Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

GreenGrower

Inrichting Van Een Hok Of Tent

Recommended Posts

Regelmatig komen er nieuwe leden op het forum die zich afvragen wat ze nu nodig hebben om te beginnen met kweken binnenshuis. In dit topic alvast wat basis informatie over benodigdheden voor kast of tent.

 

De basisbenodigdheden:

 

- Kast of tent

- Lampenset met fitting, reflector en VSA

- Ventilator voor de luchtverversing en afvoer warme lucht

- Koolstoffilter voor de geurbestrijding, onderschat bloeiende wietplanten niet in hun geur!

- Slangen om de lucht af te voeren (en eventueel aan te voeren vanaf een koele plek)

- Een fancontroler die regelt wanneer de ventilator aanslaat om te ventileren boven een bepaalde temperatuur

- Tijdsklok

- Aansluitmateriaal zoals elektriciteitskabel, stekkers, eventueel relais (aan te raden), slangenklemmen, kettingen, s-haken of katrollen voor het ophangen van de lampen

- Potten of grote bak(ken)

- Aarde

- Groeivoeding en Bloeivoeding

- Afhankelijk van de keus voor potten of een grote aardebak of ander medium (mapito, slabs) eventueel een ph-meter en ph-min

 

 

Kast of Kweektent

Je kan kiezen voor het aanschaffen van een kweektent of kast welke eigenlijk je alleen nog maar op hoeft te zetten, of voor het zelf bouwen van een kast.

Een kweektent is een optie:

- Als je nog niet zeker weet of je lang door zult gaan met kweken, of maar tijdelijk wilt kweken op de gekozen locatie. Een tent bouw je makkelijk en snel op maar is natuurlijk niet zo duurzaam als een kast welke je steviger kunt maken met hout en plaatmateriaal.

- Een tent is natuurlijk niet zo goed geisoleerd en zal moeilijker op temperatuur te houden zijn als deze ergens staat waar het koel of koud is.

Een zelfbouw kast is een optie:

- Als je toch een steviger en permanentere oplossing wilt.

- Deze kan je isoleren zodat je het klimaat in de kast beter kunt controleren

- Als je een hoek of ruimte hebt met wat afwijkende maten, je bepaald immers zelf hoe groot de kast zal zijn.

 

In het forum ‘de Bouwdoos’ vind je allerlei verslagen van mensen die zelf een kast hebben gemaakt. Dit kan je op ideeen brengen.

 

 

Links naar andere informatieve topics

Wat heb je nodig om een hok te maken (en hoe dan)?

Bouw en inrichting FAQ

Voorbeeld hokken om inspiratie op te doen

 

 

 

Lucht

 

-Hoe veel kuub moet mijn afzuiging zijn?

Standaard regel is volgens mij net zoveel kuubs als watt, en 10 tot 20% overcapaciteit voor de zomermaanden is ook altijd handig. Heb je cooltubes, of spaarlampen, dan kan je lager gaan.

 

-Hoe deel ik mijn afzuig/aanblaas in?

Op zich is aanblaas niet nodig, als je inlaat maar groot genoeg is (iemand de formule?). Als je wel inblaas wilt, zorg dat je inblaas ongeveer 50% van je afzuig is, zodat je onderdruk hebt, en AL je lucht door je filter naar buiten gaat. Hierdoor kan er geen geur ontsnappen via andere kieren. Controleer voor onderdruk door een laken voor je open deur te hangen. T laken moet dan naar binnen bollen.

 

-Tot hoe ver kan ik mijn afzuiger dimmen?

Tot 30% zou zeker moeten kunnen zonder problemen.

Verder kan ook weleens. Lid Rookbommetje melde dat het 'm gelukt is tot wel 20% zonder dat dat problemen opleverde.

 

-Wat is een thermo/thermische dimmer/schakelaar of fancontroler?

Een dimmer die aan of uit gaat bij een bepaalde temperatuur. De goedkopere fancontrolers kan je instellen op een minimum, dit is wat de ventilator draait als de ingestelde maximum temperatuur nog niet is bereikt. Als de ingestelde maximum temp wordt overschreden zal de ventilator op 100% gaan draaien tot de temp er weer onder zakt. De duurdere regelen de snelheid van de ventilator trapsgewijs of traploos. Hierbij begint de ventilator langzaam sneller te draaien als de temp oploopt. Voordeel hiervan is dat het minder geluid geeft omdat de ventilator niet steeds van 30% naar 100% gaat en terug.

