Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

John Doe

Continu Meten En Loggen Temperatuur En Lv

Recommended Posts

Wij hebben (natuurlijk) ook zo'n simpel metertje voor temperatuur en luchtvochtigheid in ons hokkie hangen. Da's op zich wel leuk, maar ik wil meer.

 

Ik wil eigenlijk een oude PC naast het hokkie zetten en dan continu de temperatuur en luchtvochtigheid meten. Leuke daarvan is dat ik 24 uur per dag de temp. en LV kan meten en in een grafiekje kan zetten (ja, ik ben een control freak).

 

Doet iemand hier dat toevallig al? Ik heb namelijk wel het idee, maar eigenlijk nog geen idee hoe ik dat zou moeten doen. Hopelijk kan iemand me hier op weg helpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ John Doe

 

Hiervoor moet je analoge sensors hebben die een variabele signaal geven.

Je hebt 2 versie's :

0-10 Volt

4-20mA.

 

Je zal in de computer aan kaart moeten hebben die deze signalen kan lezen en omzetten in waardes.

 

Ik wil zelf ook met deze sensors gaan werken in mijn nieuwe hok.

Mijn hokkie in bouw

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hiervoor moet je analoge sensors hebben die een variabele signaal geven.

 

Je zal in de computer aan kaart moeten hebben die deze signalen kan lezen en omzetten in waardes.

 

Dat klinkt precies als hetgeen ik nodig heb. Weet je toevallig waar ik dat soort spul kan krijgen? Als het te commercieel wordt voor het forum, zou je me dan een PM willen sturen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Sjoppa

Kijk is op www.conrad.nl. daar heb je alle soorten sensoren die je je maar kan wensen,

 

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites
Deze hangt bij mij in nieuwe hokken om alles zo nauwkeurig mogelijk te meten, prima ding...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf ook al een hele tijd zitten surfen of conrad.nl, maar ik kom er toch niet echt uit. Ik ben zelf niet elektronica expert. Ik verdwaal dan al snel in alle mogelijkheden.

 

Ik heb wel een paar jaar gewerkt als computer programmeur. Ik zoek dus met name iets waarmee ik analoge sensoren kan aansluiten op een PC. Als ik daar een of andere interface of API heb waarmee ik in de software aan de slag kan, dan kom ik er verder wel uit.

 

Dat USB ding ziet er ook wel mooi uit, maar ik zoek eigenlijk iets wat ik continu aangesloten kan hebben op een PC. Wellicht dat ik later dan ook mijn hele hokje ga regelen met de computer (fans, bevochtiger, etc)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb wel een paar jaar gewerkt als computer programmeur. Ik zoek dus met name iets waarmee ik analoge sensoren kan aansluiten op een PC. Als ik daar een of andere interface of API heb waarmee ik in de software aan de slag kan, dan kom ik er verder wel uit.

 

@ John Doe

Ik weet niet of er makkelijk aan die analoge PCI kaarten zijn te komen.

Ik heb gelukkig een goeie vriend die zelf PCI kaarten ontwerpt en ook programmeur is.

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites

@John

 

Dan kom je echt in de electronica hoek, kan wel conrad heeft wel mooie oplossingen daarvoor, maar zal je een hoop dingen moeten doen om dat lekker werkend te krijgen, o.a. software matig.

 

Brinkman heeft wel wat dingen die zouden kunnen wat jij wil, maar dit is zeer prijzig spul, werk wel lekker :whistling Je zit dan wel gelijk in de hoek van professionele greenhouse spullen....

 

Overigens ben ik er van overtuigd dat er een leuke markt voor dit soort dingen is weggelegd aangezien dit er niet is, in ieder geval niet voor onze branch....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan kom je echt in de electronica hoek, kan wel conrad heeft wel mooie oplossingen daarvoor, maar zal je een hoop dingen moeten doen om dat lekker werkend te krijgen, o.a. software matig.

