Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Zo na een heerlijke en drukke zomer tijd voor een nieuwe kweek...

 

Het gaat om 3 Power Plant stekken. Heb ze nu ongeveer 2.5 week groei gegeven met de lampen er 2 cm boven. Heb ze getopt op verschillende plekken en laat ze nu nog even een weekje bij komen. Ik wilde ze eigenlijk al in de bloei zetten, maar aangezien de PP een week na de omschakeling naar 12/12 al met bloeien begint (en ik rekening hield met ongeveer een week of 2.5/3) deze extra week.

 

In de potten heb ik 4 bamboo stokken gestoken en daarop een hekje (25cm bij 40 cm) vastgemaakt waarop ik de toppen leidt. Dit allemaal op een hoogte van 15cm boven de aarde. De LV met lampen aan rond de 60% en als lichten uit zijn rond de 80%.

 

Opstelling is bijna hetzelfde:

 

1,35mx0.50 mx 1.10m

4x 36Watt TL's

(groei 33'ers + 1x827/ bloei 830 en 827)

 

(Koolstof filter en afzuiging komt nog)

 

Medium:

3x 10 Literpotten

Welkoop potgrond

 

Voeding:

H&G 1-component Aarde

H&G PK 13-14

 

Alhier de foto's:

 

114842469.jpg

 

114842475.jpg

 

114842456.jpg

 

Het middelste stekje had een enorme achterstand die nu goed hersteld. Ook hier heb ik vandaag een rekje boven gemaakt. Hoop dat ze in de aankomende week nog even flink door groeien en m'n hekje dan vol heb zitten. Hier en daar knip ik de grote bladeren weg als zij het licht belemmeren van een andere top of ik druk ze onder het gaas...

 

Hopen dat alles goed gaat en ik over tijdje terug kan gaan kijken op een geslaagd Scrog kweekje.. :verrygood

 

En natuurlijk is het commentaar altijd welkom!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

die 2,5/3 weken, dat het duurt dat ze gaan bloeien , na omschakeling op 12/12 geldt voor jonge zaailingen, bij stekken is het eigenlijk altijd al binnen 1 week.

 

Dus je hebt nu 144 watts aan tl -buizen . Hoe ver staan de buizen uit elkaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dat wist ik niet. De lampen hangen 6cm uit elkaar in verband met de armituren dat die elkaar niet raken...

Op de foto staan trouwens nog 3 lampen daar is er dus 1 aan toegevoegd gister.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt altijd nog lampen toevoegen , dat is het handige met TL's . Zo'n 83 of 830 zijn erg goede buizen volgens diverse aquarium sites ,waar ze heel diep ingaan op tl's . Als je meer intens tl licht zou willen moeten de buizen dus los van het armatuur . Dat kan ook want dan soldeer je gewoon draad op de uiteinden van je buizen als vervanging van dat 'klik draai' systeem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

als ik het goed is zag ik op de tweede foto paarse stengels? komt dit door de stress ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kunt altijd nog lampen toevoegen , dat is het handige met TL's . Zo'n 83 of 830 zijn erg goede buizen volgens diverse aquarium sites ,waar ze heel diep ingaan op tl's . Als je meer intens tl licht zou willen moeten de buizen dus los van het armatuur . Dat kan ook want dan soldeer je gewoon draad op de uiteinden van je buizen als vervanging van dat 'klik draai' systeem.

Ja inderdaad maar je betaald er ook wel redelijk voor in vergelijking tot een gewone TL..

 

als ik het goed is zag ik op de tweede foto paarse stengels? komt dit door de stress ?

 

Ja dat is ter gevolg van stress..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi opzetje man! :verrygood

 

Ik heb er nu zelf een paar onder een 2700K spaarlamp staan en die hebben ook zeer snel last van paarse steeltjes. Ik heb het vermoeden dat dit komt door de relatief lage nachttemperaturen (kast koelt snel af als licht uit is) en met name de invloed van tocht die onder dit soort verlichting eerder tot problemen lijkt te leiden... Een gebrek aan fosfor zorgt normaal gesproken voor paarsverkleuring omdat deze bouwstof bij temperaturen lager dan 18°C steeds slechter opneembaar en transporteerbaar wordt. Toch is mijn bodemtemperatuur niet schrikbarend laag, dus ik denk dat tocht boven de grond voor plaatselijke afkoeling zorgt. (gevoelstemperatuur)

 

Ik hoop dat dit fenomeen verdwijnt zodra de plantjes wat groter zijn en dan minder snel last zullen hebben van een verstoorde sapstroom. In ieder geval succes met de kweek en ik blijf het met interesse volgen! :specool

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zelf denk dat het bij mij komt door de transport wat een beetje anders had gekund maargoed. Zelf heb ik de tempratuur prima op pijl: lichten aan 28 lichten uit 21 graden dus kan haast nie beter zeker niet in combinatie met de hoge LV in m'n hokkie...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

Toch is mijn bodemtemperatuur niet schrikbarend laag, dus ik denk dat tocht boven de grond voor plaatselijke afkoeling zorgt. (gevoelstemperatuur)Mad Scientist

 

dat heb ik inderdaad ook gehad,de bodemtemperatuur is nooit laag geweest in de donkere uren,denk dat opkomende zaailingen reageren op de verschillen in temperatuur boven de grond tussen de temperatuur met de lampen aan en uit

mooi gedaan! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die paarse stelen heb je inderdaad snel met kleine zaailingen. Mij is opgevallen dat m'n zaailinge in 1 liter potten dit niet hadden en in die kleine potjes ,sommigen wel . Door kou kan het ook komen maar is indoor niet zo snel de reden denk ik . Was de EC van jullie grond laag?

