Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

mx racing

Oh Jee...heb Geen Geaarde Stopcontacten...wat Nu ???

Recommended Posts

Hai...ben bezig met mijn kastje maar ik heb op de plaats van bestemming niet de beschikking over geaarde stopcontacten maar alleen de normale stopcontacten zonder aarde.

Heeft iemand hiervoor een oplossing en zou het kwaad kunnen om het dan maar met de gewone stopcontacten te doen.

Ben trouwens zeer tevreden met het bouw resultaat van mijn kastje van 1,00x0.80x2.00 geheel mdf ben nu op zoek naar de spullen die erin moeten.Denk zelf aan een 600w en een kleine slakkenhuisventilator van 250 of 500m3.

Andere meningen zie ik graag..misschien kan ik er wat mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeker afraden om zonder randaarde aan de slag te gaan. Zeker omdat je toch in een min of meer vochtige ruimte aan de slag gaat.

 

Waar in huis is het dichtsbijzijnde geaarde stopcontact? Wellicht kun je daar vandaan de aardedraad verlengen maar je kweekhok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het dichtsbijzijnde geaarde stopcontact is een verdieping lager , daar zit de badkamer..in nieuwbouwhuizen maken ze alleen nog geaarde stopcontacten in natte ruimtes....en das nou net het probleem.

Maar wil je zeggen dat ik dan alleen de aarde draad daarvandaan moet trekken of ook de stroom ???

Er zitten twee wandcontact dozen die geaard zijn om daar eventueel in de badkamer twee lampjes op te hangen.

Maar als ik het daarvan af haal word de draad dan niet te lang en word deze dan niet te warm...wat ook weer problemn kan geven.

 

//EDIT onnodig quoten

Edited by stijlloos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp dat je op zolder gaat kweken, waar je een niet geaard stopcontact beschikbaar hebt. Ik weet niet precies wat je allemaal wilt gaan aansluiten (extra verwarming bijvoorbeeld). Daar zou ik van af laten hangen of je kunt gaan werken vanaf een stopcontact op zolder wat samen met een aantal andere stopcontacten en/of lichtpunten een groep deelt. Als je vrij veel gaat aansluiten dan zou ik altijd adviseren een aparte groep te gebruiken uit je stoppenkast die alleen voor je kweekkast is. Als het blijft bij alleen een 600W lamp, ongeveer een 100W VSA en een kleine fan dan zit je op nog geen 1000W en dat kan op zich prima op een stopcontact. Let dan wel op dat er geen andere grote verbruikers op diezelfde groep zitten.

 

Let wel even goed op als je met verwarmingselementen zoals een elektrische kachel aan de slag gaat. Deze hebben vaak een heel hoog vermogen en dan zit je al snel op het punt dat je een groep alleen voor je kweekkastje nodig hebt.

 

Lees anders eens http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=15045 door voor veel informatie over het aansluiten van de elektra.

 

De aardedraad uit je badkamer zou je wel kunnen gebruiken. Deze kan je verlengen naar zolder. Normaal gesproken staat er op geen enkele aardedraad in je huis spanning. Zodra daar wel stroom door loopt, dan springt je aardlekschakelaar uit want dan heb je een aardlek. In de stoppenkast komen alle aardedraden samen op een soort metalen kroonsteentje en dan gaat er een lange metalen pen de grond in voor de echte aarding. Alle aardedraden in je huis zijn dus in feite al met elkaar doorgelust. Deze lopen ook niet door je stoppen/automaten in de stoppenkast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja john , ik had jouw topic al doorgelezen maar werd niet veel wijzer over het wel of niet kunnen gebruiken van geen geaarde stopcontacten.De bedoeling is een 600w een afzuiger van max 500m3 een fancontroller erop en eventueel een blazerdje in de kast,denk niet dat ik een kacheltje nodig heb in deze ruimte met een 600w en de verse lucht komt niet van buiten maar gewoon uit de woning en is dus ook niet echt koud.

Ik zal morgen is in de meterkast kijken hoe het zit met de aarde.

Denk dat ik het toch maar vanuit de badkamer ga halen,is toch wel veiliger...zal me niet gebeuren dat de boel afbrand ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoek ff een kennis die weet hoe ze een draadje moeten trekken. Dan kan je de aarde heel makkelijk verlengen tot in het stopcontact boven, en dan heb je geen losse draden rondslingeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De aardedraad uit je badkamer zou je wel kunnen gebruiken. Deze kan je verlengen naar zolder. Normaal gesproken staat er op geen enkele aardedraad in je huis spanning. Zodra daar wel stroom door loopt, dan springt je aardlekschakelaar uit want dan heb je een aardlek. In de stoppenkast komen alle aardedraden samen op een soort metalen kroonsteentje en dan gaat er een lange metalen pen de grond in voor de echte aarding. Alle aardedraden in je huis zijn dus in feite al met elkaar doorgelust. Deze lopen ook niet door je stoppen/automaten in de stoppenkast.

