Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

GreenGrower

Voorbeeld Hokken

Recommended Posts

mijn kweekkast

 

hoop dat jullie er wijzer van kunnen worden!

ik ben het er zeker van geworden. (mijn eerste bouw&kweek)

wat ik weet is dat er veel aanpassingen nodig zijn voor een beter resultaat.

waar ik uiteraard weer verslagje van gaat maken en zal bijvoegen in mijn topic.

succes!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het verre verleden van hennepdesk heb ik eens een draad geopend onder de naam moeders voor meoders.Ik kreeg de laatste maanden vaak vragen naar deze uitgebreide draad,ivm het selecteren van een ideaale moeder.

 

Onder de link staat de draad moeders voor moeders,ware het niet helemaal kompleet.

Er missen her en der enkele fotos en de draad is niet helemaal tot het end.

Maar ja beter iets als niets :whistling

Mijn Website

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT ivm onnodig quoten. Klik/lees/leer HIER aub.

 

mooi verslag sannie!! wat was je uiteindelijke resultaat?

vroeg me af wat voor bloei lampen jij gebruikte in je hok?

zatten maar kleine kappen op. heb zal al eens bij een kennis gezien. zijn dit goede lampen en waar kan je die hallen?

alvast bedankt

groetjes lexie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey lexie,

Ik gebruikte toen gavita IR(interne reflector)600 watt lamp.

 

De zoektocht naar een ideaale moeder is zeker geslaagd en deze is nu te bewonderen in jack in scrogg :whistling

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT ivm onnodig quoten. Klik/lees/leer HIER aub.

 

hoi sannie gebruik je die lampen niet meer?

zijn ze jou niet goed bevallen?

wilde deze namelijk ook aanschaffen.

of zijn er mischien betere lampen die meer resultaat geven.

ik hoor het wel.

mvg lexie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lexie,

De lampen zijn vervangen door phillips son t green power,aangezien ik al een jaar of 4 met deze lampen gekweekt heb had ik weer eens zin in een ander type lamp.

De gavita is een absolute aanrader voor kwekers welke een kompacte lamp zoeken en genoeg hoogte tot hun beschikking hebben,dit omdat deze lampen diepstralers zijn.

 

De meeste kwekers kiezen voor een conventionele lamp vanwege de prijs(65 eurie per bulb)en de lamp is lastig te krijgen!

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

sanny heb je die ook in 400 w

 

kan mooi in mijn kleine kast meschien

en dan heb ik zeker minder last van temp opoping onder men grote kap

die dan weg valt

 

en dan nog een vraag

 

omdat ik nog nooit met diepstralers gewerkt heb is het bij diepstralers ook zo dat hoogte verschil per plant minder uit maakt als bij gewone lampen ?

 

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tnt,

De gavita is idd ook in 400 watt te krijgen.

 

Ook bij diepstralers is het belangrijk om de lamp op de juiste hoogte te hebben hangen,een diepstraler geeft een meer bundel van licht.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

check t zelf maar hiero, niet echt veel foto;s meer had ik nie :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haai

Oke, hier mijn bijdrage..

Tis nog niet klaar, maar ik ben bezig met bouwen.

 

> Link <

 

Moeten nog wat gaten bij hier en daar..

Volgende stap is de deur...maar daar ga ik nog ff over nadenken :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey :lol:

 

heeft er iemand enig ervaring met deze tent?

 

http://www.growshopalien.com/onlineshop/

 

wil er namelijk een kopen maar ben ni zeker of deze goed is :smoke ( ben een beginner)

kan iemand me helpen?

:wacko:

 

 

hey :D

 

heeft er iemand enig ervaring met deze tent?

 

http://www.growshopalien.com/onlineshop/

 

wil er namelijk een kopen maar ben ni zeker of deze goed is :wOOt ( ben een beginner)

kan iemand me helpen?

:)

bij homebox zien :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, tuurlijk zijn ze goed, maar kan je geen zelf bouwen?

 

watnt vergeet niet, wat je zelf doet, doe je meestal beter!

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT ivm onnodig quoten. Klik/lees/leer HIER aub.

