Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Zwemvis

Stekken uit zaden maken?

Recommended Posts

Ik ben van plan een aantal zaadjes te bestellen.

Met zaadjes heb ik geen ervaring. Kan ik gefeminiseerde zaadjes bestellen en dan zelf stekken maken van die planten? Of worden het dan hermafrodieten?

Stekken maken kan ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan prima maar de kans op hermafrodieten heb je altijd, ook met regulier zaad. De enige manier om er achter te komen is stekken maken van de zaailingen, nummeren en de zaailingen af laten bloeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oei dat is een meermaandenplan dus.

Hoeveel procent van de stekjes wordt een hermafrodiet denk je?

Ik kan ook 100 stekken maken en normaal gaan kweken en gaandeweg de herma's weggooien. Maar als de helft herma blijkt te zijn is dat niet zo handig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kan van 0% tot 100% zijn. Of de planten "herma genen" hebben of dat ze gewoon heel erg stressgevoelig zijn en dus herma worden weet ik niet maar het wordt wel bepaald door de genen van de ouders, obviously. Dit betekent dat sommige zadenbanken die stress/herma gevoelige planten gebruiken om nieuwe soorten te maken vrijwel altijd ook dit zullen vertonen. Zoek een soort die je leuk lijkt, zoek er dan zoveel mogelijk over op internet; kweekverslagen, ervaringen. over de soort en de zaadbank. Ga op onderzoek uit uit wat de ouders zijn en of mensen hier herma ervaringen mee hebben.

Lijkt misschien veel werk maar zo verklein je de kans aanzienlijk en verspil je minder tijd dan een hele ronde met hermas draaien. 

Het makkelijkst is om (zoveel mogelijk, number game) zaden te ontkiemen en deze in kleine potjes op te kweken. Neem er een topstek van en bloei de rest af. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Zwemvis said:

Oei dat is een meermaandenplan dus.

Hoeveel procent van de stekjes wordt een hermafrodiet denk je?

Ik kan ook 100 stekken maken en normaal gaan kweken en gaandeweg de herma's weggooien. Maar als de helft herma blijkt te zijn is dat niet zo handig.

Ja je bent een paar maanden kwijt en dan mag je hopen dat je vindt wat je zoekt. Wil je niet liever zelf stekken maken van een stek die zich reeds bewezen heeft?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Zwemvis said:

Ik ben van plan een aantal zaadjes te bestellen.

Met zaadjes heb ik geen ervaring. Kan ik gefeminiseerde zaadjes bestellen en dan zelf stekken maken van die planten? Of worden het dan hermafrodieten?

Stekken maken kan ik.

Kan prima en als jij blij bent met wat je uit 1 vd zaadjes krijgt die je poot en af bloeit heb je helemaal niet zo veel zaden/planten nodig.
Check zoals Holy al zei goed de stamboom, dan sluit je al een heleboel bij voorbaat uit.

Gefeminiseerde zaden zijn  genetisch een 1-1 kopie van de plant die bezwangert is met haar eigen pollen waardoor je veel minder verschil tussen planten hebt en zo ook veel minder planten voor een selectie hoeft te zetten.

Let ook op tijd dat je stekken nodig hebben om te wortelen, hoe ze reageren op jouw aanpak, dat soort dingen ipv alleen op de wiet die er vanaf komt.
3wk wachten op wortels of 1 week en de stek dan inmiddels al 1 week voorgroei en al 1 week op 12/12 hebben kunnen geven tov die nog aan het wortelen.. daar zit de echte winst ;)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt idd geen 100en zaden nodig. Heb zelf ook uit 3 zaden wel een moeder gehouden. Wel knaagt het dat je niet weet wat je had gehouden als je er bijv 20 had gehad. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou wel investeren in topzaden zodat je zeker weet dat de kans groot is dat je er een echt mooie moeder uit kunt halen waar je jarenlang plezier van zult hebben.

Want als je prutzaden hebt om mee te beginnen is de kans groot dat je later nogmaals moet investeren qua geld, tijd enz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekjes maken van de zaailingen en de stekken  af bloeien! Je wil immers weten hoe de stek zich gedraagt én ontwikkelt. Daar ga je mee werken 

Stekken van zaailingen gedragen zich anders dan haar moeders. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is allemaal zo ontzettend tijdrovend want terwijl je aan het selecteren bent draai je ook nog eens de meest beroerde rondes en oogst je van alles een beetje.

