Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Rataplan

Hoe Gewortelde Stekken Beter Laten Aanslaan?

Recommended Posts

Guest Rataplan

STEKKEN SNELLER LATEN AANSLAAN

 

Techniek voor aardesubstraten.

Er zijn enkele vrij simpele manieren om stekken sneller,en vooral met veel minder stress te starten!

nlxdag600126bw.th.jpg

 

Voorwoordje:

Stekken komen van een(vrouwelijke) moederplant,het zijn kloontjes die van de moederplant gesneden worden,zo is men er bijna zeker van dat de kloontjes ook allemaal vrouwelijk zullen zijn…Stekken worden beworteld in een stekkenkast

Het klimaat en de luchtvochtigheid zorgen er voor dat deze stekjes gaan wortelen,temperatuur van de bodem is hier constant tussen de 23°,en de 25°,veel licht kunnen ze nog niet verdragen de eerste 3 weken!Daar stekken wortelen tussen de 7 a 14 dagen,en deze dan hun beschermde omgeving gaan verlaten,moeten we er zeker zorg voor gaan dragen dat de stekken de eerste dagen bij ons ook dit veilige klimaat kunnen verkrijgen!Dat is de basis voor een goed begin,want hier gaat het meestal flink fout!

Als de stekken bij ons aangekomen zijn,zijn ze reeds wel al beworteld(indien dit niet zo is zeker terug gaan,of nog beter,ter plaatse controleren)

foto4ddhs64c25os.th.jpg

 

Deze mini plantjes drinken nog maar heel weinig,ze zijn meer afhankelijk nog van een vochtopname door het blad,omdat de wortels niet in verhouding staan ten opzichte van het bladerdek,bij zaailingen is dit wel het geval…

 

De eerste dag:

Bij aankomst dienen we eerst te controleren,liefst met een vergrootglas op mogenlijke sporen van ongedierte,spint komt jammer genoeg nog steeds vaak voor,en is te herkennen aan kleine stipjes onder het blad,indien hier sprake van is,ga dan als de bliksem een goed middel halen hiertegen,beter nog is het preventief in huis te hebben…

Masai van Bayer geniet hier mijn persoonlijke voorkeur,

 

masai25wg10g0387221xz.th.jpg

Foto Van Spint,de eitjes zijn kleiner dan 1mm,daarom neem een vergrootglas

spintgroenten28zp.th.jpg

sproei de stekjes ondersteboven rijkelijk in met een fijne nevel,een voor een,dit om te voorkomen dat de vloeistof te veel in de plug zou zuigen

 

Ook zouden we een platte plastiek bak moeten hebben,het model met wieltjes,dat laag en groot is,geniet hier ook mijn voorkeur,

photo34bo.jpg

 

deze bak vullen we dan met 1 a 2 cm zuiver water met een wortelstimulator aangelengd in de juiste verhoudingen,en afgezuurd tot een ph waarde tussen de 6.0,en de 6.4 ph…

We plaatsen de tray in dit bad,en laten het minstens een half uurtje weken zo,zorg dat de bak enigszins pas staat zodat alle pluggen zich kunnen volzuigen

Ondertussen gaan we potjes van 7x7cm tot 10x10cm vullen met zaai & stekgrond,zoveel als er stekken zijn uiteraard,lichtjes aandrukken en terug aanvullen tot de rand,kuiltje in het midden maken…

Nu nemen we de tray uit de bak,gaan de stekken in de potjes planten,en gaan we de potjes op hun beurt ook een kwartiertje in dit bad plaatsen,bijvullen indien nodig

Nu gaan we de potjes er uit nemen,en gaan we de bak uitspoelen en reinigen

 

 

Het Eiland

Deze methode geeft echt wel topresultaten(recentelijk toegepast)

We nemen dus terug onze bak,en gaan deze nu gaan vullen met een laagje perliet van 3 tot 4 cm,en gaan zorgen dat deze laag enigszins vlak gaat liggen,nu terug vullen tot net aan de bovenste korreltjes(niet onder zetten!!!)met terug wortelstimulator met water

Nu plaatsen we de potjes op dit eilandje van perliet,en klaar…Deze oplossing gaat straks de nodige luchtvochtigheid gaan bieden,+ zal zorgen als eerste bladvoeding die de wortelstimulator zal bieden bij verdamping…

 

De voorgroeiruimte

Hier kunnen we nu de tijd gaan kiezen om voor te gaan groeien…

Voorgroeien gaat onder tl’s,spaarlampen,inductielampen,hpi lampen,en onder hps lampen voor de voorgroei dus op 18/6

