Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest Rataplan

Zaadkweek Nlx/big Bud Week 12 Oogst

Recommended Posts

Dat patroon van een paar dagen de lengte in groeien zie je eigenlijk altijd ,is mij opgevallen ,alleen hoeveel centimeters ze de lucht ingaan is verschillend. Dat is afhangkelijk van de licht intensiteit en de lichtkleur . Er is denk ik toch een beetje lichttekort geweest .

 

Ik ben aan zoeken naar de beste lampen om intens wit licht te kunnen geven zonder dat ze te veel warmte geven . Kwikjodide of metal halide lampen geven nog veel hitte . Die 16 mm dunnen tl buizen zijn denk ik erg geschikt als je er een hele reeks van dicht op elkaar zet .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

ik denk persoonlijk dat veel tl's in verschillende kleurspectrums ideaal zijn voor het opgroeien van zaailingen,ga daar zelf volgend jaar mee starten en experimenteren in een nieuwe kweekruimte,denk zelfs dat inductielampen hier uitermate voor geschikt zijn qua temperatuur en lichtspectrum,maar deze opzet moet in de bloeiruimte tussen bloeiende planten,een optie zou nog kunnen zijn om tl's op te hangen langs de 4 zijden van de lamp om toch een ietsje meer de juiste kleur te kunnen verkrijgen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen zijn die inductie lampen nog erg duur ,te duur . Die dunne tl-buisjes kun je gewoon zonder armatuur gebruiken en boven je zaailingen hangen terwijl er rook een HPS boven brand .

Spaartlampen zijn ook een optie , ik heb er nu 13 stuks branden in een hok met een struik die van buiten komt , Deze dienen om de struik meer naar onderen ook van licht te voorzien , er boven hangt gewoon een HPS.

 

Bloeien en groeien gaat trouwens ook goed met tl 830 ,alleen moet je ff zorgen dat je er voldoende watts van hebt net als bij HPS

Zie deze pic van een onde rtl 830 grootgebrachte zaailing (is een goede foto ,echt close up en aardig scherp )

zaailing onder 830

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
Alleen zijn die inductie lampen nog erg duur ,te duur . Die dunne tl-buisjes kun je gewoon zonder armatuur gebruiken en boven je zaailingen hangen terwijl er rook een HPS boven brand .

Spaartlampen zijn ook een optie , ik heb er nu 13 stuks branden in een hok met een struik die van buiten komt , Deze dienen om de struik meer naar onderen ook van licht te voorzien , er boven hangt gewoon een HPS.

 

Bloeien en groeien gaat trouwens ook goed met tl 830 ,alleen moet je ff zorgen dat je er voldoende watts van hebt net als bij HPS

Zie deze pic van een onde rtl 830 grootgebrachte zaailing (is een goede foto ,echt close up en aardig scherp )

zaailing onder 830

mooie zaailing,ja kleur 830 en 840 zijn zeker geschikt hiervoor,deze geven ook meer lichtopbrengst,Philips heeft trouwens al tl's met ingebouwde reflector,dus in de buis zelf,weet alleen niet in deze kleuren,heb al een voorontwerp in mijn hoofd van een armatuur met een 400w hps hoger gelegen met cooltube,en lager gelegen tl's zodat deze tl's van 20w op 4- 6cm van de plantjes kunnen hangen,terwijl de hps op 35-40cm boven de plantjes komt te hangen in 1 armatuur met extra koeling van 95x95 cm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Update na 14 dagen na het zaaien:

Ondertussen zijn ze al tussen de 9 en 15 cm,nog geen geslachtseigenschappen te bekennen voorlopig,zoals ik al dacht is dit net of je een foto ziet van de sea of green methode,de zaailingen zijn zeker gezond,een mooie frisse kleur met een mooie uitgroei,er is maar weinig verschil in hoogte op enkelingen na,plantjes beginnen ook stilletjesaan meer te drinken,het gaat wel goed

Dat ziet er heel erg goed uit...

 

Mooi afgewerkte ruimtes heb je ook :verrygood. Het lijkt me

best wel fijn werken zonder stekken in de couveuse...

