Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Miss_J

Mijn Eerste Keer [start 22 Feb - Update 19 Mei 23:05]

Recommended Posts

Guest Miss_J

Hahahahaha @TNT: ik trek dat rendierbroekje nog steeds wel eens aan ..... af en toe even dat oergevoel he? :nerd

Maar ik heb idd een hoop vertrouwen in de inducties. Ik heb ze al gekocht toen het experiment van Sannie nog maar halverwege was. Maar ik ben natuurlijk wel blij met het eindresultaat. Als ik meer ervaring krijg zou ik toch een goede opbrengst moeten kunnen halen met deze ufo's.

 

@Bambo: ik ga ervan uit dat ik nog jaren zal kweken onder deze lampen in deze kast. Waarom niet? Ik ben niet zo bang voor ontdekking als je dat bedoeld. Er ligt nu net zoveel sneeuw op mijn dak als op dat van de buren en detectie is met deze lampen niet mogelijk. Ik betaal netjes mijn stroom en blaas met een goed filter uit op mijn eigen zolder. Als het filter ooit verzadigd raakt ben ik de eerste die het ruikt. En wat die kosten betreft, ik heb een solide berekening gemaakt, die zegt genoeg.

 

@Stijlloos: is het ook een idee om per HPS te vervangen? Dan moet je 3 ufo's per keer kopen. Is misschien beter te overzien?

 

@Ganjajan: ja dit is echt mijn eerste kweek. Ik ben op de beurs geweest om info te verzamelen en was toen nog zo groen als gras. Heb toen heel veel gelezen en daarna een kast gebouwd (eigenlijk heeft mijn vent dat gedaan :verrygood ). Wel heb ik het geluk dat ik twee hele goede kwekers ken en hun info knoop ik in mijn oren. En plantjes en blowen heb ik al jaren iets mee :P dus misschien heb ik ook wel een beetje aanleg....

 

@Ria: Wat je zegt klopt in mijn ogen wel. Planten worden ook groot zonder een heleboel van de verwennerijen waar wij ze aan blootstellen. De meeste kamerplanten moeten het ook doen met wat kraanwater en te weinig pokon. Maar het rommelen met de ideale omstandigheden is wat iedere kweker bezighoud, en ieder heeft daarin ook zijn eigen ding. Ik vind het leuk om die ideale omstandigheden te benaderen, en heb het geluk dat mijn man hierin de technische kant voor zijn rekening neemt en daarin ook een hoop lol heeft. En daarin zijn we allemaal gelijk, de mensen op dit forum. We zijn meer dan alleen growers anders waren we niet zo vaak op dit forum te vinden om elkaar van alles op de mouw te spelden ;)

 

Als ik nu geen domme dingen meer doe met deze kweek is wel leuk om te zien wat ik als groentje onder de inducties kan kweken. Sannie kan volgens mij nog een palmboom onder een 100W peertje laten groeien. Geen idee wat die in zijn gietwater stopt maar ....... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op de korte termijn zal de inductielamp idd niet echt intressant zijn. Voor een kweker die een hok op de langere termijn wil gaan bouwen is het zeker goedkoper.

 

Inductielamp 60.000 branduren effectief.

HPS Lamp 6.000 tot 8.000 afhankelijk van merk

 

Technisch zou je dus kunnen zeggen dat je met een inductie lamp 10 x zolang doet....

Daarnaast is klimaatsturing ook een belangrijk punt tov. HPS

 

Ik zit er zelf ook over te denken om de lampen te verwisselen in 1 hok, HPS eruit inductie erin, alleen omdat ik 4 600w HPS lampen moet vervangen door 12 inductielampen wacht ik nog even tot mijn spaarvarken vet genoeg is.

Want hoe lang ze ook meegaan, goedkoop in de aanschaf zijn ze gewoon niet.

 

10 maal 19 euro is 190 euro (60.000 branduren)

1 maal 550 is 550 euro (60.000 branduren)

 

Lang leve HPS :nerd

 

En je hok moet toch rond die 24 a 26C zijn.. dus waarom zou je neit de warmte van je HPS gebruiken ? :verrygood

 

*gaap*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lampen welke zo nieuw zijn als deze inductie-lampen worden nog niet in megaprodukties gemaakt,en zoals met vele producten zal de prijs bij grotere hoeveelheden vanzelf wel naar beneden gaan.

