smoker99 0 Posted January 7, 2007 @ rataplan. ff een dom vaagje over zo'n drainage slang , zitten daar gaatjes in waar het water door heen gaat ? grzz Quote Share this post Link to post Share on other sites
rataplan 4 Posted January 7, 2007 natuurlijk,het zijn sleufjes die het water gelijkmatig kunnen doorlaten... Quote Share this post Link to post Share on other sites
smoker99 0 Posted January 7, 2007 oke, thanks voor het snelle antwoord Quote Share this post Link to post Share on other sites
tomas 2 Posted January 9, 2007 Ik lees regelmatig dat na een kweek het aan te raden is wat kalk toe te voegen aan de aarde, maar dit zou wel betekenen dat de aarde omgeschept moet worden om de kalk goed te vermengen.. wat natuurlijk niet goed is voor het bodemleven in de bak. Kan dit niet op een andere manier? Quote Share this post Link to post Share on other sites
rataplan 4 Posted January 9, 2007 na de toplaag is afgegraven is het inderdaad raadzaam om te gaan bekalken,en dan het liefst met zeewierkalk,het grote voordeel van deze kalk is dat hij zeer snel oplost,en deze dan gelijkmatig door het medium laat mengen,je hoeft dus de aarde niet om te woelen,je moet immers de eerste week steeds gaan bewateren langs boven,na deze week langs onderen,door de zuigspanning zal je snel merken dat de kalk zich prima vermengt daar de ph waarde al snel gelijkmatig gaat verhogen,zeewierkalk bevat ook magnesium wat goed is voor de aanmaak van bladgroen,door de stijging van de ph waarde na het planten zal het bodemleven extra gestimuleerd worden door de oplopende ph waarde,na een kweek is meetstal de ph waarde gezakt met enkele punten,dus is het zeer raadzaam om dit snel terug op peil te krijgen,daarvoor is dus zeewierkalk de beste keuze,snel oplosbaar en geeft geleidelijk een verhoging van de ph waarde,dus geen last van ph schokken in je medium... Quote Share this post Link to post Share on other sites
tomas 2 Posted January 9, 2007 na de toplaag is afgegraven is het inderdaad raadzaam om te gaan bekalken,en dan het liefst met zeewierkalk,het grote voordeel van deze kalk is dat hij zeer snel oplost,en deze dan gelijkmatig door het medium laat mengen,je hoeft dus de aarde niet om te woelen,je moet immers de eerste week steeds gaan bewateren langs boven,na deze week langs onderen,door de zuigspanning zal je snel merken dat de kalk zich prima vermengt daar de ph waarde al snel gelijkmatig gaat verhogen,zeewierkalk bevat ook magnesium wat goed is voor de aanmaak van bladgroen,door de stijging van de ph waarde na het planten zal het bodemleven extra gestimuleerd worden door de oplopende ph waarde,na een kweek is meetstal de ph waarde gezakt met enkele punten,dus is het zeer raadzaam om dit snel terug op peil te krijgen,daarvoor is dus zeewierkalk de beste keuze,snel oplosbaar en geeft geleidelijk een verhoging van de ph waarde,dus geen last van ph schokken in je medium... super, bedankt voor de info Dit topic wordt een prachtig naslagwerk Quote Share this post Link to post Share on other sites
Willy Wortel 17 Posted January 9, 2007 Rataplan ik speel ook al een tijdje met het idee om van potten over te stappen naar een aardebak alles is hier duidelijk denk ik maar ik wil grondverwarming inbouwen. nu is de bak opgebouwd uit een grondplaat 5 cm piepschuim en daarover vijverfolie. nu dacht ik het zo te laten en op het vijverfolie verwarmingsmatten te leggen dan terug vijverfolie dan de drainageslangen wat denk je van deze opstelling. Verder is mijn bak niet volledig vlak wat nu met de potten problemen geeft als ik langsonder water geef het scheelt niet veel maar toch zou dit problemen geven met een aardebak. Nu is de bak aan de binnenzijde slechts 25 cm hoog . Wat is de minimum hoogte (grondlaag)voor een aardebak denk je 45 cm is max. voor mij ivm de algemene hoogte. groeten WWW Quote Share this post Link to post Share on other sites
