Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
atmosphere

Haal Meer Vrouwen Uit Je Zaad

Recommended Posts

zoveel mogelijk (blauw) licht, arme zaaigrond, weinig H2o, veel ventilatie en een zo constant mogelijke temperatuur. en veel karma natuurlijk?? ;) :D

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stukkie tekst van Dutch Passion (waardeloze zaden trouwens):

 

Uit eigen onderzoek en literatuur blijkt dat het ontstaan van een mannelijke of een vrouwelijke plant uit zaad, behalve van de aanleg in de geslachtschromosomen, ook afhankelijk is van diverse omgevingsfactoren (stikstofgehalte, kaliumgehalte, luchtvochtigheid, hoogte van de temperatuur. kleur van het gebruikte licht, uren licht per dag, stress). Een verhoging van het standaard-stikstofgehalte zorgt ervoor dat meer vrouwelijke planten uit zaden ontstaan. Een verhoging van het kaliumgehalte neigt naar meer mannelijke planten en omgekeerd. Een verhoogde luchtvochtigheid zorgt voor een verhoging van het aantal vrouwelijke planten uit zaad, een verlaging voor meer mannelijke planten. Een lagere temperatuur zorgt voor een groter aandeel vrouwelijke planten, een hogere temperatuur voor meer mannelijke planten. Meer blauw licht geeft meer vrouwelijke planten uit zaad, meer rood licht geeft meer mannelijke planten. Minder uren licht per dag geeft meer vrouwelijke individuen, meer uren licht per dag geeft meer mannelijke planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, lijkt mij toch heel sterk.

Ik heb al jaaaaaren. Afghani/hindukush plantjes overwegend uit zaad.

allemaal inteeld trouwens, maar nog geen ziekten tot dusver.

Maar ik heb wel steevast 80-90% vrouwtjes.

Dit is echt waar.

Over verschillende seizoenen.

Binnen gekweekt en buiten.

Verschillende grondsoorten. (ik ben ook nog verhuist)

 

Alles anders behalve het zaad.

 

Dus ik geloof niet zo in het blauw lichtspectrum, maar meer in genetische eigenschappen.

Zo ook dat veel thai hermafrodieten vormen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jou zaad is dus simpel weg afkomstig van een door een herma bevruchte vrouw .

 

Geslachtsbepaling staat ten dele vooraf vast (erfelijk) . Het andere deel zijn de omgevings factoren . Bij jou zaad speelt de efelijke eigenschap een grotere rol dan de omgevingsfactoren.

 

Maar ook uit dat zaad kun je meer manne of herma's halen als je wilt. Dit kan bv door ze in de beginfase van de bloei met een uur licht te confronteren midden in hun donkere periode (lichtstress) en dat een paar dagen achter elkaar . Dan worden de vrouwen allemaal herma's .

 

Dat omgevingsfactoren een rol spelen bij de geslachts bepaling is geen kwestie van geloof meer ,dat is al vaak bewezen en er wordt ook al lang gebruik van gemaakt .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik weet het en oud topic, maar blaas het toch weer leven in zodat ik geen nieuw topic hoef te openen.

 

Dit omdat ik me toch nog een paar dingen afvroeg.

 

Aan gezien het er naar uit ziet dat ik toch voornamelijk met zaad wil gaan werken en daar uiteraard zo veel mogelijk vrouwen aan wil overhouden, is het dus wel zo handig om daar alles aan te doen wat mogelijk is.

Ik weet het het grootste gedeelte ligt niet in onze handen.

 

Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden:(staat hierboven ook al vermeld)

 

Stabiele temp van rond de 20 graden.

De lv tussen de 70a80%

verhoging van het standaard-stikstofgehalte.

PH van de grond hoger dan normaal, 6.5a7.0

En de kleur van het licht, meer blauw dan rood.(hpi)

 

Nog meer?

 

Maar waar ik dus een beetje mee zit is dus dat laatste van dat licht, want ik ben van plan om op 12/12 te starten.

