Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

80x Nlx Stekken+3 White Rhino Zaailingen Week 10 Bloei

Recommended Posts

ziezo,het eerste kweekje van het jaar is terug gestart,de aardebak gaat de 4e ronde in met dezelfde aarde,toplaag licht afgegraven en bijgevuld met eigen mengsel met perliet,er zit nogal wat wietcompost onder :wOOt de stekken zijn na 5 dagen op het eiland (zie fototopic hoe stekken beter laten aanslaan in de inforubriek)bij het harken stelde ik vast dat de regenwormen nog steeds vertegenwoordigd zijn :wOOt daarom wat bladafval in de onderste laag toegevoegd.

Dit is de wortelkluit van de stekken die 5 dagen op het eiland stonden ,deze 80 stekken stonden slechts onder 1x 400 watt hps,daardoor geen lv of temperatuursproblemen!Geen enkele stek heeft maar 1 moment slap gehangen...

stekken00122tc.th.jpg

nu ben ik zeker dat ik me geen zorgen hoef te maken over de lagere lv,ze staan nu 2 dagen onder de 3 lampen van 400 watt de eerste dag op 60 cm boven de plantjes,de 2e dag op 40 cm,weer geen enkele stek die flauwvalt=geen stress!

Na 1 dag:

stekken00322ii.th.jpg

stekken00728uj.th.jpg hier staan ook rechts 3 white rhino zaailingen bij die nu 4 weken oud zijn na het ontkiemen,van de 10 zaadjes zijn er 9 vrouwtjes bij!Wat een meevaller,de andere 6 vrouwtjes komen in het andere hok te staan met 2 stekken genomen van mijn vorige kweek Nlx/Big Bud die ruim 2 maand onder tl's overleefden,ook zullen zaailingen daar geplant worden van een onbekend ras met speciale dank aan deze persoon hiervoor,ook nog chrystals die nu net 1 week ontkiemd zijn,net zoals die andere onbekende soort.Zal leuk worden.

Dag 2:Een White Rhino Zaailing,de Indica eigenschappen zijn hier duidenlijk zichtbaar

nieuwekweek00328ub.th.jpg

De stekken

nieuwekweek00421yd.th.jpg

Updates volgen per week

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ziet er profi uit :wOOt Je geeft niet toevallig ook les?:P

 

 

ik zie op de pics dat de dames nog erg klein zijn maar je wel al kunt zien wat het geslacht is? Kun je mij dit geheim ook vertellen? :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

in dit hok staan maar 3 zaailingen,de rest zijn stekken van vrouwelijke moederplanten,de zaailingen zijn op 12/12 gestart om binnen de 3 weken het geslacht te kunnen bepalen,dit kan je goed zien bij dagelijkse observatie bij de bovenste internode,een vergrootglas laat geen twijfel over,zie je 2 haartjes uit een peervormig uitstulpeltje in de oksel dan heb je een vrouwtje,is het een balletje dan is het een mannetje,in het andere hok waarvan binnenkort pics staan 6 soorten planten,

zaailingen:White rhino,crystal,Nlx/Big Bud,onbekende soort...

stekken :Jack Herrer,Kalicharca ,zal boeiend worden de volgende weken...

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee rataplan,

 

mooi vetje heb je daar zeghh!! :wOOt

ziet er goed uit!! :wOOt

maar ik had nog ff een vraag:

kan je als je "het eiland" wilt toepassen bij je stekken, ipv perlite ook hydrokorrels gebruiken?

 

-grz- Cannakid

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat gaat zeker ook heel goed,heb je maar weinig plantjes dan kan je je bak in een iets grotere bak plaatsen waar je dan ook water in kan plaatsen om de lv op te krikken,net zoals een bain marie,je zal zien dat je stekken na beworteling in de potjes probleemloos een lage lv kunnen verdragen,net zoals zaailingen!Bovendien groeien ze na het overplanten na 48h razendsnel,zondag volgt de update,dan kan je zelf zien wat er gebeurt na 1 week,dat is onmogenlijk als je je stekken onmiddelijk allemaal plant in de aarde tenzij je je lv over de 70% kan behouden de eerste week,mijn lv is maar +- 41% nu,toch groeien ze mooi verder...

Share this post


Link to post
Share on other sites
dat gaat zeker ook heel goed,heb je maar weinig plantjes dan kan je je bak in een iets grotere bak plaatsen waar je dan ook water in kan plaatsen om de lv op te krikken,net zoals een bain marie,je zal zien dat je stekken na beworteling in de potjes probleemloos een lage lv kunnen verdragen,net zoals zaailingen!Bovendien groeien ze na het overplanten na 48h razendsnel,zondag volgt de update,dan kan je zelf zien wat er gebeurt na 1 week,dat is onmogenlijk als je je stekken onmiddelijk allemaal plant in de aarde tenzij je je lv over de 70% kan behouden de eerste week,mijn lv is maar +- 41% nu,toch groeien ze mooi verder...

