Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Miss_J

Mijn Eerste Keer [start 22 Feb - Update 19 Mei 23:05]

Recommended Posts

Guest Miss_J

Afgelopen weken veel info verzameld en een kast gebouwd. En gister de stekken gehaald, dus ik ben van start. Even wat uitleg over de opzet:

Ik heb een kast van 2.40x1.20x2.30 (lbh). Ik blaas via het filter uit op zolder en kan eventueel uitblazen via de afvoerpijp van de ventilatie van het huis. In de kweekkast heb ik nu een gedeelte van 1.25 x 1.25 afgeschermd waar ik begin met 4 inductielampen van 200W elk in de kleuren 2100K en 2400K. Ik heb naast deze kast nog een moederkast neergezet waar ik nu 35 WW stekken in heb staan onder twee 150W spaarlampen (4200K en 6400K) voor de groei. De moederkast is 1.20 x 0.80 x 1.70. Deze kast is via een labyrint verbonden met de kweekkast en gebruikt dezelfde afzuiging. Ik ga kweken met biologische voeding in de vorm van Rhizosys schimmels en bacterien.

Gister dus 35 WW stekken gehaald, waarbij ik 5 extra heb gedaan voor het geval er toch een paar verpieteren door opstart problemen. De lampen hingen op 80cm. DIt is misschien lager dan HPS lampen maar omdat ze ook nauwelijks hitte afgeven kan dit dus wel. Het is voor mij dus wel even aftasten hoe ik dit nu moet doen qua hoogte maar ik blijf maar goed naar de plantjes kijken. Vandaag de lampen zo'n 15 cm laten zakken.

Al direct bleek de LV te laag te blijven met de lampen aan. Ik ben aan het klieren geweest met sproeien en natte handdoeken maar haalde dan toch met moeite 40%. Dus vandaag de knoop doorgehakt en een luchtbevochtiger gekocht. Als het met de spaarlampen hangen en wurgen is dan zie ik de bui al hangen met de inducties straks. Licht uit was het 85% LV in het hok dus dat ging wel lekker, alhoewel ik dan een kacheltje moet bijschakelen om de 20 graden te houden. Licht aan is het 26 graden zonder bijverwarmen. Ik heb de afzuiger nog niet aanstaan maar wel ventilatie openingen onder in het hok.

 

Nou dat was 'm dan wel eventjes. Nog even wat fotootjes:

med_gallery_5822_233_77630.jpg gallery_5822_233_38290.jpg med_gallery_5822_233_19706.jpg

 

Ik wil elke week updaten en commentaar is altijd welkom :verrygood

Edited by Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Miss J,

Ziet er leuk uit jou opstelling.

Waarom heb je klei korrels onder in je bak liggen ?

Om het overtollige water op te vangen dat begrijp ik maar je voeding blijft er toch ook in zitten ?

Groet, Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er heel mooi uit

ook mooie kleur blad

 

ik hou dit goed in de gaten

ik werk zelf nu namelijk ook voor het eerst met bacs van ryszosys

op men moederplant en gaat tot nu toe heel goed

 

hou ons op de hoogte hoe het gaat

 

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi hoor!Je lampen mogen gerust nog lager hangen,ook leuk dat je opteerde voor de eiland methode,het zal je stekken zeker deugd gaan doen,door de warmte van hps lampen krijg je de lv wat hoger,je mag zonder problemen wortelstimulator gebruiken tussen de korrels,de verdamping zorgt voor bladvoeding,ook vernevelen geeft prima resultaten zo... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Bedankt voor de leuke commentaren, keep them coming :verrygood

 

@Buble: Rataplan heeft je vraag eigenlijk al beantwoord, kijk even op het 'Info' forum. Daar staat een sticky van Rataplan 'Hoe Gewortelde Stekken Beter Laten Aanslaan?'. Daarin beschrijft hij de eilandmethode. Ik vond het een goed idee. Het vocht van onderaf maakt de aarde heel mooi vochtig en toch nog luchtig genoeg. Heb ik ook weinig problemen met te veel water geven op deze manier. Bovendien stimuleer ik dan de wortels naar beneden naar het water te groeien, denk ik tenminste.

