Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Rataplan

De Luchtvochtigheid (lv)

Recommended Posts

Guest Rataplan

DE LUCHTVOCHTIGHEID (LV)

-----------------------------------------------------------------------------

Luchtvochtigheid:Afkorting:LV

 

dauw30nc.th.jpg

 

Wat is luchtvochtigheid?

Luchtvochtigheid is simpelweg de aanwezige hoeveelheid vocht in de lucht,uitgedrukt in percentages,men maakt onderscheidt in absolute vochtigheid(waar hier dus alles om draait),afkorting ‘’LV’’en relatieve vochtigheid,de luchtvochtigheid in procenten van het dauwpunt,afkorting ‘’RV’’

Analoge & Digitale Luchtvochtigheidsmeter-combi temperatuur

images12kr.jpg

 

images23tj.jpg

Enkele informatieve weetjes in het algemeen:

 

Van belang is om te weten dat de hoeveelheid water die lucht kan opnemen afhankelijk is van de temperatuur. Bij een temperatuur van 20°C kan de lucht maximaal 7,2 ml water opnemen. Deze lucht heeft dan een relatieve vochtigheid van 100%. De hoeveelheid waterdamp is dan zo groot dat je niets meer ziet (dikke mist). Lucht met een temperatuur van 0°C kan maximaal slechts 5 ml water opnemen.

 

Dit is dan ook de reden dat de lucht in de winter veel droger is dan in de zomer. Droge lucht is op den duur niet gezond, De meest ideale relatieve luchtvochtigheid is rond de 50 - 60 %. Met name in de winter ligt in veel woningen en kantoren de luchtvochtigheid ver onder deze grens. Een veel gemaakte fout is namelijk dat de ramen op een kier worden gezet zodat gedurende lange tijd frisse lucht van buiten in de ruimte komt. Alleen deze lucht is droog en koud en de relatieve vochtigheid daalt nog verder

 

Is de luchtvochtigheid daadwerkelijk onder de 50%, dan kunnen planten iets helpen. Deze geven - net zoals mensen - waterdamp af. Vaak is dit echter niet toereikend en biedt een luchtbevochtiger uitkomst.

 

En dan nu over onze plantjes…

 

 

 

De luchtvochtigheid in de binnentuin is belangrijk voor onze geliefde plantjes indien we een goed verloop van zaken willen behartigen op dit vlak,we gaan hier dieper op in,omdat er nog steeds te veel onduidelijkheden bestaan,er is verschil tussen stekken,zaailingen,groeifase en bloeifase,het is zo dat iedere fase een specifieke lv vereist…

Stekken:

foto4ddhs64c20wq.th.jpg

 

Als je stekken gaat planten valt direct op dat deze nog maar mini worteltjes hebben,ze kunnen nog maar minimaal voeding drinken in deze fase,ook zie je vaak dat de grote bladeren aan de stek doorgeknipt zijn,dit heeft te maken met de verdamping van het plantje,hoe groter het blad,hoe meer verdamping zal plaatsvinden,en hoe harder het plantje moet werken!Een stek komt uit een omgeving met een hoge lv,het is immers noodzakelijk dat deze in de stekkast hoog,minimum op 60% tot 80% dient gewaarborgd te worden,het is de eerste voeding voor het wortelloze kloontje,dat hiermee in leven kan blijven tot het worteltjes heeft ontwikkeld,ook dan nog moet het prille jonge plantje genoeg vocht kunnen ontrekken uit de lucht tot het zelfstandig kan drinken…Als deze stek nu uit zijn veilige omgeving direct geplant wordt onder de warme hps lampen,dan stresst onze prille stek al van in de eerste uren…

Dit is een stek na 1 dag waar de LV slechts 30% was...

 

nlxdag300428lt.th.jpg

En hier een stek met het juiste LV gehalte na 3 dagen...

 

nlxdag600123zk.th.jpg

 

De stek in de terracottakleurige pot is samen met 3 anderen proefstekken op een hoge LV gestart,de zwarte potten een lage,resultaat duidenlijk zichtbaar?

