Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Testronde 52 X Kalichakra Van Eigen Moeder Week 5 Bloei

Recommended Posts

60 Kalichakra stekken heb ik over 3 weken geknipt,deze hebben 12 dagen geworteld,daaruit selecteerde ik 52 exemplaren,deze hebben 4 dagen beworteld onder 1 hps van 400 watt in kleine potjes van 6x6x7cm volgens mijn eilandmethode,deze worteltjes kwamen dus reeds al na 4 dagen uit de potjes...

De aarde:

Zoals beloofd ga ik deze ronde 3 experimenten uitvoeren....

 

links:De aarde is volledig al 4x gebruikt voor al de delen,hier heb ik dus de bovenste 10 cm van verwijdert,nadien heb ik de aarde voor de helft weggegraven om mycorrhiza schimmels aan te brengen,nadien terug aangevuld en gemengd met bio mix na het plaatsen van een 1e scheidingsplaat in kunstof onder de grond,dit om de delen te kunnen scheiden,dan aangevuld met verse groententeelmix,de aarde heeft 10 dagen kunnen rusten,het grondmengsel is op de juiste tensiowaarde van 80 mbar gebracht,met afgezuurd water met bacto tot een ph waarde van 6.0,de aarde heeft een ph waarde van 5.9...

 

Rechts:Hier is ook de bovenste 10 cm verwijdert,bladafval aangebracht voor de regenwormen,kalk en guanokorrels toegevoegd,gemengd,scheidingsplaat aangebracht,ook even lang laten rusten en aangevuld met verse groententeelaardemix beide bakken hebben een ph waarde van 6.2

 

Rechts achter:idem als rechts,deze 2 bakken kregen bacterial en enzymen + afgezuurd water om ook de tensiowaarde op 80 mbar te kunnen krijgen

de test:

 

links:Volledig voedingspakket organisch,oorsprong ''Sannie'' bestaande uit de schimmels,bacterien,bio mix en vloeibare organische voeding

 

rechtsachter:Half organisch/ chemisch door vloeibare terra flores,Terra vega,pk 13/14 en vloeibare Guano+ Co² tabs,enzymen en bacterien

 

rechts :Volledig chemisch door Terra Vega en Flores,pk 13/14 en enzymen

 

het planten:

Links:in elk plantgat ruim zaai & stekgrond + een beetje schimmels...

Rechts en rechtsachter direct van het potje de grond in

Alle stekken uitgezondert links hebben Rhizotonic gekregen met afgezuurd water in het plantgat en langs boven,de linker kant enkel afgezuurd water.De start lv waarde ligt op 56%,deze is nu nog aan het stijgen,de stekken zullen 4x op 18h licht beneveld worden.Zaterdag gaan ze in de bloei

De linkerkant:

planten5mh.jpg

De Rechterkant:

week1groei00227ll.jpg

De rechterachterkant:

week1groei00325ma.jpg

Alle planten zullen binnen een 10 tal dagen 1 malig getopt worden,de 3 bakken staan onder 3x 400 watt hps,2 tensiometers zullen de waterhuishouding onder controle houden,de watergift gebeurt zoals voordien door de drainagebuizen bovenaan

week1groei00521sz.jpg de stekken zijn allemaal goed beworteld en klaar voor de test... week1groei00627gs.jpg

Volgende week update van de 1e bloeiweek...

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dit is nu waar en forum voor is :D .........helemaal top.

 

Prachtige aardebakken rataplan,met eigen gemaakte stekken ook nog ;)

 

Laat jij maar eens zien hoe het moet :D

 

Ik ben benieuwd hoeveel dagen het bij jou duurt dat de schimmels een optimale kolonie hebben gevomd,dit is meestal rond de 12e dag maar kan ook zeker eerder.

 

Het op deze manier testen van verschillende technieken is een tijdrovende bezigheid,en vergt veel aandacht en passie,vooral passie.

Denk alleen al aan de verschillende watergiften met bijpassende ec en ph waardes.

 

Maar dit allemaal is je toevertrouwd :verrygood

 

Respect

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks,zoals je al zei is het een passie,en tevens een leuk maar zeer tijdsrovend experiment,de organische voeding mag nooit blijven staan in een voedingsvat en moet steeds vers aangemaakt worden dagelijks om nog maar een voorbeeld te geven,ik doe dit echter met veel plezier om ook beginnende kwekers op het juiste spoor te kunnen zetten net als jij...

En neen,ben geen bekende van spees cees,maar ook hij bezit een enorme schat aan kennis betreffende het kweken internationaal...

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaaf rataplan

 

hele mooie opzet

 

ben heel benieuwt hoe het gaat verlopen

:D :D :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaaaa dit super!!!!! :D

 

tijdrovend zei je?????? ik wou dat er nu al 2 maanden voorbij waren

 

ik glij bijna van mn stoel

 

kicke rata!! :D

 

leuk leuk leuk

 

super forum super hobby

 

pitt

Share this post


Link to post
Share on other sites
bekende van spees c?

