Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
elverde

Vraag Over Zelf Zaad Produceren

Recommended Posts

Hoi allemaal, vraag me het volgende af : als je een zakje zaad koopt, laat ontkiemen en de hieruit gekomen mannetjes de hieruit gekomen vrouwtjes laat bestuiven, krijg je dan iets raars of zo, en zo niet kun je het zaad wat je daarna weer verkrijgt ook weer gebruiken om de planten mekaar te bestuiven, of moet je met 2 verschillende soorten werken ( i.v.m. broer-zus-bevruchting of zoiets )? Alvast bedankt en tot morgen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het moet niet met 2 verschillende soorten , je kunt ook intelen maar niet over te veel generaties . een kruising tussen 2 verschillende rassen levert vaak sterkere gezondere planten op ,wel met veel onderlinge verschillen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de info. Dus voor toekomstige binnentuin 1x intelen, zaad oogsten, als deze voorraad verbruikt is opnieuw beginnen met gekocht zaad. Wil dan een paar vrouwtjes hiertoe gebruiken voor alleen zaad, maar gebeurt dit in de natuur ook, dat een vrouwtje vol zit met zaad ? Of is het misschien beter om niet teveel bloemen te bestuiven? (misschien een domme vraag, maar zit te denken aan hoe meer ergens van, hoe minder de kwaliteit per zaadje..? ). Groetjes...

 

 

//EDIT foutje met quoten

Edited by stijlloos

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het moet niet met 2 verschillende soorten , je kunt ook intelen maar niet over te veel generaties . een kruising tussen 2 verschillende rassen levert vaak sterkere gezondere planten op ,wel met veel onderlinge verschillen.

 

 

Hey atmo,

 

door jouw antw. op mijn vraag ben ik (voor zover mogelijk) gaan lezen over dit thema en nou vraag ik me af hoe de gekochte zaden (bijv. White Widow) eigenlijk geproduceerd zijn. Want als je EEN keer wilt gaan intelen met gekocht zaad, maar dit gekocht zaad is het resultaat van inteelt, zou dan die ene keer inteelt door mezelf niet net die ene keer teveel kunnen zijn ? ( met inteelt wordt bedoeld broer-zus bevruchting, neem ik aan?).

 

Groetjes,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer men bv een white widow wil behouden kan men gewoon een moederplant lange tijd gebruiken om stekken van te halen die dan voor de zaadproductie dienen . Met de vader kan dit ook . Op deze manier kan men lange tijd van dezelfde ouders gebruik maken voor zaadproductie . Zo heb je steeds hetzelfde zaad en is er geen sprake van inteelt.

 

Maar soms wordt er ook wel gebruik gemaakt van inteelt bij de zaadbanken , hoe en waarom precies weet ik niet.

 

Inteelt heeft het voordeel dat de nakomeling meer op elkaar zullen lijken dan bij een kruis bestuiving . De planten uit zaad dat via inteelt is verkregen zullen meer dezelfde eigenschappen hebben. De feno-typen lijken dus meer op elkaar .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een vraag die hier wel bij past .

Wanneer kun je het zaad oogsten of kan dit pas als de rest van de plant ook rijp is om te oogsten ?

Heb namelijk een hermafrodiet staan en daar zit aardig wat zaad in en ze beginnen al donker te worden ,zou het zonde vinden als ik zo meteen de boel ga oogsten en de zaden vallen erbij de eerste beste aanraking al uit .

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan een plastiek vel onder je herma leggen om de zaden te verzamelen,je zaadzakjes moeten spontaan opengaan,dan is het zaad rijp,veel kans dat uit dit zaad vele vrouwtjes zullen groeien....

 

Maar soms wordt er ook wel gebruik gemaakt van inteelt bij de zaadbanken , hoe en waarom precies weet ik niet.

 

Inteelt heeft het voordeel dat de nakomeling meer op elkaar zullen lijken dan bij een kruis bestuiving . De planten lijken dus meer op elkaar .

dat is het antwoord dat je zelf al aangaf,om de verschillende phenotypen te beperken in een strain,sommige zaadproducenten doen dit meer dan 20x...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe kunnen de zaadproducenten er nou 99,9% zeker van zijn dat ze vrouwelijk zaad hebben? en wat volgens mij dan ook veel te duur is, soms wel 129 euro <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit waren ook dure zaden , 80 eurie de 10 , maar geen female seeds .

Heb 4 stekken van een zaad plant en alle vier alleen onderin her en der 1 mannelijk bloemetje , zo her en der dus zaadtopjes <_< .

Maar heb ergens anders al gelezen dat als de zaden los zitten ,je het hele topje gewoon moet oogsten .

Bedankt voor de info in ieder geval

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke soort Buble? Iets met veel sativa er in toevallig?

 

Dat alle 4 de stekken er last van hebben komt doordat ze van dezelfde hermafrodiete moeder gesneden zijn. Dat 'hermafroditisme' zit dus in de genen en zal steeds terug blijven keren bij stekken van deze moederplant. Als ik jou was zou ik toch een andere moeder selecteren... :blink:

 

Wat Rataplan zegt over die kans op een groot aantal vrouwelijke zaden klopt wel, maar omdat het om een niet-100% vrouwelijke moederplant gaat zullen veel van deze zaden wederom hermafrodiet worden. Betrouwbaar en stabiel zal dit zaad dus niet snel zijn.

