Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest Sjoppa

Gele Bladeren 2,5 Week Bloei

Recommended Posts

Guest Sjoppa

Beste medegrowers,

 

Voordat ik mijn vraag stel eerst ff wat info over mijn set-up:

 

- De kast is 2.00 bij 1.20

- 2 x 600 w hamerslag

- afzuiger 1000 m3

- aanzuiger 700 m3 (iets meer dan nodig i know)

- thermostatische dimmer

- temperatuur 27-29 graden

- luchtvochtigheid 25 %

- ph 6.0

- ec 1.3

- 1,5 liter per plant om de dag

 

De plantjes staan nu zo'n 2,5 week te bloeien en hebben 10 dagen voorgroei gehad. Ze zijn allen getopt op 40 cm en zijn nu zo'n 65 cm groot. De kast begint aardig dicht te groeien maar het is nog geen sea of green

 

Nou is mijn probleem als volgt: Sinds enkele dagen beginnen ze gele bladeren te krijgen, terwijl ik juist langzaam de ec waarde aan t opvoeren ben. De vergeling begint aan de bladpunten (geen verbranding) en werkt zich langzaam toe naar de nerf. De onderste bladeren begonnen als eerste, maar nu begint het ook naar boven toe steeds geliger te worden.

 

ik zat zelf te denken aan ondervoeding, maar aangezien ik mijn klimaat niet helemaal op orde heb (lv 25 %) en het ook aan teveel water zou kunnen liggen, wou ik jullie toch even om jullie deskundige mening vragen. Ik ga morgen een grondmonster nemen en hoop daar iets wijzer uit te worden.

 

Alvast hartstikke bedankt voor jullie reacties

 

Laterzzz

 

P.S foto's heb ik nog niet maar daar wordt aan gewerkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik zat zelf te denken aan ondervoeding, maar aangezien ik mijn klimaat niet helemaal op orde heb (lv 25 %) en het ook aan teveel water zou kunnen liggen, wou ik jullie toch even om jullie deskundige mening vragen.

 

Ik wil niet pretenderen deskundig te zijn, maar ik denk dat het een combinatie is van beide. Anderhalve liter per plant per twee dagen is erg veel. In dit stadium van je kweek zouden ze volop water moeten opnemen en verdampen waardoor de lv toch wel op zo'n 40% moet kunnen komen zonder kunstgrepen.

 

Je geeft waarschijnlijk zo veel water, dat de wortels zuurstofgebrek hebben en daardoor weinig water en voeding opnemen. Het gevolg is gebreksverschijnselen in je bladeren. Het opvoeren van je EC waarde heeft geen zin. Doordat je wortels geen water opnemen, valt er niks te verdampen door de bladeren. De plant reageert daarop door de huidmondjes te sluiten met als gevolg dat het nog droger en warmer wordt. Je komt a.h.w. in een neergaande spiraal terecht die je moet zien te doorbreken.

 

Probeer eens twee of drie dagen geen water te geven, stel de temperatuur een graad of 3 lager in en probeer de luchtvochtigheid omhoog te krijgen. Waarschijnlijk komt de boel dan wel weer in balans.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Sjoppa

Thnx voor jullie reacties.

 

Ik ga dan toch maar een luchtbevochtiger aanschaffen.

 

De watergift is inmiddels al teruggebracht naar 1 liter om de dag en ik had ze de afgelopen 3 dagen uit voorzorg al geen water gegeven. Ik heb ook een beetje xtra n toegevoegd op een totale ec van 1.4. Enu maar hopen dat dit er voor zorgt dat de licht vergelende bladeren zich toch nog enigszins herstellen.

 

@ Bambo > mijn potten zijn 25 liter

 

Laterzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Sjoppa

Ok mensen,

 

Ik heb bij 2 van de 6 potten grondmonsters genomen (bij de wortels). Ik ben als volgt te werk gegaan.

 

Ik heb 50 ml aarde bij 100 ml gedemineraliseerd water gedaan en dit goed geroerd en daarna 20 minuten laten staan. vervolgens heb ik m.b.v een (bruine) koffiefilter het water gescheiden van de aarde en de ec en ph gemeten.

 

Wat mij opviel is dat de ph waarde van het gedemineraliseerde water voor aanvang van het mengen al op 8.5 lag. De ec was 0.00

 

Na meting kwam ik uit op:

-een ec van 1.3

- een ph van 7.3

 

Hieruit maak ik op dat met mijn ec waarde nix mis is (of is 1.3 te laag na 2,5 week bloei?), maar over mijn ph waarde ben ik niet helemaal zeker. Als de ph op 7.3 uitkomt (daling van 1.2) betekent dit dan dat de werkelijke ph waarde van mijn grond op 6.1 (+1.2 = 7.3) ligt, of is dit een verkeerde benadering. Als er iemand is die een antwoord heeft op mijn vraag, heel graag, want ik twijfel een beetje over de resultaten en de nu te ondernemen maatregelen.

 

Alvast bedankt

 

Laterz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind een liter per 2 dagen per plant nog veel. Het ligt natuurlijk aan je planten en potten, maar ik zou eerder richting de 600 à 700 ml per plant per 2 dagen gaan als het al flinke planten zouden zijn. Later in de bloei kunnen ze wel meer gaan gebruiken, maar toch ook niet meer dan zo'n halve liter per dag. Verder mag je EC denk ik wel met 0,2 omhoog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de ph op 7.3 uitkomt (daling van 1.2) betekent dit dan dat de werkelijke ph waarde van mijn grond op 6.1 (+1.2 = 7.3) ligt, of is dit een verkeerde benadering.

