Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Miss_J

Mijn Eerste Keer [start 22 Feb - Update 19 Mei 23:05]

Recommended Posts

. Aan de blaas kant voel je dan wel vrij veel lucht, maar als je je hand aandde zuig kant houdt dan voel je bijna niets.

 

De hoeveelheid weggeblazen lucht zal net zoveel zijn als de aangezogen lucht :nerd

Die pc fans kunnen erg goed functioneren,wanneer je er ook nog een voltregelaar tussen zetten kun je ze ook harder en zachter laten draaien,en voor de stroomkosten hoef je het niet te laten.

Wat betreft die grote kap die je gemaakt;onderschat de kracht ervan aub niet,al het licht blijft onder je kap en zal uiteindelijk op je planten terecht komen.

Het verlies van kleinere kappen kan aanzienlijk wezen,welke type verlichting je ook gebruikt.

Die kap die jij gemaakt heb zal maximaal het licht op je planten verdelen :verrygood

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

waar het om gaat is dat je de airflow bekijkt. Bij de gemiddelde electroboer kun je zoiets krijgen. Zelf gebruik ik ventilatoren van 15*15mm uit de industriele wereld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de compfans in een computerwinkel gekocht die in een knakenbak lag

ze waren dus 2.50 per stuk dan ben je voor 10 euro klaar

 

ook had ik nog een hele oude comp liggen waar ik meteen de voeding uit gehaald heb

 

bij mij heeft het een iets andere funktie en dat is men klimaat in men hele hokje goed te houden

en heb 2 in en 2 uitblaas fans

 

1 in en 1 uit zitten via een termostaat geschakeld en zodra de temp boven de 25 graden komt gaan die aan en er onder staan ze uit

 

zo kan ik men temp heel erg mooi regelen

 

zo zou je het bij de lampen ook kunnen doen is het nog niet warm genoeg onder de lamp dan staan de fans uit en word het warmer dan gaan ze automaies aan

 

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ik heb nu fans gevonden voor zo'n 11 euries het stuk die op het lichtnet kunnen en ongeveer drie keer zoveel lucht verplaatsen als een compfan. Moet nog even uitvissen of die regelbaar zijn (lees: mijn vent moet dat doen :nerd ) maar dan lijkt me dat wel een optie. Redelijk krachtig, dan heb ik nog wat vermogen over voor de zomer. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat is nog mooier en zal zekers werken

 

helemaal als je er een dimmer tussen zet

 

op een iets lager toerental zal het ook minder geluid maken

 

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites

erg leuk verslag .... ben jaloers :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Zo, de ventilatortjes zijn besteld. Vier 220V fans van 12x12 cm. Ze kunnen lekker wat lucht verstouwen. Zo houden we het licht onder de plaat en de warme lucht erboven (als het goed is :verrygood ). Ze zullen in de loop van de week wel komen maar dan post ik natuurlijk de resultaten.

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er goed uit allemaal maar weet niet of je die fans kan dimmen heb zelf een buis ventilator en die wou ik dimmen maar dat lukte niet kreeg te weinig stroom en maakte een raar geluid dus hopen dat het bij jou wel lukt.

 

 

heel veel kweekplezier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey miss j,

Ik vond nog een paar mooie pics van de sage en sour van een maatje van me :whistling

gallery_5822_233_20400.jpg

gallery_5822_233_3293.jpg

 

Alvast en voorproefje van hoe de zaailingen van je er straks uit gaan zien :whistling

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@Silver: mocht ik willen zeg. San is up there en ik ben down here, maar ik ben aan het klimmen uit alle macht :whistling

 

Voor de wekelijkse update is er even niet zoveel te melden behalve dat de dames groeien als kool. Vorige week ontdekte ik de wortels onderin de potten. Die donderdag zag ik ook de kleur van de planten langzaam donkerder worden in een dag of 2. Nu was mij al verteld dat zo rond de 10 a 12 dagen de Mycorrhiza schimmels aan zouden slaan en je planten donkerder zouden worden. En idd dat was zeer duidelijk te zien. Heel mooi, die donkergroene bladen. Het nieuwe blad is ook fris en zonder problemen. De planten lijken over de dip heen. Ze zitten inmiddels op 30cm hoogte. Een paar pics:

 

gallery_5822_233_75478.jpg

 

gallery_5822_233_33750.jpg

 

LV houden ze nu zelf op 50% en temp warmt gedurende de dag op van 26 naar 32. Dit komt omdat ik de luchtbevochtiger nu uit het hok heb. Ik hoop met de compfans straks in de gaten boven de lampen de temp weer redelijk te stabiliseren. s'Nachts is het 17 graden en LV 80%.

 

Einde deze week verwacht ik de compfans dus die zullen dan ook gemonteerd worden. Update volgt natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat mooi wat moeder natuur allemaal kan :whistling

Nu het punt bereikt is dat je wortels gekoloniseerd zijn door mycorrhiza-schimmels,zijn je planten meteen veel stressbestendiger en komen veel makkelijker door onze mis-stappen heen.

Wel een mooi gezicht die lampen zo miss.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Zoals beloofd even een update over de compfans. Woensdag waren ze binnen, 4 12x12 Sunons. Kunnen 75m3/h verzetten. Vol verwachting gemonteerd op de gaten boven de lampen en aangezet. En de temp deed.......... NIETS! :whistling

Nog even kleine situatieschets: boven mijn planten hangt en plaat van 120x120cm ongeveer. Zo'n 10cm van de wanden van de kast af. Aan die plaat hangen mijn inducties met midden boven elke lamp een gat van zo'n 12cm voor de hitte van de lamp af te voeren. Het licht blijft natuurlijk perfect bij de plantjes, maar de warmte helaas ook :P Dus bedachten we dat het een idee was om een paar flinke compfans op die gaten te monteren die omhoog blazen om zo de warme lucht op een heel milde manier tussen je planten vandaan te zuigen. Maar dit werkt dus niet. Boven de plaat is het 25 graden en eronder zonder bevochtiger oplopend naar 32. Probleem vind ik een beetje dat ik de lampen zo dicht op de planten heb hangen. Er blijft dus weinig ruimte over om over je lampen te blazen zonder je planten te laten wapperen :whistling En door die dichte plaat blijft de hitte er ook onder hangen.

De compfans zijn niet geheel nutteloos, want nu ben ik met een tafelventilator over de lampen aan het blazen en die compfans zou ik aan de rand van de plaat kunnen monteren om de lampen te koelen. Maar of daarmee de warmte ook weg wil?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou er een klein slakkehuis op monteren. Dan ben je volgens mij van alle problemen af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmmmmm..........lastig :whistling

 

Echt veel opties blijven er zo niet over.

 

De opwaartse luchtstroom komt als het goed is langs je potten omhoog?,of komt deze langs de zijkanten van de deense bodem?

 

Wat is de temperatuur van de aangezogen lucht voordat deze het hok inkomt?

 

Als de lampen iets hoger hangen(een paar cm)scheelt dit dan in de temperatuur?

 

Hoe zwaar is de afzuiger welke je gebruikt?

 

Klopt het dat de meeste lucht langs de zijkanten van je plafond gezogen wordt?

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Antwoord op je vragen:

De deense bodems zijn nu nog niet voorzien van gaten.

De aangezogen lucht heeft een temp van 17 a 18 graden

Een paar cm hoger maakt geen verschil

De afzuiger draait nu maximaal en is 500 kuub. Dan houdt hij dus het hok op zo'n 24 graden. Maar ik twijfel heel erg of dit voor de zomer genoeg is.

Ja, de meeste lucht gaat nu langs de zijkanten.

