Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
13

Koolstoffilter Voor Of Achter Zuiger?

Recommended Posts

he allemaal..

 

'k las op een of ander forum iets over de volgorde van zuiger (blazer) en koolstoffilter..

 

Wat is het beste ?

eerste je lucht aanzuigen en deze dan in je filter blazen..

of de lucht door je filter opzuigen en naar buiten blazen..

 

grtz

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
he allemaal..

 

'k las op een of ander forum iets over de volgorde van zuiger (blazer) en koolstoffilter..

 

Wat is het beste ?

eerste je lucht aanzuigen en deze dan in je filter blazen..

of de lucht door je filter opzuigen en naar buiten blazen..

 

grtz

:verrygood

dat komt op hetzelfde neer,alleen moet je koolstoffilter bij directe aanzuiging ook hoog hangen in je ruimte

Share this post


Link to post
Share on other sites

he rataplan

tx voor sneeellle reply :verrygood

 

en het volgende dan?

 

quote

Een heleboel mensen doen dat zoals jij... Maar wat ik vertel is beter! Ik heb een tijdje vacuumkamers ontworpen en ben daardoor veel te weten gekomen over aanzuigen (klinkt een beetje stom)

 

Het aantal m3 dat je afzuigt wordt NIET bepaald door je beschikbare ruimte, MAAR door de lampen die je gebruikt... (Heeft te maken met de warmte die de lampen afgeven, deze wil je zo snel mogelijk afzuigen)

 

Vuistregel is:

1 x 400W= 300m3 Afzuiger

1 x 600W= 500m3 Afzuiger

 

Het is ook zo dat de meeste kwekers aanzuigen via de filter..(50% afzuigcapaciteitverlies).. Dit wordt gedaan om alles binnen het hok te houden...En de rest van de kwekers hebben dat gewoon overgenomen (Vooral beginners of dommerds of mensen die niet beter weten, lol..)

 

Ik heb zelf mijn afzuigbox met een zijde geheel open (vierkant 55cm) in het midden aan het plafond in mijn hok hangen (Aan auto-uitlaatrubbers en beugels, 10E op sloop) Mijn filter heb ik in een geluidsdichte kast tegen de muur gebouwd met 1 grote opening door de muur. Nu BLAAS ik dus lucht door mijn filter naar buiten zonder al te veel capaciteitsverlies.

Wel heb ik voor de opening van de afzuigbox een afzuigfilterdoek gespannen tegen de vervuiling..

 

Dus onthoud altijd.. Blazen is makkelijker dan zuigen. Als je lucht aanzuigt, dan gebeurt dit direct bij de opening, dus niet zoals met blazen met een stoot of straal..... (houd je hand 3 cm van je mond en blaas... Doe dit ook zuigend, je zal duidelijk voelen dat je blaast maar van het zuigen merk je pas wat als je je hand tegen je mond houd..)

Een metertje slang kan je al snel 20% schelen..

 

Wat voor een lamp ga je gebruiken??

 

http://www.wietplaza.nl/album_thumbnail.php?pic_id=260

 

Ik heb de box boven de (zelfgemaakte) kap hangen, met hietussen een stuk vijverzeil. Zodat ik de kap nog kan verstellen.. Ik zuig dus ook nog eens zo dicht mogelijk bij mijn lampen warme lucht weg.. Uiteraard zit er ook een gat in het midden van de kap.

 

GreetZ

Jan

-quote

 

een gekopieerd stukje.

Of slaagt dit op niet veel?

 

grtz

:specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

jawel,is niet slecht,maar dat hangt nog wel van meerdere factoren af,heb zelf 1 ruimte waar in direct door de filter zuig,en 1 ruimte waar ik naar buiten door de filter blaas,de ruimte waar ik direct langs mijn filter zuig is koeler,toch branden daar 600 watters,en in de ruimte met de 400 watters wordt het net iets warmer,hoe dit komt?In de ruimte met de 400 watters moet ik noodgedwongen met bochten werken,+ de buizenlengten zijn langer,in de ruimte met de 600 watters loopt alles mooi recht met maar 2 bochten van 45°,voor de rest klopt dit wel,maar in de praktijk is het inderdaad net iets beter om te blazen door je filter,beide systemen werken behoorlijk indien je genoeg vermogen hebt,en je ook nog overcapaciteit hebt in je filter...