 

-Wat is de juiste verhouding tussen afzuiging en koolstof-filter?

Er zijn twee rekenregels:

1: je koolstoffilter moet gelijke tot 20% meer capaciteit als je afblazer hebben. Bijv: een 1000m2 afblazer moet een 1000m2 tot 1200m2 koolstoffilter hebben.

2: je koolstoffilter is net iets groter dan 50% van de capaciteit van je ventilator. Bijv: 1000m2 ventilator krijgt ongeveer een 600kuub filter.

 

Het filtert even goed, alleen zal optie 2 sneller verzadigd zijn dan optie 1. Filters kunnen erg zwaar worden. Dat kan een reden zijn om geen filter van 1200kuub te willen ophangen, maar te kiezen voor een 600kuub filter. Uiteraard is het ook mogelijk om via een Y-stuk twee filters op een ventilator aan te sluiten.

 

 

Licht

 

-Hoe hang ik mijn lampen op?

Lampen van verschillend Wattage hebben een verschillend oppervlak dat ze beschijnen. Bovendien zullen reflectoren ook nog van invloed zijn op het te beschijnen oppervlak. Een reflector is soms bij te buigen en dus kan je bij de normale kappen voor HPS de reflector aan twee kanten bijstellen. Laat dit meewegen in hoe je de lampen ophangt.

 

Voor overige vragen over licht zie:

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=4027

 

 

Elektra

 

Zie John Doe's geweldige topic:

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=15045

 

-Wat voor draad gebruik ik om het allemaal aan te sluiten?

Gebruik voor de aansluiting van de hps lampen en de vsa goede kabel 2.5 mm3

 

-Hoevel lampen kunnen er op een groep?

zet niet meer dan 5 x 600 w op een groep van 16 a (standaard groep)

 

 

Overig

 

-Wat reflecteert het beste? Mat-witte verf of zwart-wit folie?

(van beste naar slechtste)

witkalk

witte grondverf

mat witte verf

zwart/wit folie

hooglans verf

alu-folie

 

-Wat isoleert het beste?

Bij isoleren van je hok geen piepschuimplaten gebruiken deze isoleren wel de warmte maar niet het geluid! Gebruik liever steenwol dit is ook nog eens brandvertragend.

Edited by Miss_J
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je geen actieve inlaat hebt moet de opening van de inlaat 2 tot 2,5 keer groter zijn

 

groter zijn dan wat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Betreffend licht:

Hoeveel lampen minimaal per m2 voor elk type?

8U spaarlampen: 2 (mooiste is 3)

inductielampen: 2

400W HPS: 1

 

Wie vult het aan voor 250W,600W en 1000W HPS en andere typen lampen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

neem goede bedrading niet te dun min 1.5 of liever 2.5 diameter

 

gebruik altijd kabel hoesjes en goed gereedschap om de kabels te strippen

 

 

zorg alijd dat je aarde draad langer is als je andere draden zodat als er ooit een keer een trek kracht op komt te staan dat je aarde draad als langste vast blijft zitten

 

tnt

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een aantal antwoorden opgenomen in de startpost.

 

Ik zit nog steeds met:

Als je geen actieve inlaat hebt moet de opening van de inlaat 2 tot 2,5 keer groter zijn

 

groter zijn dan wat?

 

Ik weet zeker dat er nog meer FAQ's zijn over bouwen! Laat maar komen.

(licht tips en feiten graag in het licht topic posten: http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=4027 )

Share this post


Link to post
Share on other sites

En .

Zorg dat je Uitlaat altijd zo hoog mogelijk is en je in laat weer laag.

En zorg ook dat ze zo mogelijk tegen over elkaar zitten .

 

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je geen actieve inlaat hebt moet de opening van de inlaat 2 tot 2,5 keer groter zijn

 

groter zijn dan wat?

 

Dan de uitlaat (van afzuiger)

Share this post


Link to post
Share on other sites
En .

Zorg dat je Uitlaat altijd zo hoog mogelijk is en je in laat weer laag.

En zorg ook dat ze zo mogelijk tegen over elkaar zitten .