Je planten zullen vast minder gevoelig voor ziekten

worden. Erg profi, solide en veilig ziet het er uit. M'n

complimenten..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
Update na 14 dagen na het zaaien:

Ondertussen zijn ze al tussen de 9 en 15 cm,nog geen geslachtseigenschappen te bekennen voorlopig,zoals ik al dacht is dit net of je een foto ziet van de sea of green methode,de zaailingen zijn zeker gezond,een mooie frisse kleur met een mooie uitgroei,er is maar weinig verschil in hoogte op enkelingen na,plantjes beginnen ook stilletjesaan meer te drinken,het gaat wel goed

Dat ziet er heel erg goed uit...

 

Mooi afgewerkte ruimtes heb je ook :verrygood. Het lijkt me

best wel fijn werken zonder stekken in de couveuse...

Je planten zullen vast minder gevoelig voor ziekten

worden. Erg profi, solide en veilig ziet het er uit. M'n

complimenten..

dank je wel voor de positieve commentaren aan iedereen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

update: 18 dagen na het zaaien

vandaag zijn we met de geslachtbepaling begonnen,zijn hier wel een 2 uurtjes met bezig geweest,ze moesten namelijk ook nog allemaal terug gezet worden,deze test op 12/12 is mij zeer goed bevallen,de gemiddelde hoogte ligt tussen de 12 en 17 cm,met 3 tot 4 internodes,maar nu het belangrijkste:Van de 210 zaadjes zijn er een paar(3) niet uitgekomen,3 hebben nog een serieuse achterstand,die gaan eruit,maar heb wel zeker al minstens 162 vrouwtjes!en ook zeker 28 mannetjes,van de rest ben ik nog niet heel zeker,maar denk toch dat het ook vrouwtjes zullen worden!De mannetjes werden al van maandag zichtbaar,dus dat zit heel goed!

Hier enkele foto's van de zaailingen voor de selectie,Zaterdag worden ze overgepot

zaailingen18dagen0056xh.th.jpg

Dit is een vrouwtje met duidelijke witte mini haartjes...

zaailingen18dagen0071ih.th.jpg

En dit is een mannetje dat iets dieper in de bak stond en lichtjes overbewaterd is

zaailingen18dagen0130on.th.jpg

Nog een vrouwtje...zaailingen18dagen0108ae.th.jpg

Algemeen beeld,de stekken op de achtergrond zijn gelijktijdig gestart met het ontkiemen van de zaadjes,toen de zaadjes boven kwamen,is de klok ook gelijk op 12/12 gezet,deze staan dus ook in grote aardebak met tensiometer

zaailingen18dagen00120tf.th.jpg

zaailingen18dagen00325vw.th.jpg

Op deze foto langs boven zijn zo al duidelijk enkelen mannetjes te zien...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk om te zien wat de binnenste planten doen in vergelijking tot de gene aan de rand wat goed te zien is op DEZE foto!! Duidelijke kuil in de de plantjes doordat de planten aan de rand sneller groeien om naar het licht te gaan...mooi om te zien voor de rest leuk experiment Rataplan en succes ermee!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat word lachen straks ! vooral voor jou als je tuin straks vol bloeiende vrouwlijke zaailingen staat . Het worden waarschijnlijk veel Indica Phenotypen , die blijven meestal smaller en kleiner dus wees niet bang er veel per M² te gaan zetten . 30 stuks onder een 600 watter moet zeker kunnen. Maar t'blijft ff lastig omdat je het ras en z'n groeipatroon nog niet kent .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

ben op het moment nog bezig met mijn nieuw hokje,maar hoop na het weekend klaar te zijn met de werken zodat een deel zaailingen naar hier komt,en een ander deel naar een zaadkweekruimte,de rest moet ik aanvullen met stekken,en dat is pas een probleem omdat deze toch terug op 18/6 moeten starten,de zaailingen kan ik terug in de groei trekken voor een paar dagen,maar dan moet ik natuurlijk nog snel stekken vinden ook,ten laatste Maandag moeten ze verpot worden,het nieuwe hok heeft 1 grote aardebak waar ik 4x 600watt ga bovenhangen,topic zal nog volgen

het is alleen te hopen dat er niet te veel indica eigenschappen in gaan zitten,terug in de groei trekken zou hier dan voordelen scheppen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

alleen kan het terug de groei in wel problemen geven , zoals het herma worden of dwerggroei gaan vertonen.

Het is eigenlijk meer het uitstellen van de bloei want echt terug de groei in trekken duurt nogal lang is mijn ervaring , tenzij je er echt vroeg bij bent.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
alleen kan het terug de groei in wel problemen geven , zoals het herma worden of dwerggroei gaan vertonen.