rataplan 4 Posted January 9, 2007 je kan je grondverwarming het beste aanbrengen op bodemniveau tot op maximum een paar centimeter boven de drainageslang,dus in het bewateringsgebied van de drainageslang,let wel op met de warmteontwikkeling,tussen 2 lagen vijverfolie acht ik niet raadzaam,in de aarde zelf zal deze nog het best zijn werk gaan verrichten,de bodemtemperatuur zal bij een evenwichtige plaatsing gelijkmatig zijn,je mag er ook niet mee overdrijven,lichtjes bijverwarmen zal betere resultaten geven in de winter dan te veel verwarmen,een ideale bodemtemperatuur ligt tussen de 18 en 21° waarbij ik het zelf persoonlijk meer op 18° heb,bij herhaalde bevindingen merkte ik op dat mijn winterkweekjes steeds meer opleverden dan mijn zomerkweekjes!Tijdens de zomer zakte de aardetemperatuur vrijwel nooit onder de 20°,terwijl het zonder bijverwarming in de winter nooit onder de 17° uitkwam. Dat je toekomstige bak niet waterpas kan staan is geen erg,lichtjes onpas gaat nog,de aarde zuigt immers direct het aangeboden voedingswater op,je kan wel de drainageslang pas leggen door ze te positioneren op hoopjes zand tot deze pas ligt,dan kan je aanvullen met aarde,zo ligt de drainageslang altijd waterpas De absolute minimumhoogte is 10cm aarde boven de drainageslang,de beste resultaten zijn echter verkrijgbaar bij een aardehoogte vanaf 30 cm,dus jouw vooropgestelde hoogte is perfect succes Quote Share this post Link to post Share on other sites
tomas 2 Posted January 9, 2007 ikzelf ga na de huidige ronde ook een aardebak maken, en zal hier ook bodemverwarming in gaan leggen in de vorm van warmtekabels (plus thermostaat) Het plan is om de bodem te isoleren met waarschijnlijk een dunne laag piepschuim of steenwol, daarop een laag zand van een paar centimeter met de kabels erin en dit af dekken met vijverfolie. Hierop komt de drainageslang te liggen, en de laag aarde van zo'n 25 centimeter. Quote Share this post Link to post Share on other sites
rataplan 4 Posted January 9, 2007 is zeker geen slecht idee,alleen gaat er dan al veel warmte verloren,voordeel is wel dat het aangeboden voedingswater mooi op temperatuur zal blijven tot de aarde het voedingswater heeft opgenomen,schaf je in ieder geval een bodemthermometer aan die de temperatuur kan aflezen in de omgeving van je drainagebuis,dit zijn alu staafjes met een digitale of analoge meter er bovenop,deze kan je laten steken in je aarde,en hierop kan je dan je thermostaat op afregelen,is eigenlijk een onmisbaar hulpmiddel Quote Share this post Link to post Share on other sites
tomas 2 Posted January 9, 2007 een bodemthermometer komt er zeker, ook om de thermostaat goed mee in te kunnen stellen.. Ik hoop alleen dat het ook de iets hoger liggende aarde nog genoeg zal kunnen opwarmen, dus de aarde boven de drainage slang.. Dit weet ik pas als alles klaar is, en dan kan er niet veel meer veranderd worden. De omgevingstemperatuur kan tot 10 graden dalen, vandaar dat ik de bodemtemperatuur absoluut rond de 18 graden wil houden. Quote Share this post Link to post Share on other sites
mino 1 Posted January 12, 2007 Hey rataplan, tis altijd een plezier om deze topic nog eens door te lezen! Je geeft een beschrijving van de aarde die je gebruikt voor de eerste laag in de bak en daarna wegens tijdgebrek heb je direct je stekken in die laag geplant. Mogen we de componenten van de 2de laag aarde die er had moeten komen kennen? groetjes, mino Quote Share this post Link to post Share on other sites
rataplan 4 Posted January 12, 2007 zie hiervoor dit topic,hier staat alles beschreven... http://www.wietforum.nl/Is-t21189.html Geraniumpotgrond en allmix mag zeker ook in het medium,ruim 50%,compost,kleigrond,allemaal goed Quote Share this post Link to post Share on other sites