Nou is mijn vraag: Wanneer bepaald het zaadje/plantje nou wat het gaat worden, gebeurd dit als het net opkomt, of verderop in de bloei/groei?

 

Dit omdat ik van plant ben om de eerste week(na ontkiemen) er een hpi(blauw licht) boven te hangen, en dan tot de geslachtsbepaling en hps boven te hangen.

 

Dus samen gevat:

1e licht blauw, in de hoop dat dat meer kans geeft op vrouwen, en dan rood om ze zo snel mogelijk het geslacht te laten zien.

 

Of heeft dit totaal geen zin?

 

Ben benieuwd.

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja ik weet het niet. Dus geen/ minder stress, meer blauw in je lamp, arme zaaigrond e.d. zou zaden aanzetten om makkelijker vrouw te worden.

 

Kwil niet betweterig over komen maar dan heb ik deze ronde erg veel geluk.

5 zaden in de venster bank (januari)

Normale potgrond

Eerst te weinig licht, ze zijn gaan strekken.

Toen van de vensterbank naar een tafeltje met een lullig TLetje er boven. Aangezien het m'n eerste binnen kweek is nog al wat lopen hanisen met de lamp hoogte.

Het wisselde nog al in temp aangezien er ook dagen zijn dat er niemand thuis is. Dan gaat de verwarming ook niet hoger. Dit was goed te zien aan de paarse stengeltjes.

TL in de woonkamer was niet ideaal dus alles verhuisd naar boven de kledingkast in.

1x TL 18 watt er boven kleur 33. Water niet afzuren maar uit de vijver halen op het oog geven. EC ??????? (op aarde minder belangrijk maar toch)

Verpot in aarde bak. Verhouding 50% aarde 50% potgrond

Groei groei groei omschakelen naar 12/12

Bloei verschijnselen aha 2x man 3x vrouw (lijkt me normaal aangezien er altijd 50/50 % wordt aangehouden.

 

Verder stress opwekkende factoren. In het begin de lamp met de hand geschakeld, niet altijd goed op het klokje gekeken. Geen afzuiging geen aanvoer. Geen thermometer enkel hygro

 

Nu als ik ze daar dan niet mee in de stress jaag weet ik het ook niet meer.

 

Dus eigenlijk had ik veel meer mannen moeten hebben toch? Dit kan je natuurlijk ook onder het kopje “mazzel” weg schrijven. Dus we zullen het zien bij de volgende ronde. Heb nu nog denk ik een weekje of 4 a 5 te gaan.

 

Voor op gesteld dat ik de waarheid ook niet weet/ in pacht heb maar ik wilde het even er bij plaatsen om een zo goed mogelijk beeld te krijgen aangezien je hier meestal de verhalen leest van (bijna) perfect gebouwde kastjes met alles er op en er aan. Ik wilde hier mee beginnen, low budget om te zien of ik het voor elkaar kon krijgen zonder een investering te doen van een paar honderd euro. Nu is de investering € 6, 49

De opbrengst zal er ook wel nar zijn dat besef ik wel maar daar ging de topic ook niet over.

Rustig,

Ace

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Dus samen gevat:

1e licht blauw, in de hoop dat dat meer kans geeft op vrouwen, en dan rood om ze zo snel mogelijk het geslacht te laten zien."

 

Dat eerste blauw ben ik met je eens, maar waarom zou je daarna zo snel mogelijk rood nemen om de sexe te bepalen? Ik zou ze eerst voorgroeien met blauw licht/tl licht en dan van ieder een stekje nemen en die stekjes op 12/12 zetten om de sexe te bepalen. mannen verwijderen en dan de vrouwen onder een hps in de bloei zetten.

Wat jij zegt kun je wel doen natuurlijk, maar dan blijven je plantjes zo klein dat je der megaveel nodig hebt per m2. Onder tl otkiemen en eenweekjebij 20gr lijkt me het makkelijks. Met een hpi wordt het lastig om je temp laag te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat eerste blauw ben ik met je eens, maar waarom zou je daarna zo snel mogelijk rood nemen om de sexe te bepalen?