 

Nee, dit klopt niet. In gedemineraliseerd water zitten zo weinig opgeloste stoffen (vandaar een EC van nul) dat het geen enkele invloed heeft op de pH van je grondmonster. Je pH is duidelijk te hoog en ook dat heeft invloed op de opneembaarheid van voedingsstoffen. Dus weer een mogelijke verklaring voor het vergelen van je bladeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef me planten rond de 150 ml om de dag kweek in 4 liter potten. Zit in de 5de week bloei Toch zien de planten er perfect uit. Of geef ik gewoon te weinig???

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Sjoppa

Bedankt voor jullie reacties,

 

Wat betreft dat water geven; ik gaf eerst 800 ml om de dag per plant (6 planten 25liter potten, 1200watt ) totdat ik waarnam dat ze na 1,5 dag alweer zoveel dorst hadden dat ze hun bladeren lieten zakken. Dit was echter al meer dan 1 week geleden. Ik denk dat ik ze met 1 liter per dag dus zeker niet te veel geef.

 

@ supergrowman > Ik zal mijn ec met 0,2 verhogen zoals je adviseerde.

 

@ jan de ripper > bedankt voor het wegnemen van mijn twijfel. Betekent dit nou ook dat ik nu ze nu voedingswater moet gaan geven met een ph van 4.7 (7.3-6.0 = 1.3 en 6.0 - 1.3 =4.7) of is het beter om ze door te spoelen met schoon water ph 6.0 of schoon water ph 4.7.

 

Ik snap trouwens echt niet hoe het mogelijk is dat ik een ph heb van 7.3 aangezien ik ze al de hele kweek ph 6.0 geef. Als dit te maken heeft met de (verdwijnende) natuurlijke buffering van de aarde, zou het dan misschien een oplossing zijn om ook een beetje kalk toe te voegen?

 

Nogmaals bedankt

 

Laterzzz

 

Nog ff snel snel > ik bedoelde natuurlijk 1 liter om de dag daar waar ik zei 1 liter per dag

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben afgestapt van vaste hoeveelheden. ik voel dagelijks aan de potten. is wel wat meer werk maar het scheelt wel want elke plant krijgt bij mij een andere hoeveelheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ jan de ripper > bedankt voor het wegnemen van mijn twijfel. Betekent dit nou ook dat ik nu ze nu voedingswater moet gaan geven met een ph van 4.7 (7.3-6.0 = 1.3 en 6.0 - 1.3 =4.7) of is het beter om ze door te spoelen met schoon water ph 6.0 of schoon water ph 4.7.

 

Ik snap trouwens echt niet hoe het mogelijk is dat ik een ph heb van 7.3 aangezien ik ze al de hele kweek ph 6.0 geef. Als dit te maken heeft met de (verdwijnende) natuurlijke buffering van de aarde, zou het dan misschien een oplossing zijn om ook een beetje kalk toe te voegen?

 

Kalk moet je niet toevoegen, daarvan zal de pH zeker niet dalen. Spoelen lijkt me ook geen goed idee, want dan is je grond weer zeiknat. Die rekensommetjes die je uithaalt met de pH kloppen volgens mij niet. Je gaat nu extreme pH schommelingen veroorzaken die de boel alleen maar gaan verergeren.

 

Ik heb wel een idee waardoor de pH stijgt. Je geeft zeker biologische voeding die je elke keer vers aanmaakt? Ik heb pas een test gedaan met BioNova BN Grond. Net na het aanmaken was de pH 5.2, na 6 uur 5.4, na 30 uur 6.7 en na 78 uur 7.9! Het is beter om een voedingsvat te nemen en dat steeds af te zuren op 6.0.

 

Ik heb in m'n afgelopen kweek exact hetzelfde gehad: ik startte met een grond-pH van 5.8 en gaf (voedings-)water dat nooit boven een pH van 6.0 uitkwam en toch was de pH tussen de wortels aan het eind van de kweek opgelopen naar 7.2. Op zich is dit nog niet echt schadelijk hoor, maar ideaal is het niet.

Edited by Jan de Ripper

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik geef men planten als volgt water

 

en heb nooit problemen met te nat of te droog

 

ik geef van onder water ipv boven

ik geef alleen de eerste week van boven

 

ik heb men potten in schaaltjes staan met een rand van ong 3 cm

en geef voedingswater ong een uur nadat de lampen aan gaan

 

ik schenk de schaaltjes vol en wacht dan 15 min

als de schaaltjes dan leeg zijn geef ik nog een keer water

 

zit er nog wel water in dan laat ik het zo en kijk er de volgende dag weer naar

 

als er nog steeds water in zit geef ik weer geen water (dat kan wel in het begin gebeuren als de plantjes nog klein zijn of helemaal aan het einde als de planten bijna afgestorven zijn)

 

als ze leeg zijn geef ik ze op de zelfde manier water als hiervoor beschreven

 

 

zo is je grondje altijd op de juiste vochtigheid en hoef je nooit met een maatbeker te kloten

 

 

 

het heeft nog een groot voordeel en dat is dat je de afvalstoffen die de plant afgeeft en die in het bovenste deel van je aarde zitten niet weer door je grondje heen gespoelt worden

 

 

 

 

succes met je kweekje

 

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...