 

Die man is zwaar gepassioneerd !! jammer alleen dat hij wat te vaak wordt opgepakt . Maar ja de plant is zijn leven ,hij vertikt het toch te stoppen met kweken .

 

We gaan je weer volgen Rata !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

T'is even twee keer lezen op de vroege ochtend met rechtachter dit en links dat en dan weer linksachter, of was het nou....... nog een keer lezen dan maar :D

Helemaal goed man, natuurlijk ga ik je volgen, er is geen ontkomen aan :D

 

Veel plezier!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Datzelfde systeem heb ik nl van spees cees. en je gebruikt ook wat van zn producten, vandaar......

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat geexperimenteer is zeker besmettelijk :D Respect man voor je opzet.

Zeker heel leuk opgezet, en ga het ook volgen, helemaal omdat ik mijn bak ook weer helemaal opnieuw ga inrichten.

Na bijna twee jaar op kleikorrels gezeten te hebben, en daar alles mee uitgeprobeerd, bleef het resultaat ongeveer hetzelfde 350 gr per lamp gedroogd,om de 9 weken oogsten maar wel een hele goede kwalteit.

Het probleem wat ik meemaakte was, het aanslaan van de planten, ook als je hele mooie voorgegroeide stekken neerzette, 50 centimeter hoog, en die vervolgens nog eens een week aan het licht liet wennen (600 watt)voor ik ze in de bloei zette, een week later gaat het zootje achteruit, geel worden ,roesvlekken, bladeren vallen af,inweze, alle bladeren die eraan zaten als plant van 50 centimeter, verloor hij iedere keer.

Later als de bloei goed doorzette ging het eigenlijk prima.

Water geven op wat voor mannier dan ook, met luchtpomp constante straal water van boven,hielp niet.

Water geven met beurten van boven af, hielp niet.

Eerst van boven, en daarna als de plantern goed gingen, alleen van onder (3 centimeter water) in de bak laten staan, hielp ook niet.

Kortom in die twee jaar heb ik al zoveel geprobeerd, met constand hetzelfde resultaat, wel alles automatisch, dus lekker makkelijk, en weinig werk, + al twee jaar geen medium hoeven kopen, en iedere 9 weken oogsten.

Bij mij is het belangrijkste, dat ik zo weinig mogelijk, met zakken medium hoef te sjouwen.

Nu lees ik dat jullie met schimmels en dergelijke bezig zijn, en wilde nog 1 keer een test met die korrels doen, en wel op deze mannier.

Mijn bak is 25 centimetr. diep, nu wilde ik een laag van 5 centimeter, als drainage, op de bodem laten liggen.

Daarop een laag van kleikorrels vermengt met aarde (3 delen aarde, 1 deel korrels) waarin ik die schimmels ga gebruiken, en de laatste laag( zo'n 10 centimeter) alleen aarde, die ik er na elke oogst vanaf wil halen.

Dit alles om zo weinig mogelijk te hoeven slepen met aarde.

Maarja voorlopig staat de tuin net een dikke week in de bloei, dus moet nog ff wachten.

Sucses met je expiriment, en hou ze groen

Share this post


Link to post
Share on other sites

EDIT: niet alles quoten, en zeker niet je eigen bericht! je kunt btw ook editen..

 

Moet even toevoegen , dat ik op een ander hok onder tl 33 voorgroei, 3 weken, op mapito.

Edited by GreenGrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

;) :j :D :) :P :P :D

topie zo een expirimentje ik ga jou zeeker weer volgen

het ziet er weer veel beloovend uit zoals altijd.

gr mi laaaters

 

:D :D :verrygood :angry:

Edited by 40 pp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtig experiment Rataplan. Kdenk dat we allemaal wel benieuwd zijn naar de pro's en contra's van het kweken met biologische en/of chemische toevoegingen. Dit maakt het zo interessant omdat ze allemaal in dezelfde omstandigheden leven qua lv etc..

 

Zal deze, net zoals je andere verslagen vol gaarne blijven volgen.

 

I feel someone is making history over here ! :D

 

Respect :D (aangezien je niet rookt tijdens de week :verrygood )

 

 

Greetz,

tjieler

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er leuk uit :D

 

'k ben benieuwd welk stuk geharkte grond het meest zal opbrengen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt allemaal voor de positieve reacties...

