Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Supreme

Voorgroeien

Recommended Posts

Ik wil een ruimte continu 12/12 laten draaien. Op die manier kan ik uiteraard niet voorgroeien.

Nu is het idee om een kast te bouwen voor een aantal moederplanten zodat ik voor mijn eigen

stekken kan gaan zorgen. Ik wil deze stekken dus als het kan zo lang mogelijk laten voorgroeien

in bv een stekkenkast of ander kastje.. (zodat ze gelijk op 12/12 kunnen)

Wie heeft hier ervaring mee?

 

Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Supreme,

Ja hoor dit is goed te doen ,33 cool white als je aleen gaat voorgroeien .

Hou er wel rekening mee dat het langzamer gaat maar dat je wel gedrongender planten krijgt en zodra je ze onder hps zet rekken ze een beetje uit dus dat compenseerd elkaar redelijk.

Er staat hier al ergens een verslag van .

Groet , Buble <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik ga ook zoon soort hokkie bouwen.. maar nu zit ik te twijfelen tussen 400 watt natrium of 400 watt groeilamp. als ik de stekken krijg ga ik ze daar dan een week of 2-3 voorgroeien... maak het met voorgroeien ook al uit of ze in grote bakken staan of kan dat ook na 2 weken?? lijkt me dat ik ze dan het best ook in 20 liter bakken kan zetten.. iedeen iemand??

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Buble

 

Thanks voor je reply, ik zit nog zit nog te tobben over een 400W HPI of een paar TL balken..

Maar ik denk dat TL toch beter is omdat ik ze ook weer niet te hard wil laten groeien.

Heb je enig idee hoeveel stekken ik kwijtkan onder die TL's? Ik wil er liefst zo'n 100 laten

voorgroeien, maar ik heb geen idee hoeveel ruimte (en licht) ik daarvoor nodig heb. Enig idee?

 

Bedankt maar weer <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ supreme

 

meet de grote van je potjes kijk dan wat de langste tl is, aan de hand daarvan kan je dus bepalen hoeveel rijen je moet maken om 100 stekkies licht te geven.

 

zou zelf zorgen dat elke rij ook een tl er boven heeft.

let wel op dat de tl aan de boven kant aardig wat warmte geeft dus een optie daarvoor haal de trafo uit de behuizing en bouw die boven op je hok.

 

 

gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het niet beter om de stekjes onder een tl goed te laten wortelen. En laat voorgroeien onder een groeilamp en dan onder een bloeilamp op 12/12. Dan gaan de plantjes niet gelijk van tl-licht onder bloeilampen. Wat minder stress oplevert lijkt mij. Heb ook wel eens gehoort dat mensen hun stekjes de 1e week gewoon 24 licht geven onder tl-licht, dan op 18/6 onder groeilamp voor 2e week, dan op 12/12 onder bloeilampen. Iemand ervaring hier mee??

Edited by mystical-shiva

Share this post


Link to post
Share on other sites

24 uur licht?? maar ze hebben toch gewoon donker nodig om te groeien lijkt me?? en is het nou ook zo dat als je je stekken onder een 400 watt groeilamp zet of onder een 600 natrium of dat ze sneller groeien de eerste week?? ik denk dat ik gewoon de stekken de eerst week goed laat wortelen onder een 400 watt groeilamp en dan daarna onder de 2 x 600 watt natrium gooi.. goed idee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mystical-shiva

 

kan maar tot nu toe heb ik altijd uit zaden gekweekt en groei ze inderdaad onder tl als ik ze overgepot heb dan staan ze nog gemiddeld 2 wkn onder de tl dan doe ik ze in de 11 ltr potten en gaan ze gewoon op 12/12.

 

merk niet echt veel van stress de lamp hangt in het bedin toch vrij hoog en gaat bij mij na 2 dgn lager.

 

gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo mensen, bedankt voor de replies <_<

 

@wezeloos

Wat ik me vooral afvraag is hoe groot ik de plantjes kan krijgen onder TL, en wat voor maat

pot/stekblok/startblok(?) ik nodig heb om ze mee te laten voorgroeien. :)

(en of ik deze direct tegen elkaar kan zetten of dat ik er rekening mee moet houden dat

ze in de breedte groeien, en dus ruimte ertussen laten). Goede tip van van die trafo's, dat zal ik zeker zo gaan doen.

 

@mystical-shiva

Ik denk dat je op zich gelijk hebt, maar ik zie er tegen op om daar dan weer een aparte kast voor

neer te zetten. Met TL blijft het wat overzichtelijker, maar misschien is het een leuke uitbreiding. :rofl

 

@de priester

Op zich groeien ze ook wel met 24 uur licht, maar veel mensen vinden dit verspilling omdat de plant

er niet veel gebruik van zou maken. Ik heb er zelf geen ervaring mee (met stekken).