 

@Rataplan: ik ga morgen de lampen nog meer laten zakken. Net als bij HPS elke dag een stuk. Als ik ze morgen laat zakken zitten ze denk ik op 35cm erboven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Zo, de eerste week zit erop. Niet zonder hikjes maar op zich mag ik volgens mij niet klagen. De luchtbevochtiger die ik had gekocht was een stoombevochtiger. Die bracht de temp eigenlijk alleen maar omhoog, terwijl de LV maar een paar procenten omhoog ging. Die heb ik dus weer in de doos gedaan en terug gebracht. De volgende dag heb ik via marktplaats een Boneco op de kop kunnen tikken. De koude mist haalt juist de temp wat naar beneden terwijl ik de LV moeiteloos naar 65%/75% heb opgekrikt. Koude mist bevalt dus een stuk beter!

 

s'Nachts gaan de luchtbevochtiger en de inblaas uit en de kachel aan om bij te verwarmen tot 19/20 graden. LV is dan 85%.

 

Ik heb de eilandmethode van Rataplan gebruikt voor de stekken en dat moest toch wel even wennen. Ik heb denk ik het waterniveau toch net iets te hoog gehad. De kleikorrels lagen nog net boven het waterniveau maar de potjes met aarde hadden zich toch nog behoorlijk vol gezogen. Dat was toch iets te veel van het goede. Ik heb toen het water een flink stuk uit de bakken laten dampen totdat ik de potjes redelijk licht vond worden. Ik heb vanmorgen pas weer water in de bakken gezet. Maar eigenlijk alleen de kleikorrels zich vol laten zuigen en geen laagje laten staan. Verder sproei ik een klein beetje van boven. De kleikorrels zijn prima om de wortels naar beneden te stimuleren. Eigenlijk heb je er bijna geen omkijken naar op de deze manier.

 

Er zijn geen stekken omgevallen en dus heb ik 35 plantjes ipv de 30 die ik gepland had. Ik ga gewoon even kijken of er tijdens het overplanten naar de grote potten nog een paar een beetje zielig lijken, die vallen dan af. De kleintjes hebben naast een paar nieuwe blaadjes zich vooral op het wortelen gestort, de worteltjes komen inmiddels her en der onder uit de pieterpotjes zetten.

 

Gisteravond heb ik de grote potten gevuld met een mengsel van GS aarde, seramiskorrels en biomix en bewaterd. Vanavond nog even de laatste hand leggen aan het labyrint tussen moederkast en kweekkast en dan kunnen de stekken overgepot. Ik doe dan weer een beetje schimmelsporen in het plantgat en verwen ze met een beetje Bacto door het water tegen de stress van het overpotten. Klinkt heel ervaren, maar heb ik ook allemaal maar opgestoken van een heel ervaren kweker die zo vriendelijk is om mij wat trucjes te leren ( :verrygood ). En dan gaan de kleuters verder onder de inductie-ufo's. Heel benieuwd hoe dit zal gaan.

 

Nou hier dan nog wat foto's

 

gallery_5822_233_11815.jpg gallery_5822_233_21712.jpg gallery_5822_233_95625.jpg gallery_5822_233_70060.jpg

 

Morgen plaats ik nog wat foto's van de kleuters in de kweekkast

Edited by Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geweldige opzet Miss_J! Ik geloof dat ik wel weet wie je dat allemaal heeft uitgelegd hahahaha! :verrygood

 

Seramis is echt mooi spul, maar inderdaad het zuigt van hier tot Tokio. Het is veel poreuzer dan bijvoorbeeld hydroton korrels van het tuincentrum en het is daarbij ook nog eens een soort van snelweg voor mycorrhyza zodat de kolonie zich binnen no-time kan uitbreiden. Ik had een grote bak aarde met onderop een laag hydroton, gaas, worteldoek, ventilatiebuizen tot op de bodem van de bak en zo'n 40% Seramis door de aarde waar ook al perliet doorheen zat. Zeer goed belucht dus, bijna geen inklinking van de aarde en toen ik na de kweek alles eruit haalde bleef de aarde gewoon als 1 massief blok in z'n oorspronkelijke vorm staan. He-le-maal volgegroeid met ragfijne draden tot in alle hoeken van de bak. Met die mycorrhyza en Seramis blijft geen grammetje voeding meer onbereikbaar... :P

 

