Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest Rataplan

Nlx Stekken,80x In Aangepaste Grote Bak Update

Recommended Posts

Guest Rataplan

na weeral een paar avondjes hard zwoegen terug een nieuwe start,aarde is hergebruikt,en nu is er op 3 m² nog eens 400 liter bijgekomen,puur eigen mengeling met extra perliet,door de grote hoeveelheid klei is de grond nu zeer stevig,kan er op lopen zonder deze al te veel indrukt,de regenwormen zijn nog steeds heel gezond,en hebben hun nodige hoeveelheid bladafval ertussen,grond heeft behandeling met bacterial en enzymen gekregen,de eerste 5 dagen krijgen ze nog water+bladvoeding langs boven

ph waarde van de grond is 5.8,voedingswater(rhizotonic+afgezuurd water)bedraagd 6.3ph,ec waarde is 0.58 ec

stekkendag10049kv.th.jpg

2 van de 3 lampen zijn nu aan,zo blijft de temperatuur onder de 25°,en moet de ventilatie niet op volle toeren draaien wat de luchtvochtigheid ten goede komt

 

stekkendag100323dv.th.jpg

stekkendag100127eu.th.jpg

Stekken zullen nu 5 volle dagen voorgroeien op 18/6

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Icarus

Zie ik daar niet een tensiometer in de grond zitten :specool

 

Lijkt me een prachtig tooltje...Ik vraag me altijd af of ik nou te veel of te weinig water gegeven heb...

 

 

Verder veel succes met je kweek :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
Zie ik daar niet een tensiometer in de grond zitten :specool

 

Lijkt me een prachtig tooltje...Ik vraag me altijd af of ik nou te veel of te weinig water gegeven heb...

 

 

Verder veel succes met je kweek :verrygood

inderdaad,de vorige ronde heeft dit supertoestelletje meer dan bewezen dat het zijn 82€ meer dan dubbel en dik waard is,er zijn dagen geweest dat ik niets water moest geven,andere dagen dan weer redelijk veel,je moet al echt een expert zijn om dit op het gevoel te kunnen doen zonder meter!Het blijft alsmaar gokken eigenlijk,terwijl je op deze manier de waterhuishouding perfect op de behoeften van de planten kan afstellen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

meten is weten zeggen ze toch?

 

ben weer benieuwd of de toevoeging van de hoeveelheid extra aarde ook effect heeft op de kweek.

 

succes, ik zal je volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
meten is weten zeggen ze toch?

 

ben weer benieuwd of de toevoeging van de hoeveelheid extra aarde ook effect heeft op de kweek.

 

succes, ik zal je volgen.

ik ook petfinder,ik experimenteer nu eenmaal graag om zo met de tijd een ideale basistechniek te kunnen ontwikkelen in het kweken op aarde,zo ga ik binnenkort ook eens een ronde draaien op pure organische meststoffen om de NPK verhoudingen in alle stadia te kunnen ontdekken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

In veel grond maken de micro-organismen ook meer kans zich te ontwikkelen . Deze spelen een belangrijke rol in je grond . Bepaalde schimmels bv willen we graag in onze grond hebben en natuurlijk de juiste bacteriën. Foute bacteriën ontstaan bij een te veel aan water ,deze verhinderen het vrijkomen van voedingsstoffen uit organisch materiaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

Udate einde Week 1,begin Week 2:

De stekken staan precies 8 dagen nu,opvallend ten opzichte van de vorige kweken is dat ze deze keer bossiger aan het opgroeien zijn,de grote bak heeft nog maar 1 keer water gehad bij het planten,de aarde vochtig gezet onderin toen,en slechts een paar dagen langs boven een minimale hoeveelheid,ze zijn mooi aangeslagen,heb er 3 moeten verwijderen,die waren niet beworteld en zijn afgestorven,in de plaats komen 3 zaailingen van 3 weken oud,opgestart op 12/12..

stekken8dagen0036my.th.jpg

stekken8dagen00225gg.th.jpg

Ik gebruik nog steeds niets voeding;de aarde is namenlijk licht bemest,hebben 5 dagen op 18/6 gestaan,en nu dus de 3e dag bloei

