Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

John Doe

Zelf Aansluiten Van Alle Elektra

Recommended Posts

Nou, kom ik net achter iets stoms.... ik heb toch een tijdsschakelaar tussen de fancontroller en de actieve inlaat van 1000m³ geplaatst.

Dacht dat dit goed werkte. (had die tijdklok gelijk lopen met de tijdklok van mijn lampen, dit om de actieve inlaat uit te schakelen wanneer de lampen ook uit zijn.)

 

Nou kom ik er net achter dat dit helemaal NIET werkt.

Doordat de fancontroller op zeg maar 30% staat, loopt die tijdklok ook maar op 30%. Met gevolg dat ik net keek, en het op dat tijdklokje pas 5:30 uur was......

 

Dus mijn vraag is niet juist beantwoord Whazzuup en Bushdocter :specool

Kan ik dit nog op een andere manier oplossen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

:specool Heb het zelf ook een keetje gehad :) Moet je nagaan ben ik zelf vonkentrekker.

 

Oplossing: Je tijdschakelaar voor je fancontroller plaatsen!

 

UmLeiTung

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ok, daar was ik ook al achter jah. Thanks.

Maar gaat het strax niet ontzetten meuren dan wanneer ze goed aan t bloeien zijn?

 

Enige optie die ik in die periode zie is dan een extra fanctroleer erbij.

1 voor de inlaat en 1 voor de afzuig.

En voor de fancontroller van de inlaat een tijdklok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inblaas/uitblaas zitten nu toch over 1 fancontroller. Dus is het nu of/of snap je.

Als ik ze afzonderlijk zou bedienen, dus op elk een fancontroller, dan is het wel goed te regelen.

Dat is naar mijn weten de enige manier

 

(even om jullie wat duidelijker te maken, ik weet niet of je een paar posts terug hebt gelezen. Mijn probleem is dat het in de donkere uren te koud word, doordat de actieve inlaat aan blijft.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb je geadviseerd om je inblaas ventilator op de klok te zetten. Hoe je die regelt is dan een tweede. Als je het met één fancontroller wilt doen is dit de oplossing:

 

1. je zet de twee fans op de fancontroller.

2. Tussen de fancontroller en de inblaasfan zet je een relais

3. dat relais sluit je aan op je klok.

 

Als je lampen nu aan gaan zal je inblaasventilator ook aan gaan doordat het relais contact maakt. Bovendien wordt hij dan gecontroleerd door de controller. Kosten: 7 euro + porto :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
(even om jullie wat duidelijker te maken, ik weet niet of je een paar posts terug hebt gelezen. Mijn probleem is dat het in de donkere uren te koud word, doordat de actieve inlaat aan blijft.)

 

idd DefQon, had niet goed gelezen :specool . De goede oplossing heb je inmiddels gekregen.

 

Excusses voor het ongemak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm dat klinkt interessant, maar hebben de planten daar geen hinder van? ze krijgen immers veel minder zuurstof als je de inblaas uit zet?

 

Ik heb zelf ook beide afzuigers op 1 dimmer, maar wil dit wel gaan veranderen . Een tweede dimmer zou dan de oplossing zijn voor mij om zo beter te kunnen tunen. Mijn grote afzuiger draait namelijk bijna niet als ik mijn dimmer op zacht zet, en mijn kleinere afzuiger wel.

 

Iemand suggesties?

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wellicht naast een actieve inlaat ook nog een passieve inlaat? Als je maar onderdruk houdt in je kast kan dat. Die actieve inlaat zorgt alleen maar voor extra lucht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb op mijn zolder geen geaarde wandcontactdozen. Nu wil ik dus ook een kleine setup maken van max 850W

 

Als ik nu op mijn schakelbord een zekering plaats van 16A direct na de stroomtoevoer, zal dat ook werken? Of kan ik ook een (conrad)tussenschakelaar gebruiken? (zit ook een stop op namelijk)

Share this post


Link to post
Share on other sites

een zekering is geen vervanging van aarde. Leg een aardleiding aan en zorg dat je groep is beschermd door een aardlekschakelaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Excuses als dit dom overkomt. Maar zoals velen ben ik een n00b op electra gebied.

 

Wat ik wil doen, en please correct me if I'm wrong, is het volgende op een mdf-plaat (oid):

 

- 1 geaard contactdoos die de plus en de nul van een niet-geaard wandcontactdoos krijgt. De aardedraad loopt van deze geaard contactdoos naar een gevijld gedeelte van mij radiator. Die draad zet ik dus vast met een klem.

- Op deze geaarde contactdoos sluit ik een (aardlekschakelaar) tussenschakelaar aan.

