor update, met aggregaat is natuurlijk stukken beter. Moet je niet bang zijn voor te veel verbruik of dat je op die manier gesnapt worden. Hoeveel lampen zijn nog verstandig hier in belgie als je stroom betaalt? Zou 6 maal 600w lukken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus met de hand bewateren is geen goed idee?

 

maar hoe je ook water geeft, heeft toch niets te maken met het feit dat je weet wanneer je planten wel of geen water wil. of zie ik dit verkeerd....

 

heb je misschien een ander idee voor deze amateur :-)

 

vriendelijke groeten hennessy............

Share this post


Link to post
Share on other sites

he rataplan, wat kost zoon agregaat eigenlijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aanschafwaarde valt nog mee, kan je op marktplaats es op kijken maar probleem is plek vinden waar je dat kan plaatsen en waar het gehele tijd kan draaien zonder argwaan op te wekken. Als je ergens op boerderij in the middle of nowhere zit is dit ideaal natuurlijk maar in rijwoning niet aan te raden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...