Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mx racing

Wie Heeft Ervaring Met Spaarlampen

Recommended Posts

Hoi,

Ik wil een klein kastje gaan bouwen met een oppervlak van 1 vierkante meter maar ik wil dit gaan doen met een spaarlamp heeft iemand ervaring met deze lamp.

Ik weet dat je er een voor de bloei en een voor de groei heb alleen de een zegt dat het goed werkt en de ander raad het weer af.

Wie geeft mij echte raad voor ik het verkeerde ga kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Je kan eens op deze link gaan kijken:

 

http://www.smartlight.nl/index.php?option=...w&id=1&Itemid=1

 

Erg verhelderend over de mogelijkheden met spaarlampen in verschillende lichtkleuren en opstellingen. Op de homepage vind je ook een link naar de resultaten van de test.

 

Ikzelf ben net begonnen met twee spaarlampen in een kast (1.20 x 80) voor het voorgroeien van stekken en voor het groeien van moederplanten. Ik heb er net 35 stekken onder gehad voor een week. Door de lage temp van de lamp is het klimaat van een kleine kast prima te beheersen.

 

Je zal over spaarlampen veel verschillende meningen gaan horen. Vooral omdat ze er nog niet zo lang zijn en weinigen er nog ervaring mee hebben. Ikzelf denk dat er best potentie zit in spaarlampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn dat gewone spaarlampen of echt de groei en bloeilampen,want als ik verder kijk op het net dan kom ik berichten tegen van 36 planten op een m2 met een lamp.

Kijk eens bij lampbank.nl

Daar hebben ze ook testen gedaan.

Wil graag jullie ervaring weten......

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zijn dat gewone spaarlampen of echt de groei en bloeilampen,want als ik verder kijk op het net dan kom ik berichten tegen van 36 planten op een m2 met een lamp.

Kijk eens bij lampbank.nl

Daar hebben ze ook testen gedaan.

Wil graag jullie ervaring weten......

 

 

dit zijn gewone spaarlampen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Lampbank en Smartlight hebben het over de zelfde spaarlampen. De info op Lampbank is al wel enigzins verouderd. Ik denk dat je bij Smartlight de nieuwste info hebt.

36 Planten op een m2 kan heel goed, want met spaarlampen is het heel anders kweken dan met HPS. Onder de spaarlampen heb je het beste resultaat als je de planten kort houdt. Maar dan kan je dus wel meer planten op een m2 kwijt. Vandaar de aantallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miss j .

Kan je hem dan ook gelijk vertellen hoe jij ze zo mooi klein houd.

gr ert :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

He Ert, ik ben ook nog niet zo ervaren hoor. Maar ik wil wel een voorzet geven. Een soort kiezen kan al de eerste stap zijn, lijkt me niet een goed idee om hoge soorten te kiezen. Tenzij je wil gaan scroggen. En daarna een korte of geen voorgroei periode. Met spaarlampen kan je er echt heel dicht boven gaan hangen, 5 tot 10 cm. Dan geef je het maximale licht en blijven de plantjes mooi kort. En dat is ervaring opdoen. Beetje uitproberen en een soortje onder de knie krijgen. En dat is wat ik ook nog moet doen hoor :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ook een beginnende kweker die het nog moet leren...de reden voor de spaarlampen is dan ook dat de energiekosten binnen de perken blijven en dat de lamp niet heet word,woon in een middelgrote stad en wil geen risico nemen om getraceerd te worden door een heli met warmte zoekers want er word mij verteld dat een lamp van 600w al genoeg is om opgespoort te worden.

Het probleem waar ik steeds tegen aan loop bij de diverse growshops is dat de een zegt het werkt wel en de ander zegt het werkt niet,ik begrijp dat je alles uit moet proberen maar ik moet het setje nog aanschaffen en dan wil ik wel in een keer de juiste kopen.

Tot zover weer bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je plantjes te hoog worden,dan kan je ze 48h in de pikkendonker zetten,zo is de groei er vrijwel direct uit tijdens de bloei...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

Ik gebruik een spaarlamp van www.leafman.nl een 200 watt ecolight.

Dat werkt prima die lamp hangt er ongeveer een cm of 5 boven, de groei zal wel niet zo rap gaan als een

400 wat lamp maar ik heb de tijd. Er staan 5 plantjes onder en de internodes zitten lekker dicht op elkaar.

Er komt bijna geen warmte vanaf

Dus kweek je voor jezelf is het het proberen waard.

 

 

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of een spaarlamp werkt of niet zal grotendeels af hangen van de kweker welke deze gebruikt,dit is net als bij de normale hps verlichting welke we allemaal gewend zijn.

 

De groei en de bloei van de plantjes zullen net zo snel gaan als onder hps verlichting MITS dezelfde wattages aangehouden worden,en de kweektechnieken aangepast worden aan de verlichting waar mee gekweekt wordt,ook dit geld voor hps verlichting.

 

Een tekortkoming van elke spaarlamp of ander "tl"lijkende lamp is de diepte van de straling welke deze lampen geven.Dit is dan ook de reden dat deze type lampen bovenop het gewas dienen te hangen.

Licht is gewicht telt ook voor de spaarlamp.