Meetst voorkomende situatie zal hier voor het merendeel de hps bloeilamp worden,deze methode ga ik hier dan ook gaan toelichten…De bak werkt trouwens bij alle verlichtingssoorten voortreffelijk!We gaan hier werken met slechts 1 lamp,ook indien er meerdere in het hok hangen!Denk dat de jonge stekken absoluut nog niet veel lichtintensiteit nodig hebben de eerste dagen,dus 1 lamp

 

De voorbereiding

Zorg preventief dat je hok zuiver is,en wees er zeker van dat er geen ongedierte aanwezig is,een goede start is heel belangrijk,hang de betreffende lamp op minstens 1m hoogte van het hoogste punt van de stekken,liever zo hoog mogenlijk,wel tot een hoogte van maximum 1.50m boven het hoogste punt van je stekken.

 

Het doel:

Nu gaan we starten,nadat de schakelklok op 18h licht,6h donker hebben ingesteld gaan we onze instalatie starten,ventilatie op met zowel de afzuiger als de aanzuiger,NIET op volle kracht!Zo rustig mogenlijk laten draaien om de lv hoog te houden,Zwenkventilator schakelen we in,maar niet rechtstreeks op de stekken,net erboven,ze mogen maar lichtjes bewegen.1 lamp gaat hier niet voor stevige temperatuurstijgingen gaan zorgen,ideaal zou zijn indien we de temperatuur op +- 22°,a 26° kunnen houden als de lamp in werking is, 20° a 22° in de donkere periode,Plaats een LV meter kort bij de bak op gelijke hoogte met de stekken,indien de LV waarde onder de 55% moest dalen,dan moeten we extra maatregelen gaan treffen.Liefst wel hoger tot wel 80% houden,maar dit is vrijwel niet te halen met de lamp in werking

Zet schoteltjes met water rond de bak,hang natte handoeken in je ruimte,schakel een luchtbevochtiger in…je mag ook nu en dan je stekjes benevelen

 

Dag 2

We gaan vandaag de lamp al iets laten zakken,10cm is nu voldoende

Ons Eiland gaan we bijvullen terug tot net onder de potjes,net als de andere maatregelen indien de LV onder de 55% zou komen,neem een potje in de hand en voel aan de onderkant of de aarde nog goed vochtig is,is dit niet het geval,sproei de stekken dan weer goed nat als de lampen net branden,regelmatig benevelen mag ook hier nu nog

 

Dag 3

De stekken beginnen nu mooi te wortelen,de nieuwe uitgroei zal steeds beter zichtbaar worden,we passen weer hetzelfde toe als dag 2,alleen mag de lamp nu al op een hoogte komen van 60 cm voor een 400 Watter,en 75cm voor een 600 Watter

 

Dag 4

Voor diegenen die een zeer korte voorgroei wensen is het overpottijd vandaag,daar kom ik straks op terug

De lamp mag vandaag op de normale hoogte,40cm voor een 400 Watter,55 a 60 cm voor een 600 Watter,voor de rest weer de zelfde behandeling zoals in dag 3

 

Dag 5

Vandaag is het overpottijd,ook voor diegenen die een week voorgroei wensen

Het Overpotten

Onze stekken zijn nu flink beworteld,en zien er nu al mooi uit(als het startmateriaal ook goed was)

Bij het overpotten zorgen we nog steeds voor een hoge LV percentage in de ruimte,zeer belangrijk,zie hiervoor het LV sticky,alle lampen mogen nu gelijk op de juiste hoogte,de stekken zijn namenlijk nu goed aangepast aan de lichtintensiteit,en zijn al flink beworteld,een grote voorsprong!

Geef bij het overpotten nog 1x royaal water van de gebruikte basis,en we zijn vertrokken…

18/6 naargelang de gewenste voorbloei,12/12 bij het direct in bloei zetten anderzijds

De perliet kunnen we spoelen,laten drogen,en deze in de afgesloten bak gaan bewaren voor de volgende ronde…

stekken10dagen0029rr.th.jpg

Dit zijn stekken op de achtergrond die 5 dagen op het eiland hebben verbleven,en zijn nu 4 dagen overgepot...

 

Duidelijk dat deze methode goed is,kost minder electriciteit,geen grote investeringen,potjes,plastiek bak,perliet,en bovendien zullen deze stekken veel minder stress meegemaakt hebben,en dus gezonder kunnen opgroeien...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

rataplan,

 

bedankt voor je mailtje :verrygood

 

hier kan ik wel wat mee hoor......

