Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

P H donner

Bedrocan

Recommended Posts

Zag laatst een aflevering van Expeditie Nederland waar het over apotheek wiet ging met een kijkje in Bedrocan het enige Nederlands bedrijf waar legaal gekweekt wordt.

Het laat een kijkje zien hoe professionele kwekers hun producten verweken. En dat doen ze oldschool drogen aan tak en handmatig knippen van het product.

Hiermee wil ik zeggen dat iedere hobby kweker die 8/9 weken hun liefde in de plant steken en als de tijd rijp is het product verneuken door het nat te knippen en in net pleuren om te drogen een grote fout maakt! 
 

Old school rules! 

 

4462063A-3850-4D93-8DF2-4925CAD616DE.jpeg

5663CE6D-C0DF-4A64-90B0-C9C9FC53D98A.jpeg

DFDD13B8-D701-4104-9172-7050436D6689.jpeg

Edited by P H donner
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat het droog knippen lekkerdere wiet oplevert ben ik met je eens, maar het nadeel is dat het zo stuift. Daarom zitten ze bij Bedrocan ook met een kapje op.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, P H donner said:

Hiermee wil ik zeggen dat iedere hobby kweker die 8/9 weken hun liefde in de plant steken en als de tijd rijp is het product verneuken door het nat te knippen en in net pleuren om te drogen een grote fout maakt! 

Ik snap je punt al ben ik het niet met het waarom eens. Hoe deze legale kwekerij werkt is niet perse een voorbeeld van hoe het moet. Ga maar eens zoeken naar gamma stralingen. Ze bestralen hun wiet namelijk zodat er geen schimmel oid in kan zitten ( als ik het juist heb) maar je moet je afvragen of gamma stralingen beter zijn, hun vinden blijkbaar van wel.

Het droog knippen is beter puur om een simpele reden: het droogt minder snel met (meer (natte) massa) Het is zo dat met elk stuk natuur waar je smaak en of geur van wilt behouden je het zo langzaam moet drogen als mogelijk. Bij fruit doen ze dit niet altijd omdat het al genoeg suikers bevat.

Het neerleggen of hangen van de plant.. de sappen die dan nog van plant naar top stromen... is dat nou werkelijk de moeite waard als je 8 a 9 weken al alle sappen richting je toppen stuurt? Ik denk dat het allemaal wel meevalt..

 

Edit: Heb het toch nog maar ff opgezocht en ze zeggen dit: " Het effect van gammabestraling bleek beperkt te blijven tot een geringe reductie van sommige in de cannabis aanwezige terpenen. Het terpenenprofiel bleef kwalitatief gezien echter onveranderd. Er werd geen effect waargenomen op het THC- of CBD-gehalte."

Dit is al beter dan ik had gedacht.. eerder was het allemaal wat schimmig zonder echt onderzoeksresultaat kan ik me herinneren..

Toch grappig dat ze eerst alles doen om de smaak goed te maken en daarna de smaak weer terugbrengen. Achja, er is misschien wat voor te zeggen..

Edited by HolyHerbs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nat knippen geeft ten alle tijden een donkerdere kleur aan het product dat ten drogen hangt op den kopf! 
 Ik zeg ook bewust hobby kweker omdat ik het snap dat het bijna niet te doen in als je 15x 1000 watt heb hangen ……

toch waar een wil is is er een …..

 

51620BA9-4A22-409D-959D-80E4DF1BD53C.png

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik knip mijn volgende oogst eens droog want ik ben 100% hobbyist en wel eens benieuwd hoe me dat bevalt!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is visueel vooral een mooier product wat meer terpen bevat en daardoor lekkerder smaakt.

Kapje én kledij zijn grotendeels hygiëne regels. Het voorkomt direct contact en je wil als medi consument geen haar aantreffen.

ik heb een glasplaat en knip het product boven een zeef.  :rolleyes:

7C93137B-F821-4D42-9582-2D18FD02AD3D.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, P H donner said:

Kapje én kledij zijn grotendeels hygiëne regels. Het voorkomt direct contact en je wil als medi consument geen haar aantreffen.