Nog een punt,je ruimte is wel belangrijk!Het verschil in afzuigen in een hok van 12x6x3m geeft een heel verschil met 2x2x1.80m!

Edited by Rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

ik heb dus een testje gedraaid met mijn nieuwe setup, zonder dat mijn filter aan de slang bevestigd was. wel met lampen die drie keer gebruikt waren.

de temperatuur in mijn kast kwam toen tot max 28 gr.

 

gisteren mijn filter eraan gemonteerd en nieuwe lampen erin gezet en wat schets mijn verbazing ?

 

temperatuur steeg tot 34,3 graden !!!!!!!!

 

nu wilde ik dus vragen wat ik hier nu weer mee moet.

 

cooltubes zouden een oplossing kunnen zijn,

maar het verplaatsen van het filter kan dus ook nog een oplossing zijn.

 

vraag ik mij wel af of dit geen negatief effect heeft op stank?

 

en scheelt het dan ook nog of je de slak direct in het hok hangt en dan het filter er achter buiten de kast of dat zowel de slak als filter buiten de kast staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je filter neemt 30% afzuigcapaciteit weg....

 

Maar ik denk toch dat lucht aanzuigen door je filter het beste is, ik bedole die voorfilter zit er niet voor niks om, en zo raakt de filrter veel minder snel verstopt omdat het oppervlak waardoor je lucht aanzuigt groter is dan als je door je filter heen zou blazen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik ze altijd andersom , filter + slak buitenom de kast en het filter doek haal ik eraf . Dat heeft immers weinig nut . De filters zitten voor de inlaat gaten van het hok.

 

Veel afzuig capaciteit heeft eigenlijk alleen maar voordelen vooral als het aan het einde een week voor de oogst buiten regent . Het is natuurlijk niet de warmte alleen waarom we afzuiging nodig hebben, we moeten ook zorgen voor een zo hoog mogelijk percentage van de belangrijkste bouwsteen voor de plant , de CO2 die in de lucht zit . De planten nemen CO2 op in je ruimte en zorgen voor een verlaging van het CO2 gehalte in je hok. Zo veel mogelijke CO2 rijke lucht naar binnen trekken houdt het CO2 gehalte in je hok op peil.

 

Binnen is het volgens mij bijna altijd zo dat je CO2 tekort komt .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

ok, dus ook het doek eraf halen kan geen kwaad?

dit alles tesamen scheeld natuurlijk wel weer.

ik heb dus vandaag weer een testje gedaan nu dus het filter achter de slak gezet.

nieuwe lampen erin gedraaid.

de temperatuur bleef nu steken op 30,5 gr.

 

met in het achterhoofd de gedachte dat er nog een fan in het hok komt en dat ook de aanwezigheid van de planten zorgt voor iets meer afkoeling denk ik dat dit wel moet gaan werken.

voor de wintermaanden zo ie zo, kan alleen maar beter worden.

voor de zomer maanden zal ik er toch aan moeten geloven om cooltubes aan te schaffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

indien je door je filter blaast kan je inderdaad je doek eraf halen,is bedoeld om stofdeeltjes tegen te houden,zodat deze niet terrechtkomen in de actieve kool,staat je afzuiger af,en er nestelt zich stof in de gaatjes,is dat er zo terug uitgeblazen!Indien je zuigt langs je filter,dan moet de doek er wel op,anders zuig je rechtstreeks stof in je filter,deze zal dan snel onbruikbaar worden

 

cooltubes zijn voor de zomermaanden ideaal,kleine afzuiger op je (aaneengesloten) buizen,en de warmte is zo weg,in de winter verwarmen conventionele armaturen met de naakte lamp de ruimte,wat dan weer mooi meegenomen is...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

ik gisteren vernomen dat het zo schijnt te zijn dat can filters zo gevult zijn dat je er niet door kan blazen.

ik begin er steeds minder van te begrijpen.

rataplan, jij blaast toch ook door je filter heen?

 

 

nog ff een vraagje..

is het verstandig om aktief een zuiger te plaatsen voor de inlaat ?

of creeer ik dan teveel lucht in de kast?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
ik gisteren vernomen dat het zo schijnt te zijn dat can filters zo gevult zijn dat je er niet door kan blazen.