 

Hoe het beter kan,daar ga ik binnenkort een sticky over openen,nu gaan we verder met de lv…Door de warmte,en de hoge lichtintentisiteit loopt de temperatuur hoog op in het hok,en dit is nu juist waar onze stek een afkeer van heeft! Door de hoge warmte,en de noodgedwongen sterke afvoerventilatie,trek je al het broodnodige vocht uit je ruimte,de stekken gaan slap gaan hangen,en zien op dit moment hard af.Je kan dit vermijden door je lamp zo hoog mogenlijk in je hok te hangen de eerste paar dagen,zo zullen de stekken kunnen aanpassen,bij meerdere lampen gebruik je slechts 1 lamp in het begin,probeer niet veel te ventileren in het begin,indien het niet anders kan,probeer dan zo veel mogenlijk de wanden van je hok te sproeien,vernevel af en toe je stekken ook,hang natte handdoeken in je ruimte,plaats waterpotjes tussen je stekken,beter nog,koop een degelijke bevochtiger,de besten zijn die mist maken…

membraan20vernevelaar20520voud.th.jpg

 

In ieder geval,probeer de lv in je ruimte hoog te houden de eerste week,rond de 70% is ideaal,maar niet gemakkelijk haalbaar.Zijn de stekken aangeslagen,groeien ze dus met nieuwe bladvorming,dan mag de lv stilletjesaan gaan zakken,prima zou zijn dan:

Week 1: lv :70%

Week 2:lv : 60%

Week 3:lv : 55%

Week 4:lv : 50%

Week 5:lv : 45%

Week 6:lv : 45%

Week 7:lv : 45%

Week 8:lv : 40%

Week 9:lv :40%

Vanaf de topvorming begingt moet de lv dus gaan zakken,dit gaat eenvoudig door harder te gaan ventileren,gaat dit nog niet,dan is een ontvochtiger een optie…

Een ontvochtiger:

13575020bis5hp.th.jpg

 

Dus in het vegetatieve(groei) stadium mag altijd de luchtvochtigheid hoog zijn,eens de bloei er in zit stilletjesaan gaan afbouwen,eens de topvorming begonnen is verdampt de plant al veel water,neemt meer water op,de bloemen bevatten veel water ook,indien nu de luchtvochtigheid ook hoog zal blijven,dan is er een overvloed aan vocht in de ruimte,dit vocht kan niet voldoende meer weg,en zal zich tussen de toppen in de vorm van waterdruppels zich gaan nestelen,dit gaat dan gaan schimmelen,deze aantasting veroorzaakt dan het gevreesde toprot,dus heel belangrijk:Ventileer voldoende,ook in de donkere uren,die zijn nu net het gevaarlijkst door de afkoeling,en vermindering in ventilatie,waarbij de LV weer gaat toenemen…Het mooiste voorbeeld hiervan kunnen we in de buitenteelt gaan vinden…Na de zomer begingt voor de meeste buitensoorten de eigenlijke bloei,in ons klimaat wordt het net dan ook al frisser en vooral vochtiger s’nachts,duidenlijk waarneembaar als je in de vroege morgen je planten kan observeren,de vele dauwdruppeltjes zijn duidenlijk te zien,gaat de zon doorbreken,dan is er geen vuiltje aan de lucht,alles zal verdampen…Indien het anderzijds gaat regenen,en blijft dit dagen achtereen duren,dan bestaat de kans dus ook dat de toppen dit overtollige water niet meer kunnen kwijtraken,zo is de kans op toprot ideaal

Zaailingen:

doublefun12dagen2keer6us.th.jpg

 

Bij zaailingen is het een ander verhaal,doordat zaailingen van bij het ontluiken al een penwortel bezitten,en deze reeds ondergronds sneller gaat groeien en vertakken,is het hierbij dan ook overbodig om een zeer hoge LV waarde in het begin aan te houden,hier kan men de luchtvochtigheid het beste neutraal gaan houden,zo rond de 50% LV,en deze bij de topvorming ook lichtjes laten zakken tot 40%,met diezelfde reden:Toprot voorkomen

Voorbeeld van toprot:

img02339sv.th.jpg

Edited by Rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

:specool rataplan!

 

't valt me op dat je eeergg actief bent sinds je mod bent :verrygood

 

Keep on the good work

 

grtz

:smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

:verrygood Rataplan

 

maar ik heb dus toch ff een vraagje over de lampen dan.

je geeft an dat je één lamp moet aandien als je er meerdere hebt.

nu heb ik er twee an 400, maar die hangen zo dat als ze beiden aanzijn de gehele ruimte word bestreken.

als ik nu één lamp aan doe, dan mis ik dus licht aan één kant van mijn kast.

is het dan ook mogelijk om de stekken eerst in bijvbeeld 1 liter potjes te zetten onder één lamp en dan na een dag of drie over te zetten in grotere poten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

over hoe je het beste stekken kan doen snel wortelen,en vooral snel aanslaan ga ik een nieuw topic openen,hier gaat het over de luchtvochtigheid,nog een beetje geduld... Staat vandaag erop :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allen,

 

Ten eerste wat een schitterende informatieve site! Klasse...