Bedocran wiet heeft door de teeltwijze en nabehandeling de status van een geneesmiddel en voor de bereiding en productie van een geneesmiddel gaan dan een aantal extra regels op waaronder ook de kleding die je medewerkers van Bedocran ziet dragen tijdens de uitvoering van hun werkzaamheden.

Bedocran de enige legale teler? Experiment gesloten keten coffeshop ben je toch niet vergeten? Er zijn er een stuk of 10 die telen voor de staat inmiddels, allemaal met vergunning en ontheffingen. 1500KG wiet per teler produceren:j

On 6/18/2022 at 4:03 PM, HolyHerbs said:

Edit: Heb het toch nog maar ff opgezocht en ze zeggen dit: " Het effect van gammabestraling bleek beperkt te blijven tot een geringe reductie van sommige in de cannabis aanwezige terpenen. Het terpenenprofiel bleef kwalitatief gezien echter onveranderd. Er werd geen effect waargenomen op het THC- of CBD-gehalte."

Dat hebben ze alleen op papier getest en nooit nagevraagd hoe het nu met de beleving zit bij de patient.
Er zit geen kraak of smaak meer aan zullen ze zeggen als je het aan gebruikers die wiet uit een andere bron voor Bedocran probeerden na zou vragen.
Ik was er zelf 1 van en herinner me nog de gore smaak, het naar een medicijn ruiken en de wat rare uitwerking qua high/stoned tov een niet doorgestraald wietje.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, P H donner said:

Het is visueel vooral een mooier product wat meer terpen bevat en daardoor lekkerder smaakt.

Voor de hobby en of medicinale kweker maakt het toch niet uit hoe het eruit ziet? De buitenkant is alleen voor oppervlakkigen. 

Ook lijkt me dit onzin als je niet biologisch kweekt. en dan bedoel ik niet met gelaten uit een fles. 

Als het allemaal om de terpenen gaat is bio kweken ook het voornaamste. En zelfs dan; hoe meer verscheidenheid aan stoffen (bijv. verschillende bronnen N of P of K of andere elementen), hoe meer je de verschillende terpenen aanspreekt.

Het lijkt bijna op een gezonde voeding voor mensen; gevarieerd en geproportioneerd!

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, P H donner said:

Het is visueel vooral een mooier product wat meer terpen bevat en daardoor lekkerder smaakt.

Voor de hobby en of medicinale kweker maakt het toch niet uit hoe het eruit ziet? De buitenkant is alleen voor oppervlakkigen. 

Ook lijkt me dit onzin als je niet biologisch kweekt. en dan bedoel ik niet met gelaten uit een fles. 

Als het allemaal om de terpenen gaat is bio kweken ook het voornaamste. En zelfs dan; hoe meer verscheidenheid aan stoffen (bijv. verschillende bronnen N of P of K of andere elementen), hoe meer je de verschillende terpenen aanspreekt.

Het lijkt bijna op een gezonde voeding voor mensen; gevarieerd en geproportioneerd!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten boven de aarde te drogen hangen, is de kans  vergroten op het krijgen van schimmels of stofdeeltjes in de toppen.Bedrocan hangt de planten ondersteboven in een aparte ruimte met een schone vloer.

Er is geen onderzoek dat het roken van bestraalde wiet veilig is.@Weetje heeft eens een keer een microscopisch onderzoek gedaan naar de medicinale wiet van Bedrocan, zag er niet best uit.

 

  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het maakt niet uit hoe het er uit ziet?? Dat is @Holyshit gelul :whistling


Voor mij na 33 jaar is het simpel! 
Het oog wil ook wat…..en dat vind de klant ook, altijd! 

Het verschil tussen droog op de kop of nat in het net is…. Ze komen het halen,trekken het uit me handen én betalen wat ik vraag(!) ipv leuren langs de deuren..
 

