Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
martino23

Blad Wegknipen

Recommended Posts

ik hoor hier zo veel verhalen van en snap er nu zelf ook niks meer van.

Wie van jullie knippen het wel weg en waarom en zo niet ook waarom niet??

Ik soms wel en er is nog nooit wat misgegaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen dode bladeren haal je weg als ze geel zijn en er gemakkelijk vanaf komen, bladeren die er niet gemakkelijk afkomen zijn nog waardevol voor de plant. Groene bladeren uiteraard laten zitten, iedereen die anders beweerd mag mij vertellen waarom.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

niet alleen dat,maar de plant heeft zijn bladeren nodig om toppen te kunnen vormen!Ze zijn de motor van je plant...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Soeperdoeper

Als ik heel eerlijk moet zijn heb ik zelf wel een paar grote bladen weggeknipt (in verhouding tot da rest eigenlijk niks) welke het licht nogal blokkeerden voor een paar grote topppen..... maar da kan geen kwaad hopenlijk....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
Als ik heel eerlijk moet zijn heb ik zelf wel een paar grote bladen weggeknipt (in verhouding tot da rest eigenlijk niks) welke het licht nogal blokkeerden voor een paar grote topppen..... maar da kan geen kwaad hopenlijk....

bladeren blokeren NIET het licht van je toppen,integendeel,ze zorgen er voor dat je grote stevige toppen krijgt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Phillyz

De toppen zorgen niet voor fotosynthese maar de bladeren. Mooi alles laten zitten tenzij ze geel/bruin zijn en ze er makkelijk afgaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Soeperdoeper

Tja....logisch.... stom van me!

 

Doet zonlicht helemaal niks dan direct op toppen? Ook niet hars productie versnellen of wat dan ook?!?

Dan zouden de toppen lekker allemaal afgeschermd mogen worden dan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm dit is wel interressant;).. aangezien ik op balkon kweek heb 1 kant van de plant meer ontwikkeld dan de andere kant. De kant die meer zon krijgt heeft ook grotere toppen, dus misschien doet zonlicht wel direct wat met je toppen?

Btw ben ik er wel een voorstander van om niet zomaar wat weg te knippen, dat wat de plant niet nodig heeft gooit ie zelf toch wel af en de rest is bruikbaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat licht op de toppen zorgt voor een zeker harsproductie, groei, en duur van de bloei, ik bedoel het is opvallend dat de moedertop bijna altijd eerder klaar is, en dan deze ook van de beste kwaliteit is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de toppen zelf zitten ook kleine blaadjes die de energie leveren voor de bloemproductie. Dus licht op de toppen bevorderd de productie en bloei. Verwijder geen grote bladeren, naarmate de plant haar einde naderd zal de energie uit de fan leaves (grote bladeren aan de stam) in de toppen gestoken worden waardoor de bladeren vergelen, als ze makkelijk loskomen kan je ze verwijderen voor meer licht en een gezonder uiterlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je ff logisch na gaat denken (beetje filosoferen of hoe et heet ?)

 

kom je hier :

 

je toppen in direct zonlicht krijgen UV licht voor hun kiezen,

UV licht breekt één of ander stofje in je wiri af maar ....

 

 

als dat UV licht op je toppen komt, gaat de hars pruductie wel omhoog,

dit simpel en alleen omdat de harsen van wiet, de onbevruchte toppen moeten beschermen tegen warmte / koude / UV licht enz....

 

er staat hierover btw ook een topic erges...

 

(let wel...dit DENK ik he dus ik weet het niet zeker)

 

 

vage.... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik haal altijd, zowel binnen als buiten, blad er af, die grote dan die erg veel licht en lucht afdekken en dat doe ik al jaren, je moet natuurlijk niet een plant in 1 keer kaal plukken, maar elke dag een paar, er zitten er genoeg aan.

RiaSUC50793.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Phillyz

Op die manier krijg je alleen maar voor schimmel kwetsbare wonden. Maar het is wel zo dat er dan een beter lucht circulatie komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op die manier krijg je alleen maar voor schimmel kwetsbare wonden. Maar het is wel zo dat er dan een beter lucht circulatie komt.

Nou ja, ik weet wel waar de schimmel ontstaat en dus niet waar blad is weggehaald maar in de dikke toppen, die als er geen zon is nooit droog worden.

Dikke toppen + vochtige nazomer/herfst = kans op schimmel.

Iedere buitenkweker zal er wel mee te maken krijgen aan het eind van de bloei.

Ik heb inmiddels 7 van mijn 9 planten geoogst en er waren er bij waar 25 % was aangetast door schimmels.

Maar ik ben met 1 kilo goede potente buitenweed ook tevreden en het probleem zal wel elk jaar terugkomen.