 

Brinkman heeft wel wat dingen die zouden kunnen wat jij wil, maar dit is zeer prijzig spul, werk wel lekker :whistling Je zit dan wel gelijk in de hoek van professionele greenhouse spullen....

 

Overigens ben ik er van overtuigd dat er een leuke markt voor dit soort dingen is weggelegd aangezien dit er niet is, in ieder geval niet voor onze branch....

 

De software is nou net het probleem niet. Als ik maar op een of andere manier wat analoge meters aan mijn computer kan hangen met een PCI kaartje of USB interface dan kan ik verder zelf alles wel regelen. Heb jaren gewerkt als programmeur dus dat lijkt me niet zo'n probleem.

 

Als iemand me kan helpen met welke analoge sensoren ik nodig heb (bij bijvoorbeeld Conrad) en welke betaalbare hardware er is om dat aan te sluiten op je PC dan ben ik weer helemaal gelukkig.

 

Ik heb ook even gekeken op de site van Brinkman. Ziet er mooi uit, maar dat is nou net niet wat ik bedoel. Moet namelijk wel een beetje betaalbaar blijven :P

 

Aha, dus als ik het een beetje goed voor elkaar krijg dan kan ik er nog rijk mee gaan worden! Kan natuurlijk ook mezelf in de vingers snijden en gewoon hier op het forum posten hoe het allemaal werkt zodat iedereen zelf aan de slag gaat. Alleen moet ik het dan wel eerst aan de praat krijgen :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

He, mischien heb je het bij conrad niet gezien: SMD-VOCHT/TEMP.-MODUL RS232

Bestnr.: 183003 - 89

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, ik ben zelf ook bezig met dit soort dingen.

 

Het makkelijkste zal denk ik zijn om met een microcontroller werken, alhoewel dat wel wat electronica-kennis vereist. Er zijn genoeg schema's tevinden, en als applicatieontwikkelaar is de software ook niet zo'n probleem.

 

Als microcontroller raad ik je een Atmel aan, de Atmega32 is leuk dingetje hiervoor. Er zit ook geheugen in, zodat je niet _altijd_ een pc nodig hebt. Als temperature sensor zou ik je de DS600 van Maxim aanraden. Deze is analoog en kan op de atmega32 worden aangesloten.

 

De atmega32 kan je weer via een seriële port op je PC aansluiten.

 

Als software voor de atmega32 kan je Bascom gebruiken, dit lijkt STERK op basic, en zou dus geen probleem hoeven vormen lijkt mij.

 

Totale kosten? Atmega32 zal rond de 8 euro zitten inclusief verzendkosten, DS600 1 á 2 dollar, maar je kan ook een sample aanvragen bij Maxim [www.maxim-ic.com], en dat is gratis. Ook zal je een simpele 5V voeding moeten maken, 3 / 5 euro. Voor de atmega32 heb je nog wél een programmer nodig om de software erin tezetten. Kost je misschien 2 euro [3 weerstanden, en 2 connectors.] De zooi kan je op een klein printplaatje solderen, kost niet zoveel. Kijk eens op www.elektronica-onderdelen.nl/ voor wat dingen.

 

maar nogmaals, je hebt hier wel wat kennis voor nodig, en doorzettings vermogen.

 

Paar links:

atmega32: http://elektronica-onderdelen.nl/?page=product&id=264

datasheet: http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_do...nts/doc2503.pdf

DS600: http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/4253

Electronica-forum: http://www.circuitsonline.nl/forum/

 

Btw, ik kom net nog een leuke sensor tegen, alleen duur en moet uit amerika komen: http://www.futurlec.com/Sensors.shtml << De allereerste, temp en lv in 1...

 

Overigens kan je nog meer leuke dingen met een Microcontroller, denk aan je ventilator dimmen [temp. gestuurd], lichten schakelen, voeding geven, ect.

