Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Rataplan

De Luchtvochtigheid (lv)

Recommended Posts

Afgelopen week bleek dat de planten al 2 weken niet meer omhoog groeien en de hoofdtoppen zich helemaal niet goed ontwikkelden. De bladeren verbrandden helemaal. Oorzaak was de te hoge temperatuur bovenaan de planten door te weinig afzuiging.

Nu heb ik 2 9watt ventilatoren ingebouwd die ervoor zorgen dat de temperatuur gedrukt wordt tot 28,9 graden bovenaan de planten en de lv is bovenin nu ook 47%. Beetje te laat met de aktie waarschijnlijk, wel een goed leermoment. Planten waren vanaf week 5 niet meer in de lengte gegroeid. Gelukkig had ik het met pen bijgehouden aan de binnenkant van de kast.

 

Hou je op de hoogte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

vanaf de omschakeling naar 12/12 zullen de meetste soorten nog maar +- 3 weken doorgroeien,je zal nog wat knutselwerk voor handen hebben wil je kunnen kweken in de zomer,Succes...

Share this post


Link to post
Share on other sites
vanaf de omschakeling naar 12/12 zullen de meetste soorten nog maar +- 3 weken doorgroeien,je zal nog wat knutselwerk voor handen hebben wil je kunnen kweken in de zomer,Succes...

 

Kan je niet helemaal volgen. Omschakeling naar 12/12?Uiteraard ga ik na mijn 1ste proef het beter aanpakken. De kop is eraf en heb daarmee, samen met de goede adviezen zeker een hoop verbeterpunten voor de komende oogst <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

vanaf de omschakeling naar 12/12,dus 12 uren licht en 12 uren donker trek je kunstmatig de planten in bloei,vanaf deze omschakeling gaan de planten bloeihormonen aanmaken,de groei stopt dan na +- 3 weken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor al het advies Rataplan,heeft me zeker geholpen...!!

 

Al met al is het toch is het met de 4 plantjes toch 85 gram geworden van ontzettend goede kwaliteit. De wiet zit boordevol kristallen en is zoooo sterk :P ;) Dit heb ik in al die jaren nog nooit gerookt, :nerd , en velen met mij. Ongelooflijk! Zelfs kenners waren behoorllijk onder de indruk van de kwaliteit.

 

Ondertussen zijn de volgende plantjes al halverwege oogst en ziet het er allemaal prima uit!

De lv is duidelijk verbeterd door mer ventilatie en vochtvreters en zo is alles primitief maar doeltreffend opgelost.

 

Heerlijk gewoon :verrygood

 

gr,Bossie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb me stekken direkt in 11 liter potten gezet met wortelstimulator, met een 600 watt lamp , heb een afzuiger van 1500m3 , zit in dag 2 en me luchtvochtigheid schommelt tussen de 40 en 71, moet wel 4 keer per dag vernevelen met water op de bladeren. wat kan een plantje hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=4027

Waar kan je het best onder kweken ?

Wit licht bevordert gezonde groei; geel licht is belangrijk voor de bloeifase.

TL-buizen kunnen worden gebruikt als witte lichtbron

voor geel licht zijn er de Natrium-hogedruklampen

TL wordt voor de bloei altijd afgeraden,

het lukt wel (met juiste kleurcode) maar opbrengst zal lager zijn

dus groei: natrium of tl, bloei voorkeur natruim

 

een tl buis geeft ook minder warmte af dan een (natrium-hogedruklamp)kweeklamp

 

met de tl buis hoeft de afzuiger nog niet aan pas bij de bloeifase met natrium-hogedruklamp(en).

tl buis hangen tussen 5 en 10 cm

 

na de groeifase komt de bloeifase

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=5367

LV (luchtvochtigheid) in begin groei hoog houden/maken, circa 80%

:idea: Als de Lv te laag blijft voor de stek, dan kan je een boterhamzakje over het stekje heen doen, hierdoor ontstaat er een microklimaat in het zakje en er zal ook condens aan de binnenkant van het zakje komen; hierdoor kan de plant ook genoeg vocht via de bladeren opnemen.

 

ik heb een boterham zakje om me stekkie's gedaan ook goed voor de luchtvochtigheid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, de luchtvochtigheid is boven de 55 maar de temperatuur is wat aan de hoge kant met 33.7 graden met lampen aan,kan een hoge temperatuur kwaad?

 

Heb gewoon water in de bak gegooid zo een 10liter per dag en dat houdt de luchtvochtigheid wel wat hoger en verdampt snel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een hoge temperatuur is zeker niet goed voor de planten,is de luchtvochtigheid hoog,dan kan het veel minder kwaad dan indien deze laag zou zijn in de vegetatieve stadia,de planten worden minder groot,breed,en ontwikkelen minder toppen met een hoge temperatuur en lage lv...