 

Het probleem is dat ik eigenlijk een mooie kast wil maken voor de moederplanten en een kast om

in voor te groeien, dat houd in dat ik waarschijnlijk niet meer dan 5 moederplanten kwijtkan.

Maar van die 5 planten knip ik waarschijnlijk niet in 1 keer 100 of meer stekken..

Verder zou ik dus de stekken zo lang mogelijk laten voorgroeien onder TL of HPI, maar ik denk dat

ze met een HPI te snel zullen groeien (en de eerst geknipte stekken al groot zijn voor ik de rest heb

kunnen knippen).

 

Bedankt voor jullie hulp! :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe groot de eerste keer heb ik ze zo 20 cm laten groeien onder de tl

nu doe ik ze tussen de 10/15 cm op 12/12 ligt een beetje aan de hoeveelheid internode's ik heb.

 

hier wat foto's van de potjes die ik gebruik

 

turf potje

 

dan deze

 

en dan deze

 

en je kan de potjes gewoon tegen elkaar aan zetten, denk voor stekjes die zijn toch wel gelijk wat groter dat je die in potjes van 10bij10 kan zetten.

 

dit wel nadat je ze eerst goed wortel heb laten schieten.

 

je kan op de laatste foto goed zien dat de internode's best wel ver uit elkaar zitten, en als je bij deze kijk heel kort

 

nlx

 

dus als je je tl goed op je stekken houd krijg je mooie volle planten

 

gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werk met 1 kast , 5 planten , 1 x 600 w, 4 x tl ,12 /13 weken de tijd.

stekken gaan in potjes 10x10 onder tl ,na een week in 20liter emmers en wachte tot ze ongeveer 40 cm zijn

,dan haal ik de tl's weg en plaats een 600 watt hps en gaan ze in bloei,dan is het een kwestie van heeeeeel veeeeel liefde en wat voeding en 8 a 9 weken de geduld.

en dan .......

Begint het opnieuw hahahaha

Tl's heb ik op een plank vast gezet en met kettingen ken ik die zo op hangen terwijl me hps boven in blijft hangen en voor de rest geen schade oploopt.

Groet, Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat voor tl's zijn het en hoe lang?? ook lijkt het me dat je er veel naast elkaar moet zetten omdat als je 20 liter bakken meer ruimte in nemen dan 10x10 of heb je de tl's niet allemaal vlak naast elkaar?? en hoe lang doe je die balken van je planten af??

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ buble

 

hoe groot worden jou plantjes als je al wacht tot ze 40 cm zijn?

haha denk gewoon 40 cm <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

@priester,

Gewoon 4 van die 60 of 80 cm tl's , 20 cm uit elkaar ,33 cool white, en ze hangen 2/3 cm en soms 10/12 cm van de plant af.

 

 

 

@wezenloos,

Ongeveer een cm of 70 a 80 met af en toe een uitschieter .

 

 

Één na laatste oogst had ik 17 toppen met 5 planten ,ruim 5 ons droog. <_<

Laatste oogste net aan 2 ons wegens beestjes en verfdampen ,waar men overigens snel van leerd !!? :specool :)

Kweek voor eigen gebruik ALA DOKKIE van HD :rofl

Groet ,Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

TL-buizen van 80 cm zijn er niet, tenminste standaard, je kunt kiezen uit 60 cm en 120 cm en event, nog langer, 60 cm is 18 watt, 120 cm 36 watt.

De foto hieronder staan er 70 onder 4 x 18 w en dat gaat altijd prima, worden mooi vol en groen.

 

SUC50909.JPG

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo daar, bedankt voor de reacties maar weer! <_<

Er zitten zeker een paar hele goede ideeen tussen..

 

@wezeloos

Super! Bedankt voor de info, erg duidelijk allemaal..

 

@Buble

Mooie setup heb je.. en een goed idee om die 600W gewoon te laten hangen. Ik denk dat

ik bij de bouw van de kast hier zeker rekening mee ga houden! (ennuh, mooie score die 500g!)

 

@Ria

Mooie plantjes hoor! Ze zien er echt heel gezond uit.. maareh, wat ligt er nou onder die

startblokken? En hoe lang hebben ze er over gedaan om zo groot te groeien onder die TL's?

 

O ja, weet iemand of je onder TL ook gewoon kan toppen? Of is dat een probleem ivm licht

of de internode afstand?

En nu ik toch bezig ben :rofl , hoe geven jullie ze water? met de hand? en hoe vaak? Ik ben eigenlijk

op zoek naar een systeem waarmee ik niet meer dan eens in de 3 dagen water hoef te geven of bij

te vullen.. (aangezien ik niet altijd aanwezig kan zijn)

 

Kweekse! :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...