Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

John Doe

Zelf Aansluiten Van Alle Elektra

Recommended Posts

Beste medekwekers,

Ik ben zelf besturings panelenbouwer (elektro)

 

Wij hanteren een vuist regen van maximaal 10A per mm².

 

Wij gebruiken de draden als volgt:

1 mm² = 6A

1.5 mm² = 10A

2.5 mm² = 16A

4 mm² = 32A

6 mm² = 40A

10 mm² = 63A

 

Ik ben zelf van plan voor mijn plantjes een besturingskast te gaan bouwen die computer gestuurd word (ook wel plc (Programmeerbaar Logisch Controlesysteem)genoemd)

 

Hier worden de lampen, pomp, afzuigers door aangestuurd.

 

Er komen twee 1500m³ afzuigers te hangen die op halfe kracht draaien.

Mocht er 1 kapot gaan dan neemt 1 alles automatisch over.

één 500 m³ afzuiger voor de toevoer die lucht door 3 cooltubes van 600 Watt blaast en de warmte daarvan gebruikt om de ruimte op te warmen. Tevens komt er een 2800 Watt verwarmings module achter te hangen om extra te verwarmen voor als de lampen uit zijn of de lampen het niet volledig kunnen verwarmen.

 

Ook komt er een temparatuur sensor in de ruimte te hangen die er voor zorgt, dat als het warmer wordt de afzuigers steeds sneller gaan draaien.

Komt de temparatuur onder de ingestelde waarde blijven de afzuigers langzaam door draaien voor onderdruk en schakelt de verwarming in.

 

Dit alles word in een stalen kast weg gewerkt en alles word uitgevoerd met storings contacten en een sms module.

Zodra er iets mis gaat word ik automatisch gesmst zodat ik weet wat er aan de hand is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Klinkt Nifty Maniac. Hardcore klimaatscontrole zal je bedoelen :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

in het bedrijf waar ik werk word ook alles gestuurd via modules,sensoren en voelers,deze geven onmiddelijk op de pc een alarm als er iets misloopt,deze is dan weer gekoppeld aan een doormelder zodat de onderhoudstechnicus 24h/24 verwittigd word bij een storing,is al jare zo,en een droom voor een hobbykweker vanaf een lampje of 4....

Share this post


Link to post
Share on other sites
en een droom voor een hobbykweker vanaf een lampje of 4....

Dit is voor mij alleen maar een test project.

Het voordeel dat ik zelf ook een bedrijfsnaam heb is dat ik alles rechtstreek bij de groothandel in kan kopen.

 

Ik ben gewoon heel erg met plc en frequentie techniek bezig en ga hier ook 200% voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mooi zo,er bestaat wel degenlijk een markt voor! :whistling

 

Ja daar ga ik met mijn bedrijf wel mee uit :whistling

Gespecialiseerd in panelenbouw/verdelers en bedrijfsinstallaties

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten eerste: Goed artikel!

 

Ik wil alleen een kleine opmerking plaatsen met betrekking tot de volgende tekst:

 

Wanneer je gebruik maakt van flexibel snoer, zorg er dan wel voor dat er bij de aansluitingen geen losse koperdraadje zitten. Je kunt hiervoor het beste gebruik maken van adereindhulzen. Je hebt wel een speciale krimptang nodig om deze hulsjes vast te zetten. Als je handig bent met een soldeerbout dan kun je ook het einde van de draad vertinnen. Als je beide niet ziet zitten dan kun je de draden ook gewoon aansluiten maar let dan heel goed op dat er geen losse adertjes zijn. Deze kunnen vonkjes veroorzaken en dat kan uiteindelijk tot brand leiden.

Het is niet verstandig om de uiteinden van een flexibele draad te vertinnen, dit in verband met het feit dat soldeer (aan het oppervlak) vrij snel oxideert, wat dan weer resulteert in een hogere overgangsweerstand en dus een slechtere geleiding. De enige juiste oplossing is het toepassen van de genoemde adereindhulzen. In het ergste geval zonder deze hulzen, maar zeker niet vertinnen!

Edited by PnG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ten eerste: Goed artikel!

 

[[...]]

Het is niet verstandig om de uiteinden van een flexibele draad te vertinnen, dit in verband met het feit dat soldeer (aan het oppervlak) vrij snel oxideert, wat dan weer resulteert in een hogere overgangsweerstand en dus een slechtere geleiding. De enige juiste oplossing is het toepassen van de genoemde adereindhulzen. In het ergste geval zonder deze hulzen, maar zeker niet vertinnen!