Share this post


Link to post
Share on other sites

(:smoke ik had een vraagje! ik heb mijn plantjes al 4 weken, ze zijn nu in de bloeifase, maar mijn luchtvochtigheid hangt heel erg laag, ik heb in dat kamertje 3 vochtdispensers staan! willen jullie mij aub vertellen wat ik fout doe?

Share this post


Link to post
Share on other sites

welke vochtdispensers gebruik je?De luchtvochtigheid is in de winter een stuk lager dan in de zomer,en dat wordt je gewaar in je hok voor het moment.Indien je afzuiger flink moet werken,dan verlies je heel veel vocht in je hok,en daalt de lv zienderogen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het zelfte probleem als hierboven. LV heel laag (30%) tempratuur goed, dus de oplossing lijkt afzuiger wat minder hard te zetten maar dan stijgt ook gelijk me tempratuur? ik heb nog geen vernevelaars erin hangen misschien is dit een oplossing?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey

 

ik vroeg me af zie bij conrad een mini vernevelaar

maar nu vraag ik me af heeft deze genoeg capaciteit om me hokje vochtiger te krijgen

me lv is nu gem 40%

 

http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/z...age_to_display=

 

 

me hokje is d 60xb114xh115cm met een cooltube en filter in serie

en me temp komt niet boven de 25 graden(leeg)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo ik ben erwin en ben nieuw hier en ook nieuw op het gebied van kweken.

 

Ik wou eerst een heel hok maken voor mijn planten met licht, ventilatie en alles maar dat mag niet van mijn pa. Ik heb ze nu voor een open raam staan op de grond. Ik heb 3 planten, alle 3 big buds. Ik geef ze 14 uur licht en 10 uur donker. Ik heb ze in 3 verschillende soorten grond namelijk : potgrond, zaai en stekgrond en gemengd dus 50% pot en 50% zaai en stekgrond

 

Ik heb alles gelezen maar ik snap nog 1 ding niet. ik zit op een redelijke luchtdroge kamer, ik weet nog niet precies wat de luchtvochtigheid is maar het is zeker te droog.

 

Mijn plantjes zijn na 12 dagen iets van 12cm lang, het is 1 slap steeltje met 2 ronde en 2 kartelblaadjes erop. Ze hebben een hoge luchtvochtigheid nodig dus ik had er eerst een soort tent omheen gemaakt.

 

http://www.fotosop.nl/mijn_fotos.html?show...620080830083448

 

 

1. Ventilatie is ook erg belangrijk las ik maar hoe krijg ik een hoge luchtvochtigheid met ventilatie? want als je gaat ventileren daald je luchtvochtigheid?

 

2. En is mijn plantje op normale grootte voor zijn groeitijd

Edited by erwin280

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier een kort maar krachtig stukje van Jodokus

 

Luchtvochtigheid

 

De hoeveelheid vocht in de lucht is afhankelijk van de temperatuur van die betreffende lucht. In warme lucht kan meer vocht dan in koude lucht. Wanneer warme vochtige lucht afkoelt kan er condensatie optreden, dit noemen we regen of in je hokkie condens.

 

De luchtvochtigheid die op dit forum (en in de meteorologie) wordt gebruikt is de relatieve luchtvochtigheid. Relatief wil zeggen, in relatie tot de maximaal mogelijke hoeveelheid bij de gegeven temperatuur. Wanneer er 100 Vol. -% rh in de lucht aanwezig is betekent dit niet dat de lucht voor 100% waterdamp is, het geeft aan dat 100% van de maximale capaciteit is behaald.

 

Wanneer je deze lucht zou opwarmen dan zal de luchtvochtigheid relatief dalen (let wel, bij gelijkblijvende druk!) terwijl de absolute hoeveelheid vocht gelijk blijft.

 

Luchtvochtigheid wordt uitgedrukt in drie verschillende eenheden.

 

- kg/m3

- vol. -% absoluut

- vol. -% relatief

 

Wat gebeurt er nu eigenlijk in je hokkie.

 

Overdag (met lampen aan) zal de lucht opwarmen, door de warmte toename stijgt de capaciteit tot vochtopname, de relatieve luchtvochtigheid zal dalen. De planten echter verdampen vocht en dus zal de relatieve luchtvochtigheid weer stijgen. ’s Avonds zal de temperatuur dalen, de planten blijven echter de luchtvochtigheid aanvullen, waardoor er een verzadiging zal optreden. Nu kun je harder gaan ventileren, maar je zou ook de lucht kunnen verwarmen.

 

Planten (en wij ook) kunnen alleen water verdampen wanneer er capaciteit over is. Met andere woorden, als de luchtvochtigheid lager is als 100% kunnen we geen water verdampen.