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

het is duidelijk dat stekken zeker de eerste dagen meer zorgen nodig hebben dan zaailingen,deze methode werkt dan ook perfect...

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze keer heb ik er foto's van genomen,deze nlx stekken zijn amper beworteld toegekomen,na het plaatsen in 5x5x6 cm potjes in zaai&stekgrond,en na 5 dagen op 18/6 onder een gewone hps 400 watter bloeilamp zijn ze allemaal aangeslagen zonder uitzondering,zo ziet de wortelkluit er dus uit na 5 dagen,deze stekken kunnen nu een veel lagere lv verdragen en zullen direct verder groeien zonder stress in het medium!

stekken00121vg.th.jpg

zo kunnen er dus 100 potjes onder 1 lamp,daardoor nooit meer problemen met flauwgevallen stekken,na 3x uitvoerig testen is gebleken dat zelfs stekken die nog geen doorgroei door de plug hadden ook zeer snel wortelden op deze manier,een echte aanrader dus!

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee rataplan..

 

handigg joh!!

ik ga het denk ik ook eens ff proberen met mijn stekken strax..

ik zie nog geen wortels door de plug, maar als ik ze optil aan et stammetje, dan blijft de plug eraan hangen :wOOt

maar ff een vraagje:

geef je ze al groeivoeding? of moet dit pas later?

 

alsvast bedankt :wOOt

 

-grz- Cannakid

Share this post


Link to post
Share on other sites

het moment dat de plug goed beworteld is doop ik ze voor het planten in een oplossing van rhizotonic met een lichte groeivoeding tot een ec waarde van 1.0 ec,de ph 6.2,daarna geef ik constant groeivoeding lopende van 1.0 tot 1.2 ec tot de eerste bloeiverschijnselen,daarna bloeivoeding...Maar werk je met growmix dan hoef je de eerste 3 weken helemaal niet te voeden,daarna bloeivoeding...

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites
het moment dat de plug goed beworteld is doop ik ze voor het planten in een oplossing van rhizotonic met een lichte groeivoeding tot een ec waarde van 1.0 ec,de ph 6.2,daarna geef ik constant groeivoeding lopende van 1.0 tot 1.2 ec tot de eerste bloeiverschijnselen,daarna bloeivoeding...Maar werk je met growmix dan hoef je de eerste 3 weken helemaal niet te voeden,daarna bloeivoeding...

 

ok hardstikke bedankt rataplan!! :wOOt

ik zal dus nog ff wachten tot er wortles door de plug heen komen en dan zal ik ze overpotten..

 

-grz- Cannakid

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi uitgelegt :wOOt , maar ik kan eigenlijk niet vinden wat voor soort grond en wat jullie allemaal toevoegen.. en hoeveel perliet erbij? en perliet houd voeding stoffen vast en laat dat zachtjes weer los toch??

 

laturzz

Share this post


Link to post
Share on other sites
mooi uitgelegt :wOOt , maar ik kan eigenlijk niet vinden wat voor soort grond en wat jullie allemaal toevoegen.. en hoeveel perliet erbij? en perliet houd voeding stoffen vast en laat dat zachtjes weer los toch??

 

laturzz

Dat staat er toch in?Zaai&Stekgrond voor de kleine potjes,hieran kan je perliet toevoegen,maar is zeker niet nodig omdat deze grond al luchtig is van zijn eigen.Perliet of kleikorreltjes dient hier enkel om de potjes op te plaatsen zodat de onderkant niet rechtstreeks in het water zit,maar wel de verdampte broodnodige luchtvochtigheid kan ontrekken tussen de perliet of korrels,ik gebruik hier enkel water met rhizotonic,dat wel op ph 6.2 gebracht is,verder geen voeding tot ze goed zijn aangeslagen in het vaste medium...

Perliet zal de grond luchtiger maken,en kan wat voeding vasthouden ja,en terug afgeven

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank u voor de uitleg.. als ik ga beginnen met de nieuwe soortjes zal ik er een topic van maken :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

Dag Rataplan, Ik zit nu aan dag 5 na het overpotten in 7 x 7 potjes, de plantjes staan momenteel nog onder tl in mijn groeiruimte. In mijn bloeiruimte krijg ik mijn temp niet onder de 30°, dit komt doordat mijn afzuiger maar 375kuub zuigt. Ik heb een nieuwe van 1500 besteld maar daar zal ik nog een weekje op moeten wachten.