 

Groot gelijk! Ik had ook geen ervaring met iets dergelijks, ben de meeste benodigde gereedschappen nog moeten gaan kopen maar heb nu men eigen kastje een heleboel opgestoken ook :smoke.

Als je van het begin er al van uit gaat dat iets je niet lukt, tja :no

Gewoon veel lezen, nadenken voor je iets uitvoert dat je niet alles 10 keer moet veranderen en je voorbereiden op vele tripjes naar de bouwmarkt :rofl :j

Hier op deze link vind je men bouwverslag, hoop dat iemand er iets aan heeft. :nerd

 

Greetz, Mr.Green :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hok Bouwen

 

Inleiding

Het hok. De basis van iedere kweek. Veel kwekers verkijken zich hierop. Bij het bouwen van een hok komt meer kijken dan de meeste mensen denken. Er moet aan vele voorwaarden worden voldaan wil je er een beetje opbrengst uit halen. Er komen steeds meer kant en klare bouwpakketten op de markt. Deze zijn leuk, maar een eigen hok bouwen is (maar mijn mening) toch een stuk makkelijker in gebruik. Je kunt het hok zo groot of klein maken als je zelf wilt en je kunt zelf het wattage bepalen. Hieronder staan de benodigdheden voor een standaard hok van 1x1x2m.

 

Materialen

De materialen waarvan je het hok gaat maken ligt aan de kweker zelf. Er kan uit veel materiaal gekozen worden. Denk daarbij aan gipsplaat, mdf-plaat, multiplex etc. Maar dan moeten de planken natuurlijk nog ergens aan worden gemonteerd. Hiervoor worden gewoon latten gebruikt. Pas wel op, kom niet aan met latjes van 1x1cm! Het uiteindelijke gewicht van het hok zal nog flink tegenvallen, dus de latten moeten wel wat kunnen hebben.

Materialen:

- Ongeveer 25meter (stevige!) lat

- Ongeveer 10m² wandmateriaal (gipsplaat, mdf-plaat, multiplex etc.)

- Schroefmateriaal

- Lichtdichte kit

- Scharnieren

 

Dit zijn de materialen die nodig zijn om een mooi frame te maken. Als het goed is komt het er dan zo uit te zien:

med_gallery_5441_1078_13470.jpg

 

Begin met het maken van 2 vierkanten van 1x1. Dit worden later de boven en onderkant. Een makkelijke manier van bevestigen is op deze manier:

med_gallery_5441_1078_188698.jpg

 

 

 

 

 

Als de 2 vierkanten in elkaar zitten kunnen de 4 grootste balken (die van 2meter) eraan worden gemaakt. De vorm van het hok is er dan al, maar stevig zal het nog niet zijn. Daarom komen er in het midden nog 3 horizontale balken van 1meter. Dit alleen aan de zijkanten en de achterkant van het hok en niet aan de voorkant waar de deur komt. Het hok zal nu al een stuk steviger staan en minder wiebelen. De verticale balk aan de voorkant maakt het geheel helemaal af en zorgt dat de kast niet meer kan wiebelen.

 

Oké, de balken staan. Nu moet het geheel dicht worden gemaakt. De zijkanten en de achterkant kunnen gemakkelijk worden dichtgemaakt met 1 plank van 2x1. Als de zijkanten en de achterkant dicht zijn is het frame bijna klaar. Monteer nu een plaat van 0.5x1 met scharnieren aan de zijkant. Doe dit aan de andere kant ook en de deuren zitten erin.

 

Omdat het hok licht en luchtdicht moet zijn, moeten nu alle naden en kieren worden afgezicht met lichtdichte kit. Dit is even een rotklusje, maar het mag zeker niet worden overgeslagen.