 

 

 

Dat is de reinste onzin,heb 2 hokjes,in het ene rechtstreekse aanzuiging door de filter,in het andere blaas ik door de filter,werkt allebei prima zo,de buis is louter opgevuld met getrilde koolstof,en werkt dus altijd goed in 2 richtingen,door de filter blazen geeft alleen wat minder weerstand,maar zoals ik al zei,indien je capaciteit voldoende is,heb je daar geen enkel probleem mee

wat betreft de extra aanzuiging:Je moet gewoon zorgen dat er harder afgezogen wordt,bijna dubbel dus,als aangezogen,span eens een laken of gordijn even voor de deur van je hok,als deze bij volle belasting duidelijk naar binnen wordt gezogen,dan zit je goed,indien er niets gebeurt,of deze komt bol te staan naar de buitenkant toe,dan is er te veel overdruk,de verhoudingen zijn dan niet goed,indien je deze regel toepast:afzuiger 100%,aanzuiger 50%,dan hoef je in principe niets meer te ondernemen...

Edited by Rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

oke dan

 

ik vond het zelf ook een beetje een vreemd verhaal maar hoor dat soort dingen liever van een ervaren iemand.

met de aanzuiging zit het wel goed.

 

bedankt voor de adviezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou het filter gewoon aan de aanzuigkant daar is ie voor. Die lucht moet toch naar buiten toe en je kan moeilijk je koolstoffilter op het dak zetten. Bovendien als je in huis loost zal het op een of andere manier toch de inmiddels gebruikte lucht weer bij de planten komen. Lijkt me nie goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

bij mij dus niet omdat ik de lucht dus direct van buiten trek en ja in uis uitlaat, maar in andere ruimte da waar de kast staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat van buiten trekken heeft zo z'n nadelen.

In de winter steenkoude lucht en denk eens aan vorige week! Zo mistig als wat, je zal maar in de 7e of 8e week zitten denk aan budrot. Wordt dat slakkenhuis niet te warm met dat geblaas?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

hierbij dan even wat foto's van beide systemen....

Opstelling 1:

Hier hangt de naakte afzuiger dus bovenaan in het hok,er zit een aluflex soepele slang aan die rechtstreeks naar buiten loopt,daar staat de filter in het tuinhuisje...

zaailingen5weken0010ml.th.jpg

 

Opstelling 2:

Hier hangt de filter voor de aanzuigzijde van de (box)ventilator,de uitlaatkant gaat door het plafond naar de zolderzaailingen5weken0050pf.th.jpg

 

 

beide systemen werken prima!

Regel is hierbij:Hoe minder bochten te maken,hoe beter,want hoe meer weerstand,hoe meer vermogen er dus verloren gaat!

Share this post


Link to post
Share on other sites
beide systemen werken prima!

Zal best, maar trek je bij foto 1 nou gewoon ongezuiverde lucht naar binnen? Hoelang denk je dat je slakkenhuis meegaat op die manier.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

ik heb de slang die in mijn hok hangt naar de kist met slak voorzien van filterdoek zodat er geen stofdeeltjes ed in kunnen komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke. Maar niet om het een of ander Kijk uit bij dat opdeelde ruimte lozen. Ik heb bij een collega gezien dat hij ook op de voorzolder looste. Dezelfde lucht kwam weer in z'n bloeihok, echt z'n resultaten waren beneden maats.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

de lucht van de aanzuiger komt rechtstreeks van buiten met een mazenfilter ervoor,deze gaat dan naar een airsock die ook een gehele filter is,de aangezogen lucht bevat vrijwel geen stof of onzuiverheden...Zulke ventilatoren mogen trouwens gebruikt worden zonder voorfilter,op het werk hangen er zo veel die al jaren vervuilde chemische produktielucht afvoeren...De constructie is identiek,alleen groter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zul je dus je huis /kamer ook goed moeten ventileren, indien het niet anders kan dan de filter andersom te gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan natuurlijk ook zorgen voor grote inlaat gaten of heel veel gaten die samen veel groter zijn dan het uitlaat gat. En dan je filterdoek voor die gaten . Op deze manier heb je nauwelijks extra tegendruk en die komt er ook geen rommel op je toppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...