@Greenfingers,Dit is de 5e kweek op dezelfde aarde,alleen moet ik wel na elke oogst de toplaag verwijderen omdat deze de afvalstoffen bevat van de planten,dus het gesjouw valt reuze mee eigenlijk behalve de allereerste keer,ik heb geen drainlaag omdat ik met tensiometers werk,de waterhuishouding in het medium is dus meer dan goed en perfect controleerbaar,bovendien is de ph waarde ronde na ronde quasi stabieler geworden!Met extra toevoeging van perliet hou je de aarde zeer luchtig en licht vochtig,de bovenste toplaag droogt volledig uit onder de lampen wat de planten aprecieren,ben er zeker van overtuigd dat je veel betere resultaten zal boeken op aarde,de stekken geef ik de eerste 3 a 4 dagen langs boven water,nadien enkel nog langs onderen,de worteltjes zoeken dan haastig de onderliggende vochtige bodem op,wat dan weer de groei bespoedigd,jammer voor je dat het niet volledig naar wens gaat,ben niet zo'n voorstander van kleikorrelkweken,maar dat is louter persoonlijk natuurlijk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

jo rataplan :verrygood

weer een zeer mooie start voor een vette kweek , dat beloofd!!!

leuk die experimentjes van jouw, heel handig en leerzaam!

De buizen die je gebruikt voor het langs ondere water geven in jouw kweekbak, wat voor buizen zijn dit ?

zijn het van dat soort buizen zoals de mannen van de gemeente gebruiken om in bloemperkjes en lans boomen intewerken ? , deze buizen zijn zeer veel geperforeed en van een jasje cocos/jut vezel voorzien ??

waar kan je deze dingen aanschaffen en heb je ze ook in kleinere diameters voor in een kleiner formaat kweekbak wat gelijkmatiger te verspreiden ???

 

als het van die buien zijn zoals ik vermoed , die zijn wel goed , k heb ze vorig jaar in de grond gelegd niet te diep voor de buitenkweek , niet slecht om langs te bevloeien .. :D

succes alvast :D

salu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heee Rataplan,

 

:D :verrygood :D

Woorden schieten tekort.

 

 

 

@Mikeh

 

Moet altijd wel lache om je "botte"opmerkingen

Share this post


Link to post
Share on other sites
jo rataplan :D

 

De buizen die je gebruikt voor het langs ondere water geven in jouw kweekbak, wat voor buizen zijn dit ?

zijn het van dat soort buizen zoals de mannen van de gemeente gebruiken om in bloemperkjes en lans boomen intewerken ? , deze buizen zijn zeer veel geperforeed en van een jasje cocos/jut vezel voorzien ??

waar kan je deze dingen aanschaffen en heb je ze ook in kleinere diameters voor in een kleiner formaat kweekbak wat gelijkmatiger te verspreiden ??

salu

het zijn inderdaad deze buizen,ze zijn te koop in bouwmarkten en grote tuincentra,ze noemen drainagebuizen op rol te koop vanaf 1 m,de kleinste diameter is 5cm,die gebruik ik ook,5m in een bak van 1m²,spiraalvormig gelegd op de bodem van de bak...

 

@Mikeh

 

Moet altijd wel lache om je "botte"opmerkingen

wel grappig maar zeker toch niet bot? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

erg goed die experimentjes, leren we veel van!! :D :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg leuk om te volgen, en dat ga ik ook zeker doen...

 

succes

 

grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ga dit ook zeker volgen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn precies een week verder,De stekken staan sinds Zaterdag in bloei,nu 3 dagen dus,ze zijn bossig aan het worden,vandaag zijn de meetsten getopt,Zondag heeft mijn zoontje van 3 een 4 tal stekken kaalgeplukt in het gedeelte dat chemisch wordt gevoed,rechts dus,ik kreeg telefoon en was vergeten de deur te sluiten,onze kapoen kwam vrolijk binnen,en had er een boeketje van gemaakt <_< Daar heb ik dezelfde dag 4 PP zaailingen geplant die normaal in het ander hok moesten plaatsnemen,1 zaailing waarvan ik het geslacht nog niet 100%ken staat tussen de half chemische/organisch gevoede plantjes voor de fun

Sinds gisteren heb ik enig verschil bemerkt tussen links,rechts en rechtsachter,de plantjes die links staan(volledig organisch met schimmels) zijn ongeveer 2 cm hoger dan deze met de uitsluitende chemische voeding,de plantjes rechts,gevoed met organisch/chemische voeding doen het ook zeer goed,al zijn er hier wat uitschieters,de rechterachterkant gaat ook wel goed,maar hier blijven een stek of drie achter ten opzichte van de rest,dus links staat aan kop...

Links

dag3bloei00126yv.jpg

Rechts

dag3bloei00220lk.jpg

Rechtsachter

dag3bloei00325yo.jpg

de zaailingen (Santa Maria) blijven hier staan tot het andere hokje in de bloei gaat,dus 2 weken zullen ze hier verblijven vermits de andere stekken maar pas tegen het einde van de week zullen geplant worden,en deze ook 1 week zullen voorgroeien bijna.

De volgende update zal zijn op 22 April...

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ach, de kleine heeft pappa's groene vingers! <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehehehehe leuk he zo'n boefje <_<

Kheb dr zelf ook eentje van.

Wel tof dat je nu al kan zien dat de bacs hun werk doen.

 

 

Grtzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...