 

ok hardstikke bedankt rataplan!!

ik zal het zeker gaan proberen!! :wOOt

 

-grz- Cannakid

Share this post


Link to post
Share on other sites

wekelijkse update,

deze week was een leerrijke ervaring die me moest duidenlijk maken wat de lv invloed was op flink bewortelde stekken,zoals jullie al weten is eigenlijk het enigste probleem met stekken dat ze in het begin een gehandicapt wortelsteltsel bezitten,daardoor is de lv van levensbelang voor de stekken,heb mijn methode toegepast,dus de stekken op het eiland grootgebracht gedurende een 5 tal dagen in potjes met aarde,daarna de flink bewortelde stekken geplant in de bak,het enige dat ik deze eerste week heb gedaan is de plantjes 1x per dag nevelen,de lampen hangen op 40 cm al de ganse week bijna,de lv met de lampen aan ligt op 36%,met de lampen uit kom ik op maximum 41% deze week

Ik had mijn bevochtiger kunnen inschakelen,maar wou eens precies weten hoe mooi bewortelde stekken reageren op een lage lv,wel dat is prima,met een gerust hart kan ik dus nu beweren dat stekken,net als zaailingen een lage lv aankunnen op 1 voorwaarde:ze moeten eerst een paar dagen onder 18/6 bewortelen in een medium,hier dus aarde,daar zaai & stekgrond juist een goede ph en ec waarde verschaft,is het voor een stek een prima medium om te starten,na amper 5 dagen bezit het kleine potje een mooie wortelkluit,pot je nu over,dan is met 1 flinke watergift de stek direct vertrokken zonder stress,hierna kan je zelf beslissen hoelang je nog wil gaan voorgroeien,laat de eerste dag de lampen nog wat hoger,daarna direct op de hoogte die je de gehele kweek kan aanhouden,heb dan ook de eerste keer geen enkele minderwaardige stek,ze zijn allemaal mooi aangeslagen

de stekken na 1 week:

1404485874-thumb.jpg 1404504783-thumb.jpg1404524968-thumb.jpg

En hier de White Rhino zaailingen die ook mooi opgroeien en ook 1 week in de bloei staan

 

1404535469-thumb.jpg1404552166-thumb.jpg

volgende week update van de 2e bloeiweek...

Share this post


Link to post
Share on other sites
de lv met de lampen aan ligt op 36%,met de lampen uit kom ik op maximum 41% deze week

Ik had mijn bevochtiger kunnen inschakelen,maar wou eens precies weten hoe mooi bewortelde stekken reageren op een lage lv,wel dat is prima,met een gerust hart kan ik dus nu beweren dat stekken,net als zaailingen een lage lv aankunnen

 

Dat ze het aankunnen is wel duidelijk, maar of het ook ideaal is is weer een ander verhaal. Bij een lage RLV zullen de plantjes hun huidmondjes niet volledig openzetten waardoor de opname van CO2 niet optimaal is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

natuurlijk,daar heb je 100% gelijk in,zoals ik al zei is het een test,ga dit volhouden zodat ik de invloeden kan opvolgen van deze lage luchtvochtigheid de volgende weken,dat is nu net mijn bedoeling,zo ga je na verloop van tijd een prima beeld krijgen wat nu net de verschillende oorzaken zijn op nog zo veel te testen gebieden qua voeding,medium,verlichting,ventilatie,lv,Co²,toevoegingen,temperaturen enz,enz...

Share this post


Link to post
Share on other sites

update week 2 Bloei

-------------------------

Het gaat zeer goed deze ronde,ontdanks de veel lagere lv tussen de 32% en 36% ,en toch al weer de 4e maal op dezelfde aarde moet ik vaststellen dat de stekken het veel beter doen nu ten opzichte van vroeger,vooral ze zijn veel gelijkmatiger aan het groeien,de gemiddelde hoogte is +- 40 cm,ik schat dat ik zal uitkomen op een gemiddelde hoogte van 65 cm,de oorzaak is vast en zeker de voorbeworteling geweest,ph ligt op 6.0,de ec waarde op 1.1,topvorming is gestart behalve bij de 3 zaailingen,deze groeien nu vooral in de breedte en hoogte mooi voort met kort opeenvolgende internodes,deze zijn meer indica getint...

2015524576-thumb.jpg 2015565453-thumb.jpg En hier nog 2 pics van de iets groter geworden zaailingen als de stekken 2016013532-thumb.jpgn

2016035918-thumb.jpg

en nog een totaalbeeld van de beginnende topvorming bij de stekken

2016065559-thumb.jpg

update volgende week...