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik haal ook alleen de bladeren eraf die er makkelijk vanaf willen, ook aangevreten bladeren (slakken) die bruin/droog worden... verder haal ik de kleine vertakkinkjes op de onderste takken eraf (dicht bij de stam) daar komt toch geen wiet aan

Share this post


Link to post
Share on other sites

naar mijn mening zitten die bladeren er niet voor niks daar zit het meeste "plantsap" en als het slecht met de plant gaat dan zuigt hij deze terug uit deze bladeren naar de belangrijkste plek van de plant en dat is voor de plant zelf ook de top want dit is het voorplantingsorgaan. maar ookal was dit niet het geval je moet het zo natuurlijk mogelijk houden, dus niet bladeren gaan inknippen of verwijderen alleen de nietgroene dan

zo denk ik er over

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik haal juist op advies van de shop zo nu en dan de hele grote bladeren weg met een rode steel. Om licht door te laten om dat de kleine bladeren deze functie dan binnen een paar dagen overnemen en net zo groot worden.

Dit is wat de shop mij vertelde.

2 van die bladeren per week, komen weer grote voor terug.

Zo krijg je meer licht door de plant heen, en de toppen houden licht.

IS dit fout dan, ik dacht het juist goed te doen met het shop advies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee maar ik behandel mijn planten gewoon als mensen, ik trek tog ook niet jouw handen eraf <_< ik denk dat jij er ook niet beter van word :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
nee maar ik behandel mijn planten gewoon als mensen, ik trek tog ook niet jouw handen eraf <_< ik denk dat jij er ook niet beter van word :specool

 

Maar kinderen knip je ook niet hun hoofd af als je wil dat ze meer in de breedte gaan groeien :rofl

 

 

Die bladeren krijgen niet voor niets een rode steel, als je ze perfect zou kweken zouden ze dit niet krijgen.

Die paarse stelen zeggen trouwens niet dat het blad dood is hoor, en die grotere bladeren hebben het meeste synthese oppervlak en moet je er dus niet afhalen, heeft weinig nut en zorgt alleen voor stres.

Als het grote blad dood begint te gaan kan je het wel weg halen aangezien het alleen het licht voor het blad daaronder blocked, maar vaak is het zelfs dan beter om het blad gewoon af te laten vallen, aangezien de plant nog sappen en dus voeding uit dit blad onttrekt.

 

Je kan wel grote bladeren wegknippen als je denkt dat het veel licht van andere planten blokt, maar om dit voor de plant zelf te doen lijkt me weinig nut hebben.

( correct me if I'm wrong...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

de plant leeft van het blad, dus niet zomaar weghalen.

 

tijdens de donkere uren neemt de plant de voedig op en slaat deze op in de bladeren

haal je die weg kan het dus minder voeding opslaan.

lijkt me niet de bedoelig toch ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Petfinder: je hebt het over de donkere uren, doel je nu op de Calvin cylcus of heb je het over het proces wat tijdens de lichtperiode plaatsvindt?

 

Maar goed, mijn vraag is dan:

1. een groen blad wekt volledig mee aan de fotosynthese, doet een geel blad dat dan ook? (met wat we weten uit de biologie)

 

Het lijkt me als je deze vraag beantwoord ook de oorspronkelijke vraag kan beantwoorden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik trek nooit meer een blad van mijn plant af!! Alleen nog bladen die helemaal bruin zijn, ingedroogd en er al bijna uit zichzelf afvallen. Ik heb mn straf gehad dit jaar, ik had een plant met hier en daar gele bladeren er in, deze had ik er uit gehaalt.. En op ALLE plekjes waar ik een wondje gemaakt had (door een blad te verwijderen) kreeg ik spontaan toprot op de stengels van deze plant <_< Omdat de toprot niet meer te stoppen was heb ik deze plant moeten verwijderen uit mijn kas..

21-8004Small.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haai Plantkas, mooi om die kas weer terug te zien. <_<

 

Ontopic: Ik ben ook fervent anti-bladverwijdering. Naar mijn idee haalt een plant de meeste energie uit de bladeren (chlorofiel) en niet uit de toppen, dus bij het weghalen van gezond of paars blad zal de plant dit compenseren door of meer blad aan te maken, of de verdamping in de overige bladeren te vergroten. In het eerste geval kost het de plant energie die misschien beter aan andere zaken besteed had kunnen worden, topvorming bijvoorbeeld. In het tweede geval kan de plant letterlijk overhit raken en daardoor uitdrogen (bij hoge lichtintensiteit), maar het verdampen zelf kan er ook voor zorgen dat de plant veel energie steekt in het koelhouden en zo minder groei vertoont. En dan hebben we nog de wond op de plek waar eerst blad zat die ook energie vraagt om te herstellen en een extra infectiebron kan worden voor de al eerder genoemde schimmels.

 

Daarnaast haalt de plant voedingsstoffen uit vergelend blad. Het geel worden is niks anders dan het onttrekken van bladgroen waardoor de onderliggende gele kleur zichtbaar wordt die altijd al aanwezig was. Het blad is dus nog niet dood, maar wordt door de plant gebruikt voor de bouw en door het weg te halen ontneem je de plant dus een voedselbron. Ik laat het er dan ook aan zitten tot de plant het uit zichzelf afstoot als teken dat het op verbruikt is en ruim het dan op zodat er niks op de grond kan gaan rotten.

 

Paarse steeltjes betekent een lokale slechte verplaatsbaarheid van fosfor, meestal door lage temperaturen. Ook als later het fosforgebrek weer opgelost is blijven deze steeltjes paars, dus ook die zou ik niet weghalen. Het is een soort litteken, maar het blad kan daarna nog prima functioneren. :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...