Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Testronde 52 X Kalichakra Van Eigen Moeder Week 5 Bloei

Recommended Posts

hee rataplan

 

hoe staat het met deze test??

 

ik ben wel benieuwd.... <_<

 

pitt

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je goed gelezen hebt,dan volgt de volgende update op 22 April,aanstaande Zaterdag dus <_< ,ik kan alleen al verklappen dat de verschillen onderling met de dag steeds duidenlijker aan het worden zijn,tegen alle verwachtingen in is de voorbloei na 1 week bloei reeds gestart,ze zijn getopt over een paar dagen zodat ze een dag of 3 niet meer in de hoogte groeiden maar wel in de breedte,overal komen er nieuwe aangemaakte scheutjes aan,de schimmelkolonie is zijn werk aan het doen,de planten zijn supergezond daar,de anderen ook maar hier toch onderlinge verschillen in groei,het lijkt net of de schimmels en bacterien de wortels behandelen daar in de eerste bak,omdat er vrijwel geen hoogteverschil merkbaar is daar,alle zelfgemaakte stekken waren flink beworteld,en zijn lukraak geplant,het verzorgen brengt veel werk mee,maar is zeer leuk om onpartijdig deze test uit te kunnen voeren...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update Week 2 Bloei...

De verschillen onderling worden duidenlijk!De organische en half organisch/chemische voedingsbakken liggen ver voor nu op de volledig chemische voedingsbak.

Links:

De bak met schimmels,bacterien en organische voeding,links dus ligt op kop

Rechts:

De bak met volledige chemische voeding blijft achter met veel onderlinge hoogten tussen de planten

Rechtsachter:

De bak met half organische voeding,Co² tabs,bacterial en half chemische voeding gaat ook goed,maar is nog niet zo in de breedte zoals de linkse bak volgroeid

De lv ligt in de lichturen op 55%,in de donkere uren op 55% door hygrostaat

Temperatuur in de lichturen 29°,in de donkere uren 20°,aardetemperatuur tussen de 22° en 24° op een diepte van 15cm gemeten.

De foto's

Links...

2wekenbloei00123fq.jpg 2wekenbloei00728nd.jpg

2wekenbloei00821xy.jpg Hier zijn de planten gewoon het hoogst,tussen de 48 en 55 cm en reeds getopt...

 

Rechts...

2wekenbloei00224cr.jpg 2wekenbloei01021xl.jpg

Hier gaat het minder snel en grote hoogteverschillen,tussen de 39 en 50 cm...

 

Rechtsachter...

2wekenbloei00329qx.jpg

Ook hier gaat het goed,zijn tussen de 45 en 55 cm,maar niet zo breed als links...

Nog wat prille topjes...

2wekenbloei00423fi.jpg 2wekenbloei00526ge.jpg

En de 12/12 zaailingen Santa Maria die plaats zullen nemen in het andere hok na daar een week voorgegroeid te hebben...

2wekenbloei00628ez.jpg

Volgende week de volgende update...

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou eigenlijk is het nu al duidelijk.....

 

chemische voeding is goed :nerd

 

halve om half gaat beter :nerd

 

organisch is het beste... <_<

 

ik ben benieuwd hoe de toppen het gaan doen later

 

zeg rataplan zou een vat met half om half ook een week houd baar zijn??

 

super topic :blink:

 

grtzz pitt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neen!

Ik doe het nu zo op het moment...

Mijn voedingsvat bevat water van 23° door een aquariumverwarmer,het water circuleert door een aquariumpomje,is klein maar pompt 1000l per uur rond,verder staat er ook een zuurstofpompje (ook aquariumgerief) belletjes te pompen in het vat de klok rond

Voeding aanmaken:Vul 1 of 2 gieters met water voor 80% volgens behoefte (stand tensiometer)

Breng x aantal ml organische voeding aan in de gieter,flink roeren,Ec meten,te hoog,dan water bijvullen tot de waarde in orde is,te laag,nog toevoegen...Hierna de ph waarde op 6.0 afstellen door druppelsgewijs ph- toe te voegen,nameten en klaar,doe dit om de 2 dagen nu,de chemische en half om half wordt indentiek zo aangemaakt.

Organische voeding is niet stabiel in een vat,en slecht houdbaar,dus steeds kant en klaar aanmaken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb er gewoon geen woorden voor :P :) :wOOt

ik blijf jou volgen <_< :blink: :nerd

 

ik heb al veel van jou geleerd en dat blijf ik doen

gr mi laaaaaters :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee rataplan

 

Zoals we wel gewend zijn ziet het er weer toppie uit. Zou je mischien eens uit kunnen leggen hoe, en met wat voor spullen je die organische voeding percies maakt. Wil het graag voor mijn volgende ronden ook gaan gebruiken. En hoe lang maak je ongeveer die drainageslangen zodat er bij het einde van je slang ook nog water komt.