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

update:Eind week 2

de stekken staan nu 14 dagen,waarvan de eerste 5 in de groei,de bloemvorming is net gestart,dus de bloeiweken ga ik vanaf nu rekenen,dus noem ik het nu week 1 van de bloei,de verwachte groei is goed op gang gekomen,volgende week zou de grondoppervlakte geheel moeten bedekt zijn,zodat de lichtopname door het bladerdek optimaal benut kan worden,de aarde staat nu nog droger als de vorige keer,ook is er nog geen ml voeding gebruikt,volgende week ga ik van start met guano extract,bacterial en co² tabs zijn wel van de partij alhoewel het nu al 6 dagen geleden is dat de aarde bewatert is,de tensiometer staat op 90 mbar,wat nog zeker niet te droog is,pas bij 110mbar wordt het echt wel tijd omdat anders de aarde te veel zal uitdrogen,mijn ph waarde van het voedingswater is gezakt naar 5.9,hou de marge nu tussen 5.8 en 6.2 ph,ec waarde is 0.58,de ec waarde van de aarde is nog steeds redelijk hoog,daarom gebruik ik zeker nog geen voeding,toch ga ik volgende week dus een lichte voornamelijk als hoofdbestanddeel bevattende guano vloeibare voeding meegeven om de fosforwaarde aan te bieden aan de bloeiende plantjes

de gemiddelde hoogte bedraagd nu +- 30cm met pieken van 17 en 42 cm naargelang het stekmateriaal dus,indien je zelf stekken maakt zou dit probleem uit de wereld zijn...stekkeneindweek20033qv.th.jpgstekkeneindweek200130vd.th.jpgstekkeneindweek200221pv.th.jpg

vervolg binnen een week...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

Update week 2 van de bloei,

Plantjes zijn op 1 week weer stevig aangekomen,de bloemvorming is op gang gekomen,tijd om wat vloeibare ''guano'' voeding te gaan gebruiken,de groei zit er nog steeds stevig in,kom nu aan een gemiddelde hoogte van ca 55cm,alles verloopt hier prima,laat de ec waarde niet hoger oplopen dan 1.1ec,ph waarde is deze week precies 6.0 van zowel aarde als voeding,co² tabs en bacterial worden minstens 2x per week gebruikt,verder niets,buiten de guano extracten...

stekkenweek2bloei0019ds.th.jpgstekkenweek2bloei0038yc.th.jpg

stekkenweek2bloei0023mb.th.jpg

het zullen mooie toppen gaan worden,en op al gebruikte aarde...

Share this post


Link to post
Share on other sites

we zijn ondertussen eind week 3 bijna van de bloei,de vorm en structuur van de plantjes toont duidenlijk dat deze flinke toppen zullen ontwikkelen,ph waarde is nu 5.9,ec waarde 1.4

30617551029-thumb.jpg

30618034668-thumb.jpg

30618061516-thumb.jpg

volgende week nieuwe update...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update week 4 bloei

ondertussen is het s'nachts veel kouder geworden,de gemiddelde nachttemperatuur bedraagt nu 13°,toch hebben deze stekken het voortreffelijk naar hun zin,de aardetemperatuur is nu wel nog maar 18°,gaat deze nog zakken,dan is bijverwarmen noodzakelijk,de lucht komt namenlijk van buiten,weliswaar in de donkere uren op een laag pitje,maar toch...

31516544595-thumb.jpg

duidenlijk dat temperatuursverschillen tussen licht aan en uit,in mijn geval dagtemp:26°,nachttemp:13° geen enkele invloed heeft op de bloei,dus zeer duidenlijk is dat de aardetemperatuur het allerbelangrijkste is in een kweek!

stekkenweek4bloei0032vs.th.jpgstekkenweek4bloei0011vq.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk maar uit voor toprot, aangezien je direct van buiten aanzuigt!!!