- Op deze tussenschakelaar wordt de rest aangesloten: tijdschakelaar, relais, afzuiger, vsa/lamp 600W

 

Is dit een werkbare oplossing voor mij? Want ik heb geen idee hoe ik anders aarde naar me kast moet krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het aarden via de radiator kan maar is niet perse veilig. Nou horen CV's wel geaard te zijn maar ja...

 

Beter kun je de aarde gewoon uit de meterkast trekken of van de centraaldoos op je verdieping, daar zal hij ongetwijfeld wel zitten als er aarde in je installatie zit (zie meterkast)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok bedankt whazzup!

 

Dan moet ik even opzoek gaan naar de centraaldoos van mijn zolder.

Ik vermoed dat deze in het plafond van mijn badkamer zit, omdat de stroomdraden naar beneden gaan, of hij zit bij mijn wasmachine aansluiting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//edit ONNODIG QUOTEN

 

Ha! en dat is makkerlijker gezegd dan gedaan. Ik dacht dus bovenstaande, maar helaas pindakaas.

Hoe kan ik nu zonder tussenkomst van de woningbouw aan een aardedraad komen voor mijn mooie kastje?

Op electra gebied ben ik echt dommer dan dom. Als het om computers gaat weet ik je alles te vertellen, maar dit ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de tekening van john doe eens goed bekeken (geavanceerde schema) En eigenlijk is het me allemaal duidelijk geworden hoe relais werken. Ik heb echter nog een vraag.

 

In zijn schema gaat hij er van uit dat de klok 1 relais schakeld. Kun je met een klok meerder relais schakelen, of is het verstandiger om ook weer via een relais meerdere relais te schakelen.

 

 

Of zie ik iets over het hoofd, bedoeling is 10x400watt + 2x kachel

 

med_gallery_9381_2898_58644.jpg

 

groeten bbb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie de fout al, kachel contact werkt zo niet (1e tekening) :D

 

Dan moet dit wel kloppen,......toch???? :verrygood

 

med_gallery_9381_2898_48877.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat werkt maar die nul moet je ook van voor de klok vandaan trekken. Je mag overigens best wel knappe relais daarvoor nemen hoor. ipv aparte draaden naar de VSA's kun je ook gewoon de contacten parallel schakelen. Je hebt naast 3 x NO + 1 x NC ook 4 x NO relais, dat scheelt een relais (1 relais 4 x NO ipc 2 relais 2 x NO),

 

Als je cooltubes gebruikt moet je effe naar mijn schema kijken voor de vertraging van je cooltube fan en beveiliging van je cooltube als de ventilatiegroep eruit vliegt.

 

Ik zou zelf nog zekeringen voor de VSA's zetten, al waren het maar enkelpolige in de fase, die kosten bijna niks (4,5 euro bij Conrad).

Share this post


Link to post
Share on other sites

WHaaaaaaaaa zat nog een veel grotere blunder in de 1e tekening, 10x400watt op 1 groep :D

 

Dus tekeningetje weer veranderd, dan moet het volgens mij zo goed zijn,.... :verrygood

 

De bedoeling is 2x 5x400watt+kachelkontact, op de twee gebruikte groepen zit al een aardlek.

 

med_gallery_9381_2898_48656.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ ThE WhiZ

 

40 lampen x 25planten = 1000dames ????????? = 25 dames

25 dames x 18gr/pl =450gr

450gr x 2,75= 1237,50 per 9 weken

 

Ik zou gewoon gaan werken :D :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo is ie goed. Hou rekening met de inschakelpiek van de VSA's, 6A B karakteristiek automaten knallen er gewoon nog regelmatig nog uit met een 400 watt VSA (eigen ervaring - zijn vaak te snel).

 

@ ThE WhiZ

 

40 lampen x 25planten = 1000dames ????????? = 25 dames

25 dames x 18gr/pl =450gr

450gr x 2,75= 1237,50 per 9 weken

 

Ik zou gewoon gaan werken :D :verrygood

ehh.. waar slaat dit op terug?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bericht #20 even zoeken

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ ThE WhiZ

 

40 lampen x 25planten = 1000dames ????????? = 25 dames

25 dames x 18gr/pl =450gr

450gr x 2,75= 1237,50 per 9 weken

 

Ik zou gewoon gaan werken :D :verrygood

 

Hey BBB,

 

Hij plaatst per lamp 25 planten.

Dat waarschijnlijk per 1m² dus totaal 40x25 is dus 1000 planten totaal.

Als jij per lamp 1 plant wil kweken ben je nog al even aan het groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bericht #20 even zoeken

ah.. post van 14 Mar 2006, 18:11.. als je hem gewoon quote heb je ook een link terug naar de originele post, wel zo handig. Beetje late reactie he :verrygood

 

Zekeringen verhaal duidelijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...