 

gr ert

 

Ik zou je inlaat hoog maken, en dan de lucht met een buis naar beneden brengen. Krijg je namelijk veel minder stof en ongedierte binnen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou je inlaat hoog maken, en dan de lucht met een buis naar beneden brengen. Krijg je namelijk veel minder stof en ongedierte binnen

 

Gewoon een airsok gebruiken cq filter waarom niet hoog inbouwen warme lucht stijgt naar boven en we willen niet te warme lucht naar binnen om in je hok de temp beter te controleren stuur altijd zelf zowel aanzuiger als inblazer met een fancontrol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lucht

-Hoe veel kuub moet mijn afzuiging zijn? en hoeveel me aanzuiging ?

Er is hier een moeilijke rekenformule voor maar die wil ik jullie besparen zie me lijstje:

 

per 600 watt = 500 kuub afzuiging bij hamerslag – spiegel reflector

 

per 600 watt = 250 kuub aanzuiging bij hamerslag – spiegel reflectoren

 

 

per 400 watt = 400 kuub afzuiging bij hamerslag – spiegel reflectoren

per 400 watt = 200 kuub aanzuiging bij hamerslag – spiegel reflectoren

 

 

per 250 watt = 350 kuub afzuiging bij hamerslag – spiegel reflectoren

per 250 watt = 175 kuub aanzuiging bij hamerslag – spiegel reflectoren

 

 

per 600 watt = 250 kuub afzuiging bij Cooltube reflectoren

per 600 watt = 125 kuub aanzuiging bij Cooltube reflectoren

 

 

per 400 watt = 250 kuub afzuiging bij Cooltube reflectoren

per 400 watt = 125 kuub aanzuiging bij Cooltube reflectoren

 

 

per 250 watt = 250 kuub afzuiging bij Cooltube reflectoren

per 250 watt = 125 kuub aanzuiging bij Cooltube reflectoren

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

das geen moeilijke reken formule, das een kuub per watt. Zit je altijd goed, wat voor kap of lamp dan ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT ivm onnodig quoten. Klik/lees/leer HIER aub.

 

Nee sorry je heb hellemaal gelijk die formule gaat over de ventilatie capiciteit ! deze dus

 

warmtedruk = aantal lampen x netspanning x gebruikte stroom in amperes x 0,8.

 

Dus bij 8 x 600W lampen is de warmtedruk: 8 x 220 (volt) x 3.3 (ampére) x 0.8 = 4646,4 Watt.

 

De benodigde ventilatiecapaciteit is : ( A x 3000 ): B

A is de warmtedruk in Kilowatt, dus 4,6464 in het voorbeeld.

B is de gewenste verschiltemperatuur tussen de in- en uitkomende luchtstroom.

Laten we er van uitgaan dat de inkomende luchtstroom 20°C is en dat je de temperatuur in je tuin op 25°C wilt hebben.

In het voorbeeld is B dus 25-20=5.

De ventilaticpaciteit moet dan zijn: ( 4,6464 x 3000 ) : 5 =2787,84 m3 per uur.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus bij 8 x 600W lampen is de warmtedruk: 8 x 220 (volt) x 3.3 (ampére) x 0.8 = 4646,4 Watt.[/size][/font]

 

De benodigde ventilatiecapaciteit is : ( A x 3000 ): B

A is de warmtedruk in Kilowatt, dus 4,6464 in het voorbeeld.

B is de gewenste verschiltemperatuur tussen de in- en uitkomende luchtstroom.

Laten we er van uitgaan dat de inkomende luchtstroom 20°C is en dat je de temperatuur in je tuin op 25°C wilt hebben.

In het voorbeeld is B dus 25-20=5.

De ventilaticpaciteit moet dan zijn: ( 4,6464 x 3000 ) : 5 =2787,84 m3 per uur.

 

is dit nou afzuig of aanzuig?:blink: :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, mijn eerste bericht hier. Voor ik met de kweek begin moet ik de kast nog maken.

Ik ga onder TL kweken ( dit zal ook te volgen zijn ) , maar ik vraag me af of MDF geschikt is als hout.