 

 

De hoeveelheid vocht in de grond is denk ik medebepalend voor wel of geen paarse stelen . Een maat van mij had 130 zaailingen in van die kleine potjes , hooguit 2 hadden er maar een paarse steel . Z'n potjes stonden steeds net niet droog.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit zijn die in grote potten , waar het gegeven water makkelijker wegzakt.

 

moet dat nou echt met een foto?? Denk dat we het ook wel geloofd hadden zonder :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit zijn die in grote potten , waar het gegeven water makkelijker wegzakt.

 

moet dat nou echt met een foto?? Denk dat we het ook wel geloofd hadden zonder :verrygood

Atmo maakt altijd een hoop werk van z'n posts. En van het schilderen van z'n potten en het uitvoeren van z'n missie (iedereen aan het zaad). Leuk als je er de hele dag mee kan en wil bezig zijn, maar voor de meesten hier niet haalbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat schilderen is maar een testje, voor de rest heb ik er weinig omkijken naar eigenlijk . Natuurlijk heb ik vaak wel extra risico's moeten nemen om ergens achter te komen of het onder de knie te krijgen.

 

Met zaad werken wordt ook door grote commeciële kwekers gedaan !!

De kans op spint neemt drastisch af en bespaard dus kosten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry voor die foto , ik had niet gezien dat je hier een fotoverslag van je kweek deed.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wieriman

ziet er goed uit ik heb nu een early misty onder tl na hoeveel dagen heb je ze getopt? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier weer even een update...

 

Plantjes zaterdag op 12/12 gezet. Vandaag toch al wat witte haartjes ondekt dus reken me bloei nu ook maar vanaf nu. Het kleinste plantje heeft last van overvoeding ( roestplekken vanuit de nerf ) geef haar nu alleen maar water...

 

 

115629151.jpg

 

115629145.jpg

 

115629133.jpg

 

115629128.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ziet eruit alsof ze gewoon onder natrium zijn opgekweekt. Paarse stelen komen erg vaak voor . De oorzaak is vaak zuurstof gebrek rond de wortels en dan krijg je ook een verstoorde voedsel opname. Op bv steenwol /mapito zie je vaak geen paarse stelen omdat die mediums minder snel te veel water vasthouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het ziet eruit alsof ze gewoon onder natrium zijn opgekweekt. Paarse stelen komen erg vaak voor . De oorzaak is vaak zuurstof gebrek rond de wortels en dan krijg je ook een verstoorde voedsel opname. Op bv steenwol /mapito zie je vaak geen paarse stelen omdat die mediums minder snel te veel water vasthouden.

Door het leiden op het gaas merk ik dat dat ook veel stress veroorzaakt...verder zie ik het natrium verhaaltje als een complimentje :specool :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo na al het gezeik en gedoe maar weer een update. De planten staan ondertussen alweer 21 dagen in bloei. Sinds 4 dagen veel trichromes op de toppen en bladeren. Elke plant heeft zo'n 25 á 30 hoofdtoppen op het zieke plantje na..

 

118074575.jpg

 

118074569.jpg

 

118074572.jpg

 

118074580.jpg

 

De laatste foto is dus het zieke plantje die ik ook niet goed krijg. Heb er al 10 liter water doorheen gespoelt, maar ook dat mocht niet baten. In bijna elk blad zitten nu wel roest plekken en laat het nu maar zo. Geef haar nog steeds alleen water en aant einde van de kweek geef ik haar nog wel PK13-14 mee eens kijken hoe of dat uitpakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat doe je weer mooi gozer, lekker even veldje, jammer alleen van die kutstek.

 

Zie je niet vaak, goede tl verslagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer even update binnenkort even een paar foto's met betere een resolutie. Foto genomen op 43 dagen bloei. Voor nu deze 2 foto's van m'n veldje. De zieke vertyfte plant ziet er nu echt hopeloos uit in vergelijking tot de andere 2...

 

120647622.jpg

 

120648100.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind ze er lekker uitzien hoor :wOOt

 

mooi gedaan onder tl.

 

Kan je misschien nog een foto maken van dichtbij, dat je de toppen goed kan zien?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik vind ze er lekker uitzien hoor :wOOt

 

mooi gedaan onder tl.

 

Kan je misschien nog een foto maken van dichtbij, dat je de toppen goed kan zien?

 

 

komen morgen..ff camera lenen van iemand..

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm t ziet er goed uit maarh k ben toch van meing dat het met een natrium lamp nu toch wel voller en groener zou zijn en dat er geen paarse stengels zouden zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...