Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
HolyHerbs

Brix levels in planten

Recommended Posts

Ik werd laatst door een fruitkweker gewezen op brix levels in planten..

Hij vertelde me dat je door het suikergehalte in een plant te meten je kunt kijken hoe goed de plant het nu eigenlijk doet. Soms ziet een plant er prima uit maar levert die toch minder op dan gehoopt of gedacht. Dit zou je moeten kunnen zien aan het suikerniveau.

Het is te meten met een vrij goedkoop metertje van een tientje of 2.

Ik was eigenlijk benieuwd of iemand hier zich daar mee bezig houdt of het wel eens geprobeerd heeft? en zo ja wat je bevindingen zijn. 

Het spreekt mij vooral aan omdat je hierdoor echt kunt zien hoe "sterk" de plant is en hoe goed hij zichzelf kan verweren tegen allerlei soorten stress maar het geeft eigenlijk de algehele gezondheid van een plant aan. 

https://covingtonnaturals.com/blogs/news/how-to-raise-brix-levels-in-plants#:~:text=The brix scale ranges from,healthy and well fed plant.

https://www.cnnbs.nl/het-belang-en-meten-van-suikergehaltes-in-wietplanten/

https://www.royalqueenseeds.nl/blog-waarom-suikers-een-belangrijke-rol-spelen-bij-het-kweken-van-cannabis-n1011

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb me er nog nooit mee bezig gehouden. Wel weet ik nu wat die druiventelers op tv doen: ze meten de brixwaarde!

Maar is de brixwaarde dan niet hetzelfde als de kleur van de plant? Hoe groener hoe hoger de brixwaarde?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Zwemvis said:

Maar is de brixwaarde dan niet hetzelfde als de kleur van de plant? Hoe groener hoe hoger de brixwaarde?

Nee.

Een lage brix waarde betekent meestal ook een hoger gehalte aan nitraten, wat betekent dat de suikergehaltes automatisch lager zijn. Zo’n meting geeft ook aan dat er tekorten zijn van andere mineralen en je plant een verlaagde weerstand heeft.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is het een soort maatstaf van de totale metabolisme in de plant. Ik ben geen bioloog natuurlijk en er zijn nog dingen als hormonen en dergelijke maar als ik het goed begrijp staat bijna alles bij een (wiet) plant in het teken van de suikerproductie. 

Ik lees dat je liever niet onder de 12 komt, de plant is er dan niet goed aan toe. Van 12 tot 20 voelt de plant zich fijn en vanaf 20 tot 30 is het hemels en zul je dit moeten zien aan je oogst. Kwali - en kwantiteit 

Edited by HolyHerbs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...