Misschien kan er ook een lijstje gemaakt worden van beste houtsoort naar slechtste. In elk geval zou

ik het niet op prijs stellen als de kast/hout zou uit gaan zetten. Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal,

 

ik heb een vraag:

 

ik wil graag eind oktober een TL kweek gaan beginnen met ongeveer 4 18wttrs met 2-3 planten.

heb iemand enig idee of je 2-3 planten onder 4x18wttrs gaat lukken als je de juiste kleuren neemt en scrogt?

 

zo ja hoe groot moet ik mn kastje maken?

 

moet ik ook een koolstof filter hiervoor nemen??

 

wat voor planten kan ik het beste nemen? mss lowrders aangezien die klein blijven uit zichtzelf

 

i.a.v. jullie reacties

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nee sorry je heb hellemaal gelijk die formule gaat over de ventilatie capiciteit ! deze dus

 

warmtedruk = aantal lampen x netspanning x gebruikte stroom in amperes x 0,8.

 

Dus bij 8 x 600W lampen is de warmtedruk: 8 x 220 (volt) x 3.3 (ampére) x 0.8 = 4646,4 Watt.

 

De benodigde ventilatiecapaciteit is : ( A x 3000 ): B

A is de warmtedruk in Kilowatt, dus 4,6464 in het voorbeeld.

B is de gewenste verschiltemperatuur tussen de in- en uitkomende luchtstroom.

Laten we er van uitgaan dat de inkomende luchtstroom 20°C is en dat je de temperatuur in je tuin op 25°C wilt hebben.

In het voorbeeld is B dus 25-20=5.

De ventilaticpaciteit moet dan zijn: ( 4,6464 x 3000 ) : 5 =2787,84 m3 per uur.

 

 

heb zelf even een berekening gemaakt..

het gaat om 2x 600 watt..

 

2 x 220 x 3,3 x 0,8 :1000 x 3000 : 4 = 871 m³

dus 871m³ voor 2x 600 watt is dat niet een beetje weinig?

ik dacht altijd kuub per watt?

 

ciao :)

 

edit:

 

dit zag ik nog staan op leafman..

 

Optimale ventilator capaciteiten:

- 600 watt systeem = 400 kuub afzuigcapaciteit

- 600 watt systeem = 200 kuub aanzuigcapaciteit

- 400 watt systeem = 400 kuub afzuigcapaciteit

- 400 watt systeem = 200 kuub aanzuigcapaciteit

- 250 watt systeem = 300 kuub afzuigcapaciteit

- 250 watt systeem = 150 kuub aanzuigcapaciteit

- 150 watt systeem = 200 kuub afzuigcapaciteit

- 150 watt systeem = 100 kuub aanzuigcapaciteit

 

zullen we hiermaar vanuit gaan..? :offtopic

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi, mijn eerste bericht hier. Voor ik met de kweek begin moet ik de kast nog maken.

Ik ga onder TL kweken ( dit zal ook te volgen zijn ) , maar ik vraag me af of MDF geschikt is als hout.

Misschien kan er ook een lijstje gemaakt worden van beste houtsoort naar slechtste. In elk geval zou

ik het niet op prijs stellen als de kast/hout zou uit gaan zetten. Alvast bedankt!

zie mijn tekstje onder bouwdoos, materialen

groet weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat is dan verhouding buisventilator - koolstoffilters ?

Ik zie op leafman staan voor bv een buisventilator van 350m³ moet je minstens een 800m³ koolstoffilter gebruiken ..?

Is dat niet wat groot ?

En hoe zit dan verhouding slakkenhuisvent- koolstoffilters ?

Is het ook zo dat je dan voor slakkenhuisvent van 350m³ een koolstoffilter van 800m³ zal moete gebruike?

 

Sorry voor de noobvragen, ben volop aant informeren om zo vlug mogelijk men eigen kastje te gaan make :lol:

En zoekfunctie heeft me ook nog niet veel opgebracht over dit onderwerp.

 

Greeeetzzzz from Belgium :wacko: ,

Jannick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien domme vraag, maar hoe sluit je een koolstoffilter aan op een slakventilator die niet ingeboxt is ?

En zijn de niet-ingeboxte slakventilatoren luidruchtiger dan de gewone buisventilatoren ?

 

Greetz,

Jannick

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had een vraag, als je een hok hebt van bv 10m2 , wat is dan het meest te gebruiken voor je plantenoppervlakte? ik bedoel 5m2 max voor planten of wat ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...