 

Veel succes nog deze ronde, maar het zal vast wel goedkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

antwoord op je eerste vraag:

Stap1 is schimmels door de aarde mengen

Stap2 extra bacterien en micro organismes door aarde verwerken

Stap 3 plant erin

Stap4 is water naar 6.0 afzuren

Stap5 1ml/liter bij opstart van stekken tot 3ml/liter in het einde van de ciclus.

 

Stap 1-2-3 is eenmalig

Stap 3-4 moet elke dag gebeuren,met 1 soort organische voeding.

 

Dit is precies zoals ik het doe.

Ik weet dat het een beetje saai is op deze manier,maarja dat is de keerzijde van suc6

 

greetz sannie

Dit is het kweekschema van sannie...

Vraag 2:Per m² gebruik ik 5 meter drainagebuis die spiraalvormig op de onderkant van de bak ligt,het begin van de slang steekt boven de bak uit voor het bewateren,zo krijgt de ganse bak gelijkmatig bewatering langs onder,de aarde zuigt het water op,en bovenaan blijft alles kurkdroog,varensrouwmuggen hebben dan ook geen enkele kans om eieren te leggen,daar de aarde kurkdroog is...

In mijn ander hok ga ik volledig organisch gaan met een aantal wijzigingen waarvan verslag binnenkort...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het dan niet nodig om je aarde eens per week te spoelen???

Om de zouten enz. te spoelen met enzymen... Dat lees ik toch ook hier op het forum...

 

Succes met je kweek rataplan, maar met jou kennis en ervaring zal het wel weer fantastisch worden, echt leuk dat je veel expirimenteerd met voeding, lv, aarde en de rest. Daar leren we van <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neen,niet gaan spoelen,op aarde is het veel slechter om te spoelen omdat je dan je aarde zeiknat zet,je wortels houden daar niet van,bouw gewoon zachtjes je ec waarde op,dan hoef je nooit te spoelen,de aarde moet altijd luchtig blijven gedurende de ganse kweek,nog belangrijker naar het einde toe!

Enzymen kunnen nooit kwaad tijdens de kweek <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook niet,planten houden van stabiliteit,ze wennen aan de aangeboden voedingstoffen,daarom bouw je langzaam je ec waarde op in combinatie met een stabiele ph waarde,zo kan je niet overvoeden of ondervoeden vermits de planten constant hun voedingsstoffen kunnen opnemen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bedoel eigenlijk gewoon een beetje water langs boven geven, ik geef alles langs onder, en 1 keer per week een keer langs boven. Ik heb nog 1 klein vraagje, ik lees dat het geven van pk13/14 riskant kan zijn. Ik zit in week 5 bloei en mijn planten zijn nu al aardig aan het vergelen, omdat ik nog geen ec meter heb krijg ik het niet helemaal goed, maar die koop ik na deze oogst.

Raad je het aan om toch pk te geven, of is dat niet goed

 

Ik weet, beetje weinig info maar wat zegt jou gevoel?

 

in ieder geval bedankt.. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar zit nu net jouw probleem!Je geeft langs onder water,en dat is prima,ondertussen zetten je planten hun afvalstoffen boven in het medium af,nu spoel je dus wekelijks met wat water de plantenafvalstoffen naar beneden,je krijgt daardoor een onstabiele ph waarde in de grond die tot blokkage kan leiden van het aangeboden voedsel door je wortels,ik zou PK 13/14 toedienen,maar max 1/3e van wat op de verpakking staat,en 1/2 bloeivoeding van wat op de verpakking staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik snap effe niet het verschil tussen van boven en van onder water geven... ( :blink: <_< )

Share this post


Link to post
Share on other sites

de diepe plantenwortels dienen om te drinken,om voedsel op te nemen dus,de oppervlaktewortels scheiden de ballaststoffen af rond de stengelzone,daarom dat in de natuur ook het bladerdek van de plant fungeert als paraplu zodat het regenwater rondom de plant door de aardelaag word opgenomen,en niet aan de stengel,in de natuur word het water dan nog natuurlijk gefilterd door de aardelagen...

In een binnentuin met een geringe hoeveelheid aarde moeten we er dus voor zorgen dat deze afvalstoffen niet steeds mee naar de drinkwortels gevoerd worden...

Share this post


Link to post
Share on other sites
de diepe plantenwortels dienen om te drinken,

in de natuur word het water dan nog natuurlijk gefilterd door de aardelagen...

 

Klopt allemaal :whistling

Maar ik heb begrepen dat jij van onderaf watergeeft!!!

En hier zijn neem ik aan ook je voedingsstoffen in aangemaakt???