smoker99 0 Posted January 13, 2007 bij mijn volgende kweek ga ik ook een aardebak gebruiken van 80x80x30cm lxbxh hoeveel en hoevaak moet ik dan water geven per week ? met mvg, smoker Quote Share this post Link to post Share on other sites
tomas 2 Posted January 13, 2007 watergeefschemas bestaan NIET, het beste gebruik je een tensiometer bij een aardebak, dit zal een goede indicatie geven hoe vaak je water moet geven. Quote Share this post Link to post Share on other sites
mnml 0 Posted February 9, 2007 Hallo Rataplan, Ik begin aan een nieuwe ronde, ik had de laatste keer 0,87 gram p watt, heerlijk biologische wiet. Er gingen wat dingetjes fout, wat me de 1 op 1 heeft gekost, maar met een nieuw hokje de eerste keer dit draaien is helemaal niet verkeerd, dank daarvoor... Mijn vraag is nu.. Hoe verder?? Ik haal de bovenste laag eraf en vul deze bij met stekgrond en gewone mix. En dan? Ik hoef verder toch volgens mij niks te doen? Is het een goed idee om met startblokken te werken, zodat ik een stadioneffect krijg? Ik had namelijk veel kleine ertussen zitten en ik denk dat ik dat op deze manier kan voorkomen... al met al mijn vraag, hoe nu verder? Dank Quote Share this post Link to post Share on other sites
rataplan 4 Posted February 12, 2007 Ik zou inderdaad de bovenste laag wat afgraven en met verse aarde bijvullen,schimmeltjes mogen in elk plantgat,persoonlijk zou ik altijd eerst je stekken of zaailingen gaan voorgroeien op pieterpotjes,zo kan je de plantjes op hoogte selecteren in je bakken,het hoogteverschil valt weg,en ze kunnen dan snel op 12/12 Quote Share this post Link to post Share on other sites
juanito 0 Posted February 17, 2007 (edited) Ik heb een paar vragen aangezien ik van plan ben te gaan kweken met grote aardebakken. Ik kan 2 bakken maken van 3.30x1.00 met een pad er tussen van 70cm, is deze breed genoeg of kan ik beide bakken beter 3.30 x1.10 maken en het pad 50cm? (totale breedte is 2.70m) Om de hoeveel cm is het verstandig een stek te plaatsen in een aardebak? 20, 30 cm? hoe meer ruimte tussen stek en stek hoe beter? groeten juanito Edited February 17, 2007 by juanito Quote Share this post Link to post Share on other sites
masteryero 0 Posted February 19, 2007 hehe rataplan heb dit topic helemaal doorgelezen ruim een uur bezig geweest ( lees niet snel en alles goed opgeslagen d8 ik zo) ik vind het werkelijk een top topic ( ach ja was al zo'n 30 x eerder gezegd door andere maar ja om je ego maar ff te strelen ) ik stuiter wel op een paar dingentjes? 1. hoeveel kalk heb je in het begin door de grond gedaan? 2. ik lees dat je ook bio heb gekweekt heb je ook grondtroepen uitgezet tegen trips enzow? 3.die drain slangen als ik het goed las DAAR ZITTEN AL GAATJES OF SNEDEN IN DAT HOEF IK NIET MEER TE DOEN? 4. hoe drain je vlak voor je kunt oogsten ( weet wat drainen is ) je doet dit ongeveer 6 tot 10 dagen voor de oogst maar waar laat je je overige voeding in de grond en water waar word dat naar buitengevoerd? 5. gewoon uit nieuwsgierigheid wat is je opbrengst uit die 160 stekkies? 6. hoeveel stekken zou ik kunnen planten in 1m3 bak dacht zelf aan zo'n 30 stekken jij? alvast bedankt nogmaals goed inelkaar gedraaid topic masteryero Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ganjamens 0 Posted February 19, 2007 hehe rataplan heb dit forum helemaal doorgelezen ruim een uur bezig geweest ,dat vind ik nou nog eens een hele prestatie!!! Quote Share this post Link to post Share on other sites
masteryero 0 Posted February 19, 2007 hahaha jij bent scherp ik was dat op dat moment zeker niet ik bedoel dat ik een uurtje bezig was met het lezen van dit topic ( zie de tijd was al wel weer bijan een dagie wakker) ps: heb het al verandert in topic Quote Share this post Link to post Share on other sites