Iedereen die het tegendeel verkondigd heeft een net én knipt nat :P;)

@konopi een drain voorkomt dat de boven kant aarde nat word én lichte ventilatie is een must 

Edited by P H donner
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik reageerde op het feit dat jij zegt voor de hobby/medi kweker is dit een must. Die heeft dus geen klanten in mijn ogen en dus maakt het niet uit hoe het eruit ziet. Als ik mn wiet zelf kweek weet ik wat er mee is gebeurd en is de buitenkant dus absoluut ondergeschikt. De smaak/geur is dan meer doorslaggevend maar vind het teveel gedoe om al mn planten op die manier te behandelen voor die extra terpenen die ik gewoonweg niet opmerk.

Ik hoef nooit langs de deuren kan ik je vertellen... het is al weg voor het is geknipt.. Dat zit heus niet alleen in het nat of droog knippen. dat zou wel erg simpel zijn.

Ik heb het al eens geprobeerd, één plant op de kop en droog geknipt en de andere gewoon zoals altijd nat. Ik merk echt nauwelijks verschil en toch geloof ik de theorie wel maar dat kan misschien dan per soort meer verschillen ofzo.

 

Ps: Ik denk dat er net zoveel verschil kan zitten tussen het nat knippen van de een en het nat knippen van de ander. 

Edited by HolyHerbs

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, konopi said:

Er is geen onderzoek dat het roken van bestraalde wiet veilig is.@Weetje heeft eens een keer een microscopisch onderzoek gedaan naar de medicinale wiet van Bedrocan, zag er niet best uit.

Hoe correct het is weet ik niet maar dit lijkt er toch aardig op?

https://bedrocan.com/wp-content/uploads/Evaluating-the-Effects-of-Gamma-Irradiation-for-Decontamination-of-Medicinal-Cannabis_Hazekamp_april-2016.pdf

 

Eigenlijk geven ze zelf al toe dat het niet hetzelfde smaakt na de bestraling.

"Reduction of affected terpenes was in general between 10 and 20%, but for some components this may be as much as 38%."

"Some cannabis users have claimed that irradiation changes the taste and/or smell of cannabis during smoking or vaporizing (personal observation by the author). Unfortunately, such opinions may be hard to substantiate because the same cannabis is usually not available to consumers in both its irradiated and non-irradiated form to allow direct comparison, meaning there is no “base-line” product to quantify the magnitude of the change. Nevertheless, the taste and smell of cannabis mainly depends on its terpene (essential oil) content (Russo, 2011)."

 

Hier nog een artikel die praat over onderzoek : https://www.mediwietsite.nl/studie-effect-gammastraling-op-bedrocan-cannabis/

 

Eigenlijk is het logisch dat ze er alles aan doen om de terpenen te laten floreren omdat ze daarna moeten bestralen en de terpenen weer terugbrengen. Anders blijft er helemaal niks over :P

 

Heb dit ooit eens aangezet. Die man lijkt toch aardig integer en hij geeft aardig wat info al is het een beetje door het gelul heen luisteren. Mocht iemand zich vervelen :)

https://www.youtube.com/watch?v=x8OFvpKj2yg

Edited by HolyHerbs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de wiet van Bedrocan zelf moeten proberen alvorens ik er een oordeel over kan vellen maar dat gaat lastig worden. Heb ooit de Amnees van Donner gerookt en die smaakte zeer goed! Vandaag mijn Neesjes afgeknipt en opgehangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, dilago said:

! Vandaag mijn Neesjes afgeknipt en opgehangen.

