Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest petfinder

Bewatering

Recommended Posts

Guest petfinder

zoals sommigen wellicht begrepen hebben ben ik druk met de voorbereiding van mijn kast.

het nadeel is dat ik doordat mijn vriendin zwanger is pas vanaf 1 november echt aan de slag kan.

het voordeel is, dat ik hier alles in me op kan nemen en daar weer van leer.

 

ik heb met de gedahten gespeeld om één grote bak met aarde te plaatsen, maar dat is wegens praktische overwegingen toch niet te doen.

ik wil echter wel het liefst bewateren van onderaf.

 

nu dacht ik dat het mischien wel een idee is om de potten dan te bewateren via het principe van een bak met drainage systeem zoals bijvbeeld rataplan nu doet.

 

ik neem waarschijnlijk 10x 11 liter potten.

ik wil dan vanuit de pot(onder aan de zijkant) een slang laten lopen tot een centraal punt in de kast waar ik dan water kan geven.

elke slang wordt genummerd, net als de potten om verwarring te voorkomen.

 

zou dit kunnen? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou wel mogelijk zijn . Of zet je potten in één grote bak met een vlakke (waterpas ) bodem die je dan gebruikt om water in te gooien . Zo krijgen de potten ook allemaal water langs onder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wasmachine lekbakken zijn hiervoor ideaal. Zo'n bak is 70 x 70 cm en je kan er 4 of 9 potten inzetten. Het voordeel is dat iedere plant water kan opnemen naar behoefte.

 

Dat met die genummerde slangen wordt niks vrees ik. Maak het niet te moeilijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

aan die bakken heb ik ook gedacht, maar ik kan maar 60 diep, dus dat lukt me niet, wat atmo zegt is natuurlijk ook een optie, nog niet aan gedacht

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

Persoonlijk denk ik dat het allergemakkelijkste dan vijverfolie is,je kan goedkoop een kadertje maken uit een paar plankjes,je monteert de vijverfolie hierin,en je hebt een bewateringsbak,natuurlijk waterpas zetten eerst!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

dat is dus ook een probleem.

in je topic heb ik net uitgelegd van mijn situatie, maar een ander probleem is, dat ik die kut kast niet waterpas krijg, wel zo goed als, scheelt nu op onderkant gemeten nog een 0,5 cm wat ie eigenlijk bij gesteld moet worden.

ik weet niet of dit een onvoorzienlijk probleem gaat worden ?

 

ik dacht dat als ik nu eerst een bodempje leg van aarde, dan de drainage aanleg eb die waterpas maak, dan voor de rest vullen...

 

hhmmm, terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat de aarde niet op zijn plek blijft maar iets verzakt natuurlijk. FUCK

 

ff verder denken nog, ik zal en moet een drainage hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap eigenlijk niet wat je nou precies bedoelt. Je wilt drainage èn van onderaf water geven? Hoe moet ik me dat voorstellen? Drainage is toch voor de afvoer van overtollig water dat van boven komt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik snap eigenlijk niet wat je nou precies bedoelt. Je wilt drainage èn van onderaf water geven? Hoe moet ik me dat voorstellen? Drainage is toch voor de afvoer van overtollig water dat van boven komt?

maar je kunt het ook visaversa gebruiken..

 

slang slingerend in je bak leggen en er water ingieten en het word redelijk gelijkmatig verdeeld...

 

Nog veel denkplezier m8

 

Gr Mike.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

groot voordeel is dat ik in mijn topic alle bevindingen kan mededelen,tot hiertoe gaat alles boven mijn verwachtingen in,wel moet je de eerste keer dat je vanonderen water geeft de aarde daar goed nat zetten!De aarde moet de kans krijgen om goed water te kunnen opzuigen,nadien is het niet moeilijk om een zeker ritme en frequentie te vinden in het watergeven!Zorg er wel voor dat je minimum een 35cm aarde gebruikt,en deze goed aandrukt nog voor het planten,steek stokjes waar de plantjes moeten komen,graaf een kuiltje daar uit,leg er een beetje zaai en stekaarde onderin,plant,en vul het kuiltje met zaai en stekgrond,maak de aarde daar flink nat met wortelstimulator,en sproei regelmatig ook met deze oplossing,laat 1 lamp branden op minimum 1.20m,indien het kan nog hoger,de 2e dag mogen ze allebei aan,maar nog hoog,zorg er wel voor dat je de lampen nadien dagelijks 10 a 15 cm kunt laten zakken,zodat je snel op een 40cm van de plantjes kan hangen,spaarzaam water langs boven geven,een dag of 6 is voldoende tot ze echt goed groeien,nadien enkel nog langs onderen!De kleinste plantjes groeien zelfs bij mij,en deze moeten toch veel moeite doen om water te kunnen drinken!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

thanks rataplan..... en mikeh natuurlijk, fijne vakantie gehad ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

heel tof,maar das off topic natuurlijk,heb daar liggen observeren waarom sommige planten daar reuzen worden,al eens aarbeienplanten van 1m hoogte gezien met vruchten van een handpalm?Bleken in kleigrond te staan met weinig wateropname,had ph metertje mee,en deze was 6.4 in volle grond,diene boer had nog nooit zo'n metertje gezien en dacht dat ik een bodemstaal kwam nemen,best grappig :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rataplan : waarom je lampen in het begin zo hoog boven de zaailingen hangen ??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

hallo,neen,enkel bij stekken he,anders overleven ze het niet!Bij zaailingen is het geen punt om de lamp van in het begin laag te houden,jij hebt daarbij het bewijs zeker geleverd :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...