Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest petfinder

Lamp Getest

Recommended Posts

Guest petfinder

ik ben dus druk bezig allerlei dingetjes uit te proberen voordat ik daadwerkelijk aan de slag kan gaan.

mijn kastje 175x55x200 ( binnenmaten iets minder natuurlijk) heb ik vandaag voorzien van één 1000 watt lamp.

ik heb geen fan in de kast erbij en de "verse" lucht word nu alleen nog uit de kamer opgezogen die een temperatuur heeft van 24 gr.

de kast temp. binnen is nu naa een 4 tal uurtjes draien opgelopen tot 31,6 graden.

gezien de nog niet optimale luchttoevoer en de hoge buiten/kamer temperatuur kan ik dus in iedergeval met zekerheid zeggen dat mijn slakkenhuisje goed zijn werk doet.

nu heb ik gelezen dat een 1000 watt een oppervlakte dekking heeft van 1.70 m2.

de binnen lengte maat van de kast zit op 1.71 m.

zou ik dan de duizend watt op kunnen hangen of gaan we we voor een andere oplossing ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

gezien de hoge buitentemperaturen en je test zou ik zeker deze opstelling behouden,1 raad,monteer wel een extra 220v fan met een stekker op een timer op de lamp gericht,je kan deze fan kopen voor +- 13€ in elke electronicazaak of bv bij leafman trading,deze zijn uitgerust met een kroontje zodat je enkel er een kabel met stekker dient aan te verbinden,als je deze laat schakelen op een gewone timer,dan kan je deze ook in de donkere uren af en toe laten draaien,dat geeft weer een beetje extra ventilatie in je hok,zijn vrijwel geruisloos en verbruiken 2x niks,je kan ze probleemloos met een paar winkelhaakjes op je lampenkap monteren,ook kan je de lamp op deze wijze dichter bij je plantjes brengen,met deze opstelling zou ik zeker veel plantjes gaan neerzetten,met een hele korte groei,want je lamp moet een zekere afstand behouden van je plantjes,denk daar aan,zorg voor voldoende verse lucht als aanvoer,daar je in je slaapkamer zoekt te kweken kan je gemakkelijk je raam op een kiertje zetten in de donkere uren,of volledig open als de lamp zal branden,in de winter kan je dit ook doen,bv lamp aan,heel klein beetje verse lucht naar binnen,donkere uren uit het huis,laat wel je schakelmateriaal uit je hok voor de temperatuur,is een prima kweekruimte trouwens

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kast is toch maar 1,71 bij 55 cm ongeveer? Dan kom je nog niet eens aan 1M² kweekoppervlak . Je zou dan beter een 600 watter kunnen nemen.

 

Met die 1000 watter krijg je natuurlijk wel een zeer hoge lichtsterkte juist ook omdat je wanden in zo'n kleine kast veel licht reflecteren. Maar je zal vreselijk veel moeten afzuigen ! En je hoogte is wat krap, omdat er veel ruimte tussen je planten en de lamp moet zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

daarom ook het advies om veel plantjes te zetten,en deze dan zo rap mogenlijk in de bloei te trekken,zijn test zonder goede ventilatie was op een warme dag al positief,dus met een degelijke aanzuiger gaat dat prima lopen,ik zie niet in waarom petfinder een 600 watter zou moeten hangen?Door de enorme reflectie in zo een kleine ruimte gaat hij zeker goede resultaten boeken,alleen mogen ze niet te hoog worden...Hij heeft deze opstelling al,indien hij een goede 220v fan aan de lamp kan hangen,dan is 75 cm boven de planten haalbaar,en met zo'n korte voorbloei moet hij dan een soortje zoals bv gewone nlx zoals de stekkenboeren leveren gebruiken,zal dan zeker niet boven de 70 cm uitkomen met 3 dagen groei

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest boedha

en brengt een 600watter niet meer op dan een 1000watter (uitgereken aantal lumen per watt...)?

anyway ik zou de 600watt nemen ipv 1000

Share this post


Link to post
Share on other sites
en brengt een 600watter niet meer op dan een 1000watter (uitgereken aantal lumen per watt...)?

De 600 watter heeft een beter rendement ja.

 

Een beetje speling in de hoogte zou wel lekker zijn op zich ,maar dat kan niet worden aangepast begrijp ik .

 

Ik denk dat je met die 1000 watter niet echt veel meer opbrengst haalt dan onder een 600 watter in dat formaat kast. Jammer dat je aan die 1000 vast zit want dat kost je toch minimaal € 50 extra per kweek.

 

Waar in je kast heb je die 31 graden gemeten?? De temp recht onder de lamp zou nog wel eens een stuk hoger kunnen liggen. Bovendien is die 31 ook maar net acceptabel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

de temperatuur is gemeten recht onder de lamp, wel op de bodem van de kast met een buiten temperatuur van 26 gr.

ik zit niet aan deze setup vast, was gewoon een test omdat ik die 1000 watt heb liggen.

ik ga ervan uit dat een 600 watt mijn lengte niet kan bestrijken(1.71 meter), vandaar dat ik mij afvroeg of die 1000 watt mogelijk is.