In negen van de tien gevallen ben je beter af met stekken die zich bewezen hebben zoals Ammie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kun je zaadjes in 1 liter potten planten en meteen op 12/12 zetten. Je laat ze gaan tot je kunt zien welke het beste lijkt. Dan laat je dat plantje reveggen en kun je daar na een week of 3 stekken van maken. Die bloei je wel normaal af. Zodoende hoef je niet je hele ruimte te gebruiken voor je selectie, een hoekje is genoeg. Je krijgt op deze manier plantjes die niet mooi uitgroeien, maar dat geeft niks, je kunt wel een goede indruk krijgen van elke individuele plant en ze onderling vergelijken.

En daarna gericht aan de gang gaan met stekken van de beste plant. Ook kun je zo een groter aantal zaadjes gebruiken, een selectie uit 3 zaadjes is niet echt optimaal. Vindt je zo een mooie moeder dan heb je een unieke plant die niet iedereen heeft, zoals ammie.

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Twiet said:

Je krijgt op deze manier plantjes die niet mooi uitgroeien, maar dat geeft niks

Vind het wel belangrijk dat ik weet of het bijv een goede scrogger is of niet. Hoeveel je er moet neerzetten om het binnen een bepaalde tijd vol te hebben. Ook duurt reveggen langer dan 3 weken bij mij maar dat kan natuurlijk aan mij liggen. 

Kweetniet wat het doel is achter de pheno hunt maar als het voor jezelf is kun je het miss net zo goed bij een paar zaadjes houden en gewoon gaan stekken wat je het bewaren waard vind. Voor de markt is het heel lastig om zoals dilago zegt beter af te zijn dan bijv amnesia haze. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je krijgt  wel een beeld van de structuur van een plant, van de geur, van de hars-productie en als je ze lang genoeg laat staan kun je ze ook roken. Zo kun je een redelijk beeld krijgen van hoe de plant er uit gaat zien onder optimale omstandigheden. Is gewoon een manier om niet te veel ruimte op te offeren aan je zoektocht naar een leuke moeder.

Een zaadplant geeft sowieso geen goed beeld van wat het uiteindelijk uit stek gaat worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt. Beter is het ook om de zaad plant als moeder te houden als je het echt goed wilt doen maarja.. 

Kvind het reveggen vooral kut. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een moeder is sowieso op een gegeven moment aan vervanging toe, vroeg of laat is dat beter en ook nodig.

Ik heb geen moeite met reveggen, met een beetje geduld en verzorging zit zo'n plantje vroeg of laat vol met mooie stekken. Geduld is een schone zaak, en als je met wiet bezig bent is geduld onmisbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In mijn geval wil ik er op den duur 100 stekken van kunnen snijden maar als ik het goed begrijp is dat toch niet zo eenvoudig.

Ik dacht tien zaadjes te bestellen, ze te laten groeien en dan op te knippen naar 100 stekken maar dat gaat dus niet.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

10 zaadjes zijn10 pheno’s .

10 zaadjes maak 3 stekken per zaadje, (afbloeien niet nodig! )(2backup)  

label ze en zet de 10 verschillende pheno’s in bloei en maak je keuze.

één batch van 100 heb je toch 5 moeders nodig om gelijkwaardig stekjes te maken

Edited by P H donner
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Zwemvis said:

Ik dacht tien zaadjes te bestellen, ze te laten groeien en dan op te knippen naar 100 stekken maar dat gaat dus niet.

Opzich gaat dat wel nadat je de selectie hebt gedaan. 1 pheno overhouden en dan daar meerdere moeders van maken waar je meerdere stekken vn haalt. Paar weken extra

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat de moeder doet zou je niet moeten interesseren daar werk je niet mee!
Een stek gedraagt zich anders dan der moeke…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar stel je neemt 10 zaden, daar allemaal stekken van. Die stekken bloei je af ( want dit gaan je stekken worden zeg jij), Hoe maak je dan van die zaadplant (moeder) 5 identieke moeders?  Dát zijn namelijk dan de stekken en dáár zou je dan weer stekken van moeten nemen want dát zijn de stekken waar je mee gaat werken... 

Omdat je niet van 1 plant snijdt zit je weer een generatie verder en dus stap extra, in mijn logica

Edited by HolyHerbs

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minutes ago, HolyHerbs said:

Maar stel je neemt 10 zaden, daar allemaal stekken van. Die stekken bloei je af ( want dit gaan je stekken worden zeg jij), Hoe maak je dan van die zaadplant (moeder) 5 identieke moeders?  Dát zijn namelijk dan de stekken en dáár zou je dan weer stekken van moeten nemen want dát zijn de stekken waar je mee gaat werken... 