 

Door je aardedraad gaat geen stroom en het heeft niet te maken met je aardlek schakelaar Je kunt zelfs zonder enige vorm van aarde een Aardlekschakelaar toepassen. Meet alleen verschil tussen nul en fase en sluit dus uit bij een verschi in deze.En heb je op je zolder b.v de c.v staan kun je op een van de buizen een aardedraad aansluiten in de badkamer is dit al gedaan want daar moeten alle metalen delen worden geaard

Share this post


Link to post
Share on other sites

De aardedraad uit je badkamer zou je wel kunnen gebruiken. Deze kan je verlengen naar zolder. Normaal gesproken staat er op geen enkele aardedraad in je huis spanning. Zodra daar wel stroom door loopt, dan springt je aardlekschakelaar uit want dan heb je een aardlek. In de stoppenkast komen alle aardedraden samen op een soort metalen kroonsteentje en dan gaat er een lange metalen pen de grond in voor de echte aarding. Alle aardedraden in je huis zijn dus in feite al met elkaar doorgelust. Deze lopen ook niet door je stoppen/automaten in de stoppenkast.

 

Door je aardedraad gaat geen stroom en het heeft niet te maken met je aardlek schakelaar Je kunt zelfs zonder enige vorm van aarde een Aardlekschakelaar toepassen. Meet alleen verschil tussen nul en fase en sluit dus uit bij een verschi in deze.En heb je op je zolder b.v de c.v staan kun je op een van de buizen een aardedraad aansluiten in de badkamer is dit al gedaan want daar moeten alle metalen delen worden geaard

 

Denk dat ik al wat gevonden heb..in de kruipruimte op zolder staan een afzuiger voor de woning,daar zit een geaard stopcontact,dit is wel geen gewone contactdoos maar een met drie polen.

Ga morgen even kijken of ik het daarvan door kan trekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier dacht ik ook dat ik geen aarde had maar mijn vrouw haalde het kapje van het stopcontact af en daar bleek gewoon de aarde draad onder te zitten :D Moest alleen een ander stopcontact halen en die derde draad (laten) aansluiten en klaar was ratje :D

Misschien was het geluk maar als ik dat heb.......waarom jij dan niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ John Doe en Hotspot : Jullie hebben beide een punt

 

Een aardlek schakelaar meet als het ware de stroom als het je huis ingaat en nog een keer als het je huis weer verlaat , deze moet hetzelfde zijn . Zodra er ergens in huis stroom lekt die via aarde wegvloeit (hetgeen bij een lek altijd het geval is) shakeld de aardlek schakelaar de stroom uit .

 

Een normale aarde draad ,de groen gele gebruik je om veiligheidsredenen. Bij een kapot of slecht apparaat (of nat geworden) kunnen de metalen delen ervan onder spanning komen te staan , raak je dit apparaat aan dan heb je een probleem als het niet aan aarde is verbonden. Is de aarde wel aangesloten dan loopt de stroom via het aarde draad weg en schakeld een zekering of de aardlekschakelaar de stroom uit .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ John Doe en Hotspot : Jullie hebben beide een punt

 

Een aardlek schakelaar meet als het ware de stroom als het je huis ingaat en nog een keer als het je huis weer verlaat , deze moet hetzelfde zijn . Zodra er ergens in huis stroom lekt die via aarde wegvloeit (hetgeen bij een lek altijd het geval is) shakeld de aardlek schakelaar de stroom uit .

 

Een normale aarde draad ,de groen gele gebruik je om veiligheidsredenen. Bij een kapot of slecht apparaat (of nat geworden) kunnen de metalen delen ervan onder spanning komen te staan , raak je dit apparaat aan dan heb je een probleem als het niet aan aarde is verbonden. Is de aarde wel aangesloten dan loopt de stroom via het aarde draad weg en schakeld een zekering of de aardlekschakelaar de stroom uit .

 

Ja ik had ook al onder het kapje gekeken en had goede hoop...alleen in mijn geval is het dus niet zo.

Zit niets anders op dan een aarde draad te gaan trekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus eigenlijk als je geen stop of zekering hebt, heb je ook niks aan aarde behalve dan dat je zelf niet onder stroom kan komen te staan met aarde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stop/zekering is tegen overbelasting. Wanneer daar te veel stroom door heen loopt (meestal 16A) dan springt de stop/zekering. Dat is om te voorkomen dat je draden te heet worden, doorsmelten en brand veroorzaken. Liever je stop/zekering die springt dan een draad die doorbrandt.