 

Inrichting

Nou, daar staat ie dan. Je zelf gebouwde hokje. Maar ja, er zal toch nog het een en ander aan moeten gebeuren voordat je er plantjes is kunt gaan zetten. Het slimste is om eerst de wanden te voorzien van reflecterend materiaal. Dit verhoogt het rendement van de lampen. Er zijn veel verschillende materialen die hiervoor geschikt zijn. Hier is een lijstje van de verschillende reflecterende materialen in volgorde van meest reflecterend naar minst reflecterend:

- witkalk

- witte grondverf

- mat witte verf

- zwart/wit folie

- hooglans verf

- aluminium folie

Als de wanden bekleed zijn is het slim om de grond met vijverfolie te bedekken. Dit folie is waterdicht. Als het eens fout mocht gaan met water geven, blijft de schade beperkt.

 

Licht, een punt in het project om goed over na te denken. Wat voor lamp wil de kweker gaan gebruiken? Hoeveel wattage mag/mogen de lamp(en) verbruiken? De meest gebruikte lamp is de HPS-lamp.

gallery_5441_1078_6124.jpg

Deze zijn te verkrijgen in 100, 250, 400, 600 en 1000Watt.

Aan de kweker te beslissen voor welk wattage hij/zij wil gaan. Denk hier goed over na, want de stroomkosten kunnen snel hoog oplopen. En vooral in het begin als er nog wel eens iets fout wil gaan met de plantjes kan het zijn dat de opbrengst niet in verhouding staat tot de stoomkosten.

meer info over licht vind je hier

 

Ook de lucht in het hok is erg belangrijk. Er moet constante aan en afvoer zijn en ook de luchtverplaatsing in het hok is erg belangrijk. Als eerst moet worden gekeken naar de hoeveelheid wattage die in het hok aanwezig is. Het mag natuurlijk niet te warm worden in het hok, dus moet de meeste warme lucht worden afgezogen. Een makkelijke vuistregel hiervoor is, 1kuub per watt. Dus stel je hebt een 600Watter in je hok hangen en je moet een afzuiger gaan kiezen. Neem er dan 1 met minstens een capaciteit van 600kuub. Meer is altijd makkelijk, het kan natuurlijk altijd warmer worden in de zomer. Het kan handig zijn om een kleine fan onder de lamp te hangen om de warme lucht weg te blazen.

De inlaat kan actief of passief worden gemaakt.

Actieve inlaat, wil zeggen dan de verse lucht door een buisventilator of fan het hok in wordt geblazen.

Passieve inlaat, wil zeggen dan de afzuiger de verse lucht door een opening in het hok naar binnen zuigt. Zorg er hierbij wel voor dat de opening lichtdicht blijft!

De plaats van de afzuiging moet zo ver mogelijk bovenin het hok worden geplaatst. Dit omdat warme lucht opstijgt en dus bovenin komt te zitten. Als het boven is aangekomen kan het dus gelijk worden afgezogen.

De plaats van de inlaat moet zo ver mogelijk onderin het hok worden gemaakt. Dit omdat dan de verse lucht langs de plantjes naar boven kan stromen. Zo kunnen de plantjes er dus optimaal gebruik van maken.

 

Afsluiting

Als de lamp(en) en aan en afzuiging hangen en de wanden en grond bekleed zijn, is het hok vrijwel klaar voor gebruik.

med_gallery_5441_1078_2107.jpg

 

 

 

 

De plantjes kunnen erin worden gezet en er kan worden begonnen met de kweek.

Ik wens iedereen succes met zijn/haar kweek en dat het tot een goed einde mag komen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeker tof verslagje cannakid ;)

zie m nu pas staan :smoke

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kwam na een beetje surfen een leuke site tegen.

Misschien kennen jullie m al. Ik iig nog niet.

Er staat hele leuke info over hoe n (heel er mooi hok te bouwen van begin tot eind.

Ik zeg t niet snel, maar dit is wel 1 van de mooiste en netst verzorgde hokken die ik ooit heb gezien die ze tonen daar

 

Checken dus.... http://www.hennepdesk.eu/index.php?option=...20&Itemid=1

 

(om op deze site dieper in te gaan op de theorie van t bouwen of foto's te bekijken moet je je eigen registreren)

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_12381_3645_5186.jpg

 

dit heb ik eens getekend

 

gallery_12381_3645_14929.jpg

 

Deze ook

 

Misschien kan iemand er inspiratie uit opdoen.... ;)

 

CD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...