 

Bij deze wat vragen over de luchtvochtigheid van mij nieuwe hobby kamer...

 

ben sinds kort voor het eerst zelf met plantjes begonnen. Mijn 5 plantjes staan in een aangepaste kleerkast (120cm / 50 cm / 200cm )met op 160cm en 400w lamp ( die 12 uur per dag aan staat van 20.00 tot 8.00 ) met een afzuiging erboven. De plantjes zijn 45cm nu, schieten nog steeds overal uit en de eerste topjes vormen zich.Verder zijn er geen bruine bladeren en krijgen ze 1 tot 2 ml hypro bio + 0,5 liter water per plant per 3 dagen, voeding vanaf bodem uiteraard. Wel was er enige schimmelvorming op de aarde te zien. ( Ik denk zelf door de te hoge luchtvochtigheid)>

Op de kamer is geen cv en de luchtvochtigheid is na 4 weken nog 70%-75% De temperatuur is gemiddeld 15 graden met min. 12.8 en max. 22.1. De cv is te vertakken naar deze kamer en dat is wat ik van plan ben. Ik denk eraan een kleine radatior er neer te hangen om de minimale temepratuur op 17 graden te houden aangezien ik niet nog meer stroom wil verbruiken met bijv. een electrische kachel (opvallend)

 

Nu heb ik de volgende vragen:

- Is zo'n radiotor een effectieve en verstandige optie?

- Komt die "schimmel" door de te hoge luchtvochtigheid?

- Is het goed dat ik de 2mm schimmelachtige grond boven in de potten heb verwijderd?

- Hebben jullie tips ( of vragen waardoor ik meer duidelijkheid kan verschaffen? )

 

Bij voorbaat dank!

 

MVG Bossie

Edited by bossie

Share this post


Link to post
Share on other sites

aan je opstelling begrijp ik dat je lamp wel mag zakken,je lamp moet eigenlijk in het begin hoog hangen tot je stekken beginnen zelfstandig te groeien,dat is al na een paar dagen,dan beetje bij beetje zakken tot je op een 40 tal centimeter boven de toppen van je plantjes hangt,nadien moet de lamp de gehele cyclus op die afstand blijven,dus de lamp moet meegroeien,dat je aarde schimmelt is meestal het gevolg van te veel water geven,door de hoge lv wordt dit nog erger,de aarde inderdaad wat afgraven en minder water geven!Dat radiatortje is prima,ondertussen kan je harder gaan ventileren,ik zou wel een mini kacheltje van +- 800 watt neerplaatsen,deze hebben een ingebouwde thermostaat en ventilator wat je plantjes zeker ten goede zal komen,deze kosten nog geen 30€,en verbruiken niet zo veel omdat ze niet continu draaien...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks a lot Rataplan!

 

De afmeting van de kast is idd hoger maar er hangt nog een grote ventilatie boven en de stekken staan op 40 cm hoogte. Excuses voor de onduidelijkheid. De lamp hing bij aanvang op 1.10 m boven de stekken en hangt nu zo'n 45cm boven de toppen. Is dat wel okay?

Deze hangt nu vast maar je raadt me dus aan deze variabel instelbaar te maken als ik je goed begrijp.

 

Ben inderdaad iets te enthousiast met water geweest, toch blijft de lv nog te hoog door iets te lage temperatuur. Ga zo'n mini kacheltje zeker halen voor die paar tientjes en over enkele weken wordt de cv geplaatst in deze kamer. Mocht het zo zijn dat de lv nog te hoog is nadat de cv geïnstalleerd is, dan gewoon die elektrische kachel alsnog aanzetten?

Als ik het goed begrijp zou dus door de cv en elec. kachel de ventilatie meer warme en droge lucht moeten aanzuigen waardoor de lv daalt en de temperatuur in de hok stijgt. De ventilatie is redelijk sterk waardoor de lv en temp. in de kamer ongeveer gelijk zijn. Klopt dit?

