Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Rataplan

De Tensiometer

Recommended Posts

Thx Rataplan, whazzup en jeroen om te antwoorden ;)

 

Ja jeroen, loopt iedere keer volledig leeg :s

 

Ik schroefde de kop er gewoon op tot de 'draad' teneinde was, nooit echt zeer stevig.

 

Kzal nu eerst eens rataplan's methode testen, heb hier nog wat potgrond staan die niet bewaterd is.

 

Nogmaals bedankt voor jullie hulp :whistling :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

ashiva ik bedoelde bij mij was ie toen ook helemaal leeg gelopen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zit er niet ver van Rataplan, na iets minder dan 4 uur in de aarde te staan, geeft de meter 170 mbar aan :no

't lag dus waarschijnlijk aan m'n aarde die te vochtig is, ofwel draaide ik de kop er niet stevig genoeg op.

 

Hoe lang duurt het trouwens eer de buis leeg is en bijgevuld moet worden? Of hangt dat af van de vochtigheid, grootte van je potten....?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb hem vorig jaar buiten een heel seizoen gebruikt en nooit hoeven bijvullen. Af en toe gewoon effe nakijken, maar bij mij ging hij 5 maanden mee en hoefde hem daarna nog niet te vullen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad,in principe hoef je de meter niet te gaan bijvullen als je regelmatig je plantjes bewatert,werk je met potten,dan zou ik na elke oogst de meter reinigen door te spoelen,en hem dan te bewaren in zuiver water dat je dagelijks ververst tot aan de volgende ronde...

Share this post


Link to post
Share on other sites
nou zag ik op leafman staan dat de tensiometer alleen werkt op aarde en niet op cocos. Klopt het dat je op cocos niet met de tensiometer kan werken? Want ik wil namelyk op cocos gaan kweken en het leek me wel handig met zo'n tensiometer zie je precies wanneer je water moet geven. Alvast bedankt

groeten Vincent

 

heeft iemand hier misschien antwoord op ik wil gan kweken op cocos in 11 liter potten? werkt een tensiometer op cocos en in een pot van 11 liter?

groeten vincent

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Vin23,

 

Tja, de tensiometer werkt niet in alleen cocos. Maar er zijn toch kwekers, die net als ikzelf, toch gebruik maken van cocos in combinatie met de tensiometer. RARA hoe kan dat. In enkele topics is al naar voren gekomen waarom de tensiometer niet werkt in cocos. Dus dit zul je moeten nazoeken op dit forum, door goed de zoekfunctie te leren gebruiken. Ik veronderstel uiteraard dat je dit wel zult vinden.

 

Tevens zul je bij verschillende kweekverhalen toch lezen dat sommigen gebruik maken van cocos. Het kweken MET cocos levert immers vele voordelen op. Ook hiervoor zul je dus even het forum moeten afstruinen om aan de hand van de ervaringen van verschillende andere kwekers te komen tot je persoonlijke analyse.

 

Veel succes en groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mensen,

 

ik snap er even geen flikker meer van.

Ik heb die tensiometer sinds een paar dagen binnen. (Blumat)

Na alles zo goed mogelijk geïnstaleerd te hebben, gaf hij netjes de 1e keer 70 m/bar aan.

Die dag erna, gister dus, gaf hij 0 aan.... nog een keer gedrukt toen kniperde hij van 10 - 20.

Alles weer gecheked, en alles moet toch echt goed zitten.

Water opnieuw gevuld in de meter (goed tot bovenaan), knopje ingedrukt houden (dan zie je 000)

Na een uur of 3 in de aarde te hebben laten staan.... Nog steeds 0 ;)

 

Wat doe iik verkeerd???? Komt het door het resetten dat ie de hele tijd op 0 blijft?

Vertel vertel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je hem voor gebruik wel lang genoeg onder water gelegt? Dat moet wel he! Staat duidelijk in de gebruiksaanwijzing.

 

groetjes freud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien is je aarde gewoon wel veels te nat... Goed gevuld? Al eens in een andere pot gezet met aarde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je aarde is gewoon veel te nat nu,het zal nog een hele poos gaan duren voor deze terug gaat oplopen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vrees dat ratteplan gelijk heeft .

 

 

Groetjes de freuds...... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veels te nat????????? Lijkt me heel sterk.

Hij geeft de eerste dag toch 70 m/bar aan?

Das wel aardig in de goede richting.

Dan zou hij toch op moeten lopen en nu (minimaal) 110 m/bar moeten aangeven?

 

en daarbij voelt het aarde zeker niet veels te nat, klam misschien, maar zeker niet nat.

Ik heb de bakken (65ltr) 24uur voor het overpotten 3 ltr gegeven, toen de dag dat ze overgepot werden in de kuipen nog 1 ltr.

Das in 2 dagen 4 liter (incl. het inwateren!!). Ze hebben nu al 2 dagen niets gehad.

Kan toch nooit TE nat zijn?

 

Kutzooi..... baal er een beetje van. Raak hier een beetje ontregeld door ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Def heb je de aarde rond de tensio goed aangedrukt ?

 

ik heb met het plaatsen de aarde rond de tensio nat gemaakt , en heel goed aangedrukt.

en ze werken echt perfect. ;)

 

groetjes freud...