Veel succes en met zo'n tot in de puntjes verzorgde opzet kán het al bijna niet meer mis gaan! Ik heb er echt heel veel vertrouwen in. :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier sluit ik me dan ook volledig bij aan,alleen een beetje jammer dat de stekken wat te nat stonden,gebruik in het vervolg wat minder water.Je zou eens foto's moeten maken net voor het overpotten van de stevige wortelkluit die ze op deze manier ontwikkelen!Deze knallen direct verder,geen slappe stekken,direct verderkweken,de seramis zal je aarde mee luchtig,dus zuurstofrijk houden,en terwijl vochtig,de schimmelkolonie vormt een volledig netwerk in je grondje zodat je een ideale startbasis hebt gecreeerd,deze aarde kan je achteraf terug gebruiken,gebruik geen te hoge ec waarde,een ph waarde rond de 6.0 en je kweekje zal op voorhand al geslaagd zijn... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie verslag ,lekker veel info.

Ik heb ook gelijk dat stuk gelezen over het beter aanslaan van de stekken .

Succes, Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ben ik weer.....

Gisteravond de stekken overgezet naar de grote 7,5 ltr potten. Ze hadden mooie wortels gemaakt die als grote veren aan de buitenkant van de kluit te zien waren. Vele lange wortels naar beneden met heel veel uitlopers aan beide zijden, in een soort verenpatroon. Ik kon al voelen of ze goed geworteld waren omdat ze dan niet spontaan los kwamen uit de pot als ik deze omkeerde. Ik moest dan voorzichtig in beide zijkanten van de pot knijpen tot de kluit losliet. De stekken met een mindere wortelontwikkeling gleden veel makkelijker uit hun pot. Ik heb op deze manier idd vijf stekken geselecteerd die niet mee zijn gegaan in de grote kweekkast. En ik ben ook streng voor mezelf geweest: ik heb ze echt weg gegooid. Ik heb de aanvechting onderdrukt om deze ook nog te willen opkalefateren. Deze waren ook duidelijk niet mooi, en ik ben trots op mezelf dat ik zo streng kon zijn. Ben verder al zo'n watje....... :P

Toen ik vanmorgen bij het kroost ging kijken stonden ze er mooi bij. Het viel me op dat ze alle blaadjes prachtig gespreid omhoog hielden. In de kast onder de spaarlampen lieten ze de onderste blaadjes lichtelijk hangen. Geen idee of dat vanwege minder licht of vanwege iets te droog. Ik heb ze gisteravond na het overpotten nog een slok water gegeven (PH6.1), maar het kan ook gewoon de lichtintensiteit zijn die ze zo mooi laat opveren.

 

Ik laat ze voorlopig nog oven op 18/6 staan tot ze iets breder zijn geworden. Ben heel benieuwd hoe ze gaan groeien zo onder de ufo's. Hier nog even een pic:

 

gallery_5822_233_56397.jpg

 

Leuk dat er nog meer schimmelkwekers op het forum zijn. Laat met weten hoe het bevalt met de schimmels TNT. Volgens mij is dit een heel relaxte manier om je eerste kweek te doen. En @Mad en @Rataplan: altijd goed om te horen dat ervaren growers als jullie het OK vinden wat ik aan het doen ben. Ik vermaak me prima en als ik dan ook nog een leuk resultaat heb tot nu toe geeft dat een beetje vertrouwen voor de toekomst. Want als het aan mij ligt haal ik me nog veel meer op de hals. Ik wil graag met moeders gaan werken en ben nu zaad aan het ontkiemen van de Sage 'n Sour. Daar wil ik twee mooie moeders uit selecteren. En dan wil ik graag met de nakomelingen hiervan gaan kweken. Gelijk maar in het diepe :verrygood Ik ben alweer aan het lezen voor de nieuwe onderneming :nerd

Later........

Edited by Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaat hel erg lekker miss j

 

en op de foto kan je de indutie lampen ook mooi zien

 

heb de planten omhoog gebracht in je hokje ipv de lampen laten zakken ?