Het is eigenlijk meer het uitstellen van de bloei want echt terug de groei in trekken duurt nogal lang is mijn ervaring , tenzij je er echt vroeg bij bent.

inderdaad,staan morgen 3 weken en heb maar besloten om ze over te planten,en direct op 12/12,begin wel een beetje in tijdnood te komen want mijn hok is nog maar voor 80% af en morgen moet ik onverwachts gaan werken :verrygood het zal Zondag nog hard voortwerken worden,want Maandag moeten ze echt wel overgepot worden :specool Maar dat moeten we er voor over hebben he?...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

Na een grondige selectie gemaakt te hebben heb ik 103 vrouwtjes overgehouden voor nieuwe aanplanting,30 vrouwtjes naar een zaadkweekruimte + 5 mannetjes,en de rest naar de kippen,achterblijvertjes,te klein enz...Het wordt echter nu dringend tijd om over te potten,want de wortels komen talrijk uit de onderste gaatjes van de 7x7 potjes,het is een succes geweest,alleen mogen er in de toekomst niet zo veel meer onder de lamp.

Dinsdag volgen nieuwe foto's van de aanplanting,plantjes zijn nu tussen de 15 en 25 cm,ze zijn hard beginnen groeien!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

Eindelijk geplant,

gisteren zijn de zaailingen eindelijk overgeplant,het was niet eenvoudig daar de enorme wortelmassa stevig uit de potjes waren gegroeid,heb wel bij een tiental gelige blaadjes onderin veroorzaakt door te veel aan water,nu ze in volle grond staan zullen ze zich veel beter voelen nu,ze groeien eigenlijk een beetje te snel,althans de meesten dan,ze staan onder 3x 600 watt op een oppervlakte van 2.7 m²,lampen hangen nu op 55 cm

zaailingen3weken0058eg.th.jpg

een deel van de ruimte met de zaailingen

zaailingen3weken0062fk.th.jpg het korste vrouwtje van 17cm...

zaailingen3weken0075yq.th.jpg

We zijn vertrokken nu,de voorbloei is begonnen bij een deel,nu een 9 tal weken geduld hebben...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er weer mooi uit, maar het lijkt alsof je voor aan op de foto wat meer ruimte tussen de plantjes hebt gelaten, kan ook aan de hoek liggen waar de foto is genomen.. Kunnen er miscchien nog wel een paar bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

zal de hoek wel zijn,er staan 103 zaailingen op deze oppervlakte,trouwens bedankt voor de reactie :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groeien ze te snel ?? ze moeten dat nu ook doen toch want veel groeitijd is er niet meer . Eenmaal in de grote bak grond groeien ze wel eens 6 cm per dag de lengte in . Je planten zien er dan misschien nog wat sprieterig uit maar dat komt goed .

 

Hopen dat het grootste deel boven de 60 cm uitkomt !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

dat bedoel ik juist,snel in de hoogte,en merkwaardig zijn de steeds dikker wordende stengels!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

probleem:

vandaag ontdekte ik tussen de zaailingen nog een mannetje waarvan ik dacht dat geen duidelijke geslachtseigenschappen me een gerust gevoel konden geven aangezien mannetjes eerder bloeiden!Niet dus!Na terug een grondig onderzoek tussen de zaailingen heb ik er maar liefst nog 8 mannetjes ertussen uit gehaald,dus de stelling dat een zaadkweek interessanter is als een stekkenkweek kan wel kloppen,maar stel dat je honderden zaailingen opkweekt in commercieel oogpunt dan,en je hebt de pech dat er na 4 weken bijna bij toch plantjes al van een 25cm toch nog mannetjes opduiken,dan zit je met een hele oogst achteraf met zaad!Je kan natuurlijk wel selecteren waar je 100% zeker van bent,maar dan verlies je wel heel veel plantjes,want na 3 weken is het toch echt broodnodig om te gaan verpotten!Conclusie:

Ik denk dat het commercieel gewoon beter is om met zaailingen te starten,daar dan de mooiste vrouwtjes uit te selecteren,en deze dan als moeders te laten opgroeien om er dan stekken van te snijden zodat je dit nooit kan voorhebben,en dan nog maar over herma's te zwijgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken kunnen net zo goed herma's zijn ,wat pas op het einde van de bloei zichtbaar wordt . Waren die mannen geen herma's misschien?