 

Vragen hoor ik nog wel mochten die er zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zijn een paar sensoren en controllers en voelers waarmee je via een module via de pc alle gegevens kan mee bekijken,inclusief feedback's bij storingen en alarmen,een gat in de markt voor de hobbytuin zou dan zijn...

Hoofdunit,aansluitbaar via een usb poort

aansluitingen:

Ruimtetemperatuur:2 poorten

Luchtvochtigheid:2 poorten

mediumtemperatuur:4 poorten

mediumvochtigheidsgraad:4 poorten

thermodimmersturing:2 kanaals met digitale aansturing via software voor al deze applicaties

draadloze ir camerabewaking uitbreidbaar tot 4 camera's

zulke module als totaalkit met standaart 1 voeler,sensor per kit en uitbreidbaar levert een speeltje op wat maar graag velen onder ons zich zullen willen aanschaffen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
er zijn een paar sensoren en controllers en voelers waarmee je via een module via de pc alle gegevens kan mee bekijken,inclusief feedback's bij storingen en alarmen,een gat in de markt voor de hobbytuin zou dan zijn...

Hoofdunit,aansluitbaar via een usb poort

aansluitingen:

Ruimtetemperatuur:2 poorten

Luchtvochtigheid:2 poorten

mediumtemperatuur:4 poorten

mediumvochtigheidsgraad:4 poorten

thermodimmersturing:2 kanaals met digitale aansturing via software voor al deze applicaties

draadloze ir camerabewaking uitbreidbaar tot 4 camera's

zulke module als totaalkit met standaart 1 voeler,sensor per kit en uitbreidbaar levert een speeltje op wat maar graag velen onder ons zich zullen willen aanschaffen...

Hmm, dit lijkt wel erg veel op het systeem wat ik wil gaan maken [en mee bezig ben :whistling]. Zoals ik hierboven al schreef, met een microcontroller is dit temaken, kost alleen flink wat tijd om te-ontwikkelen [het totale systeem dan, temp/lv logging is zo gemaakt]

Share this post


Link to post
Share on other sites

@exhar: dat klinkt allemaal fantastisch en die prijzen vallen reuze mee. Ik heb zelf zitten kijken naar de C-Control bij Conrad, maar dan zit je zo maar tussen de 100 en 200 euro. Voordeel daarvan is wel dat het (voor mij) makkelijker lijkt.

 

Met die Atmega spullen lijkt het toch alsof ik zelf printplaatjes moet gaan zitten bakken en gaan solderen. Beetje solderen kan ik nog wel, maar printplaatjes heb ik nog nooit gemaakt en eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee waar ik dan mee bezig ben.

 

Die C-Control klinkt voor mij lekker vertrouwd. Gewoon met een soort BASIC te programmeren en het programma uploaden via RS-232. Heb jij toevallig een idee wat er nu zo wezenlijk anders is aan die C-Control ten opzicht van spullen als die Atmega?

 

Als de kweekjes was beginnen op te brengen dan ga ik misschien maar eens aan de C-Control beginnen. Als het BASIC programmatje wat begint te lopen, dan kan ik het wel eens op internet gooien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Printplaten zelf maken is niet moeilijk, helemaal niet als je al kant en klare schema's heb... [lees: http://www.circuitsonline.nl/artikelen/view/1 ] maar er zijn ook 'gaatjes' printplaten, dan hoef je alleen de juiste verbindingen teleggen en tesolderen... Of je laat een printplaatje gewoon door een bedrijf 'etsen' / maken. Kost je paar euro / dollar, en dan hoef je het alleen nog tesolderen. [ik betaal 10 euro voor printplaat etsen], maar dan moet je wel een schema hebben...

 

overigens is Conrad sowieso erg duur met z'n spullen, kijk eens of je het een en ander uit duitsland kan halen, is meestal wel goedkoper.

 

Je kan natuurlijk ook wachten tot ik mijn systeempje af heb [ik heb nog testers nodig :whistling ], maar dat duurt nog wel een tijdje [geld en tijd gebrek].

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...