 

Ben benieuwd hoeveel verschil er tussen 1e oogst en laatste plant gaat zitten...

 

groetjes Mike.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor toprot heb ik geen bang,er staat een thermostatische ontvochtiger in de ruimte die nu niet meer dan 50% lv toelaat,deze gaat nog gaan zakken volgende week naar 45%,de ventilatie staat dag en nacht op,weliswaar thermostatisch,maar ze werkt dus.waarom denk je dat er hier veel verschil gaat zijn in oogst?Plantjes staat vrijwel allen in hetzelfde patroon van bloei buiten 2 zaailingen die er bij proef bijgezet zijn...

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och shit, verkeerde topic rataplan!!

 

die repley moest bij je zaadplanten komen te staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er leuk uit Rataplan! Waarvoor zijn die drie buizen die omhoog steken uit de binnenhoek van de bak? Is dat de drainage?

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks,

dat zijn 3 drainagebuizen die op de vloer liggen in de bakken,dit zijn de bewateringsbuizen in combinatie met een grondtensiometer...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update Week 6 Bloei,

deze nlx stekken hebben deze week reeds al 2x pk 13/14 gekregen als bijvoeding,de ph waarde bedraagd 5.8,de ec waarde 1.6,ook beginnen nu een paar bladeren te verkleuren,het beginstadium weliswaar,en nog zeer gering,de haartjes zijn nu ook stevig aan het verkleuren,toch ga ik deze ronde echt wel wachten tot de planten echt afsterven,ze moeten echt hard worden die toppen,kijk eens op de foto naar het identieke fenomeen wat die nlx/big bud zaailing aan het groeien is,deze is reeds 2x getopt,er staat ook de nlx super moeder in,waarvan ook een foto,deze staat gelijktijdig met de andere zaailing,toch wel een groot verschil,voor de rest gaat hier alles volgens wens...

post-5153-1132776785_thumb.jpg

hier de nlx/bb zaailing

 

post-5153-1132776933_thumb.jpg

hier de nlx,getopte zaailing

 

post-5153-1132777061_thumb.jpg

en nog wat toppen

 

post-5153-1132777145_thumb.jpg

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

update week 7 bloei:

op deze foto's zijn de 2 verschillende potente zaailingen goed te zien:

Een zeer potente nlx/big bud die 2x getopt is,de zijtakken zijn allemaal tussen de toppen van de nlx stekken gebogen...Deze zal echter nog 4 weken moeten bloeien,op de achtergrond links de 3 dagen geleden geplante zaailingen white rhino in de bloeiruimte

33813461326-thumb.jpg en hier de nlx zaailing die een prima moeder zal worden in de moederbak op verplaatsing,vuistdikke toppen x 4

33813500696-thumb.jpg

33813522715-thumb.jpg

hier duidenlijk dat je beter te hoog wordende sativa's beter kan toppen,buigen of knappen

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

we zijn in week 8 bloei nu,sommige nlx stekken zijn goed aan het afrijpen,de 2 getopte zaailingen produceren veel meer topjes,maar zijn nog niet rijp,de nlx getopte zaailing heeft 4 harde grote buds...

zaailingenweek7bloei0117zu.th.jpg

de sativa nlx/big bud zaailing die ook getopt is,maar 6 enorme zijtakken vol toppen heeft,de spanwijte per gebogen zijtak is +-60 cm vol met toppen x 6 dus,eigenlijk hangen er dus 6 planten horizontaal... :wOOt

zaailingenweek7bloei0103ws.th.jpg zaailingenweek7bloei0123js.th.jpg

bijna rijpe nlx stekken,ze zijn vooral veel harder geworden...