 

Je stop/zekering heeft dus niets te maken met de geel/groene draad. De stop/zekering zit in feite "tussen" de bruine draad en springt uit als daar te veel stroom door heen loopt.

 

Zoals hierboven ook uitgelegd, springt de aardlekschakelaar juist als er ergens in je systeem stroom weglekt. Zelfs wanneer je geen geaarde stopcontacten hebt, dan kan er toch een aardlek zijn. De meest simpele versie is wanneer je zelf je vinger in het stopcontact steekt :D De stroom lekt dan via jou weg de grond in en je hebt een aardlek. Als het goed is schiet de aardlekschakelaar dan uit, maar ik zou het maar niet testen.

 

Wanneer er in je apparaat "kortsluiting" ontstaat dan kunnen er eigenlijk twee dingen aan de hand zijn. Het kan zo zijn dat door een defect de bruine (aanvoer) aansluiting rechtstreeks in contact komt met de blauwe (afvoer). Je krijg hetzelfde effect wanneer je een draad rondbuigt en in beide gaatjes van een stopcontact steekt. Er gaat dan een oneindig grote stroom rondlopen en je stop/zekering springt er uit omdat je veeeeel meer dan 16A trekt.

 

Het kan echter ook zo zijn dat er kortsluiting in een apparaat ontstaat waardoor de bruine aansluiting in contact komt met het metaal van het apparaat zelf. Als het apparaat netjes geaard is met een groen/gele draad dan loopt deze stroom weg via deze aarde-aansluiting. Je hebt dan een aardlek en je aardlekschakelaar springt er uit. Wanneer je geen aarde-aansluiting zou hebben, dan blijft alles gewoon draaien en staat de metalen behuizing van het apparaat onder stroom. Totdat jij de metalen behuizing aanraakt en een optater krijgt. Als je dan stevig op de grond staat met bijvoorbeeld blote voeten, dan heb je weer een aardlek en springt de aardlekschakelaar uit.

 

Al met al weer eens een heel lang verhaal, maar het komt er op neer dat je al je apparaten moet aarden. Denk bijvoorbeeld ook aan zaken als je metalen lampenkap. Je komt hier ook met drie draden aan (bruin, blauw en geel/groen). De bruine en blauwe gaan op je fitting en als je het netjes doet dan sluit je de aardedraad aan op de metalen lamenkap. Mocht er dan op een vreemde manier stroom op je lampenkap komen te staan, dan vloeit deze gelijk weg via de aarde-draad en springt je aardlekschakelaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus dat zou betekenen dat je de aarde gewoon ergens op de metalen kap moet gaan bevestigen ??

Sorry als het :D dom klinkt maar ik heb de lamp nog niet aangeschaft en weet dus niet precies hoe hij eruit ziet

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus dat zou betekenen dat je de aarde gewoon ergens op de metalen kap moet gaan bevestigen ??

Sorry als het :D dom klinkt maar ik heb de lamp nog niet aangeschaft en weet dus niet precies hoe hij eruit ziet

 

Klopt. Soms kan je de mazzel hebben dat er al een aansluitinkje voor zit. In mijn geval was dat niet zo, maar ik moest toch aan de slag met wat extra beugels er aan. Die heb ik vastgezet met boutjes en moertjes en daar heb ik ook gelijk de aardedraad mee vastgezet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

John doe : Wanneer een apparaat met de fase draad kort wordt gesloten met aarde gaat er ook heel veel stroom lopen !! je kunt immers spanning meten tussen de aarde draad en de fase draad . In dit geval vliegt de stop er ook uit ook als je geen aardlekschakelaar hebt . Om een stop door te laten branden hoeft het dus niet per see de fase draad met de nul kortgesloten te zijn .

Share this post


Link to post
Share on other sites
John doe : Wanneer een apparaat met de fase draad kort wordt gesloten met aarde gaat er ook heel veel stroom lopen !! je kunt immers spanning meten tussen de aarde draad en de fase draad . In dit geval vliegt de stop er ook uit ook als je geen aardlekschakelaar hebt . Om een stop door te laten branden hoeft het dus niet per see de fase draad met de nul kortgesloten te zijn .

 

Je hebt helemaal gelijk. Als ik het dan uitleg, dan moet ik het natuurlijk wel goed doen. Ik ga me even diep zitten schamen in een hoekje voor de foute voorlichting :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...