Dit is naar mijn idee een begin van een tijdperk waarin eindelijk een lamp is gevonden welke de uitdaging misschien wel aankan tegenover hps,alleen dit is al lol :verrygood

Daarnaast is er eindelijk een keuze voor de kweker om zelf te kunnen bepalen welke kant deze op wilt.

 

W.b t de warmte is het heel eenvoudig mike;warmte toevoegen genereert co2,dus liever bijverwarmen als te hoeven koelen in de zomer:)

Toch zullen de inductielampen lange tijd voldoende warmte afgeven zonder te hoeven bijverwarmen.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Je kan rekenen Mikeh! Maar ik heb ook gekeken naar stroomverbruik over die periode. En VSA's. En ik heb met een iets hogere stuksprijs voor de HPS gerekend om een gemiddelde te nemen van een aantal types.

Ik verwarm nu s'nachts bij maar overdag is het een comfortabele 28 graden, en dan ventileer ik alleen om de lucht voor de planten te verversen. Als ik nu zou ventileren om de extra warmte af te voeren zou ik onnodige energie de lucht in blazen. Bijverwarmen is gerichter maar hoeft dus nu niet. Mijn kast is overigens wel geisoleerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ok, een dagje eerder dan de bedoeling was maar dit komt voornamelijk om even aan te sluiten bij mijn andere topic. Voor wie het nog niet was opgevallen: ik heb afgelopen week wat problemen gehad. 10 van mijn 30 White widows vertoonden de meest uiteenlopende bladproblemen. Van vlekken in alle kleuren, tot bladpunten omlaag of omhoog, bolle blaadjes, droge blaadjes, het was allemaal te vinden in mijn kast :verrygood

 

gallery_5822_233_26298.jpg

Zo begon het

 

Als beginnend kweker was ik natuurlijk direct de weg kwijt, want ik vond zowat alles wat er in het topic 'bladproblemen' te vinden was. Gelukkig waren er wat ervaren kwekers die mij met vragen en kennis bij wilden staan. Dus uitgelegd wat ik allemaal aan het doen was en gedaan had. De eilandmethode, de schimmels en bacterien waarmee ik kweek (of probeer te kweken ... ;) ben net zo groen als mijn plantjes ) en hoe ik had bewaterd. Na veel wikken en wegen is de conclusie uiteindelijk geworden dat ik de plantjes overvoerd heb door ze gelijk in voorbemeste aarde te planten en toen heb ik ze ook nog te nat gehad in een stadium dat ze nog niet stevig beworteld waren. Bovendien heb ik ook een rekenfout gemaakt met het aanmengen van de grond met organische meststof. Een halve procent te veel erin gedaan, maar de EC van dat spul is 0.0 dus dat zou niet uit moeten maken. Het planten van de stekken in te zwaar bemeste aarde, daar zie ik nu bij een aantal nogal serieuse bladproblemen door ontstaan. Dit is een kleine week na de overbewatering begonnen. De groei heeft er duidelijk onder te lijden gehad en ik verwacht dat ze daardoor iets langer in de groei zullen blijven. Ik maak er maar gelijk een studie van door de ergste toch lekker te laten staan en te kijken hoe ze nog bijtrekken en hoe het de rest van de tijd met ze zal gaan. Ik zal ze deze week een labeltje geven zodat ik ze aan het eind nog herken (mochten ze nog gigantisch bijtrekken :nerd ).

 

gallery_5822_233_17682.jpg

1 van de zieligste

 

gallery_5822_233_47264.jpg

en een veel mooiere

 

gallery_5822_233_91854.jpg

en dat staat gezusterlijk naast elkaar

 

Ik heb het idee dat de problemen niet verder verergeren en dat ik vanaf nu wel verbetering zal zien. Al denk ik wel dat er een aantal blaadjes te ver heen zijn en af zullen sterven. Maar ik zie nog steeds nieuw groen ontstaan, dus ik hoop volgende week weer een ander beeld te kunnen posten.

 

Nog even een paar foto's van de kast en de opzet:

 

med_gallery_5822_233_29572.jpg

Onze kluis :P

 

gallery_5822_233_24096.jpg

Rechts de moederkast (heb net gezaaid voor de selectie van 2 moeders)

 

med_gallery_5822_233_1125.jpg

De plantjes en de plaat met de ufo's

 

gallery_5822_233_10298.jpg

Voor de techneuten: heeft mijn vent gemaakt, ik snap da nie ......