Verwijder alleen het grote schutblad 


Droog je in een tent? Let op! Zorg voor de eerste 2/3 dagen voor goede ventilatie! Daarna gaat de ventilatie op minimaal 

Het gaat hier toch niet over de bestralingen van anti schimmels ;)

En ja er is zeker een verschil tussen nat en nat. Denk alleen al aan een trimmer, nog erger! Als je ons product nat verwerk komt er wond vocht vrij. Daarom is het donkerder van kleur als op den kopf  

En ja ,al die suikers beter in de top…..imo 

Edited by P H donner
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, P H donner said:

Droog je in een tent? Let op! Zorg voor de eerste 2/3 dagen voor goede ventilatie! Daarna gaat de ventilatie op minimaal 

Waarom is het in een tent anders?
Als je de ventilatie zo ver wil gaan dimmen zou het wel handig zijn als je aan de minimale airflow van je filter komt om deze tijdens de droogperiode maar ook erna nog goed te laten werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 hours ago, P H donner said:

Verwijder alleen het grote schutblad 


Droog je in een tent? Let op! Zorg voor de eerste 2/3 dagen voor goede ventilatie! Daarna gaat de ventilatie op minimaal 

Het gaat hier toch niet over de bestralingen van anti schimmels ;)

En ja er is zeker een verschil tussen nat en nat. Denk alleen al aan een trimmer, nog erger! Als je ons product nat verwerk komt er wond vocht vrij. Daarom is het donkerder van kleur als op den kopf  

En ja ,al die suikers beter in de top…..imo 

Heb de schutbladeren laten zitten en ja ik droog in een tent. De ventilatie is goed.

Ben benieuwd wat dit wordt.

Nat met de hand of met de tumble trimmer maakt overigens geen verschil. Krijg er altijd dezelfde prijs voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pfff vermoeiend weer Lost, Volhens mij ben jij een wijf!?
 

Ik heb hier altijd op een droog rek in een kamer gedroogd . Kleine lucht verplaatsing was genoeg om nooit geen rot op te lopen. Maar met een verbouwing had ik een tent nodig. Door te weinig ventilatie had ik wat schimmel terwijl de afzuiger hoog stond. 

Zelfde prijs zal het niet doen in een overdadige markt. Droog op den kop maakt met het uiterlijk vh product  óók daar het verschil
 

Edited by P H donner
  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, P H donner said:

Als je ons product nat verwerk komt er wond vocht vrij. Daarom is het donkerder van kleur als op den kopf

Dit is nieuw voor me maar geloof het gelijk. zou een logische verklaring zijn dat de wiet met weinig blad ook groener blijft wanneer nat geknipt.

Edited by HolyHerbs

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, P H donner said:

 Door te weinig ventilatie had ik wat schimmel terwijl de afzuiger hoog stond. 

Dat is toch net ff wat anders dan hoe jij het in 1e instantie bracht of niet, zeikwijf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar ff serieus hè..

Als nat in net géén éne möer uit maak én je geen verschil zou opmerken …waarom heeft Bedrocan dan geen knip machine en netjes? Dat zou pas écht doekoes besparen denk ik :rolleyes2:

 

Je verneukt het product! 

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is omdat Bedocran zo het meeste overhoudt van de planten.
Door machinaal trimmen verlies je veel materiaal wat je anders gewoon als medi-wiet kunt verkopen.
Dat is inclusief takjes uit de toppen en bladmateriaal wat menig afnemer van mediwiet in zijn of haar 'wiet' terug kan vinden.
Denk niet dat er een theorie achter zit van meer omzetten suikers en sapstromen waar wij rekening mee houden.
Ze telen al heel erg gericht dmv mineraal en de hydro aanpak, vraag me af of ze dat zelf uitdokteren of af & toe hulp van een lab krijgen hierbij.

In mijn potje granulaat zaten stukje tak en stukjes blad(stelen).

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je reageert om te reageren gast!
Meeste overhoudt aan product??? :rofl Met dit soort slap gelul kán je geen wijf zijn idd

Ik zie ff snel 7 man aan het werk wat machinaal door 1,5 man en een paardenkop gedaan kan worden….

Alles draait om geld……

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit ging dit jaar van St.Vincent naar Duitsland, 49.8 kg om precies te zijn.Wordt gewoon vermalen.

1655994559110.thumb.png.b35dfcc36b9fe52e9866fb2064bbf806.png

5QLIBRSWUZKQ7CYWLW2GHJ5SOY.thumb.jpg.32ee420d5f543c5d44d3d79a5e2c5cfb.jpg

 

 

Edited by konopi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...