De lv is namelijk 80% nu en de toppen zijn zich aardig aan het vormen, de 5e week gaat nu van start. Dus ik neem aan dat dat elec. kacheltje er zo snel mogelijk moet komen. Weet je toevallig waar ze die complete kachreltjes met ingebouwde thermostaat verkopen?

 

Wat me overigens ook opvalt de laatste dagen is dat waar een takje begint vanuit de stam, en ook vlak bij de blaadjes, sommige takjes een wat rode kleur hebben, is dit normaal of zou ik hier iets tegen moeten doen? Het betreft power plants.

 

Zal voor de duidelijkheid snel wat foto's plaatsen om alles duidelijker te maken..Bij voorbaat dank, alweer!

 

Allemaal een vruchtbaar en stoned 2006 toegewenst!

 

Bossie

Edited by bossie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thanks a lot Rataplan!

 

De afmeting van de kast is idd hoger maar er hangt nog een grote ventilatie boven en de stekken staan op 40 cm hoogte. Excuses voor de onduidelijkheid. De lamp hing bij aanvang op 1.10 m boven de stekken en hangt nu zo'n 45cm boven de toppen. Is dat wel okay?

Deze hangt nu vast maar je raadt me dus aan deze variabel instelbaar te maken als ik je goed begrijp.

 

Ben inderdaad iets te enthousiast met water geweest, toch blijft de lv nog te hoog door iets te lage temperatuur. Ga zo'n mini kacheltje zeker halen voor die paar tientjes en over enkele weken wordt de cv geplaatst in deze kamer. Mocht het zo zijn dat de lv nog te hoog is nadat de cv geïnstalleerd is, dan gewoon die elektrische kachel alsnog aanzetten?

Als ik het goed begrijp zou dus door de cv en elec. kachel de ventilatie meer warme en droge lucht moeten aanzuigen waardoor de lv daalt en de temperatuur in de hok stijgt. De ventilatie is redelijk sterk waardoor de lv en temp. in de kamer ongeveer gelijk zijn. Klopt dit?

De lv is namelijk 80% nu en de toppen zijn zich aardig aan het vormen, de 5e week gaat nu van start. Dus ik neem aan dat dat elec. kacheltje er zo snel mogelijk moet komen. Weet je toevallig waar ze die complete kachreltjes met ingebouwde thermostaat verkopen?

 

Wat me overigens ook opvalt de laatste dagen is dat waar een takje begint vanuit de stam, en ook vlak bij de blaadjes, sommige takjes een wat rode kleur hebben, is dit normaal of zou ik hier iets tegen moeten doen? Het betreft power plants.

 

Zal voor de duidelijkheid snel wat foto's plaatsen om alles duidelijker te maken..Bij voorbaat dank, alweer!

 

Allemaal een vruchtbaar en stoned 2006 toegewenst!

 

Bossie

ik quote hier zodat ik 1 voor 1 je vragen kan lezen en beatwoorden...

je lamp kan je beter aan s haakjes hangen en met dunne ketting waar net de schakeltjes over gaan mee ophangen aan bv 2 open oogvijzen,een 400 watter hps mag inderdaad op 1.10m hangen bij stekken de eerste dagen tot je plantjes na +- 3 dagen aanslaan,dan zak je dagelijks 15 tot 20 cm tot de blote lamp,dus niet de rand van de kap op 40 cm van het bovenste deel van de plant hangt,deze afstand bewaar je nadien tot de oogst,zit je met grote verschillen,dan buig je de toppen tot ze zo goed als gelijk komen op 40 cm....

als je cv werkt dan denk ik niet dat je nog last zal hebben van een hoge lv 80% nu is veel te hoog,je dient dringend zo'n kacheltje te kopen,is verkrijgbaar in alle doe het zelf zaken,en karweizaken,grootwarenhuizen ,alle electrozaken enz...Ze kosten tussen de 18€ en de 30€ voor de tafelmodelletjes,en hebben een ingebouwde ventilator en thermostaat,kies wel het badkamermodelletje omdat deze mogen werken in vochtige ruimten,een kleinere ruimte verwarmt deze bij in enkele minuten eens de temperatuur op de ingestelde waarde is bereikt,zo zal je lv snel gaan dalen...

