Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

John Doe

Zelf Aansluiten Van Alle Elektra

Recommended Posts

Prachtige topic van John Doe.. :smoke,

enkel een vraagje, ik snap alles ongeveer, behalve die vsa's?

grtzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mino

 

een vsa is een voorschakelapparaat, dat is dus de trafo van de lamp (dat zware ding).

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, een normale "kweeklamp" werkt niet direct op het lichtnet zoals bv een gloeilamp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap eigenlijk nog altijd niet voor wat ze dienen, de veiligheid?

Koop ik ze dan best in combinatie met de lamp elke keer? en wrm geeft John Doe maar 1 enkele vsa op zijn tekening?

Share this post


Link to post
Share on other sites

omdat het om een voorbeeld gaat en hij hier uitgaat van 1 lamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik snap eigenlijk nog altijd niet voor wat ze dienen, de veiligheid?

 

 

Koop eerst een boek over kweken, of spit dit forum eerst is uit.

 

De VSA regelt de stroom-toevoer naar de bulb (lees; lamp). Je lamp verbruikt een hoger aantal wattage, en de VSA zorgt ervoor dat deze "geregeld" wordt. Groentjes Binky-Toy

Share this post


Link to post
Share on other sites
De VSA regelt de stroom-toevoer naar de bulb (lees; lamp). Je lamp verbruikt een hoger aantal wattage, en de VSA zorgt ervoor dat deze "geregeld" wordt. Groentjes Binky-Toy

 

@ Binky-Toy,

 

Een vsa regelt de wattage niet.

Een vsa een een trafo die de bulb (lamp) doet onsteken.

De bulb (lamp) brand gewoon op 230 Volt maar wordt ontstoken met 5000 Volt.

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het blijkt toch moeilijk iedere keer om op een linkje te klikken.

 

Om het dan maar gelijk compleet te maken, allebei gelijk (met schema):

 

TLBuis.PNG

 

1. In samenwerking met de starter veroorzaakt een VSA een korte stroomdoorgang door de twee gloeidraden. Wanneer de starter zich sluit onder invloed van de gasontlading in de starter (Warmte + Bimetaal) wordt de elektrische stroom zelfs zo hoog dat de twee gloeidraden roodgloeiend worden en de elektronen-emissie op gang komt. Wanneer de starter is gesloten, is er geen gasontlading meer en koelt het bimetaal af. Hierdoor opent het zich weer en veroorzaakt het VSA een hoge piekspanning die de gas-ontladingslamp doet ontbranden.

2. Als de gasontlading eenmaal tot stand is gekomen zorgt het VSA ervoor dat de stroom binnen de gestelde norm blijft (Je kan dus niet een willekeurig VSA aan een gas-ontladingslamp koppelen!) Als je een gasontladingslamp zonder een VSA aan zou sluiten, en het zou tot ontlading komen, dan zal de stroom door de buis zo hoog worden dat de zekering gegarandeerd door zal slaan, waarbij de ontladingsbuis zelfs kan exploderen!

 

Dit geldt voor TL, tegenwoordig hebben we ook electronische VSA's die geen starter meer nodig hebben.

 

Bij voorschakelapparaten voor HID lampen, zoals metaalhalidelampen wordt vaak een aparte pulsstarter gebruikt. Deze schakeling wekt, zolang de lamp nog niet ontstoken is korte hoge spanningspieken op met een lengte van ongeveer 1 microseconde en een hoogte van ongeveer 5 kiloVolt. Aan de ingang van de schakeling wordt een compensatiecondensator aangebracht. Zodoende wordt de blindstroom, die de spoel van het voorschakelapparaat veroorzaakt, gecompenseerd. De pulsstarter bestaat uit een kleine transformator, waarvan de secondaire wikkeling tussen de spoel en de te ontsteken lamp is geschakeld. In de primaire wikkeling van die transformator worden korte pulsen opgewekt door een elektronische schakeling, als de lamp nog niet (goed) ontstoken is. In de pulsstarter is ook nog een condensator aangebracht omdat de retourstroom van de ontsteekpulsen te geleiden, omdat deze niet door de spoel kan vloeien.

 

HID-ballast.png

 

Bron: wikipedia (link in 2 posts terug :verrygood )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangenaam mensen.

Ga voor het eerst kweken onder lamp.

Met een hulp hebbik mijn Homebox aangesloten.

Heb alle electriciteit met snoerne van 3x2.5mm aangesloten.