 

Bedankt voor de tip! Ik heb zelf nog eens op internet zitten zoeken en kom de nodige sites tegen waar wordt uitgelegd dat tinnen niet goed is. Vroeger was dit wel de gewoonte, maar het wordt tegenwoordig afgeraden. Ik kom met name verhalen tegen dat soldeertin niet veerkrachtig genoeg zou zijn, waardoor de draden de neiging hebben om na een tijdje uit de verbinding te "kruipen".

 

Ik heb het verhaal aangepast, want we willen hier natuurlijk niet met verkeerde adviezen gaan strooien. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedankt voor de tip! Ik heb zelf nog eens op internet zitten zoeken en kom de nodige sites tegen waar wordt uitgelegd dat tinnen niet goed is. Vroeger was dit wel de gewoonte, maar het wordt tegenwoordig afgeraden. Ik kom met name verhalen tegen dat soldeertin niet veerkrachtig genoeg zou zijn, waardoor de draden de neiging hebben om na een tijdje uit de verbinding te "kruipen".

 

Ik heb het verhaal aangepast, want we willen hier natuurlijk niet met verkeerde adviezen gaan strooien. :whistling

 

Da's inderdaad ook een reden. Die was ik ff vergeten... :whistling

 

Wat ook belangrijk is: Als je 'denkt' dat je klaar bent... Even ALLE gemaakte aansluitingen 'natrekken' of hoe zeg je dat? MET BELEID weliswaar! Vast is vast, nog vaster dan vast resulteert meestal in een k*tverbinding.

Edited by PnG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hier staat ook nog een interessant verhaal over vermogen en VA. Ik zal het binnenkort eens verwerken in dit topic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normale bedrading in je huis van 2,5mm is geschikt voor 16A. Als je de zekering vervangt door 32A dan kan je dit niet meer door je normale bedrading gooien. Je moet dan de bedrading in je huis vervangen. Dat wordt een duur grapje, want die dikke kabels zijn nogal duur en worden ook een stuk minder flexibel.

 

Kan je dan niet beter een extra 16A zekering in je stoppenkast monteren en gewoon twee setjes draden naar je tuintje trekken. Dan heb je effectief ook 32A maar ben je wel een stuk makkelijker klaar.

 

Let er dan wel op dat er op je aardlekschakelaar nog ruimte is voor deze extra 16A zekering. Op 1 aardlek mogen namelijk maar 4 16A zekeringen worden aangesloten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben een beetje slecht in elektra sorry maar, ik ben van plan een 600 watt cooltube + ventilatie 30 watt (120mm fan) + afzuiging 65 watt = 695 watt te gebruiken in mijn kast. Nu komt die kast in mijn slaapkamer te staan. Daar staat een 32" LCD tv van 160 watt, en een pc van ongeveer 400 watt. En dan nog wat lampjes in in de andere slaapkamer die op de zelfde groep zit. Dus kom ik ongeveer uit op 1600Watt. De groep zit op een aardlek ofzo, en is 16 ampere. Dus dit moet er gewoon nog bij kunnen toch?

 

En het stopcontact in me slaapkamer is niet geaard. Is het echt belangrijk dat ik er een geaard stopcontact op zet??

Share this post


Link to post
Share on other sites

1600W op een normal groep moet prima lukken. Er zijn genoeg apparaten in je huis die meer dan 1600W vragen.

 

Zonder aarde werkt het op zich wel, maar ik zou er persoonlijk nooit aan beginnen. Je bent toch met een hoop elektra bezig en als er ergens kortsluiting ontstaat dan heb je liever dat de aardlek er uit springt dan dat er zaken doorbranden, je brand krijgt of je zelf een optater krijgt.

 

Is er nergens in de buurt van je kast randaarde te vinden. Die hoeft niet per se uit hetzelfde stopcontact te komen als waar je de lamp op aan sluit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou we hebben alleen randaarde in de badkamer en keuken. Dan maar wat doortrekken <_<

 

 

[Edit] Ik bedenk me net dat er op de CV ook een aardedraad zit. Dus ik denk dat ik daar een aardedraad op kan aansluiten. Iemand tips :blink:?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey allen :ph34r:

 

Ik ben van plan om naar de richtlijnen in John Doe's super stickie hier een relais in men 400W setup te proberen integreren.Hoop dat jullie me ff kunnen zeggen of dit een beetje deftig is:

 

gallery_7429_709_982.jpg

 

:kill: Is het mogelijk stekkerdozen te gebruiken i.p.v. een echte wandcontactdoos?

 

Hoop dit vandaag (zaterdag) nog in orde te kunnen brengen want niks zo enerverned als niet naar de winkel kunnen als je aan het knutselen bent :evil:

 

Greetz, Senior Verde :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom schakel je alleen de bruine draad ?