 

de lv en temeratuur ligt niet samen,je kan 25° in je hok meten met een lv van 30 %of 90%,temeratuur is de warmteontwikkeling of andersom dat je meet in graden,de luchtvochtigheid is het percentage water in de lucht gemeten in procenten,zuig je van buiten koude lucht aan heb je een hogere lv dan voorverwarmde binnenlucht,als het vriest en het is zonnig is de lv van buitenlucht laag,een warme vochtige zomernacht veroorzaakt dan weer een hoge lv

Roodpaars betekend een verstoorde opname van voedsel,in jouw geval door de vochtige koude aarde,daarom minder water geven,de wortels moeten ook kunnen ademen...

bedankt voor je mail en nog de beste wensen ook!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Rataplan!

 

Heb het electrische kacheltje vanaf gisteren avond staan en de lv is nu al afgenomen van 81% naar 74%

Hopelijk zet het door. Daarbij heb ik een vochtvreter in de kamer gezet,zo'n simpel bakje met korrels...Dank je voor je hulp en ik hou je op de hoogte! groet Bossie

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat gaat zeker doorzetten!Indien je ventilatie goed werkt,vreemd eigenlijk,ik heb net moeite nu om de lv omhoog te krijgen met dit vriesweer...

Share this post


Link to post
Share on other sites

tis een logeerkamer in een oude flat, slechte isolatie en enkel glas in de andere vertrekken, Andere kamers zijn ook redelijk koude kamers...ben benieuwd of het gaat lukken, beter is het nog niet geworden vandaag. Heb de schimmel weggehaald met water en schimmelvreter ( stinkt naar chloor), dus lv houdt nog ff aan denk.Ben die cv toch van plan, kacheltje gaat vaak aan op 1000W om het 17 graden te houden overdag....hou je op de hoogte...gr!

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is normaal dan,kacheltje zal wel helpen,maar voor al dat vocht zal verdwenen zijn,dat zal nog een hele tijd gaan duren

succes :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aanvullende info: Gebruik altijd vers water bij vernevelen!!

Collega kweker uit Duitsland heeft legionella opgelopen door oud water te vernevelen.

Edited by riesje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krijg zelfs met het electrisch kacheltje en vochtvreters de lv niet onder de 75% . Waar ga ik tegenaan lopen en zijn er wellicht nog dingen die ik extra kan doen?

 

Mijns inziens moet ik het huis gewoon een keer bloedheet stoken en kijken of het helpt, maar als er nog meer tips zijn hoor ik het graag.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat zeker moet helpen is een flinke afzuiger met koolstoffilter plaatsen,de lv moet dan drastisch gaan dalen,hoe zit het met je opstelling voor het moment,kan je dit even kort weergeven?Ik doel dan op je inblazer en afblazer...

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

De exacte details ben ik aan het navragen maar contactpersoon is ziek helaas, is nog niet te bereiken. De lv is in de rest van de ruimte ook zo hoog, zakt nu plots na 74%, die vochtvreter heb ik al 2 keer leeggegooid, denk dat ik er nog 1 bij zet :wOOt .

Planten zijn nu ruim 5 weken, 72 hoog vanaf de stam van de plant en er zitten echt overal veel witte pluizen van 1 / 1,5 cm....ik heb hier wel vaker over gelezen. Ben echt benieuwd hoe dit gaat uitpakken. De toppen zouden nu toch moeten komen?

 

Laat je weten wat voor ventilatie het is, het is in ieder geval een koolstoffilter...

 

gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De exacte details ben ik aan het navragen maar contactpersoon is ziek helaas, is nog niet te bereiken. De lv is in de rest van de ruimte ook zo hoog, zakt nu plots na 74%, die vochtvreter heb ik al 2 keer leeggegooid, denk dat ik er nog 1 bij zet :wOOt .

Planten zijn nu ruim 5 weken, 72 hoog vanaf de stam van de plant en er zitten echt overal veel witte pluizen van 1 / 1,5 cm....ik heb hier wel vaker over gelezen. Ben echt benieuwd hoe dit gaat uitpakken. De toppen zouden nu toch moeten komen?

 

Laat je weten wat voor ventilatie het is, het is in ieder geval een koolstoffilter...

 

gr.

Die witte pluizen zijn je toppen in wording,ze zijn er dus al,je zal ze week per week zien zwellen nu...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aanvullende info: Gebruik altijd vers water bij vernevelen!!

Collega kweker uit Duitsland heeft legionella opgelopen door oud water te vernevelen.

:specool ... :wOOt ... :rofl ... :wOOt

:wOOt ... :P Daar ben ik ook altijd al zo bang voor geweest.