 

Voor vrijwel 100% vrouwelijke zaden moet men eerst zorgen voor een 100% vrouwelijke moederplant die dan met een kunstgreep (gibberelinezuur) hermafrodiet gemaakt wordt. Door met het pollen van deze hermafrodiete bloemen een 100% vrouwelijke plant te bevruchten komt er dus geen mannelijk 'gen' aan te pas waardoor de zaden vrijwel zeker vrouwelijk worden. Maar omdat het voor veredelaars moeilijk tot vrijwel onmogelijk is te bepalen of een plant echt voor de volle 100% vrouwelijk is spreken sommigen over 99,9% female zaden om zich tegen het risico op een eventuele hermafrodiet in te dekken. Bij veel zogenaamd 'feminised' zaden neemt men het niet zo nauw met ofwel de selectie van 100% vrouwelijke planten ofwel het 'hermafrodiseren' van de planten waardoor de kans op herma's bij de hiervan afkomstige zaden nog vele malen groter is.

 

Maar om op je vraag terug te komen, de zaden zijn rijp als ze er uit vallen of wanneer ze donkerbruin zijn. Je kunt ze eigenlijk niet te lang laten zitten, dus als je voor zekerheid gaat wacht je gewoon tot de complete plant afgebloeid is. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mad,

Het is ice een kruising,afghaan skunk1 en northern light , met hoofdzakelijk sativa er in ,en ik wist van te voren dat ze niet stabiel waren , maar wilde ze toch proberen en het ziet er lekker uit .

Wil de zaden gebruiken voor een veldje zaailingen in Sog en voor de rest is het pech ,ben geen moeders kind blijkbaar <_<

 

De zoektocht gaat verder

 

Groet, Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overwegende sativa's in SOG opstelling? <_<

Hoe ga je dat dan gaan aanpakken???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan dat niet dan ? Sativa groeit toch meer omhoog dan een Indica die meer bossig is .

Als je zaailingen vrijsnel in bloei zet nog voor er zijtakken zijn dan hou je toch 1 top en als je er veel op een m2 zet dan heb je toch See Off Green ,of zit ik er naast ?!

Heb trouwens een berg zaden geoogst gister ,dus kan weer wat vrienden blij maken voor op het balkon . <_<

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

neen,jammer genoeg zitten er heel wat phenoverschillen tussen zaailingen,door de sativa eigenschappen zijn er zaailingen van 1 zelfde soort 50 cm worden,en andere 80 cm met een verschillend groeipatroon,de hoogsten zullen namenlijk door het plaatsen van veel zaailingen op 1m² de kleinere overschaduwen wat op voorhand al een mislukt project zal inhouden!

Bij een SOG methode gebruikt men identieke stekken van geselecteerde moederplanten zodat men altijd weet dat de hoogte quasi gelijk zal zijn,zodat men op 1 maailijn allemaal toppen krijgt die allen op eenzelfde hoogte worden belicht,onmogenlijk dus met phenoverschillen

Share this post


Link to post
Share on other sites
neen,jammer genoeg zitten er heel wat phenoverschillen tussen zaailingen,door de sativa eigenschappen zijn er zaailingen van 1 zelfde soort 50 cm worden,en andere 80 cm met een verschillend groeipatroon,de hoogsten zullen namenlijk door het plaatsen van veel zaailingen op 1m² de kleinere overschaduwen wat op voorhand al een mislukt project zal inhouden!

Bij een SOG methode gebruikt men identieke stekken van geselecteerde moederplanten zodat men altijd weet dat de hoogte quasi gelijk zal zijn,zodat men op 1 maailijn allemaal toppen krijgt die allen op eenzelfde hoogte worden belicht,onmogenlijk dus met phenoverschillen

hallo rataplan, ik heb dit gelezen? bij alien Female seeds Grapefruit

 

More than 90% sativa. S.O.G. plant

Edited by pruts

Share this post


Link to post
Share on other sites

grapefruit is inderdaad een 90% sativa die zeker kan gestart worden op 12/12,maar nogmaals:Bij een SOG methode is het van het grootste belang dat de planten op gelijke hoogte blijven,bij deze methode gaat het enkel en alleen om hoofdtoppen,een aaneengesloten bladerdek met hoofdtoppen,bovendien mogen ze nooit groot worden omdat ze niet te veel zijtakken mogen ontwikkelen,er wordt wel veel geschreven,maar probeer het maar eens in de praktijk!Het zaad moet dan wel zeer stabiel zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt tja das waar ze kunnen schrijven wat ze willen en blijkbaar is het ni zo stabiel

,Stability : 65%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de info over de sog ,dus zaailingen wordt lastig maar stekken geen probleem voor zover.

 

Eigelijk heb ik geen reet aan dat zaad vanwege de stabiliteit <_<

Iemand een serieus leuk idee ? vernietigen is jammer.

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit zijn sativas in sog (sea off green)opstelling.

Foto=8WUAIDNO.jpgFoto=F7QKNYUC.jpg

 

Neem van mij aan dat ditmoeilijker is als een scrogg opstelling <_<

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat bedoel ik nu,kijk eens hoe stabiel deze planten zijn!Probeer dat maar eens met verschillende phenotypen... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...