Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Rataplan

De Tensiometer

Recommended Posts

Yo growers,

 

effe een vraagje over deze tensiometer

 

Mijn grond meng ik zelf, in plaats van extra perliet toe te voegen

gebruik ik kleine argex-korrels.

 

Gaan deze korrels de kop van de tensiometer beschadigen als ik hem

de aarde in manoeuvreer ??

 

mercikes......

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee hoor, is gewoon een gebakken keramische kop. Die kan wel wat hebben ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet niet of het met zulke korreltjes helemaal goed werkt. Je moet de aarde rondom de meter goed aandrukken zodat ie de spanning voelt. Met korreltjes zijn de tussenruimtes al groter en krijg je dus geen goede spanning om de meter. Ik zou het voor de zekerheid even afwachten tot rataplan hier een antwoord getypt heeft.

 

Groetjes freuds............

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alvast bedankt voor de reacties....

 

gebruik 50l zaaistek grond

50l cocomix

25l compost

40l argex

 

goe weekend ;) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik kleikorrels in mijn grond en het werkt prima ;) Ik vind wel dat je veel korrels erin hebt. Zoveel had ik er niet in en vraag me af of dat wel nodig is, je werkt met cocos, dat is super vochtvasthoudend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke

 

Dit wordt dan mijn nieuwe speeltje voor de zomer,

zat zelf altijd zomaar wat water op gevoel te geven.

 

Ga ook zo eens een mix zonder de korrels maken

om het verschil te bekijken.

 

Coco grond van ecostyle heb ik zo vorig jaar als extra aan deze mix

toegevoegd, en zit er terug bij omdat deze plant het echt wel merkelijk beter deed.

 

t'amusement

Share this post


Link to post
Share on other sites
pak gewoon eens een nieuw pot aarde, niet vochtig, zet hen daar in, druk de grond goed aan en wacht eem uur of 3, kijk wat ie daar aangeeft

Dit advies is hier op het forum al meermaals gegeven...

 

wellicht is het juist onder in je pot erg nat, zet de tensio opnieuw, maar nu wat hoger, zorg voor goed contact (een ingewaterd gat waar zij instaat is perfect om de aarde te laten aansluiten maar wacht dan wel een dag voor een goede meetwaarde)

met een bak van 65 liter is dit bijna uitgesloten,of het voedingswater moet er in 1 keer ingekieperd zijn...

 

Gaan deze korrels de kop van de tensiometer beschadigen als ik hem

de aarde in manoeuvreer ??

 

mercikes......

niet direct,neen,wees wel voorzichtig bij het plaatsen,de porceleinen kop kan inderdaad wel wat hebben,maar kan wel barsten bij overmatige weerstand

 

gebruik 50l zaaistek grond

50l cocomix

25l compost

40l argex

begrijp het nut eerlijk gezegd niet over deze samenstelling,wat is het doel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Héhé................. de tensiometer doet het eindelijk bij me.

Ik denk dat de vermoedens van jullie toch klopte, dat het aarde te nat was.

Hij geeft nu namelijk een waarde van 40 m/bar aan.

Maar de vooruitzichten zijn dus goed.

 

Allemaal bedankt voor jullie ondersteuning, was op een gegeven moment in staat om die meter kapot tegen de muur te gooien.

 

Nou maar even kijken of jullie verhalen kloppen, dat als je m 1 maal gebruikt je niet meer zonder kan :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op gewone potten kan je wel zonder, til je ze op en voel je aan het gewicht wel of en hoeveel water je moet geven, maar met een grote aardebak is het de beste manier om te weten wat je moet geven. Zo simpel, meter boven de 120 dan water geven. Je moet de waarde tussen de 80 en 120 houden, simpeler kan het niet he? Een super apparaatje. Hoop dat je er veel profijt van zal hebben defqon soldier! Ik ben in ieder geval blij dat ie nu werkt bij je. Veel meet-succes, de freuds.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo Gappie's.... was ik weer.

Tensiometer doet een beetje vaag.

Snap er ff niets van.

Hij heeft een paar keer een uitschieter gehad naar de 350 m/bar.

Gistereren bijvoorbeeld, toen heb ik 2ltr gegeven (op een 65ltr. kuip aarde)

Maar hij blijft een hoge waarde aangeven (hoger dan 120 m/bar iig)

Ik kan me niet voorstellen dat mijn schatjes meer dan 2ltr drinken per dag.

Ze zijn wel groot al (zo/n 50 tot 60cm) en ik ga deze week de bloei in,

ze zullen dus heus wel iets lusten, maar 2ltr??? (eigenlijk nog meer dus om op die 120 m/bar uit te komen.

Eergisteren was helemaal vaag, toen stond ie op de 120 m/bar.

Heb ik ze ongeveer 1,5ltr per plantje gegeven, was ie een paar uur later 250 m/bar

 

Kan t zo wezen dat als je 1x een hoge waarde hebt gehad dat dan je aarde te droog is ofzo

dat dan die tensio moeite heeft te meten? Aarde voelt namelijk niet droog!!!!

 

Doe ik iets verkeerd ofzo, of moet ik even iets doen om die meter weer 100% betrouwbaar te krijgen.