 

In de bloei heeft de plant meer rood licht nodig, dus daarom is het beter om ze onder hps te laten bloeien, en onder hpi te laten groeien. Ik weet niet of dit invloed heeft op het geslacht, dit word immers al bepaald voordat het plantje boven de grond is.

 

edit: typo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand die het wel snapt/begreep?

 

@Supreme

Je zegt: dit word immers al bepaald voordat het plantje boven de grond is.

 

Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar ik mag het graag altijd ergens zelf onderbouwd nalezen.

Linkje?

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het geslacht ligt voor een groot deel genetisch bepaald in de chromosomen,doch de uiteindelijke geslachtsbepaling komt boven onder invloed van externe factoren,een mooi bewijs is indien je reeds zaailingen hebt staan een paar weken,en je nadien zaailingen gaat planten rondom de andere zaailingen,door lichtgebrek gaan deze strekken en voor het grote deel mannelijk zijn!Een mooi bewijs dat externe factoren wel degenlijk kunnen bijdragen tot een geforceerde geslachtsbepaling,momenteel scoor ik beter dan 1/3e mannelijke,en 2/3e vrouwelijke zaailingen op het volgende principe:

Een blauwe hpi lamp van 400 watt op slechts 40 cm van de ontkiemende zaailingen,strekken veroorzaakt meer mannelijke zaailingen!

Een mengsel van 1/3e cocopeat,1/3e wormenmest,en 1/3e zaai en stekgrond blijkt zeer goed te werken in combinatie met wormrnhumusthee.

lang geleden heeft dacht ik Jan De Ripper een bak gemaakt met piepschuim waar hij de plantjes in plaatste in een waterbak.

Indien je potjes van 10x10cm gebruikt,en deze verpakt in kleine plastiek zakjes tot de rand met een elastiekje rond,en deze dan plaatst in een bak die minstens even hoog is als de rand van de potjes,deze vult met water,en er dan een kleine aquariumverwarmingsellement in plaatst met de temperatuur op 19°,

dan creeer je een groot vochtig klimaat door je lamp,plantjes blijken nu totaal geen last meer te hebben van de temperatuur,een fan net onder de lamp is positief,regelmatig bijvullen is aangewezen,allemaal elementen die een groter aantal vrouwtjes zal veroorzaken,de wormenhumusthee is bovendien stikstofrijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@rattaplan , dus wat jij zegt is dat je veel licht moet hebben met 'voorjaarszon'wil je de meeste vrouwen krijgen?

Klinkt opzicht logisch, maar weegt het aantal mannelijke planten dat je krijgt onder hpi op tegen de kosten van een hpi vs hps vraag ik me dan af, over welke perecentages praten we dan?

Welk wattage heb je sowoieso nodig om per m2 effectiectief te groeien met een kwiklampje, 250watt per m2?

En nog 1 vraagje :innocent: , is het zinvol je hpi te laten hangen in de bloei? zorgt het voor extra groei? en zo niet, heeft het zin om een 2100k/2700k spaarlamp erbij te hangen in de bloei . Ik weet dat ze duur zijn(en offtopic), maar iets trekt me aan ze te proberen.

gr.rich

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lang geleden liet ik mijn zaailingen opkomen onder hps,wat opvallend en een steeds wederkerig fenomeen was,dat was het feit dat de internodes meer ruimte lieten tussen elke opvolgende node,bovendien lag het percentage mannetjes beduidend hoger,na het omschakelen op een Lamp Metal Halide HIPT Philips (voor groei)bleek de internodeopbouw veel compacter te verlopen,en bovendien steeg het percentage vrouwtjes,keer op keer,dit is slechts 1 factor,na lang verder zoeken,observeren en lezen bleken dus nog andere factoren van belang te zijn om meer vrouwtjes op te gaan kweken,een mooi voorbeeld,bij een kweek bij een collega hebben we 50 zaden laten ontkiemen onder hps,32 kwamen uit,en uiteindelijk waren er slechts 19 vrouw.Nu ben ik met dezelfde zaden bezig,maar dan onder mijn omstandigheden,van de 40 geselecteerde zaailingen die in de bak plaats hebben genomen,heb ik tot op heden maar 7 mannetjes ontdekt,dit kunnen er slechts nog maar een paar meer worden,waardoor ik schat dat nu 3 op 4 planten vrouw zullen zijn,een heel ander percentage dus!Dit is niet toevallig,ik kom meetstal uit boven de 66% vrouw,meetstal nog meer dus,een bewijs dat externe factoren wel heel belangrijk kunnen zijn...

