Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
VolcanicSea

Kweken in een kelder

Recommended Posts

Ik hoop dat er hier een paar zijn met ervaring in het ''probleem'' dat ik probeer op te lossen. Binnenkort koop ik een nieuw huis dat nog moet worden gewbouwd en ik denk erover om een prefab kelder onder mijn garage te bouwen, waarbij de garage aan het huis wordt vastgemaakt. Er is echter één ding dat mij zorgen baart en dat zijn natuurlijk de mogelijke vocht- en schimmelproblemen.

De kweekruimte zal de overtollige warmte uit de tent blazen via een raam in de garage erboven. Maar dit betekent natuurlijk dat lucht met een temperatuur gelijk aan die van de garage erboven in de kelder zelf wordt gezogen. Nu zal deze garage geïsoleerd zijn maar de temperatuur erin zal zeer sterk beïnvloed worden door het weer buiten. Bestaat er een risico dat de muren gaan condenseren met kans op schimmel, aangezien de temperatuur in de kelder constant rond de 16/17 C zal zijn? Mijn grootste zorg ligt bij de zomer, wanneer de temperaturen buiten flink kunnen oplopen. Dit betekent dat hoge temperaturen de kelder in worden gezogen. Moet ik op mijn hoede zijn om niet te veel warmte op te zuigen en zal het goed komen? Ik heb letterlijk geen ervaring met het kweken in de kelder, dus alle hulp is zeer welkom!

PS: Ik gebruik liever geen luchtontvochtiger omdat ik de elektriciteitsrekening zo laag mogelijk probeer te houden. Als dit de enige optie is die echt werkt, zal ik het natuurlijk overwegen.

Edited by VolcanicSea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks, maar deze website heb ik inderdaad al volledig afgespeurd. Zij geven daar echter overal aan dat je moet voorkomen dat er warme luchtstromen onstaan, maar ik mijn optiek is dit onvermijdelijk zodra je een afzuiging aanzet en naar buiten uitblaast... Er zal dan lucht ergens vandaan moeten komen en in dit geval vanuit de garage. Of mis ik iets?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oude buurman van mij heeft er ook eentje laten plaatsen voordat huis gebouwd werd. Bij hem is de kelder onder de keuken. Via de keuken een trap naar beneden.

Niks aan het handje.....in plaats van een kamer boven.....een kamer beneden.Heeft ook in de muur een rooster, net boven maaiveld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je gaat sws condensering krijgen met die temperaturen die je aangeeft. Je ontkomt er niet aan dat het vocht dat in de warme lucht opgeslagen zit loskomt wanneer de temperatuur daalt. (warme zomerse dagen voelen nog warmer door de weerstand van het vocht dat erin opgeslagen zit). Ik heb dit ook al op een slaapkamer in de winter. 

Probeer de temperaturen zo dicht mogelijk bij elkaar te houden, al begrijp ik hoe moeilijk dat gaat zijn in een kelder. Idealiter heb je ruimtes voor en na je kweekruimte waar de lucht zich vermengd en stabiliseert. daar zul je dan ook je condens hebben. Afzuiging direct naar buiten lost het ook op.

Ik heb bijv in mijn slaapkamer elke ochtend condens in de winter (bij raam dicht). Het enige wat helpt is afzuiging direct naar buiten plaatsen maar dat wil ik niet. Nu zet ik gewoon elke ochtend mn raam en deur 15 min open en het is weg. 

Afzuiging naar buiten is door het geluid voor mij een risico dat ik niet kan nemen. Ik zie meer huizen sochtends condens hebben dus dat risico lijkt me kleiner.

Edited by HolyHerbs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...