 

Nu is het plan als volgt:

Als ik straks nog twee inducties erbij wil hangen heb ik echt ruimte nodig om tussen de bodems te stappen om de achterste planten goed te bereiken. Voor zowel wateren als bijv. scrogg in de toekomst. Dus ben ik van plan om het hok te verdelen in 3 deense bodems van 63 x 100. Zo kan ik dus 3 x 15 potten kwijt of 3 x 6 als ik grotere potten wil neerzetten. Tussen de middelste en de buitenste kan ik dan 25cm staruimte houden langs de lange zijde van de bodem. Per bodem 2 inducties op een plaat die boven de bodem past. De huidige plaat gaan we dus door de helft zagen. En eventueel nog een spleet maken tussen de lampen op de plaat. Zo houden we toch die grote reflector boven de lampen maar is er meer ontluchtingsruimte om de lampen heen. De comfans kan ik dan eventueel aan de rand monteren om over de lampen te blazen. Dan kan ik de tafelventilator afschaffen.

Ik vraag me wel af of gaten in de deense bodems dan nog nut hebben omdat de lucht minder weerstand ondervindt om langs de zijkanten te stromen.

 

De planten laten inmiddels het begin van topjes zien. Gaat dus goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, Miss_J dat kan je nou allemaal wel zeggen. Maar de onderste en bovenste 25 centimeter van de kast (met alle apparatuur) is van mij. Wat daar tussen allemaal gebeurd, mag jij regelen :whistling

 

De deense bodems staan nu een centimeter of 25 van de grond op een paar lege potten. Eigenlijk wil ik die zijkanten dicht gaan maken zodat de bodems eigenlijk op een soort kisten staan met dichte zijkanten. Als ik dan in de bodems zelf gaten maken en de inblaas in die kist doe, dan wordt de lucht gedwongen door die gaten naar boven te komen en netjes tussen de planten door te stromen.

 

Wordt wel weer even klussen, maar dat zal in het begin ook wel zo blijven. Zal tijdens het proces wel wat fototjes maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste missJ

Persoonlijk denk ik dat hier je zwakke schakel zit :whistling

 

de verse lucht welke nu binnenkomt gaat voor het grootste gedeelte langs je zijkanten zo weer door je filter naar buiten,de bedoeling is dat deze verse lucht door je planten omhoog gaat.

Juist dit zorgt voor een gelijkmatige koeling van de planten en de lampen.

Als je de planten er nog uit kan halen zou ik ervoor kiezen om rondom elke pot een aantal gaten te boren,en de zijkanten juist dicht te maken zodat alle verse lucht door je planten omhoog kan.

 

gallery_5822_233_25339.jpggallery_5822_233_18481.jpg

Een paar voorbeelden van zon systeem

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

:whistling :whistling :P :P :D :D :D die John Doe

 

ik hou ervan: een vent die met zijn vuist op tafel slaat :D

 

Kunnen jullie het allemaal nog een beetje volgen????

Edited by Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das ook wat :whistling :P :P

 

Jou man en ik delen dezelfde gedachtes op hetzelfde tijdstip :whistling

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

:whistling Met twee van zulke kerels voor het technische advies moet het toch goedkomen met die kast van mij.

:whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

MIss, compfannetje van 20mA / 25mA recht tegenover je Bulb hangen zodat hij er direckt opstaat.

Dit koelt deels je bulb af en blaast je (stralings)warmte weg.

 

Ik heb dit zelf ook en het werkt perfect.

Zonder mijn compfannetje, is mijn tempr bijna 5 graden hoger.

 

Hier een foto`tje hoe het in mijn oude hok hing.

 

med_gallery_5822_233_21160.jpg

 

 

 

Kijk maar of je er wat mee kan :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miss J, of mss beter John Doe, ik zou idd zoals sannie zegt de zijkanten van de lampen plaat verlengen tot de wanden van de kast. Dan moet alle lucht wel langs je lampen door de gaten naar boven.

Ik zou gewoon even kijken of je het met wat doek kunt doen nu. T zou me niets verbazen als dat al genoeg verandering bracht.

 

Verder vind ik het prachtige planten, en een prachtig verslag! :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...