Omdat je niet van 1 plant snijdt zit je weer een generatie verder en dus stap extra, in mijn logica

Je maakt het allemaal veel te ingewikkeld. Niemand zegt hier dat de oorspronkelijke zaadplant ook de uiteindelijke moederplant moet gaan worden. Van de gesneden stekken kun je ook gewoon moeders op laten groeien, je hoeft niet álle gesneden stekken ook af te bloeien natuurlijk. Je houdt er bijv 1tje op 18/6 klein en na 2-3 maanden weet je of je de genetica weg kunt gooien of dat je die ene verder opgroeit, vermenigvuldigt etc etc. 

In een zaadplant zie je vaak bepaalde eigenschappen, welke je in de stek ervan niet altijd weer terug ziet komen, bijv flinke strek na 12/12, grote ruimte tussen internodes, de grootte van de toppen (en dus opbrengst). Mijn ervaring is dat de zaadplant meer kracht heeft, meer drinkt en vaak ook een hogere opbrengst heeft dan haar stekken daardoor. Toch groei ik vaak ivm ruimtetekort de moeder wél af, je kunt er immers wel dingen uit herleiden zoals hoe de topopbouw bijv. is, of de besuikering, compactheid, geur en afbloeitijd. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, P H donner said:

Wat de moeder doet zou je niet moeten interesseren daar werk je niet mee!
Een stek gedraagt zich anders dan der moeke…

Dan zou ik zeggen stek de moeder, gooi haar weg, stek de stek en dan selecteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, pindarots123 said:

Je maakt het allemaal veel te ingewikkeld. Niemand zegt hier dat de oorspronkelijke zaadplant ook de uiteindelijke moederplant moet gaan worden. Van de gesneden stekken kun je ook gewoon moeders op laten groeien, je hoeft niet álle gesneden stekken ook af te bloeien natuurlijk. Je houdt er bijv 1tje op 18/6 klein en na 2-3 maanden weet je of je de genetica weg kunt gooien of dat je die ene verder opgroeit, vermenigvuldigt etc etc. 

In een zaadplant zie je vaak bepaalde eigenschappen, welke je in de stek ervan niet altijd weer terug ziet komen, bijv flinke strek na 12/12, grote ruimte tussen internodes, de grootte van de toppen (en dus opbrengst). Mijn ervaring is dat de zaadplant meer kracht heeft, meer drinkt en vaak ook een hogere opbrengst heeft dan haar stekken daardoor. Toch groei ik vaak ivm ruimtetekort de moeder wél af, je kunt er immers wel dingen uit herleiden zoals hoe de topopbouw bijv. is, of de besuikering, compactheid, geur en afbloeitijd. 

Ik begrijp wel dat de moeder meer potentie en groeikracht heeft....

Als je 5 identieke moederplanten moet hebben om 100 stekken te snijden moeten die stekken toch van dezelfde generatie zijn? Daar is het om te doen dat je dan nog een generatie stekken moet hebben... en díe dan moet testen omdat Ph Donner zei dat je de te gebruiken stekken moest testen, waar ik opzich in kan komen.

16 hours ago, dilago said:

Dan zou ik zeggen stek de moeder, gooi haar weg, stek de stek en dan selecteren.

Nee niet weggooien die zaadplant, daar maak je dan nog 4 moeders van als je er 5 nodig hebt. Zo heb je 5 dezelfde

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, HolyHerbs said:

Als je 5 identieke moederplanten moet hebben om 100 stekken te snijden moeten die stekken toch van dezelfde generatie zijn?

Nee, je kunt gewoon een stek van een stek van een stek van een stek (etc etc) blijven snijden; de genetica verandert er niet door. Dus dat hele verhaal dat het dezelfde generatie moet zijn is onzin. Hoe denk je anders dat genetica tientallen jaren kan overleven bij de stekkenboeren, uiteindelijk is een moedertje na 1-2 jaar wel op en zal je nieuwe moeten maken. 

Edited by pindarots123

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, HolyHerbs said:

Ik begrijp wel dat de moeder meer potentie en groeikracht heeft....

Als je 5 identieke moederplanten moet hebben om 100 stekken te snijden moeten die stekken toch van dezelfde generatie zijn? Daar is het om te doen dat je dan nog een generatie stekken moet hebben... en díe dan moet testen omdat Ph Donner zei dat je de te gebruiken stekken moest testen, waar ik opzich in kan komen.

Nee niet weggooien die zaadplant, daar maak je dan nog 4 moeders van als je er 5 nodig hebt. Zo heb je 5 dezelfde

Jawel weggooien want er werd gezegd dat de stek anders reageert dan de moeder uit zaad. Derhalve maak je een stek  (of twee) van de zaailing, dumpt de moeder en stekt de stekken zodat de moeders en dochters identiek reageren zonder dat je een hele kweek hoeft uit te zitten waar je toch niks aan hebt want stekken reageren immers anders....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...