400 watt is het absolute minimum om 90x90cm mee te kunnen belichten,je kan hier onder starten met 100 potjes,en dan zo snel mogenlijk de plaatsjes opvullen met zaailingen die niet ontkiemden,of achterbleven.

Je groeilamp in het begin tussen je andere lampen hangen in je bloeiruimte is een strak plan,zeker tot de voorbloei kenbaar geworden is,spaarlampen bijhangen in de bloei lijkt me vrijwel moeilijk haalbaar daat de hoogteverschillen tussen de spaarlampen en hps te groot zijn,een speciale kap ontwerpen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helemaal top :innocent: hier kunnen we wat mee.

 

We hebben er al het een en ander over gelezen maar van die lamp veel verschillende meningen. Dat je ze dus onder de hpi het beste kunt laten opgroeien is wel duidelijk, maar laat je die ook zitten als je op12/12 begint?

Wat ik al aangaf is het de bedoeling dat ik de groei voor de bloei wil wisselen naar ongeveer een week. aangezien ik zo veel mogelijk vrouwen wil, maar ook zo snel mogelijk het geslacht wil weten zodat ze de bak in kunnen.

 

Thnx.

Share this post


Link to post
Share on other sites

simpelweg ja!Indien je de mogenlijkheid hebt om bv om de lamp een hpi te monteren naatst je bloeilampen,dus bloeilamp,groeilamp,bloeilamp,groeilamp,bloeilamp,dan zit je echt op topniveau te werken,de klok staat dan wel op 12/12,je planten zijn nu drukker aan het bouwen,het bloeihormoon is immers geactiveerd,en dit laat de planten nu extra werk verzetten door snel meer en meer internodes te gaan laten bouwen,terwijl het bloeihormoon geactiveerd is,gaat de primaire energie de eerste drie weken naar het opbouwen van internodes en bladeren,nog niet opgevallen dat een 10 tal dagen na het omschakelen op 12/12 de zaailingen een groeispurt houden?Per 24h kunnen sommige strains tot wel 7 cm groeien!Vooral dominante sativa's,hierbij is een input van veel blauw licht dan ook zeer belangrijk,een ideale situatie kan je dus bereiken door je witte lampen dan net wat lager te gaan hangen dan de bloeilampen,zodat het blauwe licht net iets meer dieptestraling krijgt,en de bloeilampen het licht aanvullen.

Na een week of drie na het omschakelen naar 12/12 vervang je dan al je witte door bloeilampen.Je gaat het geslacht even snel herkennen zolang je maar je klok op 12/12 zet.

Het resultaat zullen prachtige planten worden,met kortopeenvolgende internodes,mooi van bladkleur en inmens potent eens ze toppen gaan bouwen.Ik ben trouwens mijn ronde net zo begonnen,maar dan bij de stekken,het werd al snel duidenlijk dat de verkregen stekken door lichtstress niet zo makkelijk wilden aanslaan,had ik geen actie ondernomen,dan zouden de steks niet boven de 40 cm zijn uitgekomen,door een hoge lv in het begin,en een hpi lamp tot verkeden week in de linker kant,rechts bloeilamp bereikte ik toch een visueel groot merkbaar verschil,ik zal de foto's na het weekend posten,zo kan je zelf het verschil bekijken tussen de 2 kanten ;)Toch staan ze beiden even ver in bloei!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alweer een duidelijk verhaal, daarvoor mijn dank :blink:

 

Ik ben bang dat ik zelf wat minder duidelijk ben geweest, het is niet de bedoeling dat het voorgroeien, geslachts bepaling in het bloeihok gaat gebeuren. ik ben druk bezig een andere ruimte daarvoor geschikt te maken.