Share this post


Link to post
Share on other sites

update week 3 bloei

-----------------------------

nu na bijna 4 weken,1 week voorgroei en bijna 3 weken bloei is het een beetje kort samengevat dat onze plantjes een hoge luchtvochtigheid broodnodig hebben in de eerste weken,mijn experiment heeft aangetoont dat vooral de groei en uitzet van de planten beperkt blijft met een lage lv,het bloeihormoon dat aangemaakt wordt na de overschakeling op 12/12 staat volledig los van een lage lv,bloeipatroon blijft identiek met een lage lv,wat ook minder is dat is de voedselopname bij de plant,kortweg door een gebrek aan een lage lv gaat de plant merkbaar heel wat minder drinken,het gaat allemaal wat trager uitgezondert de bloei,de groei is uit de planten aan het gaan daar de hoofdtopjes al worden aangemaakt,de hoogte is met gemiddeld 55 cm met 7 dagen voorgroei veel te laag,in het andere hokje staan de stekken en zaailingen in identieke vergelijkbare situatie maar met een hoge lv ruim verder nu qua breedte en hoogte,deze staan juist 1 week minder lang,daar staan ze bijna 2 weken in de bloei.

Ook de zaailingen hebben iets achterstand in dit hokje,maar deze storen zich blijkbaar veel minder aan de lage lv,daarom bewijst dit experiment ook hier dat zaailingen bijna altijd beter scoren bij een matig tot groot probleem

ik blijf de lv doelbewust lager aanhouden,deze week lag deze tussen 22 en 31% zodat ik objectief de vorderingen de gehele cyclus kan blijven volgen tussen hokje 1 en 2

hier wat pics van vandaag...

 

Hier kan je duidenlijk het hoogteverschil en ontwikkeling waarnemen van rechts de 3 white rhino zaailingen die ruim 60% indica eigenschappen bezitten,de 40% sativa eigenschappen hebben er voor gezorgd dat deze nu al +-65 cm lang geworden zijn...

week3bloei00420ng.jpg

De stekken die volop aan de bloeiontwikkeling begonnen zijn

week3bloei00222jb.jpgweek3bloei00123ro.jpg

aan het kleine hoofdtopje is de zien dat de kristalletjes in volle ontwikkeling zijn,vanaf maandag as bouw ik zachtjesaan mijn bloeivoeding op,tot dan hebben ze enkel groeivoeding gekregen(terra vega)nu maandag vloeibare guano en terra flores dat nog rijk is aan stikstof in de verhoudingen 60-40,ph waarde is 6.0,de ec waarde ligt op 1.1

week3bloei00621ge.jpg

tot volgende week met een nieuwe update...

Share this post


Link to post
Share on other sites

he rataplan jij bent ook goet beezig teegen die laage lucht vochtig

ik sproei 6 tot 8 keer per dag als de lampen aan zijn tot einde van

2 de week bloei dan komt er top vorming dan niet meer.

HOE KRIJG IK EEN FOTO ONDER MIJ NAAM?

GR MI LAAAAAATER <_< :specool :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

ga naar de instellingen,dan je profiel bewerken,foto invoegen en klaar....

je plantjes sproeien is zeker in orde om de lv op te krikken,bij deze test gaat het juist om een lage lv en wat de invloeden hiervan zijn op de plantjes...

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

in Canna Terra Flores zit toch ook al genoeg stikstof of doe je die guano erbij om de groeiachterstand binnen de perken te houden?

Zaailingen zien er strak uit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik moet zeggen rataplan ziet er leuk uit, wat voor voeding geef je nu eigenlijk?? het was voorbemeste grond toch?? dus dan alleen wortelstymulator?? (eventueel enzymen)? ga deze zeker weten volgen

 

laturzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee rataplan.

Ziet er zeer netjes uit.

Ik ben wel eens benieuwd hoe ver de wortels strekken in zo,n grote bak, gaat dat net zo ver als ze kunnen gaan of houd het gewoon op.

Het lijkt mij hoe meer ze kunnen opnemen hoe beter.