 

:wOOt Je hebt wèl gelìjk, hoor ! Maar past altijd op met oud water.

Het was vroeger (en misschien nù nòg), doodsoorzaak nummer een. Òok voor planten.

 

Het is eigenlijk wel belangrijk, hè ? Ik open een topic hierover, denk ik ... (Dus zie mijn reactie als 'wie haalt de eerste plaats, bij iets waar je niet bij wilt zijn ...')

 

====================================================

 

Rataplan, mooi topic over L.V., zeer instructief en zéker waar ... zijn je aandelen in de apparatuur ? :P

 

Geintje, Rataplan. Luchtbevochtiging en het tegenovergestelde, is zéker belangrijk. Evenals de juiste E.C. P.H., zoutgehalte, spoeling, temperatuur en vooral LIEFDE ! :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Rataplan!

 

Dan ziet het er goed uit nu! Ze moeten nog tot 30 januari. Hier de beloofde foto's. Ben benieuwd wat je er van vindt. Vraag me af hoe ik die foto's zonder link meteen zichtbaar kan maken. Is wel mogelijk toch?

Totaalbeeld: http://img.photobucket.com/albums/v205/ron...os/P1060034.jpg

 

Wellicht kan je me hierover nog enkele tips geven....?

 

Afzuiging: meer info erover heb ik nog niet. Bel morgen voor de inblazer en afblazer : http://img.photobucket.com/albums/v205/ron...os/P1060025.jpg

 

Geef ze minder voeding maar toch bovenin alle planten deze rode stengels. Dit aanhouden of kan ik nog iets meer hieraan doen? : http://img.photobucket.com/albums/v205/ron...os/P1060038.jpg

 

1 plant heeft bovenaan enkele van deze bladeren. Wat te doen hiermee?

http://img.photobucket.com/albums/v205/ron...os/P1060030.jpg

 

Bovenaanzicht:

http://img.photobucket.com/albums/v205/ron...os/P1060032.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v205/ron...os/P1060028.jpg

 

Hopelijk gaat het goed met de kleintjes. Hoe denk jij erover? Thanks again!!

Edited by bossie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey Rataplan!

 

Dan ziet het er goed uit nu! Ze moeten nog tot 30 januari. Hier de beloofde foto's. Ben benieuwd wat je er van vindt. Vraag me af hoe ik die foto's zonder link meteen zichtbaar kan maken. Is wel mogelijk toch?

Totaalbeeld: http://img.photobucket.com/albums/v205/ron...os/P1060034.jpg

 

Wellicht kan je me hierover nog enkele tips geven....?

 

Afzuiging: meer info erover heb ik nog niet. Bel morgen voor de inblazer en afblazer : http://img.photobucket.com/albums/v205/ron...os/P1060025.jpg

 

Geef ze minder voeding maar toch bovenin alle planten deze rode stengels. Dit aanhouden of kan ik nog iets meer hieraan doen? : http://img.photobucket.com/albums/v205/ron...os/P1060038.jpg

 

1 plant heeft bovenaan enkele van deze bladeren. Wat te doen hiermee?

http://img.photobucket.com/albums/v205/ron...os/P1060030.jpg

 

Bovenaanzicht:

http://img.photobucket.com/albums/v205/ron...os/P1060032.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v205/ron...os/P1060028.jpg

 

Hopelijk gaat het goed met de kleintjes. Hoe denk jij erover? Thanks again!!

Wil je wel helpen maar je geeft te weinig info,wat je afzuiger betreft ,het is een Ruck buisventilator,je zou moeten te weten komen hoeveel m³ deze is alsook je koolstoffilter,aan je planten te zien heb je 1)een duidenlijk Co² te kort,gebruik je geen inblazer ?Of is je passieve inlaat te klein?

2) je planten zullen eind Januari niet klaar zijn,denk eerder de 2e week van Februari

3)de rode stengels duiden op een verstoorde voedselopname,dit kan vele oorzaken hebben

4)de planten zijn overvoed of geweest,de bladpunten zijn verkleurd en sommige bladeren vertonen dit

dus geef eens exact je huidig voedingsschema,watergift,soort planten,temperaturen,lv op? :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rataplan,

 

Het heeft even geduurt maar hier de benodigde info:

 

De Ruck buisventilator van 125 mm is 225m3 en de koolstoffilter 300m3. Ik heb inderdaad geen inblazer maar 4 passieve inlaten. 3 aan de ene zijkant en 1 aan de andere zijkant. De diameter hiervan is van allemaal 55mm. Deze zitten op 15 cm hoogte vanaf de aarde.