 

Kun je dit eens voor me uitleggen? <_<

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad,ik geef langs onderen water langs de drainagebuizen die ik langs boven vul natuurlijk,de drainagebuis is 5m lang en spiraalvormig gevormd op de bodem zodat de gehele vierkante meter benut is door de buis,de onderste aardelaag bevat veel perliet,bij het bewateren zuigt de aarde het water op,de tensiometer zit op worteldiepte,elke dag kan ik zo aflezen hoe vochtig de aarde in deze zone werkelijk nog is,hierop maak ik de benodigde hoeveelheid voedsel op aan,is de volgende dag de meterstand gezakt dan is er te veel bewatert,is deze gestegen,dan heb je het goed gedaan,geloof me vrij,het is nu louter een feeling geworden,de planten voelen zich prima!Nog 2 voordelen...Bij het aanplanten moet de aardelaag dieper reeds vochtig staan,de jonge stekjes geef je gedurende een paar dagen eerst water langs boven tot deze zijn aangeslagen,dan stop je met bewatering langs boven,de wortels moeten nu gedwongen dieper naar water gaan zoeken zodat het wortelsteltsel zich heel snel ontwikkelt...Door de lampenwarmte droogt de bovenlaag zo een 3 tal centimeter volledig uit,bij nevelbeurten is de aarde na een paar minuten al terug droog,varensrouwmug (indien aanwezig)zal geen eieren leggen in kurkdroge aarde wat ook weer gratis meegenomen is.Het is 1 van de beste aardekweekmethoden waar ik dan ook 100% achtersta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je geeft water van onderen.

Hierbij zitten ook je voedingsstoffen opgelost!

 

In de natuur worden de meeste van deze stoffen uitgefilterd door de lagen aarde

 

Hoe denk jij hierover?

Dat was eigenlijk mn vraag

 

greetz sannie

Edited by sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

in de natuur,en dan voornamenlijk in de aarde zijn alle nuttige voedingstoffen reeds aanwezig vanaf een zaadje zal ontkiemen in het voorjaar,afgevallen bladeren composteren natuurlijk op de aarde,door de aanwezigheid van bodemschimmels,mineralen,regenwormen en dergelijke krijg je een planteigen biotoop,de aarde is zelfregulerend omdat deze jaar na jaar en ongemoeid zijn natuurlijke voedingstoffen kan afgeven aan de wortels van planten die eigen zijn aan de samenstelling en ph waarde van de omgeving,zo zullen zure grond minnende planten nooit aanslaan op zoete grond,zeer logisch toch?Zo zullen wietplanten in ons klimaat zich ook nooit kunnen voortplanten omdat ons klimaat dat gewoonweg niet toelaat in tegenstelling tot zuiderlijke mediterane klimaten,nu bij het indoorkweken kan men de natuur onmogenlijk gaan nabootsen,we kunnen er enkel maar voor zorgen dat we onze planten op een goede basis kunstmatig gaan grootbrengen...

Bij het langs onderen watergeven is de aarde ook een buffer die er zal trachten voor te zorgen dat de ph waarde stabiel blijft,een evenredige filtering dus met langs boven te wateren,door de juiste luchtigheid en juiste ph en ec waarde aan te houden,en een perfecte waterhuishouding bij een optimaal ondergronds biotoop zullen voedingszouten en afvalstoffen van de plant in deze toepassing altijd aan de oppervlakte rond de stengel afgescheiden worden,bij het langs boven bewateren spoel je vaak deze afvalstoffen terug in de aarde,en zal dan verdunt terug aan de drinkwortels aangeboden worden,met andere woorden geef je je planten zo hun eigen afval voor een deel terug te drinken,hoe kleiner de hoeveelheid beschikbare aarde hoe groter dit kan leiden naar grote problemen op termijn,hier is van filtering al bijna geen sprake meer...

Hoe groter en dieper de bak,hoe meer buffering en zelfregulerende eigenschappen zal de aarde op termijn krijgen!Probeer maar eens 5 kweken te draaien in een 7 liter pot met enkel bovenaan wat aarde af te graven...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo rataplan ,heb ook nog vraagje over je drainagebuis . ik zie op foto dat er 2 buizen bovenkomen . zijn dat 2 aparte buizen met aan de onderkant (in de bak)een stop op het uiteinde ? of is dit dezelfde buis die weer terug bovenkomt ?

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

het zijn 3 pijpen,die inderdaad op het einde een prop pu schuim bevatten zodat het water er niet uitstroomt!

Trouwens goed nieuws,op vraag van een hanvol kwekers zal ik er Zondag een fototopic over maken,morgen moet ik namenlijk terug bakken gaan maken... :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt ,kga ook zo een bak maken en ga je verslag zeker volgen . groeten

Edited by pruts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...