Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest Rataplan

Zaadkweek Nlx/big Bud Week 12 Oogst

Recommended Posts

Guest Rataplan

Hier dan weer een Nieuw topic betreffende een zaadweek met 210 zaadjes van Nirvana...

Verleden Vrijdag zijn de zaadjes (200)voorgeweekt in demi water op kamertemperatuur in het donker,amper 24h later waren de zaadjes bijna allemaal ontkiemt,potjes van 7x7x8cm gevuld met zaaiaarde licht vochtig,de 200 zaadjes geplant+de 10 apparte rechtstreeks in de aarde,dit was Zaterdagavond,water+Rhizotonic afgezuurd tot ph 6.4,grondwaarde ph 5.9,goed nat verneveld en dan allemaal in voorkweekbak van 1 vierkante meter onder een 400 watter hps op 40cm direct op 12/12,de dag erachter,Zondag dus kwamen de eerste zaailingen reeds boven de aarde,nu Maandag zijn er al 192 boven de aarde,waarvan de meeste al rond de 4cm hoog zijn,en hun gekartelde blaadjes al hebben,verbazend snel wat wil zeggen dat deze zaadjes een hoge kiemkracht hebben,en van goede kwaliteit zijn,hier alvast een foto van de aanplanting,overmorgen post ik de eerste foto's van de huidige situatie...

kweekruimte0068bb.th.jpg

De bedoeling is om nu zelf zaden te gaan kweken,een gedeelte ga ik starten na geslachtsbepaling in grote kweekbak,en dit samen met stekken,de rest gaat naar een zaadkweekhokje...

kweekruimte0045ys.th.jpg

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt goed en ben zeker benieuwd naar het verloop van dit verslag. Ik heb een vraagje(misschien een hele stomme) wat bedoel je demi water en waar ken je dat krijgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
Klinkt goed en ben zeker benieuwd naar het verloop van dit verslag. Ik heb een vraagje(misschien een hele stomme) wat bedoel je demi water en waar ken je dat krijgen?

is gewoon gedemeneraliseerd water dat je bijna in alle grote winkels kan kopen voor in het strijkijzer,om je autobatterij bij te vullen enz...Vorige proeven leerde mij dat zaadjes heel snel ontkiemen in dit water,bij een goede zaadkwaliteit ontkiemen ze op kamertemperatuur in het donker reeds na 12 tot 36 uur!Neem eens de proef op de som,vul een diep bord met een 2 tal centimeter gedemeneraliseerd water,doe er de zaadjes in,sluit het bord af met een tweede diep bord op zijn kop erboven,en ga de volgende dag rond hetzelfde tijdstip maar eens kijken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

De plantjes gaan altijd eerst ff de hoogte in om vervolgens de breedte in te gaan als ze zo'n 5 cm hoog zijn . Is die 5,9 ph van de grond niet een beetje te laag ?

Een waarde van boven de 6,3 en onder de 6,7 schijnt voor het aantal vrouwen het beste te zijn in combinatie met een zeer lage EC .

Heb je zaai en stekgrond gebruikt ? of zelf gemixt

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
De plantjes gaan altijd eerst ff de hoogte in om vervolgens de breedte in te gaan als ze zo'n 5 cm hoog zijn . Is die 5,9 ph van de grond niet een beetje te laag ?

Een waarde van boven de 6,3 en onder de 6,7 schijnt voor het aantal vrouwen het beste te zijn in combinatie met een zeer lage EC .

Heb je zaai en stekgrond gebruikt ? of zelf gemixt

is gekochte zaai en stekgrond met een zeer lage ec waarde,denk niet dat deze ph waarde te laag is,kan wel volgende x een grondsoortje testen met een hogere ph waarde,als test...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

Update:

De zaailingen zijn nu 5 dagen geplant,gemiddelde hoogte is rond de 5.5cm,enkelen beginnen nu reeds de 2e reeks gekartelde blaadjes aan te maken,er zijn nog steeds 4 zaadjes niet uitgekomen van de 210,het is opvallend dat de voorgeweekte die 24h in demi water hebben gelegen allemaal al Dinsdag boven aarde stonden,geef nog steeds afgezuurd water met Rhizotonic.