Ga je volgen

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe de wortels ontwikkelen is vrij eenvoudig en heb je ook weer zelf voor een stuk in de hand,bij een te natte bodem worden de wortels''lui'',ze groeien meer in de breedte door een te natte bodem,is de waterhuishouding perfect,dan zie je brede ankerwortels niet zo diep maar breed,en lange drinkwortels,die in slierten diep de bodem induiken,dat geeft de plant zeker voordeel omdat er meer zuurstof rond de wortels aanwezig is,het wortelsteltsel is beter ontwikkeld in het algemeen

de reden dat ik veel stikstof gebruik tot de duidelijke topvorming is louter persoonlijk,ze bouwen meer weerstand op met een lichte groeivoeding,fosfor en kalium hebben ze nog maar in geringe mate nodig tijdens de groei,ik gebruik vega,flores en vloeibare guano + pk 13/14 maar in zeer wisselende verhoudingen,volgens de behoefte van de plantjes,met dit experiment is de hoeveelheid voeding in veel mindere mate aanwezig,net als de watergift,je moet echt inspelen op de omstandigheden van het klimaat in je ruimte,in de andere ruimte is de temperatuur ook laag in de donkere uren,maar de lv is goed,net als de bodemtemperatuur wat als gevolg heeft dat alles daar naar behoren draait...

@ de priester,neen deze aarde gaat zijn 4e ronde in mits wat nieuwe aarde toe te voegen,dus zo goed als onbemest,wel wat toevoegingen van organische aard...

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

we zijn ondertussen in de 4e bloeiweek gekomen,de luchtvochtigheid is nog steeds laag,de groei is er nu volledig uit,door de lage lv zijn ze uitgekomen op een gemiddelde van 55cm,met een hoge lv was dit vast 65 cm geworden...Bij deze test is wel gebleken dat de bloei inzet zoals normaal,en de topjes ook zo ontwikkelen in een normaal patroon

lv +-29° lampen aan uit 35%+-

temperatuur lampen aan +-25° lampen uit +-12°

ph waarde voeding 6.0,ec waarde voeding 1.2

de zaailingen zijn merkbaar hoger geworden,deze beginnen nu net te gaan bloeien

week4bloei00429ss.jpg de stekken vallen mee qua hoogteverschil,ik twijfel er aan of deze moeten gebogen worden de volgende weken...

week4bloei00120lp.jpg week4bloei00321lm.jpg

week4bloei00829ul.jpg

volgende week de volgende update...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee rata,

 

mooi veldje!! :specool

grappig dat ze door de lv zo laag blijven..

wat is je gemiddelde lv nu?

 

suc6 ermee!! <_<

 

-grz- Cannakid

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannakid,tussen de 29 a 35% schommelt de lv,verschil tussen lampen aan en uit,morgen post ik de foto's van het andere hokje met wel een normale lv,deze staan morgen in hun 3e bloeiweek,dus een week minder en zijn al gemiddeld +- 60 a 65 cm...Mooi verschil

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo zie je maar dus dat lv van "groot" belang is <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad,ik wou zelf eens proefmatig ondervinden wat een lage luchtvochtigheid voor invloed had op de ganse groeifase en bloeifase,eens ze mooi beginnen te bloeien mag de lv dus zeker in stappen naar beneden,nu al heeft de lv amper nog invloed op de bloei,deze zet in normaal tempo voort,het zullen nog zeker compacte planten worden met mooie toppen maar dan wel veel kleiner als normaal.

In het andere hok is gestart met een lv in de eerste week van 65 a 70%,dit heeft de selfmade stekken mooi laten wortelen,de 2e week lag deze op 60%+-,deze week ga ik daar naar +- 55% omdat de bloei aan het inzetten is,naarmate het einde mag deze gerust rond de 40% gaan schommelen...

Toch eigenaardig dat nu weer de zaailingen alledrie hier in het eerste hokje met een zeer lage lv bleven doorgroeien tot nu nog zelfs,terwijl de stekken stilgevallen waren met groeien...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ondertussen reeds al in week 5 van de bloei beland,ze staan nu 4 volle weken te bloeien dus,de zaailingen zijn nu ook topjes aan het aanmaken,eens ze dit doen gaat het ook zeker wel snel,ze kunnen de stekken qua ontwikkeling nog gaan inhalen,de lv is nog steeds doelbewust zeer laag,deze week lag deze tussen de 28 en de 34%,de plantjes drinken merkbaar veel minder dan in het andere hok met quasi dezelfde temperaturen maar met een veel hogere lv,ben echt benieuwd naar het verdere verloop van dit experiment.De dagtemperatuur ligt op +- 25°, mediumtemperatuur 20°/nachttemperatuur 11°,mediumtemperatuur 17°,Nog ruim 5 weken te gaan,ze hebben dus nog al de tijd om zich verder te ontwikkelen

 

week4bloei00127iq.jpg week4bloei00221lg.jpg week4bloei00326vw.jpg Nog een macro waar je goed de kristalletjes kan op zien week4bloei00722qn.jpg

en de groot geworden zaailingen...

week4bloei00524uh.jpg

volgende week terug de volgende update...

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij doen ze het toch?Alleen kan je bij dit formaat blijkbaar bij imageschack niet meer uitvergroten zoals dat vroeger wel het geval was,kies je het kleinere formaat,dan gaat het wel...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...