 

dat is volgens mij wel slim omdat je dan reflektie hebt van je witte bovenpaneel voor de inducties

 

 

 

 

ik heb mijn stekjes ook over gepot en zaten helemaal vol met wortels

 

geen stres in de planten en staan nu in 20 liter potten

 

 

ga zo door

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@TNT: ik heb de plaat waar de inducties aan hangen aan 4 katrollen hangen zodat ik de hele plaat kan bewegen. En ik heb de deense bodems waarop de potten staan op een stel lege potten gezet zodat ze nog eens 25 hoog staan. Zo heb ik ook geen kou van de vloer in de potten. De inblaas heb ik onder de bodems en ik wil nog gaten in de bodems gaan maken zodat er lucht rond de potten omhoog komt. Ik wilde eerst een flexibele slang aan de ventilator monteren welke ik tussen de potten wilde leggen. Via gaatjes in de slang kon ik dan lucht tussen de planten brengen. Alleen trok mijn ventilator dat niet :nerd Dus voorlopig maar een inblaas onder de deense bodems.

 

Ik heb boven elke lamp een gat in de plaat van zo'n 12 cm doorsnee voor de koeling. En nu kreeg ik vanmiddag de tip ( :verrygood ) om hier pc ventilatoren in te monteren die omhoog blazen zodat er een luchtstroom tussen de planten omhoog gezogen wordt. Dit zorgt voor koeling en is een stuk vriendelijker voor de planten dan een ventilator die in die kleine tussenruimte moet blazen. De planten hangen immers zo'n 10 cm boven de planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi miss J!Een deense bodem is toch zeer effectief?Het werkt ook goed met een regelbare kleine inblazer zolang je maar onderdruk hebt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@Rataplan: die onderdruk zit goed. Als ik een beetje stoom voor de kier van de deur blaas dan wordt het vrolijk naar binnen getrokken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dubbele bodum met luchtaanvoer onder je planten werkt heel erg goed

heb het zelf in mijn moederhokje

 

http://www.mijnalbum.nl/Album=FSYTSKTM

fotos zijn van aanbouw

 

en kan je goed de dubbele bodum zien

 

mooi bedacht die plaat aan een katrol en idd comp fans werken heel goed om lucht weg te zuigen

werkt trouwens ook goed bij hps lampen

 

 

ik blijf de toppic volgen

 

en succes verder met de kweek

 

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een mooi doordachte kweek is dit aan het worden:)

Ik wou dat ik een stek was en zo fijn in de watjes gelegd werd als dat bij deze stekjes gebeurt.

Wanneer er om elk pot 4 gaten gemaakt worden zal er een gelijkmatige opwaartse luchtstroom langs de planten omhoog gezogen worden.Deze luchtstroom zorgt voor een stabiel en konstant klimaat in de kast,en de planten krijgen een gelijkmatige hoeveelheid verse lucht(co2)waar deze uitbundig op zullen presteren :verrygood

 

Miss J je bent goed bezig joh

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Thnx Sannie. Weet je wat het is? Als ik lees dat bepaalde dingen optimaal zijn voor een kweek dan kan ik het niet laten om dit doel zo dicht mogelijk te naderen. Dan werkt mijn koppie de hele tijd tot ik een oplossing heb. En als ik dan weer een goed advies hoor wat logisch klinkt, dan moet ik daar ook weer iets mee. En mijn vent is al precies zo. Dus die stond gisteravond alweer in de kweekkast te schroeven om een paar stopkontakten te installeren :verrygood En vanmorgen zat'ie alweer achter de pc om regelbare pc ventilatoren te zoeken, hij de techniek en ik de plantjes. Ik hoef maar te klagen dat de temp onder de lampen nog wat te hoog is nu ze zo dicht op de potten hangen en hij gaat weer tweaken en tunen.

 

En inmiddels ben ik de trotse moeder van 10 S&S zaailingen.

Edited by Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind vooral de kleur van de stekken erg mooi. Voor de rest een prima opzet. Lijkt me een genot om daar elke avond naar te kijken.

Ik vind het jammer dat die inductielampen zo verrekte duur zijn. Dat staat in geen enkele verhouding meer tot een "gewone" 600W ondanks die langere levensduur.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@Bambo: ik denk dat je je flink verkijkt op de kosten van de inductielampen. Je hebt gelijk over de aanschaf, die is duur. Maar ik heb voor ik begon alle drie de soorten lampen doorgerekend. HPS, spaarlampen en inductie. Ik heb gekeken naar de levensduur van inductie en daar het aantal gebruikte spaar en HPS tegenover gezet. Inclusief stroomverbruik. En dan blijkt dat inducties dan als het meest voordelig uit de bus komen. Ik heb flink in mijn spaarvarken moeten knijpen om er vier inducties uit te krijgen. En ik wil naar 6 op een oppervlak van 2.40 bij 1.20. Van de opbrengst van de komende kweken, ga ik dus nog twee halen. Maar daarna ben ik voor de komende jaren dus gewoon klaar he?