Het is opvallend hoe sterk zo'n zaailing wel is,heb thuis 1 zaadje laten uitkomen in mijn hok waar de nachttemperatuur al de ganse week +- 12° is,in de dag 28°,lv is rond de 45% daar,zowel s'nachts als overdag door de luchtontvochtiger,deze zaailing gaat even goed als in de voorgroeiruimte..

zaailingen5dagen0078gg.th.jpg

zaailingen5dagen0013mv.th.jpg En nog een close up zaailingen5dagen0041vr.th.jpg zaailingen5dagen0080aq.th.jpg Het zal binnen een goede week wel een beetje krap gaan worden zo kort bijeen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

update:

De plantjes staan nu 10 dagen,en groeien goed,toch hebben zeker een 20 tal zaailingen een zwak stengeltje waardoor ze ondersteuning nodig hebben...

zaailingen10dagen0034ws.th.jpg

zaailingen10dagen0079aw.th.jpg

zaailingen10dagen0063or.th.jpg

Zoals je kan zien zijn meerdere stengeltjes nog redelijk fragiel,de ph waarde staat nu op 6.3 in kleine stapjes verhoogd,en de ec waarde is 0.7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de 400 watter lager hangt dan bereik je de buitenste rijen zaailingen zeker niet meer goed ? .dit zou het strekken van de middelste zaailingen wel tegengaan.

Of een paar 1,2 meter tl's er bij hangen, of een 600 watt HPS ipv die 400 watt

 

Mooi gelijkmatig opgekomen zijn ze ! Dit heeft het voordeel dat ze allemaal ongeveer gelijktijdig zijn gestart waardoor de mannen ook op het zelfde moment zichtbaar worden,zodat je snel weet wat de vrouwen zijn zonder dat je dat aan ze kunt zien. Dan kun je snel overpotten.

 

Met zoveel zaailingen in kleine potjes kun je misschien ook alvast wat gaan selecteren. De planten met de kleinste blaadjes bv niet gebruiken .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

qua lichtbedekking valt het wel mee,lager dan 40 cm krijg ik de lamp niet,want dan bereikt de lichtbundel de buitenste rijen niet voldoende,merkwaardig is wel dat deze fragiele stengeltjes van de zaailingen volledig willekeurig ertussen voorkomen,ze komen zowel in het midden als langs de kanten voor en ertussenin,dus te weinig licht is uitgesloten omdat er weer andersom stevige exemplaren voortkomen op bovenvermelde plaatsen,denk eerder aan de genetica van de zaailingen,binnen +- een week ga ik beginnen om de kleinste mannetjes te gaan vernietigen,zoek uiteindelijk een 3 tal mooie gezonde mannetjes en een 10 tal vrouwtjes (de beste) over te zetten in een bak van 1m²,dit zal de apparte zaadwinningsruimte worden,hier kan ik dan in de toekomst direct regulier zaad gaan zaaien door ook met potjes te gaan werken maar dan grotere van 15x15 zodat ik kan gaan selecteren welke ik ga gebruiken om wederom zaad te winnen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
merkwaardig is wel dat deze fragiele stengeltjes van de zaailingen volledig willekeurig ertussen voorkomen,ze komen zowel in het midden als langs de kanten voor en ertussenin,dus te weinig licht is uitgesloten omdat er weer andersom stevige exemplaren voortkomen op bovenvermelde plaatsen,

tip: bij zwakke stengeltjes kan je een boterham zakje over het plantje heen doen. zodat deze erg vochtig blijft en in deze staat van groei neemt het plantje het meeste nog op via de bladeren. waardoor het dus een sterker plantje wordt. na 24 uur het zakje er weer afhalen.

 

bij mij heb dit zeker verschil gemaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest joint venture

leuk dit! ik ga deze op de voet volgen!!

 

 

 

  Dit heeft het voordeel dat ze allemaal ongeveer gelijktijdig zijn gestart waardoor de mannen ook op het zelfde moment zichtbaar worden,zodat je snel weet wat de vrouwen zijn zonder dat je dat aan ze kunt zien. Dan kun je snel overpotten.