Ik zou mijn stekjes dus nog een weekje in het voorgroeihok laten staan, is dit mogelijk op zaai-en stekgrond? of moet ik gaan bijmesten met een groeivoeding om de week door te komen?

Ik heb gisteren ook gezien dat de perliet droog was, is dit slecht voor de wortels die onderuit de potjes komen? Ik heb hem ondertussen al terug vochtig gemaakt, maar ik heb bang om er teveel water bij te doen en weer met een overbewateringsprobleem te zitten omdat sommige potjes droog zijn en andere niet.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit kan maar is wel lang...Lichtjes voeden is mogenlijk met groeivoeding,ideaal zou overpotten zijn omdat de worteltjes er reeds al onderaan uitkomen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

Ja maar mijn groeiruimte is maar 70 x 150 dus ik denk ni da ik daar 50 potten ga inkrijgen. Misschien andere suggesties?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

bereken anders eens welke maat je dan wel kan gebruiken,bv 4 liter potten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

Ik denk niet dat ik er 50 op deze oppervlakte kan krijgen in 4 liter potten. Maar ik ga ze gewoon verpotten en toch in de bloeiruimte zetten, ik ga ze proberen alle 50 onder 1 lamp te zetten want als ik er 2 aansteek wordt het veel te warm. 7 x 7 potten is 1,40 x 1,40 m dus dat moet wel gaan voor een weekje niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel handige topic Rataplan en bedankt voor je advies. Ik hoop dat deze methode zeker zal bijdragen tot een dikkere stam (dat is de aanleiding geweest om jouw methode te proberen).

 

Hopelijk dus ook meer opbrengst!

 

:specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

als een jonge stek snel kan aanslaan,dan krijg je zowieso een dikkere stam en een uitgebreider wortelstelstel,bovendien heeft de stek veel minder stress moeten doorstaan,omdat je op deze manier je het nog tere plantje helpt om in optimale condities te kunnen groeien...

Share this post


Link to post
Share on other sites
als een jonge stek snel kan aanslaan,dan krijg je zowieso een dikkere stam en een uitgebreider wortelstelstel,bovendien heeft de stek veel minder stress moeten doorstaan,omdat je op deze manier je het nog tere plantje helpt om in optimale condities te kunnen groeien...

 

Rataplan is the man :specool

 

Respect, en bedankt. Zal het verschil in resultaat over 8-9 weekjes bekend maken.

 

Haalde de eerste en tweede keer rond de 0.83 g/w. Ben nu toch wel benieuwd.

 

Cheerio

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zow dit topic had ik eerder moeten zien !!

 

Gister me stekkies neergezet.. Staan nu in 7x7 bakjes, maar gewoon in mijn wateropvangbak :smoke Was misschien dan slimmer geweest om ze in zo'n verrijdbare bak te zetten met perliet.. ps waar kan je dit halen trouwens ?

 

Misschien dat ik het dan alsnog ga halen, en omzet ? Of zal ik daarmee wachten tot de volgende oogst ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach,het gaat op perliet,te koop in growshops,hydrokleikorrels en seramis,deze laatste 2 producten zijn te koop in het tuincentrum... :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
ach,het gaat op perliet,te koop in growshops,hydrokleikorrels en seramis,deze laatste 2 producten zijn te koop in het tuincentrum... :showoff:

hoi rataplan, goeie info had ik hem maar eerder gezien, staan nu bij mij 6 dagen en nu met twee lampen gaat de temp teveel om hoog, afzuiger op minimum gaat de lv weer te laag heb goeie bevochtiger en sproei af en toe nog te laag, weet het niet meer ze staan er in ieder geval niet mooi bij, de helft al weg gegooidGr. mannie/opa

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is het nu juist,te veel warmte in combinatie met een lage lv laat je gehandicapte stekjes onvoldoende kans om te wortelen,dus veel beter 1 hpi lamp met wit licht,en alle stekjes laten voorgroeien in pieterpotjes op een vochtige ondergrond,liefst nog met een luchtbevochtiger in de buurt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

tentje.JPG

 

 

zo doe ik het meestal :showoff:

 

lv is dan 90% met lampen uit, en 70+% met lampen aan (met 1x600watt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

avond mensen

 

iemand stekkenkasten met deksel te koop waar de de stekkentrais van 72 stuks in passen ???

 

Groet Toet

 

 

weet iemand wat de boete is in belgie als ze je pakken met 2000 stekken in je kelder ???

 

Groet Toet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...