afgaande van een afstand van 90 cm in de bloei kunnen ze toch nog ongeveer een meter worden.(hoogte 2 meter)

ik dacht dus zelf daarom een hoop plantjes in een bak, 3/4 dagen voorgroei en dan in de bloei

hoeveel planten is aan te bevelen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

zeker 45 plantjes,maar dan mogen ze niet te hoog worden,beetje S.O.G. methode,een 600w geeft inderdaad het beste prijs/rendement,maar daar kan je nooit 1.71 m breedte mee gaan dekken,2x400w gaat dan weer wel probleemloos,aan jou de keuze

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

daarom begrijp ik die 600 wat ook niet, idd twee keer 400 zou dan ook wel kunnen, mischien zelfs beter omdat die wel lager kunnen..pfff

 

wat een twijfel :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

btw, die 1000 watt heb ik al, dus om te beginnen is prijs/rendement nu mischien de 1000 watt het meest logisch.

ik moet anders toch weer 2 x 400 watt aanschaffen....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

inderdaad,alleen meer electriciteitsverbruik natuurlijk,maar de reflectie die een 1000watter geeft is enorm,je topjes onderin zullen geen friemeltopjes worden zo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar je moet ze wel weer erg ver van je planten hangen vanwege die enorme hotspot . 1000 watter worden nog maar maar weinig gebruikt voor kweken .

 

Het probleem is dat je afhangkelijk bent van de planten recht onder de lamp , di ebepalen de minimale afstand . In zo'n langwerpige kast zou een aangepaste reflector al veel beter zijn met die 100 watter (of hang er een spreader onder)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

de spreader, nog niet aan gedacht, goed idee, en wat bedoel je met een aangepaste kap?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

1 enkele fan van 15 of 17 cm aan je lampenkap doet al wonderen,mijn 400 watters hangen nu op een 30cm van de plantjes,geen enkel probleem,natuurlijk moet je dit met een 1000 watter niet gaan proberen,maar schat dat zo toch 70 cm van de plantjes of nog dichter prima haalbaar moet zijn,kan je prima uittesten,maar nogmaals,dat is volledig je eigen keuze

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder
High

 

Als ik vragen mag

 

hoeveel opbrengst wil je uit die kast hebben

ofwel wat verwacht je ervan

ik heb geen doelstelling als je bedoelt dat ik perse veel uit de kast wil halen.

ik ga ervan uit dat je op een m2 met 600 watt ong. 400 droog kán halen.

dus dat wil ik dan ook met die 1000 watt proberen.

ik wil deze gebruiken omdat ik hem hier heb liggen.

zo bespaar ik dus de kosten van 2x 400 watt aanschaffen...........

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

hé rataplan,

 

buiten dat ik de spreader ga aanschaffen zet ik er zo ie zo een fan bij op de lamp.

 

ff een oftopic vraagje, had jij nou die airsock?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm oke

 

Namelijk maak ik gebruik van:

 

Hok breedt 2m Diep 1.10m Hoog 1.70m

2 x 400 w Lamp

Afzuiger met Filter

Medium Aarde batmix

2 Kleine Ventilatoren

24 stekken 8 rijen van 3

Werk met gewoon kraanwater

Alleen 4e week bloei geef ik een week lang PK 13/14 mee

Door de jaren heen aantal x de kast aangepast (kleine dingetjes)

 

Dit hokje produceerd tussen de 500 / 700

 

Kan je aanraden dat als je een paar centen over hebt

dan toch evt voor 2 lampen te gaan

 

En als het mogenlijk is om evt je kast iets dieper als 55 cm te maken

heb gemerkt bij een ander hokje dat (die is 60 cm diep) er toch wel eens een

probie kan ontstaan qua ruimte

 

Zoiets als dit kan je gebeuren

 

1251.jpg

 

En dan wil je meer ruimte voor ze hebben :P

 

Ben benieuwd wat het resultaat van de 1000 w zal zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het mag ook volstaan toch ? zodat er in ieder geval geen licht op de grond valt .

 

Wat bedoel je met gewoon kraanwater ? dat je het nooit aanzuurd ? I ndat geval loop je in de laatste weken van je kweek al snel tegen een verzilting aan door de hoge ph van kraanwater . Het streven is +/- ph 6.0 in de grond zelf behouden .

 

freetheweed: ook al wel eens met zaailingen gekweekt i.p.v. stekken ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep

 

Wat kraanwater betreft zal je gelijk in hebben

in al die jaren nog nooit een metertje gebruikt

 

hehehe komt denk ik omdat het me nog nooit een

probie heeft opgeleverd

 

Wel eens met voeding geprobeerd maar had toen wel een probie

 

freetheweed: ook al wel eens met zaailingen gekweekt i.p.v. stekken ?

 

Ja joh heb nu op het ogenblik voor het eerst een kweek staan van zaailingen

maar merk wel dat je dit niet met een stek kan vergelijken

 

Zo ook hoe het er nu bij staat planten zijn getopt hmmm tijdens een

kijksessie ( sta nog wel eens uurtje te dwalen voor de kast ) zag ik dat merendeel

+/- 8 a 9 vertopte takken door het toppen ervoor hebt terug gekregen

met een lengete van (zooi groeit / bloeit hard) 120cm en dat is nu 4e week bloei

met stek zit ik meestal op 4 a 5 toppen met tot. lengte 110cm

 

Ben er dik tervreden mee :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
hé rataplan,

 

buiten dat ik de spreader ga aanschaffen zet ik er zo ie zo een fan bij op de lamp.

 

ff een oftopic vraagje, had jij nou die airsock?

inderdaad,werk met een airsock,bij mijn nieuwe update kan je de fan zien werken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...