 

 

dit snap ik niet echt...hoe kan je nou dan aan ze zien of het mannetje of vrouwtje is??

:verrygood

 

bvd,

 

jv

Share this post


Link to post
Share on other sites
leuk dit! ik ga deze op de voet volgen!!

 

 

 

  Dit heeft het voordeel dat ze allemaal ongeveer gelijktijdig zijn gestart waardoor de mannen ook op het zelfde moment zichtbaar worden,zodat je snel weet wat de vrouwen zijn zonder dat je dat aan ze kunt zien. Dan kun je snel overpotten.

 

 

dit snap ik niet echt...hoe kan je nou dan aan ze zien of het mannetje of vrouwtje is??

:verrygood

 

bvd,

 

jv

een mannetje krijgt in een vroeg stadium al zaadzakjes tussen de vertakkingen. en een vrouwtje blaadjes. dus lijkt mij toch wel zichtbaar.

of er moet een andere manier zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er zeer leuk uit heb hoeveel heb je er onder 1 lamp staan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
ziet er zeer leuk uit heb hoeveel heb je er onder 1 lamp staan ?

206 uitgekomen van de 210,dit is een voorgroeibak in een bloeiruimte,dus zijn ze gestart op 12/12,25 dagen voor de oogst worden er opnieuw 210 gezaaid,zodat deze vrouwtjes(hopenlijk +- 125) direct kunnen geplant worden na de oogst,zijn het er meer dan kan ik al gaan selecteren op de mooiste plantjes...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
merkwaardig is wel dat deze fragiele stengeltjes van de zaailingen volledig willekeurig ertussen voorkomen,ze komen zowel in het midden als langs de kanten voor en ertussenin,dus te weinig licht is uitgesloten omdat er weer andersom stevige exemplaren voortkomen op bovenvermelde plaatsen,

tip: bij zwakke stengeltjes kan je een boterham zakje over het plantje heen doen. zodat deze erg vochtig blijft en in deze staat van groei neemt het plantje het meeste nog op via de bladeren. waardoor het dus een sterker plantje wordt. na 24 uur het zakje er weer afhalen.

 

bij mij heb dit zeker verschil gemaakt.

bedankt voor de tip,dit pas ik echter alleen maar toe bij stekken,alleen de besten worden gebruikt voor terug zaad mee op te kweken,een deel gaat naar de bloeiruimte,de zwaksten gaan naar de kippen :verrygood ,het is de bedoeling om met de tijd steeds beter zaad te gaan krijgen,daarvoor heb je nu eenmaal een stevige basis nodig...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
leuk dit! ik ga deze op de voet volgen!!

 

 

 

  Dit heeft het voordeel dat ze allemaal ongeveer gelijktijdig zijn gestart waardoor de mannen ook op het zelfde moment zichtbaar worden,zodat je snel weet wat de vrouwen zijn zonder dat je dat aan ze kunt zien. Dan kun je snel overpotten.

 

 

dit snap ik niet echt...hoe kan je nou dan aan ze zien of het mannetje of vrouwtje is??

:verrygood

 

bvd,

 

jv

je kan het eigenlijk aan een 3 tal zaken afleiden:

1) doorgaans gaan mannetjes sneller de hoogte in

2) mannetjes maken soms een knop aan in de kruin van het jonge plantje

3) mannetjes beginnen eerder zaadballetjes aan te maken dan vrouwtjes haartjes

daarom moet je goed opletten(ik observeer met een vergrootglas) in de bovenste internode,in de oksel van het takje beginnen de eerste bloeiverschijnselen,duidenlijk te zien als je de dekblaadjes even optilt,na een dag of 18 na het ontkiemen begin ik er dan mee,zie je in goede condities na een dag of 25 nog geen zaadballetjes kan je dan vrijwel zeker zijn dat het vrouwtjes zullen worden,gewoon door het feit dat mannetjes eerder hun sexe tonen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker als ze van hetzelfde ras zijn en een nagenoeg gelijktijdige start hebben gehad zie je dat de mannetje echt tegelijk zichtbaar worden . Ik heb ook een ras waarbij dat al na 10 dagen vanaf de start het geval is .