 

gallery_5822_233_5088.jpg

En de rest van de apparaten

 

Aan de spullen kan het niet liggen, zolang ik nu ook nog goed blijf nadenken en niet te scheutig ben met de gieter, moet ik er toch een stuk of wat over de eindstreep krijgen. :P

Edited by Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

vast wel

 

al is het altijd schriken als er wat fout gaat en helemaal de eerste x

 

 

hokje ziet er heel mooi uit

 

plantjes trekken wel bij denk ik

 

en de sterksten zullen iets groter worden doordat die als ze groter zijn ook meer licht kunnen vangen

 

gewoon even gedult en volgens mij komt het wel goed

 

 

succes

 

 

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

ALs er te veel hoogteverschil ontstaat ga ik de potten van de kleintjes op blokjes zetten. Om ze zo nog bij het licht te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik jou hokje zo zie word ik moe van mezelf.

Is echt onwijs mooi. Ook dat je niet alles vol propt , zoals ik. En ik zou niet weten waarom het niet goed zou moeten komen. Meer kan je niet voor ze doen dus mogen ze er zelf ook wel wat voor doen.

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@Ert: over dat volproppen.... ik had maar geld voor 4 inducties. Als ik straks wat verdien dan hang ik er nog 2 bij en zal ik de ruimte die nu door de mister en de ventilator wordt gebruikt ook in beslag nemen. Ik wil dan over de breedte van 2.40 drie deense bodems hebben van 63 cm breed. Zo hou ik ertussen nog net wat ruimte over om ertussen te gaan staan en zo bij de achterste potten te komen. Want de diepte is 1.20 en dus vijf potten. Wil ik de achterste planten nog kunnen zien (en op den duur misschien scroggen) dan moet ik ertussen kunnen. Ik ga dan de plaat die nu als reflector dienst doet halveren zodat ik drie van die platen heb met elk twee inducties eraan.

Maar ik ben heel blij met mijn hokkie. Alle lof hier voor mijn vent die er toch wel een week of drie elke avond aan heeft gewerkt. Het hok staat helemaal vrij in de ruimte en is volledig geisoleerd. We noemen het de Kluis :nerd

Nu is het aan mij om er leuke kweekjes in te doen. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Ert: over dat volproppen.... ik had maar geld voor 4 inducties. Als ik straks wat verdien dan hang ik er nog 2 bij en zal ik de ruimte die nu door de mister en de ventilator wordt gebruikt ook in beslag nemen. Ik wil dan over de breedte van 2.40 drie deense bodems hebben van 63 cm breed. Zo hou ik ertussen nog net wat ruimte over om ertussen te gaan staan en zo bij de achterste potten te komen. Want de diepte is 1.20 en dus vijf potten. Wil ik de achterste planten nog kunnen zien (en op den duur misschien scroggen) dan moet ik ertussen kunnen. Ik ga dan de plaat die nu als reflector dienst doet halveren zodat ik drie van die platen heb met elk twee inducties eraan.

Maar ik ben heel blij met mijn hokkie. Alle lof hier voor mijn vent die er toch wel een week of drie elke avond aan heeft gewerkt. Het hok staat helemaal vrij in de ruimte en is volledig geisoleerd. We noemen het de Kluis :P

Nu is het aan mij om er leuke kweekjes in te doen. :nerd

outstanding ! Das pas teamwork ;) en voor goeie resultaten is het een kwestie van tijd als ik zie hoe gedreven je bent :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel goed bezig,staar je alleen niet blind op de beste plantjes,zelfs als alles echt 100% goed gaat,dan zul je nog plantjes hebben die monstertoppen scoren,en er zullen exemplaren tussenzitten die klein en miezerige topjes dragen,bij een grondige moederselectie kan je je eigen gaan voorzien van het juiste genetische materiaal,eens je dat in je bezit hebt,dan wordt pas elke kweek 1 grote dolle pret,met quasi 1 veldje met bijna dezelfde plantjes,ikzelf ben nog niet tevreden over mijn moeders,maar denk toch binnen het jaar de perfecte moeders te kunnen opkweken,maar dan uit zaad...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Complimenten !!

 

Miss J en constructeur ..mijn complimenten dat ziet al allemaal gelikt uit zeg.

Alleen al de topic op zich, lekker veel duidelijke fotos.

 

Die plantjes trekken wel bij, en de volgende zal het zeker een betere start worden.

Nu moet je veel geduld hebben en van ze houden want dan komt alles goed ...