 

Het voordeel is het makkelijker hanteerbare klimaat en tevens een hogere kwaliteit wiet vanege de grote afwezigheid van IR stralen,in tegenstelling van hps lampen.

 

Deze voor en nadelen zijn zeker verder in te vullen maar laat graag nog wat over voor de rest van WF

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi, ik denk ook dat er echte vooruitgang zit in de techniek wat betreft spaarlampen en tl lampen. Ikzelf kweek in een kast van 60*80*65 met 7 18w tl lampen. Ik heb geen ervaring met hps lampen, maar het klimaat in mijn kast kan niet beter. Met 1 12mm pc fan en wat gaten voor de inlaat hou ik de temperatuur netjes op 28 C, het maakt het gewoon makkelijker als je minder met het klimaar bezig hoeft te zijn.

 

 

Als beginnende kweker wil je lol hebben in je hobby, en er zoveel mogelijk van leren. Als je het systeem simpel en efficient houd heb je meer tijd en geld voor je planten zelf.

 

En geloof me, als ik het als arme student kan kan iedereen het. Het is echt een leuke hobby, en met de juiste informatie en voldoende geduld ook eentje waarbij je nog word beloond ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmzz jammer dat ik dit topic gemist heb. Ik zou een boek kunnen schrijven over spaarlampen... :rofl

 

Ja Martijn, kweken met spaarlampen van de Gamma kan ook. Of dit een succes wordt blijft echter altijd afhangen van de soort lampen (kleurenspectrum), de hoeveelheid licht en kweekmethode. Over het algemeen zijn die eigen-merk lampen van de Gamma een stuk minder krachtig dan die van bijvoorbeeld Philips van hetzelfde wattage en heb je minder keus wat betreft de kleurtemperatuur. Toch kun je met de meeste soft-white (2700K) lampen redelijk voorgroeien en ook afbloeien, mits je zorgt voor voldoende licht.

 

Een groot voordeel van spaarlampen vind ik dat ze goed te gebruiken zijn voor stealth kweekjes of hele lage ruimtes. Ik heb al genoeg voorbeelden gezien van omgebouwde pc-kasten bijvoorbeeld, of andere ruimten waarvan je op het eerste gezicht niet voor mogelijk zou houden dat je er in kunt kweken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus als ik nou 3 spaarlampen koop van 20W,

(en dan moet ik de spaarlampen horizontaal maken)

 

een computer fantje

en kasje heb ik al L*B*H 30*30*60 voor 1 plantje :tu een soort groei kasje

en natuurlijk een tijdschakelaar

 

dan kan ik een beetje expirmenteren

en een hoop leren (jong geleerd is oud gedaan)

 

Groetjes martijn

 

:rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja daar kun je zeker een hoop van leren. Ik zou dan eerder de 18 Watt (Energy Saver) uitvoering van Philips halen en een cannabissoortje wat klein blijft, bijvoorbeeld een indica zoals Afghaan of Kush. Als je de voorgroeiperiode kort houd zou je van zo'n plantje best eens 20 gram prima wiet kunnen oogsten, afhankelijk van je techniek e.d. natuurlijk.

 

Alvast veel succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke dan THX YOU

 

 

 

en waar kan je die lamp kopen?

Philips Energy Saving Lamp 20 watt

en dat is een gewone E27 fiting?

 

gewoon bij de gamma ofzo...

en hoe veel moet ik er dan hebben voor 1 plantje? :rofl

 

 

groetjes martijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de bouwmarkt of de Lampenier ofzo, inderdaad een E27 fitting. Als je ook wilt afbloeien zou ik er wel minimaal 3 nemen, maar je kunt er van dit soort lampen nooit teveel hebben.

 

Kijk, 60 Watt is natuurlijk best weinig voor een plant om van te leven. Er zijn mensen die een 600 Watt natrium boven een enkele plant hangen, dus je moet het een beetje in het juiste perspectief zien. Het is belangrijk dat je zo min mogelijk licht verloren laat gaan, dus maak de wanden van je kastje mat-wit, neem een kort blijvend soortje en zet die zo gauw als het kan op 12/12 met de lampen zo dicht mogelijk op de plant. Veel kleine spaarlampen geven meer warmte af dan een enkele grote, maar in principe kan zo'n lamp op 1 tot enkele centimeters van de plant hangen zonder brandschade op te leveren.

 

Er stond een aantal mooie voorbeelden op Amerikaanse forums, maar de meeste zijn inmiddels onbereikbaar dankzij onderlinge haat en nijd of politie optreden. Ik kan je dus jammer genoeg even geen link geven zodat je een idee hebt van zo'n mini-kweekkastje. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je ook lampen gebruiken met uv-straling, om het zonlicht na te bootsen? Ik kan hier echt nergens informatie over vinden.. terwijl ze wel op de site zeggen dat dat heel goed is voor de plantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor wat het waard is;

mijn stekjes en moeders staan onder 2 18 watt spaarlampen van Philips, en daarbij een 100 watt gloeilamp speciaal voor planten(als mijn geheugen me niet in de steek laat van Conrad).

Die gloeilamp is ook bedoeld om de temperatuur in mijn kastje boven de 20 graden te houden en dat werkt perfect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...