Met meer Sativa -achtige soortjes hoef je lang niet zo haastig te zijn met het overpotten ,dus dat scheelt weer . Dan hoef je geen planten te verliezen . Wel heb je wat extra zaad nodig om achterblijvers of misvormde gelijk in het begin eruit te kunnen gooien . Ben laatst bij een maat bezig geweest met het selecteren van 130 zaailingen ,dat lukte toen nog niet helemaal maar 2 dagen later wel. Nu staat de bak gewoon vol met vrouwen .

 

Is de conclusie misschien dat je Indica dominante soortjes beter eerst ff kunt voorgroeien en dan allemaal tegelijk in de bloei zet ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoop voor je dat de internodes wel dichter op elkaar gaan groeien, lijkt alsof ze aardig aan het strekken zijn..zien er wel gezond uit :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
Stekken kunnen net zo goed herma's zijn ,wat pas op het einde van de bloei zichtbaar wordt .  Waren die mannen geen herma's misschien?

Met meer Sativa -achtige soortjes hoef je lang niet zo haastig te zijn met  het overpotten ,dus dat scheelt weer .  Dan hoef je geen planten te verliezen . Wel heb je wat extra zaad nodig om achterblijvers of misvormde gelijk in het begin eruit te kunnen gooien .  Ben laatst bij een maat bezig geweest met het selecteren van 130 zaailingen ,dat lukte toen nog niet helemaal  maar 2 dagen later wel. Nu staat de bak gewoon vol met vrouwen .

 

Is de conclusie misschien dat je Indica dominante soortjes beter eerst ff kunt voorgroeien en dan allemaal tegelijk in de bloei zet ?

de kans op herma's bij gezonde stekken van een gezonde ongestresseerde moederplant is toch vrijwel nihil?De mannetjes die ik nu nog eruit heb gehaald zullen voor een deel mischien herma geweest zijn,bij de selectie hadden al deze plantjes 2 witte okselsprietjes,dus dat kan,maar er waren er ook bij die na deze 3 weken nog geen enkele sexe toonden!Daar ging ik er dus vanuit dat het vrouwtjes gingen worden,niet dus!Met deze Sativa dominante soortjes heb je meer tijd,daar heb je een punt,maar ik wou deze keer deze soort om te testen,wat me ook een beetje tegenvalt zijn de enorme onderlinge verschillen tussen deze zaadplanten qua vorm,hoogte en ontwikkeling,akkoord de mooiste exemplaren zullen meer opleveren,maar de kleinere minder dan een potente stek!Mijne kameraad stekt al jaren van gekochte stekken die hij dan selecteerd na 3 weken groei om er moeders van te maken,deze worden telkens met tussenpozen van 14 dagen bovenaan gestekt,zo blijft hij steeds verder gaan zodat al zijn stekken gelijkmatig zijn qua hoogte met quasi evenveel internode's(3),dat geeft toch een betere basis om naar de bloeiruimte te gaan.

Wat ik ook een groot nadeel vindt bij het stekken maken van zaailingen is dat je eerst om het geslacht te kunnen bepalen ze moet starten op 12/12 om ze dan nadien direct weer op 18/6 te moeten zetten om te kunnen stekken,daar gaat dan weer een hele tijd over voor je kan gaan stekken,terwijl het heel eenvoudig is om de vitaalste stekken van moeders terug tot moeders te laten opgroeien tot er een duidelijke achteruitgang merkbaar is wat mijne kameraad na 2 jaar nog niets van gemerkt heeft.Indien dat je indica dominante soortjes nog eerst moet gaan voorgroeien,dan is het helemaal niet meer commercieel aantrekkelijk omdat je dan al heel veel tijd en ruimte verloren hebt,dan moet je na het op 12/12 zetten nog eens alle mannetjes gaan selecteren uit een grote hoeveelheid,en dan nogmaals gaan selecteren op hoogte en vitaliteit,dan kom je ongeveer op minstens het dubbele wat je nodig hebt aan zaden om nog maar over al de afval te zwijgen dan

Conclusie:Het was een mooie test,maar commercieel zie ik er zeker geen toekomst in door de grote verschillen tussen de zaailingen,de beperkte keuze wil je op 12/12 starten,de duidelijke meerkans op herma's,en de afhankelijkheid in tijd bij het bepalen van de sexe + de eventuele vergissingen die nog kunnen plaats vinden bij onduidelijkheid der sexe,je moet bovendien veel meer zaad gaan zaaien als nodig,zelfs bij een hoog vrouwelijk aantal omdat je noodgedwongen moet gaan selecteren wil je je tuin beginnen met quasi planten op gelijke hoogte,dat gaat allemaal eenvoudig indien je er een beperkt aantal wil zetten,maar op grootschalige projecten heeft deze manier te veel nadelen ten opzichte van stekken maken,nog een laatste nadeel:

50 stekjes vervoer je in een klein doosje,50 zaailingen in minimum 7x7x8 potjes,das een grote bak vol.