 

Dit is ook de reden dat je soms ’s zomers met kippenvel het water uitkomt en soms gewoon “rielekst” bij gelijke temperatuur en wind. Bij een lagere luchtvochtigheid zal je namelijk heel veel vocht verdampen, dit verdampen onttrekt energie aan jou, waardoor je het koud krijgt. Als de lucht “verzadigt”is met vocht kun je niet verdampen en koel je dus ook niet af.

 

Voor planten is het van belang te kunnen verdampen, de luchtverversing speelt dan ook een grote rol, want, je haalt immers koudere lucht naar binnen welke je opwarmt, hierdoor daalt de luchtvochtigheid en kan de plant verdampen. De vochtige lucht wordt afgevoerd. ’s Avonds zal de plant ook verdampen, het is dan ook zaak rekening te houden met de stijging in luchtvochtigheid.

 

Belangrijke wetenswaardigheid in deze is: Aktief kool raakt onherstelbaar beschadigd door een luchtvochtigheid groter dan 80% relatief.

 

Hoe ontvochtig ik lucht?

Lucht droog maken kan op verschillende manieren:

- koelen en wassen in water (denk aan een gekoelde waterpijp) de lucht zal afkoelen en condenseren in de vloeistof, bij uitreding zal de luchtvochtigheid 100% zijn, echter wel bij een temperatuur van 2 graden. Bij opwarming is deze lucht droog.

- Wassen in salpeterzuur 96% (geen optie, wel 99% effectief)

- Silicagel met indicator: silicagel neemt vocht op, de indicator verkleurt. Silicagel is verkrijgbaar in korrels van 0,5 cm, het is net glas. Als het droog is is het bijvoorbeeld oranje, als het nat is wordt het blauw. Als je het uitstookt in een oven wordt het weer droog.

 

Kan ik zelf de luchtvochtigheid berekenen?

Je kan de luchtvochtigheid eenvoudig bepalen. Neem hiervoor een thermometer, een barometer, een (witte katoenen) veter en een beetje water. Meet eerst de temperatuur van de ruimte, dit is de droge temperatuur. Doe nu een stukje veter over de thermometer, zo dat de tip van de thermometer bedekt is door veter en de veter iets uitsteekt. Doop de veter nu in het water zodat deze goed nat is. Hang deze weer in de ruimte, bij voorkeur in een luchtstroom, wapper anders zodat je een luchtstroom forceert.

 

Als je de temperatuur volgt zul je zien dat de temperatuur eerst zal stijgen, het water probeert de warmte aan te nemen van de ruimte. Na enige tijd zal de temperatuur zich echter stabiliseren op een temperatuur lager dan de droge temperatuur. Door de verdamping van water zal de thermometer namelijk afkoelen, noteer deze temperatuur, dit is de natte temperatuur, of de natte bol.

 

Bij verzadiging zal de temperatuur overigens gelijk zijn aan de droge temperatuur, maar dat is in onze situatie onwaarschijnlijk (dan heb je echt condens, bijna regen).

 

Voer de natte, droge bol temperatuur en de barometrische druk in op de volgende pagina (ik maak binnenkort een klein programmatje voor jullie als er behoefte is (er is al een versie voor de casio9860g die ik heb gemaakt) en je hebt de relatieve luchtvochtigheid.

 

http://www.bom.gov.au/lam/humiditycalc.shtml

 

(mijn programma is nauwkeuriger en berekend naast de relatieve ook de absolute luchtvochtigheid in % en kg/m3)

 

 

hopelijk zijn er weer een paar vragen hiermee beantwoord.

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi medekwekers! :lol:

 

Zou een centrale verwarming aangeraden zijn in een kweekhok?

 

Groetjes PHmeter :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als hij er al hangt wel anders beter kachel met eigen thermostaat voor in hok.

 

Nuttige info rattaplan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

sjah dat is dan gelukkig voor mij wel genoeg om zo'n oud topic omhoog te schoppen ... die nieuwe reacties waren totaal doelloos, maar die oude info in dat topic is priceless and timeless ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

eey allemaal,

 

Vraagje, als de luchtvochtigheid te hoog wordt tijdens de donkere uren.

Hoe los je dit op? ventilatie hoger zetten tijdens de donkere uren?

 

Is lv 60% tijdens de donkere uren te hoog tijdens de bloei?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, je afzuig 24 uur op maximaal zetten in de laatste 2 weken en ventileren over je toppen heen.

 

kacheltje kan ook helpen.

 

in de 1e paar weken bloei is er niks met 60 %, probeer de laatste 2/3 weken onder de 50 te blijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik krijg mn lucht vochtigheid met een ontvochtiger zelfs niet genoeg naar beneden, wanneer de lampen branden wel...dan komt ie ongeveer op 48%, maar wanneer de lampen uit zijn gaat ie niet lager dan 70%... wat doe ik niet goed?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...