 

Pekolow

Share this post


Link to post
Share on other sites

He hallo miss j.

Mooi kweekje ziet 'r echt te gek uit.

Echt een oude prutsneus dat kereltje van jou, mijn schakelbord ziet er bijna gelijk uit, goed zo ziet er perfect uit.(nen 1010 3140).

't Moet wel veilig nou.

Jammer van die bladproblemen, ik hoop dat het probleempjes zijn.

Waar haal je die korrels die de wortels zo omlaag trekken, en mix je die door je aarde heen?

veel succes met je kweek.

 

Ik volg dit topic van af nu :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

He Dilinger,

Ik bof met mijn constructeurtje he? Als hij het doet komt ut goed :verrygood

De korrels zijn Seramis kleikorrels. Kan je bij elk tuincentrum halen, houden lekker veel water vast en maken de grond goed luchtig als je ze door de aarde mengt. Maar je kan ze dus ook prima gebruiken in de eilandmethode van Rataplan (link: http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=14137). Echt waard om te lezen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Zo, de plantjes lijken lekker bij te trekken. De meeste zijn de laatste paar dagen echt goed gegroeid. De twee die de ergste klappen hebben gehad blijven duidelijk nu een centimer of 5 achter op de rest. Ik laat ze maar staan en kijk of ze nog bijtrekken. Ze stonden inmiddels drie weken (waarschijnlijk toch wat langer dan normaal door de opgelopen stress) in de voorgroei vanaf dat ik ze opgehaald heb en ze zijn op dag 22 naar 12/12 gegaan. Gemiddels zaten ze toen op een hoogte van 25cm. Ze sprongen ineens de grond uit en omdat ze de potten qua breedte nu mooi bedekten en de lengte 25 was heb ik de knoop doorgehakt. Hier een paar foto's:

 

med_gallery_5822_233_37678.jpg

Eentje van opzij

 

gallery_5822_233_76268.jpg

Twee van boven

 

Ik ben nog wel aan het goochelen met het klimaat. Ik ben in mijn moederkast inmiddels begonnen met 10 Sage 'n Sour zaailingen.

gallery_5822_233_56158.jpg

Sneak preview, ik ga over een poosje een apart topic starten over dit nieuwe project

 

Ik heb de verdamper nu overgezet naar die kast omdat mijn stekken het zelf inmiddels prima op zo'n 45% kunnen houden. Alleen steeg de temp hierdoor wel enorm in mijn kweekkast. Doordat de ruimte tussen lampen en planten maar zo'n 10cm is is er moeilijk tussen te blazen met een ventilator zonder de planten te veel te laten wapperen. Nu blijkt ook dat de plaat waar de inducties aan hangen te veel afsluit. Dat moeten we dus verbouwen. We hebben besloten toch maar een soort ronde schijven boven de lampen te hangen, net als bij het inductie experiment van Sannie. Dan kan er toch meer warmte weg naar boven. Ik denk dat we dus dit weekend een leuk klusje hebben. Vlak voordat de lampen uit gaan halen we ze uit de kast. Dan hebben we dus 12 uur de tijd op de plaat te verbouwen tot reflectie ringen en als het licht weer aan moet dan hangen we de lampen weer op :verrygood En al doende blijf je dus lekker aan de gang met zo'n heel nieuwe opstelling.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

He Greenpower,

Nee hoor, dat doe ik niet. Ik kijk alleen maar dingen af, en neem goede adviezen ter harte. Zo leer ik er tenminste nog wat van :nerd . Is daar iets mis mee? Ik ken BHT wel want ik heb er mijn lampen en mijn schimmels vandaan. En die kreeg ik echt niet gratis.

Ben gewoon enthousiast over mijn kweekkast, maar nog zo groen als gras als het op kweken aankomt. En dus op zoek naar de beste setup voor een kast met lampen waar nog niet zoveel ervaring mee is. Waarom dan geen advies aannemen of dingen afkijken van Sannie, die weet waar hij mee bezig is. Voor mij is het feit dat hij bij BHT werkt totaal niet van belang. En als ik van jou kan leren doe ik dat net zo graag, dus kom maar op met dat advies :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er werken jammer genoeg geen dames op het kantoor

 

Werken de pc ventilatortjes ook niet afdoende miss?

Had je nu in elke inductie een ventilatortje ingebouwd?