zaailingenweek7bloei0143wx.th.jpg

hier ook een nieuw proefje te zien,een week oude white rhino zaailingen,de linkse 5 gestart met ph 6.2,ec 1.1,de rechtse 5 gestart met ph 6.2,ec waarde 0.58

zaailingenweek7bloei0165qn.th.jpg

de conclusie is hier dat de zaailingen het wat trager doen ten opzichte van stekken,maar duidenlijk meer kunnen opleveren,deze zaailingsoortjes tenminste

nog een algemeen beeld onderin

zaailingenweek7bloei0186bs.th.jpg

sommige stekken zullen eind van de week geknipt worden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die laatste foto kon net zo goed een foto uit de rimboe geweest zijn...find your way in the jungle :wOOt . Ziet er goed uit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een dag of 4 en de oogst is nabij,het is jammer dat de enorme gebogen zaailing nog niet helemaal klaar is,deze begingt wel bruine haartjes te krijgen,de stekken zijn volledig afgerijpt,hard en aan het afsterven...

Ondertussen zijn 12 dagen geleden 10 white rhino zaadjes geplant,de linkse 5 hebben een ec waarde gekregen van 1.1,ze hebben al 3 internodes maar zeer kort op elkaar,de rechtse een ec van 0.58 die ook al 3 internodes hebben maar langer zijn geworden,wat aangeeft dat een lichte voeding de zaailingen compacter houdt...

35112345662-thumb.jpg

de getopte nlx zaailing...

35112372548-thumb.jpg

Rijpe stekken,deze zijn de smalste,5cm dik,maar wel 58 cm tot 69 cm lang harde toppen

35112395780-thumb.jpg

de getopte nlx/big bud zaailing honderden kleine topjes,8 grote zijtakken

35112462618-thumb.jpg

een nlx stek die ook wederom een 2e internodebloei heeft ontwikkeld,net als verschillende anderen...

35112531116-thumb.jpg

dit hok is ook nooit bijverwarmd geweest,de nachttemperaturen schommelen rond de 11° op het moment,en heeft geen enkele invloed gehad op de planten,de ventilatie werkt wel 24 op 24h,die automatisch afgedimt wordt als de temperatuur onder de 22° duikt,zo zakt de temperatuur zeer langzaam als de lampen uit gaan,al bij al een goed kweekje weer geweest,eindresultaat zal gepost worden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een goede ventilatie als de lampen net uitgaan is belangrijk omdat de temperatuur snel daalt en de toppen hun vocht niet kwijt kunnen .

 

Waarom is dit precies ? Mijn idee hierover:

 

Met de lampen aan staan je planten volop water te verdampen omdat de lampen veel warmte geven De wortels zijn dan volop bezig om veel water naar boven te transporteren ( ook met behulp van osmose ) . Als de lampen plotseling uitgaan dan blijven de wortels nog een tijdje doorgaan met het toevoeren van water richting de toppen. Wanneer de toppen dat vocht niet meer kunnen verdampen aan de lucht (omdat er plotseling geen warmte meer is van de lamp,en de lucht opeens veel kouder wordt )

kan er toprot ontstaan ,ventileren is dus nodig wanneer je temperatuur plotseling ver daalt . Ik denk dat een half uur vanaf het moment dat de lampen uitgingen lang genoeg is .

 

wel eens die graslucht geroken als je lampen net uit zijn ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

de oogst:

ondertussen is de knip begonnen,ben tevreden,de toppen zijn mooi hard en goed afgerijpt...

35410485515-thumb.jpg dit is een zaailing die ruim 25 a 35 gr zal opbrengen,1 top...

35410525499-thumb.jpg

dit is nog 1 zaailing die 2/3 van de ruimte vulde met honderden topjes...

35410571553-thumb.jpg

een zijtak hiervan

35410592553-thumb.jpg

en een andere

35411015164-thumb.jpg

binnen een paar dagen zal ik het geslacht van de overwegende indica's pheno's kennen,deze vrouwtjes zullen dan terug in de bak gaan plaatsnemen

35411060967-thumb.jpg

de andere 5 zijn compacter gebleven maar ook met evenveel internodes,de 4e laag is aan het starten,deze hebben een ec waarde gekregen van 1.1,de andere 5 0.58+-

35411095144-thumb.jpg

nu nog een 20 tal stekken+2/3e van de grote zaailing te knippen,zit al op 4 volle rekjes,dus dat zit zeker goed...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...