rataplan 4 Posted February 21, 2007 1. hoeveel kalk heb je in het begin door de grond gedaan? Is pas nodig vanaf de tweede ronde,de hoeveelheid zal afhangen van de ph waarde van je grondmonster 2. ik lees dat je ook bio heb gekweekt heb je ook grondtroepen uitgezet tegen trips enzow?Niet gedaan,maar kan wel natuurlijk 3.die drain slangen als ik het goed las DAAR ZITTEN AL GAATJES OF SNEDEN IN DAT HOEF IK NIET MEER TE DOEN?Drainageslang is inderdaad voorgeperforeerd 4. hoe drain je vlak voor je kunt oogsten ( weet wat drainen is ) je doet dit ongeveer 6 tot 10 dagen voor de oogst maar waar laat je je overige voeding in de grond en water waar word dat naar buitengevoerd?Aarde kan je niet spoelen,de laatste 2 weken afgezuurd water geven op +- ph 6.2,de planten zullen netjes alle voeding nog verbruiken ter beschikking in de aarde,daarna start je met een lichte dosis voeding de volgende ronde 5. gewoon uit nieuwsgierigheid wat is je opbrengst uit die 160 stekkies?Dat weet ik niet juist meer,zit op aardebakken bijna altijd tussen de 0.90gr en de 1.1 grammetjes per watt 6. hoeveel stekken zou ik kunnen planten in 1m3 bak dacht zelf aan zo'n 30 stekken jij?Op 1m²?Hangt erg af van het soort en voorgroeitijd,bij bv NLX zijn 16 stekken voldoende bij een voorgroei van 10 dagen... alvast bedankt nogmaals goed inelkaar gedraaid topic masteryero Graag gedaan Ik kan 2 bakken maken van 3.30x1.00 met een pad er tussen van 70cm, is deze breed genoegof kan ik beide bakken beter 3.30 x1.10 maken en het pad 50cm? (totale breedte is 2.70m) Om de hoeveel cm is het verstandig een stek te plaatsen in een aardebak? 20, 30 cm? hoe meer ruimte tussen stek en stek hoe beter? groeten juanito bij een verlichting met 600 watters optie 1,anders bij 400 watters is 1m ruim voldoende in de breedte,bij 600 watters zijn 3 lampen voldoende,bij 400 watters 4 lampen. Stekken plaatsen hangt vooral van het soort en voorgroeitijd af,bij overwegende sativa's zijn 16 stekken met een voorgroei van 10 dagen het maximum,bij indica's of korte voorgroeitijden kan je er tot wel 25m² plaatsen... Quote Share this post Link to post Share on other sites
frits84 0 Posted February 27, 2007 idd erg goed topic! ik ben het ook al een uurtje door aan het lezen en begin het te snappen.. wij hebben sinds kort een hok gebouwd van 2.44x2.50x1.90. wij hebben daar in het midden een scheiding aangebracht. dus 2 bakken van 2.44x1.25. op dit moment is 1 bak operationeel en daar hangt 2x400 watt. Deze kast is geplaats in een volledig geisoleerde ruimte met 1 aanzuigventilator. In de kast zelf staat een afzuiger maar die loost zijn lucht in de kamer waar de kast staat. alleen hebben wij deze bak gevuld met water en daar potten ingezet.. nu ik dit zo lees vind ik aarde eigenlijk een beter plan(ik was zoizo niet zo voor het idee om de bak met 10cm water te vullen en daar de potten in te zetten) Denk dat ik de jongentjes maar over ga halen om het water weg te doen en het zoals hierboven beschreven staat te doen. thx Rataplan! Quote Share this post Link to post Share on other sites
rataplan 4 Posted February 28, 2007 Op volle aarde kweken heeft zeer goede eigenschappen en voordelen hier een foto van op reeds 7 x geteelde aarde de reden dat je zulke oogsten kan draaien is omdat het wortelsteltsel alle ruimte heeft om te ontwikkelen,het medium is in combinatie met een tensiometer steeds perfect qua waterhuishouding... Quote Share this post Link to post Share on other sites
platinum 0 Posted February 28, 2007 Hoi, Ik heb een aantal vragen omtrend de aardebak hoe snel daalt de aardetemp als de lampen zijn uitgeschakeld. De omgevingstemp is 10 graden bij ons ik heb de aardebak getest met 225 watt aan verwarmingskabels die de bak van 2,90 bij 1,10 niet voldoende kan bijverwarmen het word hooguit 1 a 2 graden warmer. Iemand die een goede oplossing weet. greetz Platinum Quote Share this post Link to post Share on other sites