Nu had ik nog 1draad tekort.

De verbinding tussen mijn ventilator (RVK125) en mijn 600W lamp.

Dit zou geen 3x..mm maar een 2x...mm moeten zijn zei de electricien.

Nu heb ik een 2x1.5mm aangeschaft maar ik ben niet zeker of die dit wel aankan en of het toch geen 2x2.5mm moest zijn.

Ik heb al die vorige tekeningetjes goed bekeken maar ik raak er niet uit..

Kan iemand mij helpen?

De verkoper in doehetzelf zaak zei dat 2x2.5mm niet meer bestond.

Electriciteit is 2,5mm en lampen 1,5mm vertelde hij mij.

Ook vond hij het vreemd dat ik een 2x.. zocht en geen 3x...

Dit wordt niet meer gebruikt zei hij.. voorbijgestreefd?

Nog een snoertje en ik ben gelanceerd :-)

 

 

Alvast bedankt

groeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Yanni,

 

2x1,5 is wel goed voor en lamp en ven.

1,5 kan 2300 Watt (10A) hebben.

 

Ik weet niet hoe die verkoper daar bij komt,

maar 2x1,0/2x1,5/2x2,5 is allemaal nog steeds verkrijgbaar.

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi topic hoor :P

 

Ben zelf elektrotechnicus en het is allemaal kloppend wat er staat

Ben wel nieuw hier maar als er vragen zijn

mtb tot de elektriciteit.. Roep maar !!

 

en tevens voor onderdelen cq materialen... PM :verrygood

 

Heb het topic ff snel doorgenomen maar er zijn verschillende soorten vermogens

die erbij komen kijken

 

Nominaal vermogen

Effectief vermogen

Schijnbaar vermogen

Reactief vermogen

 

Sommige hier, hakkelen aan de 16 Amp grens. Maar een Fan, VSA en de lamp zelf , motor v/d pomp oid

hebben ( altijd ) bij het opstarten schijnvermogen dit ligt hoger als het nominaal vermogen

tevens zit er ook een stukje rendement en verlies aan vast wat de reële "Nominale vermogen"

afgeeft.

 

FF kort uitgelegd.. Blijf onder de 16 Amp. grens mits de schakeling daarmee is afgezekerd

want bij opstarten is het schijnbare vermogen altijd hoger als nominaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

beste speedition, kijk ook eens naar het topic over relais en schakelvermogen. Die 16A is ruim overtrokken: een groeilamp met VSA is een capacitieve last, daarvoor gelden andere belastingen. Topics: Vanaf HIER en HIER

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sticky, ik heb het ff snel doorgelezen en ik moet zeggen dat je je info erg goed onderbouwt heb voor een niet electricien. Ik zie hier en daar dingetjes die niet helemaal waar zijn maar niet van erg groot belang zijn.

Ik ben zelf wel een ''echte'' elec./ storingsmonteur, dus als je nog s n vraagje heb?

Share this post


Link to post
Share on other sites

weer een bewijs dat goede aarding toch wel handig is :) Staat je haar nog overeind of is het verschroeid? :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha alles is nog goed ben blij dat geaard was..

 

maar kan je aanraden dat als je met je kast bezig ben en je de tv ook volg, dat je dat beter niet kan doen..

 

 

Haha normale haartjes..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klein vraagje.,....

 

kan ik één van mijn ventilators die op de fancontroller (1500m³ afzuig, 1000m³ inblaas) op een tijdklok aansluiten.?

Ik wil die inblaas op een tijdklok zetten die gelijk loopt met mijn lampen. Wat ik hiermee wil creeëren is dat mijn inblaas niet werkt op het moment dat mijn lampen uit zijn, maar wel zijn werk doet wanneer de lampen aan zijn. Ik merk dat de temp. daardoor steeds onder de 17graden komt als t licht uit is en dat is niet goed voor ze

 

Groeten defQon

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, dat kan. Als het vermogen van je relais voldoende is kun je die erbij schakelen op een apart contact. Zo'n ventilator trekt niet zo ontzettend veel, ik denk dat als je 200 watt trekt het veel is, dus alle lichtrelais trekken dat makkelijk. Het is echter wel een motor dus een inductieve last, dus een relais is wel handig om te gebruiken (net als voor je lampen uiteraard).