Ik zou beide draden (bruin en blauw) via het relais schakelen. Dat is een stuk veiliger, en zo weet je zeker dat er geen stroom op de lamp blijft staan. Als je dit niet doet, zul je in je wcd moeten meten welk gat de nul en welke de fase is, de stekker erin doen, en nooit er uit halen en per ongeluk andersom er weer in doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er prima uit. Alleen heeft soca wel gelijk met die laatste tip. Het lijkt er op alsof je het hele spul met een stekker wilt aansluiten in een bestaande wandcontactdoos. Je moet dan echt meten/kijken welke van de twee gaatjes van je wandcontactdoor de blauwe en bruine is en de stekker dan ook het zelfde in de doos steken.

 

Anders schakel je inderdaad de blauwe draad en niet de bruine. Dan staat er dus wel constant stroom op je hele spul en onderbreek je alleen de "terug"-draad. Op zich staan je lampen dan ook wel uit, maar je hebt wel het gevaar dat je hele installatie onder stroom blijft staan en ik wwet eerlijk gezegd niet of het gevolgen heeft voor je VSA en/of lampen.

 

Ik zelf sluit het hele spul niet aan met een wandcontactdoos, maar rechtstreeks met lasdoppen op de bedrading die vanuit de meterkast komt. Je weet dan zeker dat je blauw op blauw aansluit en bruin op bruin. Met een stekker weet je dat nooit zeker.

 

Dus, ik zou persoonlijk gaan voor aansluiten met lasdoppen of anders ook de blauwe draad schakelen (als je een meer-fasen relais hebt). Je leidt de bruine nu over L1-T1 en je kunt op dezelfde manier de blauwe over L2-T2 laten lopen.

 

Verder zal het gebruik van stekkerblokken of wandcontactdozen niet heel veel uit moeten maken. Alleen vind ik zelf stekkerblokken onhandiger. Die dingen slingeren los rond en zijn daarmee minder veilig. Of je gaat e schroeven doorheen draaien om ze alsnog vast te zetten op de muur, maar dan kun je net zo goed wandcontactdozen gebruiken, toch...

Share this post


Link to post
Share on other sites

tip: gebruik een 16A CEE stekker en stopcontact (dat zijn die blauwe stekkers die ook op de camping en de boot gebruikt worden) als je alles op een stekker wilt aansluiten. Die kunnen maar op één manier ingestoken worden. Zeer zorgvuldige aanleg is natuurlijk altijd vereist.

 

193116.jpg

 

Denk aan de mannetjes en vrouwtjes..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit 16/10/2006: heb alles zoals in dit bericht aangesloten en het werkt tot nu toe perfect, voor iets meer details check men bouwverslag. :kill:

 

Goeiemiddag!:(

 

Bedankt voor jullie tips en opmerkingen, zeker bij dit gedeelte van je bouwfase geen overbodige luxe !( als je niks van elektro kent toch :evil: )

 

@Soca:

Waarom schakel je alleen de bruine draad ?

Ik zou beide draden (bruin en blauw) via het relais schakelen. Dat is een stuk veiliger, en zo weet je zeker dat er geen stroom op de lamp blijft staan. Als je dit niet doet, zul je in je wcd moeten meten welk gat de nul en welke de fase is, de stekker erin doen, en nooit er uit halen en per ongeluk andersom er weer in doen.

Heb het nu volgens jullie advies aangepast.

Zoiets dus?:

gallery_7429_709_86300.jpg

 

@JohnDoe:

Dus, ik zou persoonlijk gaan voor aansluiten met lasdoppen of anders ook de blauwe draad schakelen...
Ik zie het niet goed zitten om voor men setupje draden van de meterkast te gaan trekken, maar als ik het goed begrijp, zit het indien ik de beide draden schakel ( zoals op tekening nu) wel snor? :blink:

 

Verder zal het gebruik van stekkerblokken of wandcontactdozen niet heel veel uit moeten maken. Alleen vind ik zelf stekkerblokken onhandiger. Die dingen slingeren los rond en zijn daarmee minder veilig. Of je gaat e schroeven doorheen draaien om ze alsnog vast te zetten op de muur, maar dan kun je net zo goed wandcontactdozen gebruiken, toch...

Good point :ph34r:

 

@whazzup:

tip: gebruik een 16A CEE stekker en stopcontact (dat zijn die blauwe stekkers die ook op de camping en de boot gebruikt worden) als je alles op een stekker wilt aansluiten. Die kunnen maar op één manier ingestoken worden. Zeer zorgvuldige aanleg is natuurlijk altijd vereist.

Ik zie me zoiets nog niet direct in men muur rammen, de stekkers hier kunnen zoiezo maar op 1 manier aangesloten worden:

gallery_7429_709_2823.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...