In die ruimte komt 1x een 400W lamp te hangen, met daaronder 100a110 zaailingen in pieterpotjes 7x7.

ik ben een bak aan het maken met daarin isolatie en vijverfolie, isolatie voor een redelijk stabiele grond temp, en folie omdat ik na ongeveer een week van onderaf wil gaan bewateren.Of dit werk weet ik niet,maar we gaan het gewoon proberen(ik hoop dat het werkt, anders verneuk ik 100 van atmo zijn zaden :innocent: )

Maar als ik het goed begrijp zou een mix(van licht) dus het beste zijn, hmm daar gaan we nog even over nadenken.

 

Thnx.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een mix van licht in de bloei,ja,niet in de voorgroei,dan prefereer ik uitsluitend groeilicht van een hpi lamp,vanaf de klok op 12/12 gaat,een mix=langzaam wennen+ de voordelen van groei en bloeilampen samen... :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben het in deze volledig met Rataplan eens , na veel kweekjes met meer dan 10 zaailingen weet je gewoon dat de omstandigheden van invloed zijn op geslachtsbepaling .

 

Al hang je een paar TL 33's in je hokkie ,dit heeft effect/ houdt de internoden afstanden korter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou stuite ik toevallig een tijdje trug op de internet site van meneer cactus en zag ik bij stom toeval het stukje over veredeling van het zaad.

 

Voor de mensen die het stukje niet kennen.

Er word daar gesproken over het opzettelijk kweken van een herma.

Als de plant dan een hoger aantal vrouwelijke bloemen heeft worden de vrouwelijke bloemen bestuift met het stuifmeel van de mannelijk bloem. Een vrouwelijke plant zou dus, door de genetische opmaak, ook alleen vrouwelijk stuifmeel produceren.

 

Wie kan mij daar wat meer over vertellen? Wa ik er zelf uit opmaak is dat ik wel denk dat hij gelijk heeft, maar ik heb hier nog nooit iemand over gehoord??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze techniek noem ik echt geen veredeling,het komt bij wietplantjes vaak spontaan voor,er zijn tal van plantensoorten en bloemensoorten waarbij zulke bevruchtingen succesvol zaad opleverd.Maar we hebben het hier over wietplanten,Om echt 100% vrouwelijk zaad te kunnen produceren moet je als eerste al op zoek gaan naar een 100% vrouwelijke plant,door intensieve stress te gaan toepassen blijkt slechts een minimaal percentage echt vrouwelijk,deze planten zullen dan ook de basis gaan vormen voor een mogenlijke zelfbevruchting door de plant te gaan manipuleren waardoor er mannelijke bloemen zich gaan ontwikkelen op een 100% pure en vrouwelijke plant,het product hiervan is dan ook 100% vrouwelijk zaad.

 

Hermafrodiete eigenschappen zitten maar al te vaak diep verborgen in de genen van de wietplant waarbij het reccesief karakter makkelijk of juist moeilijk naar boven zal komen,gaat je hermaplant nu toch een bevruchting verwezelijken,dan heb je gefemineraliseerd zaad waar de herma factor nu dominant zal aanwezig zijn,met andere woorden,de nakomelingen zullen vaak de herma factor nog gaan verstevigen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

bump

 

0% stikstof , geeft 100% man.

 

:P

 

Heh ?

 

In het (oude) experiment in de link hieronder slaagt men er klaarblijkelijk in om d.m.v. voeding het voor elkaar te krijgen om 100% man of 100% vrouw te krijgen :

 

Sister Mary Etienne Tibeau

TIME FACTOR IN UTILIZATION OF MINERAL NUTRIENTS BY HEMP

Plant Physiol. 11: 731-747.

[PDF]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...