 

Groeten defQon S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien is je aarde even te droog geweest en neemt hij niet meer goed op? Voel het gewicht van je potten ook even goed. Is het contact tussen de tensiometer en de aarde goed? Zit hij niet te diep in de pot (ik weet niet of je hydro korrels onderin hebt)? Als de aarde te droog is geweest een beetje vloeier toevoegen of een drupje biologisch afwasmiddel. Loopt het water uit je pot? Hij staat toch wel op mBar ingesteld wat betreft aangeven he?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo , voor alle duidelijkheid 60 m/bar is te nat en 130 m/bar is te droog.

ik denk dat je beetje weinig water geeft.

als hij al op 350 staat'(veel te droog) en je hebt een kuip van 65l dan moet je toch wat meer water geven dan 2liter hoor.

ik heb hetzelfde gehad; water geven(te weinig) enkele uren later ga ik kijken en de waarde was opgelopen van 120 tot 130 m/bar .

ik geef wel water via de onderkant , met drainagebuizen (Rataplan z'n methode) dus dat duurt wel even langer voordat je aarde het water heeft opgezogen.

ik ga nu pas de volgende dag kijken, dus ongeveer 24uur later.

je kan voor alle zekerheid effe de schroefdop er af draaien en zien of het buisje nog vol staat met water.

je zegt dat je aarde niet droog aanvoeld , bedoel je dan de bovenste laag ? of onderin ?

mijn aarde is bovenaan kurkdroog en zo moet het ook .

ik heb zelf 2 tensiometers ,zo heb ik altijd een betere controle in geval er één stuk is en je weet het niet.

:verrygood maar gooi hem niet stuk want het is een prachtig toestelletje hoor , ik gaf vroeger altijd te veel water

ik hoop dat het goed komt bij je

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

meter werkt!Sommige periodes moest ik soms 15 liter voedingswater toedienen,eens een week op een stuk geweest op 1m²!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hulp middel voor watergift, maar kun je ze ook gewoon buiten in je kuip laten staan ivm met regen?

Kon dit niet echt vinden.

 

Gr. jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Indien je deze met bv een doorgesneden pet fles beschermd,dan zal het wel lukken,anders niet neen

Share this post


Link to post
Share on other sites

eh.. die van mij heeft een seizoen buiten gestaan in de kuip en geen centje pijn. Zijn volgens mij goed spatwaterdicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens de handleiding is het ook geen probleem om ze gewoon buiten te laten staan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan heb je geluk gehad,of ik ongeluk :verrygood ,er zijn 2 meters die steeds condensatievocht onder het kleine display verzamelen,ik denk dat de kleine rubberen pakking hier niet strak zit,daarom de pet fles er over,door de warmte ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

He vraagje.

Heb het gevoel dat er iets niet klopt met mijn tensiometer.

 

Eergisteren gaf ie 350 m/bar aan. Heb ik 2 liter water gegeven.

Was blijkbaar niet genoeg. Gisteren gaf hij nog 300 m/bar aan.

Toen heb ik 3 liter water gegeven. Geeft ie net nog steeds 300 aan.

Ik denk als ik hem 4 liter geef dat dat misschien teveel van t goede is.

De bakken voelen niet zwaar aan. (althans, voor een 65ltr kuip niet iig)

Er ligt 10ltr hydrokorrels in elke kuip, meter steekt ong. 10/15cm de aarde in.

De planten zijn ong. 50cm hoog en breed, en gaan overmorgen, na 4 weken de bloei in

 

Kan ik de tensiometer er gewoon uit halen, gaatje dichtmaken.

Even goed schoonmaken, opnieuw vullen met water en weer in de aarde steken.

Of is dit niet goed voor eventueele wortels die ik dan kan beschadigen?

 

Het lijkt mij namelijk niet dat dit goed is.

 

(misschien een handige vraag om erbij te stellen;

welke verschijningen geeft een plant aan als zij TEVEEL of TE WEINIG water heeft gehad. Gaan dan bladeren slap hangen ofzo, of verkleuren de bladeren?

Alles ziet er namelijk wel goed uit.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

op 65L kuipen mag je echt wel wat meer water geven lijkt me

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat meer water??

Dus jij zegt bijv. 4 of 5 ltr per dag???? Zijn ze echt zó dorstig?

 

Heb je (of iemand anders uiteraard) ook antwoord op mijn andere 2 vragen (dikgedrukt, 2 posts terug)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad;meter werkt,gewoon meer water geven,feit dat deze reageerd is het bewijs,zou de meter niet vullen,verplaasen of dergerlijke,300 mbar is veel te droog,blijven water geven!

Plant te weinig water,gaat na een tijd gaan hangen,dan vergelen,de grootste bladeren eerst(dit ga jij met 300mbar nog niet zien!)

Te veel water:Onderste bladeren gaan slap hangen en vergelen,nadien volgt de rest...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Def heb je die korrels onder in je kuip , dan moet je echt meer water gaan geven want ik denk dat het onder blijft hangen . Probeer eens .

 

Groetjes de freuds .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n 2 dagen geleden heb ik mijn tensiometer per ongeluk gereset (neem ik aan?) Ik heb het 'on' knopje een paar seconden te lang ingedrukt, de meter is toen op 0 gaan staan. Nu geeft hij nog steeds 0 aan.. Hoe verhelp ik dit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb ik ook al eens voorgehad,heb deze nadien terug gevuld met zuiver water,en deze in een pot geplaatst met wat drogere aarde,toen de meter begon op te lopen heb ik deze terug verplaatst naar zijn oorspronkelijke plaats,en aldaar werkte deze terug perfect...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...