En dan schakelen we over op LEDs :verrygood

 

Ik zal de spreadsheet met de berekeningen even opzoeken als je dat wilt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik hoopdat je alle critisie laat verbazen met je inductie lampen

 

en ook al zou het niet helemaal gelijk komen als met hps (stel)

 

dan heb je nog steeds de voordelen van de max temp van de lampen

 

een inductie kan je aan raken (word ong 70 to 80 graden )

 

ten opzichte van een hps tusen de 4 en 500 graden (en hittezoekers zien die hitte punten juist)

 

en je klimaat is veel beter te regelen omdat je niet maar zoveel hoeft af te zuigen om de temp goed te krijgen

 

is dus in de toekomst ook veel makkelijker om met extra co2 toevoeging te werken bv.

 

 

 

als er nooit mensen waren die nieuwe dingen probeerden liepen we nog steeds in rendierbroekje en een knots in onze hand

 

 

veel succes

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites

owh dat zou tog ook wel leuk zijn:P hier vrouw en dan sleep je dermee je grot in :nerd

 

maar de dames zien er netjes uit ga zo door :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MissJ: je gaat er dan wel vanuit dat je tot in de lengte der dagen kan kweken. Volgens mij is het niet logisch om zover in de toekomst te kijken in ons vak. Elke kweek is er 1 en ook niet meer dan dat.

 

Het levert me niet tot nauwelijks meer op dan een 600W die me een krappe 90 euro Incl stucokap kosten en die minimaal 12 kweken meegaan. Tegenover die 600W zal je toch 3 inducties van 200 moeten hangen.

Dat gaat voor een kleine opzet misschien dan nog wel, maar voor de grotere tuinen gaat dit aardig in de papieren lopen.

Ik weet niet wat die inductie in het echt moeten opbrengen maar op die site van Smartlight werd ik niet bepaald vrolijk van de prijzen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de korte termijn zal de inductielamp idd niet echt intressant zijn. Voor een kweker die een hok op de langere termijn wil gaan bouwen is het zeker goedkoper.

 

Inductielamp 60.000 branduren effectief.

HPS Lamp 6.000 tot 8.000 afhankelijk van merk

 

Technisch zou je dus kunnen zeggen dat je met een inductie lamp 10 x zolang doet....

Daarnaast is klimaatsturing ook een belangrijk punt tov. HPS

 

Ik zit er zelf ook over te denken om de lampen te verwisselen in 1 hok, HPS eruit inductie erin, alleen omdat ik 4 600w HPS lampen moet vervangen door 12 inductielampen wacht ik nog even tot mijn spaarvarken vet genoeg is.

Want hoe lang ze ook meegaan, goedkoop in de aanschaf zijn ze gewoon niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee Miss_J, dit topic ga ik met meer dan grote belangstelling volgen

een zeer professionele aanpak, is dit echt je eerste kweek? zo ja dan kunnen we van jou nog heel wat verwachten in dit en hopelijk ook volgende topics

vooral het gebruik van bacs en schimmels heeft mijn aandacht, wil hier namelijk ook mee starten, begin eerdaags met het bouwen van mijn nieuwe hokkie, helaas zal ik nog even met mijn ouwe poot 600 verder moeten maar voor mij is de (voorlopige) toekomst toch de inductie, toch verwacht ik de komende jaren nog grote ontwikkelingen op het gebied van de LED verlichting

héééél veel sc6 :verrygood

ganjajan

:nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik nou ook nog wat mag toevoegen, die verhalen over inblaas, onderdruk, e.d. is allemaal spinsels, zorg gewoon voor een goede afzuiging, meer heb je niet nodig, wat er uit gaat, komt er, hoe dan ook weer in, anders krijg je een vacuum gezogen hokje en die storten in. Praat je nu over weedschuren, is het een ander verhaal.

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...