 

3/4)Klopt, heb nu 1 grote emmer waarvin ik het van tevoren goed mix, dit was voorheen minder precies waardoor 1 plant er nu erg slecht aan toe is en tijdelijk ergens anders staat ( zonde!! :wOOt ) voor de zekerheid. Mijn voeding is nu als volgt. Op 10 liter water 20 ml hypro-bio. Ieder week op woensdag en zondag geeft ik per plant 0,5 hiervan. Dus totaal een liter per week per plant met 2ml hy-pro bio.

 

Het zijn power plants. De temp ligt overdag zonder licht ( 8.00-20.00 ) op 16 graden en met licht ( tussen 20.00 en 8.00 ) op ongeveer 20 graden. De lv is in het donker tussen 68/70% en in het licht tussen 60/65%. Dat is gelukkig al stukken verbeterd wantv lag tot voor kort rond de 85%.

 

Zouden de rode stengels ook kunnen komen door de kou? Dit werd me gisteren verteld.

 

Hopelijk heb ik je nu wel volledig geinformeerd. Bedankt wederom!

 

Bossie

Edited by bossie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rataplan,

 

Het heeft even geduurt maar hier de benodigde info:

 

De Ruck buisventilator van 125 mm is 225m3 en de koolstoffilter 300m3. Ik heb inderdaad geen inblazer maar 4 passieve inlaten. 3 aan de ene zijkant en 1 aan de andere zijkant. De diameter hiervan is van allemaal 55mm. Deze zitten op 15 cm hoogte vanaf de aarde.

 

3/4)Klopt, heb nu 1 grote emmer waarvin ik het van tevoren goed mix, dit was voorheen minder precies waardoor 1 plant er nu erg slecht aan toe is en tijdelijk ergens anders staat ( zonde!! :wOOt ) voor de zekerheid. Mijn voeding is nu als volgt. Op 10 liter water 20 ml hypro-bio. Ieder week op woensdag en zondag geeft ik per plant 0,5 hiervan. Dus totaal een liter per week per plant met 2ml hy-pro bio.

 

Het zijn power plants. De temp ligt overdag zonder licht ( 8.00-20.00 ) op 16 graden en met licht ( tussen 20.00 en 8.00 ) op ongeveer 20 graden. De lv is in het donker tussen 68/70% en in het licht tussen 60/65%. Dat is gelukkig al stukken verbeterd wantv lag tot voor kort rond de 85%.

 

Zouden de rode stengels ook kunnen komen door de kou? Dit werd me gisteren verteld.

 

Hopelijk heb ik je nu wel volledig geinformeerd. Bedankt wederom!

 

Bossie

daar gaat het schoentje dus nu net gaan wringen,je capaciteit van je afzuiger is veel te klein,niet verwonderlijk dat je lv veel te hoog blijft!Een koolstoffilter vermindert zo al je capaciteit,een buisventilator heeft veel last van tegendruk,de koolstoffilter zal ook veel tegendruk ontwikkelen daar deze constant vochtige lucht moet verwerken,moest je een luchtdebietmeter kunnen monteren ben ik er zeker van dat deze nog geen 150m³ meer uitblaast!

dan nu je superopstelling voor de toekomstige kweek? (volgens bestaande modellen)

-----------------------------------------------------------------

slakafzuiger 475m³ + flenzen+ koolstoffilter 800 m³= 230€

jouw buisventilator als inblazer,maak hiervoor een klein kastje rond jouw passieve luchtinlaat,monteer hier een flens op,of rechtstreeks jouw buisventilator,flens +- 7€ + eventueel buis....m?

nog een thermostatische dimmer voor je ventilatie+- 75€

nu kan je winter en zomer optimaal gaan kweken!Je plantjes krijgen voldoende verse lucht,je lv is onder controle,je temperatuur,en het gaat volautomatisch volgens ingestelde temperaturen :wOOt

En inderdaad,koude laat ook al eens je stengels verkleuren,maar is niet zo erg

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha eindelijk de aap uit de mouw. Kijk deze oogst even af en ga dan de benodigde aktie ondernemen. Zal over 2 weken eens laten zien wat het geworden is. Nogmaals bedankt voor al je hulp, heb er zeker mijn voordeel mee gedaan! :wOOt :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...