Blijft natuurlijk een zaailing meer opbrengen ,maar stekken kan je ook prima selecteren bij een gezonde basis...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
Hoop voor je dat de internodes wel dichter op elkaar gaan groeien, lijkt alsof ze aardig aan het strekken zijn..zien er wel gezond uit :verrygood

vondt het ook een raar fenomeen,sommige blijven lager,bossiger met meerdere internodes,en anderen lijken meer te willen sprieten,toch komen er daar nu ook meer scheutjes die duidelijk waarneembaar zijn,er is gewoon veel onderling verschil tussen deze zaailingen,het was een test namenlijk om te zien wat de beste basis was om mee te starten,ze staan onder 600 watters die er 55cm bovenhangen,van lichtgebrek is er dus zeker geen sprake,dat gaat wel een probleem worden als de kleinere zaailingen klein gaan blijven,moet dan al gaan buigen,voor het moment echter niet omdat ze de laatste dagen niet hard meer groeien eigenlijk,vrees ervoor dat deze soort niet geschikt is om op 12/12 te starten,dus zaailingen starten op 12/12 kan je niet gaan veralgemenen,er staat niet genoeg info op zo'n pakje zaad,ze moesten er eigenlijk de percentage's opzetten van kruising,bv sativa 65%,indica 35%,een haze direct op 12/12 starten zou puur weggegooid geld zijn in dit geval,een zeer dominante sativa zou perfect moeten kunnen in mijn ogen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een Haze is bij uitstek een Sativa ,zeer groot met lange bloeiperiode .

 

Er zijn ook veel stabielere zaadsoorten te krijgen,waar de verschillen minder groot zijn . Zo had ik een keer 10 zaailingen (valley queen) die exact even lang werden. Dat je planten had die eerst vrouwtjes waren maar later weer man werden getuigt ook van een niet al te stabiele soort .

 

Ik denk dat je een iets te snelle conclusie trekt . In die eerste weken moeten ze zo veel mogelijk groeien om tijdig volwassen te worden. Vandaar dat het belang van intens licht gelijk in het begin van groot belang is . Wat het bij jouw ook moeilijker maakte zijn de kleine potjes . Een slag grotere van een halve liter gaan al een stuk makkelijker . Maar ik maakte me al zorgen om je kweek omdat je en Indica dominante soort hebt . Die zijn erg snel klaar met groeien . Sommige va nm'n op 12/12 gestartte Sativa achtigen groeien nog tot 90 cm hoogte ! Dus die moet je haast wel op 12/12 startten anders worden ze te hoog .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
Een Haze is bij uitstek een Sativa ,zeer groot met lange bloeiperiode .

 

Er zijn ook veel stabielere zaadsoorten te krijgen,waar de verschillen minder groot zijn . Zo had ik een keer 10 zaailingen (valley queen) die exact even lang werden. Dat je planten had die eerst vrouwtjes waren maar later weer man werden getuigt ook van een niet al te stabiele soort .

 

Ik denk dat je een iets te snelle conclusie trekt . In die eerste weken moeten ze zo veel mogelijk groeien om tijdig volwassen te worden. Vandaar dat het belang van intens licht gelijk in het begin van groot belang is . Wat het bij jouw ook moeilijker maakte zijn de kleine potjes . Een slag grotere van een halve liter gaan al een stuk makkelijker . Maar ik maakte me al zorgen om je kweek omdat je en Indica dominante soort hebt . Die zijn erg snel klaar met groeien . Sommige va nm'n op 12/12 gestartte Sativa achtigen groeien nog tot 90 cm hoogte ! Dus die moet je haast wel op 12/12 startten anders worden ze te hoog .

dat kan dan wel allemaal zo zijn,toch vindt ik het voor een commerciele kweek enorm ingewikkeld allemaal,indien het voor wat soortjes uit te proberen is,dan is het heel prettig te experimenteren met zaailingen,kan je veel van leren trouwens!Maar voor broodkwekers heeft deze opzet weinig tot geen toekomst vrees ik...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...