 

Als je geen contacten meer over hebt op je relais: Op veel relais kun je hulpcontacten kopen. Die zijn niet zo zwaar als de normale relaiscontacten maar voldoende voor een fan van 1000 kuub. Hier een voorbeeldje daarvan, een enkel contact wat je op een relais schuift en wat meeschakelt:

 

gallery_5211_1240_165303.jpg

 

dit is toevallig een NC contact (verbreek contact, is normaal gesloten en opent als het relais geactiveerd is) maar je hebt ze natuurlijk ook in NO (normally open, maak contact). Vaak komen ze in blokjes van 4 contacten. Ik heb ze hier nog liggen van Moeller (voorbeeld op foto is ABB relais).

 

En anders een extra relais erbij aansluiten op je klok, parallel aan je lichtrelais.

Share this post


Link to post
Share on other sites

natuurlijk kan dat, ik weet nu over een hoe grote fan we praten?

Ik heb zelf ook mijn inlaat en afzuig/fancontroller zo geschakeld.

Als het koud is dan draait alleen de afzuig zachtjes via de fancontroller, wordt het warm dan word de fancontroller kortgesloten en draait de afzuiger op volllast tevens springt dan ook de toevoer fan bij.

Als je fan niet al te groot is hoef je het ook niet perse via een relais te schakelen, beter is het wel.

Ik neem aan dat de tijdschakelaar voor je lampen een relais aanstuurd, tak hier sinmpelweg een geschakelde fase van af en voed daar je controller mee.

 

hahahaha en natuurlijk was Whazzup me alweer net voor terwijl ik dit schreef hahahaah

 

En Whazz, als je geen elec. bent hoe kom je dan toch aan al die toch wel prijzige en niet overal verkrijgbare spullen joh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wazzuup and Bushdocter.. (lijkt wel een goede titel voor n tekenfilm ;) )

De actieve aanvoer is 1000m³ (had ik ook al gezegd dacht ik)...

Wat ik wou is gewoon een tijdsklok tussen mijn fancontroller en mijn actieve inblaas zetten.

 

Wazzuup, ik dacht dat jij iniddels wel wist dat ik voor mijn lampen een tijdschakelaar voor 4x 600W hier bij shop.wietforum heb aangeschaft. Houd dus in dat ik voorderst geen relais voor mijn hok heb (deze zitten verwerkt in de hier aangekochte doos).

 

Maakt het uit als ik die tijdsklok die ik tussen de fancontroller en de actieve inlaat 1000m³ wil zetten gewoon zo'n standaard ding is? (van de Gamma, of Praxis ofzo ®).

 

Het is er één van 1000m³ die hij moet aansturen, zoveel trekt ie toch niet dat ie persee door een relais moet worden aangestuurd.

 

 

*pfffffffff..... wat ben ik blij dat jullie de experts zijn hiero :whistling *

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe ik weet niet alles uit mijn hoofd DefQon :specool. Maar je kunt die inblaasfan gewoon op die schakelkast aansluiten hoor!

 

En Whazz, als je geen elec. bent hoe kom je dan toch aan al die toch wel prijzige en niet overal verkrijgbare spullen joh

tja.. veilingen he, maar dan wel de goeie :) - weet waar je op biedt. Je hebt relais van 15 euro en van 45 euro nieuw. Tweedehands brengen ze vrijwel hetzelfde op. Dus vis er dan diegene uit die normaal hardstikke duur zijn. Grotere kans op kwaliteit en vaak heb je ook wel eens mazzel met nieuwe exemplaren die overtallig zijn, of in reserveinstallaties hebben gezeten en nog nooit van hun leven geschakeld hebben :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
hehe ik weet niet alles uit mijn hoofd DefQon :specool

Hehe..... t is je vergeven :) ik heb de inblaasfan zaterdag op een tijdklok aangesloten.

Ik moet zeggen, dit werkt perfect. Temperatuur in het donker komt niet meer onder de 19 graden.

Zit alleen even met de temperatuur in het licht. Lamp hangt nu ongeveer op 90cm (3e nacht groei), en de temp. tikt net stedds de 32 graden aan. Deze temp. is alleen wel recht onder de lamp gemeten, en er zit geen 'beschermkapje" over de themo/hygrometer. Dus voor me gevoel moet ik er dan 3 graden afhalen en kom ik op de 29. (Einde van de week pot ik ze over dus ben ik van dit probleem af, ik weet niet of dit uitmaakt voor het op dit moment aanslaan van de stekken????)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, ik denk dat het toch te maken heeft met je luchtstroom. Je inlaat en uitlaat zitten dicht bij elkaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...