 

Je planten zijn idd mooi aan het bijkomen,zie je wel :nerd

De ontwikkelingen wbt de kappen van de inducties zijn in volle gang,maar is vanwege de afwijkende vorm van de lamp best nog wel een klussie.

 

Wbt de sagen sour zaden.........die zijn echt toppie :verrygood

Een close collegakweker heeft deze in zn tuintje gehad,waar 1 van de lekkerste wietjes uitvandaan kwam welke ik opgestoken hebmaar wel een ongelofelijke stinker in je hok :P

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat me hier opvalt is dat jullie het kweken ernstig opnemen,dat doet me eigenlijk veel plezier,binnen een jaartje kunnen jullie zich onder de elite op kweekgebied bevinden,dat weet ik nu al op voorhand,mensen die zich steeds meer en meer gaan verdiepen in het bijzondere groene plantje leren razendsnel bij,het moet er inzitten natuurlijk,en wel,dat is bij jullie duidenlijk het geval! :verrygood :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@Sannie: We (John Doe en ik :verrygood hebben uit een oude pc een ventilatortje gesloopt maar hadden niet de indruk dat er veel zuigende werking vanuit ging. Dus nog niets geinstalleerd. Nu hadden we juist vanmiddag een helder moment toen we met een tafelventilator aan het klieren waren. Die voel je eigenlijk ook geen lucht aanzuigen maar hij blaast als de beste. Dus gaan we de pc ventilator nog even testen door er een buis achter te houden. Dan kan je beter voelen wat'ie aanzuigt. Het is dus nog in ontwikkeling.

Nu is het boven de plaat een paar graden koeler dan eronder. Da's natuurlijk zonde. Bovendien vraag ik me af of een grote plaat qua reflectie nu zoveel toevoegt. De ringen vangen het licht wat schuin naar boven schijnt ook op en het licht wat zijdelings gaat doen we nu ook niets mee tussen de lampen. Misschien dat de kappen daar in de toekomst nog uitkomst kunnen bieden :nerd

 

Zal voor de S&S stinkers alvast maar een reserve filter aanschaffen :P

 

Vandaag waren de planten duidelijk donkerder groen. Bovendien kan ik inmiddels zien dat de wortels tot onder in de pot zijn gegroeid. Vandaar ineens die groeispurt. Ze krijgen het duidelijk beter naar hun zin.

 

@Rataplan: thanx voor het compliment. Zou het echt gaaf vinden als ik net zo veel kennis kan vergaren als jij en Sannie

Edited by Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan uit ervaring zeggen dat compfans redelijk veel afzuigen

 

meer dan het lijkt mijn moederhokje met 6 tls met balasten er nog in krijgt alleen koeling door middel van compfans en nooit temperatuur problemen

 

zoizo is het zo dat het voor een betere circulatie zorgd helemaal als e bi alle 4 een compfan doet

 

hou er wel rekening mee dat als e ook een oude comp foeding gebruikt dat er 5 en 12 volt op zit

dus als e de verkeerde pakt de fan wel draait maar bijna niks verplaatst

 

 

succes verder en de planten zien er mooi groen uit

 

 

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@TNT: klinkt wel goed die compfans. Ga ik dus zeker eens mee experimenteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben laatst even getest met een computer fan op zo'n gat. Die had ik inderaad eerst op 5 volt aangesloten, dus dat schoot niet op. Uiteindelijk op 12V en dan gaat het al beter. Aan de blaas kant voel je dan wel vrij veel lucht, maar als je je hand aandde zuig kant houdt dan voel je bijna niets.

 

Misschien zuigt ie toch wel meer dan je op die manier voelt. Daarnaast was de fan die ik had 80x80mm uit een oude computer. Da's net wat kleiner dan de ronde gaten die nu in de plaat zitten. Misschien dat ie daardoor wel niet zo goed zoog. Misschien toch nog maar eens precies pas maken en dan nog eens proberen.

 

Nadeel is alleen dat een beetje grote nieuwe fan zo maar 10 euro kost. Vier stuks is toch weer 40 euro en het is zonde als het niet blijkt te werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn ervaring met pc fans is dat het best tegen kan vallen. Veel beter kun je kijken voor fans die op 220 volt draaien. Deze leveren een veel grotere airflow en kosten ongeveer hetzelfde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net nog wat zitten zoeken op internet en kan nu 12x12cm computer fans vinden voor 6,50 euro per stuk. Wat zou een goedkope 220V fan kosten en waar kan ik zoiets dan halen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...