Share this post


Link to post
Share on other sites

uuuuuhm ok.

Das een optie die ik nog heb dan.

Ik heb m (rechtsdraaiend) de aarde in gestoken.

Zoals beschreven (in het duits ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites
uuuuuhm ok.

Das een optie die ik nog heb dan.

Ik heb m (rechtsdraaiend) de aarde in gestoken.

Zoals beschreven (in het duits ;) )

 

Ok def probeer het even zoals ik het heb gedaan . Komt het wel goed denk

 

 

Groetjes freuds ......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uhm..... was niet de vrouwelijke pino die dit getypt had, maar de mannelijke. Dus ik ren vlug weg als je met je zoenbekkie achter me aan komt. Ben niet zo van de mannenliefde. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ik mijn hele fucking jeugd maar denken dat Pino een vrouwtje was.

Jeugd verpest bij deze, en bedankt hé ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Veels te nat????????? Lijkt me heel sterk.

Hij geeft de eerste dag toch 70 m/bar aan?

Das wel aardig in de goede richting.

Dan zou hij toch op moeten lopen en nu (minimaal) 110 m/bar moeten aangeven?

 

en daarbij voelt het aarde zeker niet veels te nat, klam misschien, maar zeker niet nat.

Ik heb de bakken (65ltr) 24uur voor het overpotten 3 ltr gegeven, toen de dag dat ze overgepot werden in de kuipen nog 1 ltr.

Das in 2 dagen 4 liter (incl. het inwateren!!). Ze hebben nu al 2 dagen niets gehad.

Kan toch nooit TE nat zijn?

 

Kutzooi..... baal er een beetje van. Raak hier een beetje ontregeld door ;)

 

Dat wat hij de eerste dag aangaf is niet zo belangrijk , de meter moest zich toen nog gaan aanpassen.

Hoe veel vocht bevatte je grond toen je het kocht? Dat is als eerste belangrijk

Goed kans dat die al behoorlijk vochtig was . Zelf voel je het verschil tussen grond waar de tensio 70 aan geeft en grond waar hij 0 aangeeft nauwelijks of helemaal niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ik helemaal niet begrijp is dat indien de meter al 70mbar aangaf,waarom je dan nog meer water hebt gebruikt?Dit is al te vochtig,het is een preciesieinstrument,heb ook al wel eens te veel bewaterd in het begin,meter gaf 90mbar aan,dacht toen,nog een beetje water geven de volgende dag,na het bewateren drukte ik op het knopje,wat bleek?Meter stond op 20mbar,dus tijdens de nacht was de zuigspanning enorm toegenomen,toen een uurtje later:0!En dat is zo bijna 5 dagen lang zo gebleven,het heeft toen 10 dagen geduurd eer de meter terug op 120mbar stond,een annecdote die tot nadenken stemt,eens je de meter leert kennen,dan wil je niets anders meer,het is zoals atmosphere al aangaf onmogenlijk met de vinger te bepalen hoe nat het medium nu net is,tussen vochtig en natter ligt een hemelsbreed verschil,de meter gaat maar tot nul,de weerstand ten opzichte van de zuigspanning is klein,en dat is bewust zo omdat het nu net het verschil is tussen te vochtig en droog,zeer belangrijk voor alle planten!Indien het aan mij moest liggen zou de meter tot -180mbar mogen gaan wat niet kan natuurlijk,dit zou dan de kletsnatte waarde moeten zijn,bij 0 is de aarde zeker niet een moeras,maar geeft aan dat de aarde zijn verzadigingspunt begingt te bereiken,dus ook het zuurstofgehalte in de bodem dat in gevaar komt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb t denk ik verkeerd uitgelegd dan,

maar nadat ik 70 m/bar heb gemeten, heb ik ze niets meer gegeven hoor Rataplan.

 

Maar naar jou verhaal even te hebben zitten lezen....

Begrijp ik uit die annecdote dat jij dus meer dan 10 dagen niets gegeven hebt???

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah ok,maar zo zie je dat de waarde snel kan gaan aflopen.Inderdaad,toen 10 dagen niets meer gegeven tot de meter op 120mbar stond terug,sindsdien zal ik die fout nooit meer maken,eens de meter terug op 120mbar staat kan je rustig terug bewateren,let wel op dat dit ook kan in omgekeerde volgorde,heb het al meegemaakt dat ik gedurende verschillende dagen tot 10 liter per m² moest geven,tot deze terug zakte na een paar dagen,en de meter bleef maar oplopen toen,zo zie je maar dat het een uitstekend middel is,zulke zaken kan je nooit gaan inschatten op een volle bak...

Share this post


Link to post
Share on other sites

pak gewoon eens een nieuw pot aarde, niet vochtig, zet hen daar in, druk de grond goed aan en wacht eem uur of 3, kijk wat ie daar aangeeft. Andere optie: wellicht is het juist onder in je pot erg nat, zet de tensio opnieuw, maar nu wat hoger, zorg voor goed contact (een ingewaterd gat waar zij instaat is perfect om de aarde te laten aansluiten maar wacht dan wel een dag voor een goede meetwaarde)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...