 

Rataplan : Ik denk trouwens niet dat die langere plantjes veel mannetjes zullen zijn ,omdat deze juist het meeste licht zullen gaan pakken . Zo had ik wel eens hele lage korte plantjes waarvan ik dacht:"dat worden vrouwtjes " ,niet dus.

 

Stel dat je nu nog zaden tussen je huidige planten zou laten opkomen ,dat zouden vooral mannetjes worden omdat ze op alle fronten achterstand hebben en minder licht. Deze zouden dan ook erg dun en gestrekt zijn ,dus dan gaat je stelling bij punt 1 wel op .

 

Hoe is het met de ventilatie bij de plantjes ? Die is erg belangrijk voor de CO2 toevoer. CO2 vormt samen met water en licht het allermeeste plantmateriaal ,en is dus van groot belang . Zakjes over je plantjes geeft gelijk CO2 tekorten. Voor stekken kan het wel eens handig zijn dat wel maar bij zaailingen is het wortelstelsel gelijk al groter als het plantje zelf . Maar dit wist je waarschijnlijk allemaal al 'Rataplan'.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
Zeker als ze van hetzelfde ras zijn en een nagenoeg gelijktijdige start hebben gehad zie je dat de mannetje echt tegelijk zichtbaar worden . Ik heb ook een ras waarbij dat al na 10 dagen vanaf de start het geval is .

 

Rataplan : Ik denk trouwens niet dat die langere plantjes veel mannetjes zullen zijn ,omdat deze juist het meeste licht zullen gaan pakken . Zo had ik wel eens hele lage korte plantjes waarvan ik dacht:"dat worden vrouwtjes " ,niet dus.

 

Stel dat je nu nog zaden tussen je huidige planten zou laten opkomen ,dat zouden vooral mannetjes worden omdat ze op alle fronten achterstand hebben en minder licht. Deze zouden dan ook erg dun en gestrekt zijn ,dus dan gaat je stelling bij punt 1 wel op .

 

Hoe is het met de ventilatie bij de plantjes ? Die is erg belangrijk voor de CO2 toevoer. CO2 vormt samen met water en licht het allermeeste plantmateriaal ,en is dus van groot belang . Zakjes over je plantjes geeft gelijk CO2 tekorten. Voor stekken kan het wel eens handig zijn dat wel maar bij zaailingen is het wortelstelsel gelijk al groter als het plantje zelf . Maar dit wist je waarschijnlijk allemaal al 'Rataplan'.

inderdaad,''verse lucht'' is zeker van groot belang,is een basisregel voor elke plant trouwens.Voor de rest heb je wel gelijk hoor

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

Update na 14 dagen na het zaaien:

Ondertussen zijn ze al tussen de 9 en 15 cm,nog geen geslachtseigenschappen te bekennen voorlopig,zoals ik al dacht is dit net of je een foto ziet van de sea of green methode,de zaailingen zijn zeker gezond,een mooie frisse kleur met een mooie uitgroei,er is maar weinig verschil in hoogte op enkelingen na,plantjes beginnen ook stilletjesaan meer te drinken,het gaat wel goed

zaailingen14dagen0023dn.th.jpg

zaailingen14dagen0077oy.th.jpg

zaailingen14dagen0055on.th.jpg

zaailingen14dagen0092er.th.jpg

zaailingen14dagen0080fu.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch vreemd dat ze eerst een stukje zijn gaan strekken vind ik . Is de grond temperatuur niet te hoog geweest ?

 

je hebt in ieder geval lekker snel een veld vol groen gekweekt !

Ik denk nog één nieuwe laag bladeren ,en dan worden de mannetjes zichtbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

De grondtemperatuur is nooit te hoog geweest,maar er moet inderdaad een reden zijn geweest dat ze een tijdje in de hoogte gingen,opvallend daarbij is dat deze tendens al een paar dagen gestopt is,nu ontwikkelen ze zich in de breedte,door de bladerzee blijft mischien nu de bodemtemperatuur lager,volgende keer ga ik wel een extra fan voor de lamp hangen alhoewel de meeste warmte wordt afgezogen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er toch wel een stuk mooier uit dan een veldje stekken, ziet er mooi uit man! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...