Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Rataplan

De Tensiometer

Recommended Posts

Ik heb sinds een week zon ding. De eerste paar dagen was telkens de buis na 24 uur leeg. Ik denk niet sterk genoeg vast gedraait, nu lukt het beter.

Ik vind de potten nog niet licht genoeg op 160 zag ik toch ietwat verbaast vandaag. Ik weeg altijd al met de hand zeg maar, dus dat kan ik redelijk schatten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hem net binnen, die van Blumat.

Kan bijna niet wachten, moet nog effe anderhalve week geduld hebben: De zaailingen staan nog in de voorgroeibox! :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan de meter al klaarmaken door hem nu al te vullen met water,plaats hem nadien in een glas met zuiver water en ververs het regelmatig,het porcelein zal zo actief worden

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb sinds een week zon ding. De eerste paar dagen was telkens de buis na 24 uur leeg. Ik denk niet sterk genoeg vast gedraait, nu lukt het beter.

Ik vind de potten nog niet licht genoeg op 160 zag ik toch ietwat verbaast vandaag. Ik weeg altijd al met de hand zeg maar, dus dat kan ik redelijk schatten..

 

Dat heb ik ook al wel eens gehad . Ik vond een pot veel te zwaar en dacht dat er veel water inzat , maar dat klopte dus niet volgens de tensio en volgens de plant die begon te hangen. De aarde was gewoon compact ,en dus zwaar.

 

Hoe dan ook een tensio meter is een waanzinnige aanwinst vooral wanneer je op veel grond kweekt . Ik heb liever een tensio meter beschikbaar als een EC meter . Normaal heb je het vaak niet door als je planten heel veel water beginnen op te nemen of juist weer niet ( aan het eind ) . Er zijn zo veel factoren die een rol spelen bij de wateropname van de plant dat je op de watergift nooit schematjes kan loslaten, de tensio biedt uitkomst .

 

Wat Rata zegt over niet hoger als 120 gaan , ben ik het mee eens . Eenmaal te droge grond laat zich niet makkelijk meer inwateren omdat de capilaire werking van de grond dan slecht is .

 

All mixen vind ik eigenlijk maar niks vanwege die grote plukken met vezels en de grove delen. Het is te luchtig ( te grote luchtkamers ) ,het kan te snel uitdrogen . Maar luchtig is toch goed ?? ja , dat klopt maar er kan ook veel lucht zitten in een compacte grond( veel kleine luchtkamers ) alleen daarbij hebben we de tensio meter nodig om te voorkomen dat we overbewateren .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dezelfde ervaring als OGDread: m'n meter staat nu op 120 en als ik geen tensiometer had gehad zou ik nog geen water hebben gegeven, want m'n bak aarde voelt nog erg zwaar aan. Maar dat komt dan misschien weer vanwege het feit dat de grond vrij compact is omdat ik die heb gezeefd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kwestie van kiezen denk ik , of op het gewicht van je potten afgaan of op de tesio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb die van blumat ook binnen sinds een week.

 

vond de beschrijving vrij karig...

op het apparaat staan namelijk verschillende eenheden waarin men kan meten, maar daarover wordt niet gerept of geroerd...

 

moet ook eerlijk zeggen dat ik de boel nog niet echt heb kunnen gebruiken wegens tijdgebrek....het apparaat staat er wel in, maar kan er nog geen chocolade van maken.

 

denk dat ik morgen eindelijk tijd heb om eens goed te klootvogelen met de rakker...

wel effe in mn achterhoofd houden; niet boven de 120....das in elk geval duidelijke taal!

Share this post


Link to post
Share on other sites
kwestie van kiezen denk ik , of op het gewicht van je potten afgaan of op de tesio.

 

Das nog zo makkelijk niet.. jaren zonder gedaan, in een ver verleden wel een overwatert, maar nog nooit te droog gehouden... Overwateren is me jaren niet gebeurt, en nu liever ook niet... Daarbij is canna een plantje wat liever iets droog staat dan nat..

 

Dat van die uitgedroogde potten herken ik echter wel... vooral bij te kleine potten staan in de laatste weken de wortels in enekele uren alweer droog, en als je dan niet voorzichtig in etappes watert, stroomt alles er langs..

 

Je moet de tensio ook af en toe verplaatsen kom ik achter... een paar uur na waterbeurt gaf hij og steeds 370.. tot ik hem overnieuw in de pot plaatste. Op de een of andere manier was er toch een harde droge korst om de tensio gevormd ofzo..

 

Het blijft leuk om te zien..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor een snellere response van je tensiometer op je watergift helpt het om cocos grond door je aarde te mengen of onderin een laag ongemengde cocos te leggen. Te luchtige grond werkt ook slecht trouwens ,dus de grond wel aanschuiven dat verbetert d ecappilaire werking van je grond waardoor de tensio sneller een andere waarde zal geven na een watergift .

 

Soms kan het lijken dat je tensio het niet doet omdat hij steeds geen waarde geeft ,in dat geval is de grond gewoon nog te nat .

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij een goede grondsamenstelling hoef je de tensiometer gedurende de gehele kweek niet te verplaatsen,bij verdachte metingen is het een kleine routinecontrole om de porceleinen kop eens te bekijken,of deze niet aangeladen is,maar nogmaals,bij een goed aardemengsel is me dit nog nooit overkomen,soms lijkt het wel of een nieuwe meter al eens moet ''inlopen'',de poreuse kop moet dan kunnen afgeven of opzuigen,toch blijft het een prima instrument!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja mensen ik heb ze nu 2 weken en zit toch met wat vraagjes (zeker voor jouw rataplan)

 

Bij mij geeft hij constant de afgelopen 2 weken waarden boven de 200 aan.

Ik heb zelfs in 2 dagen 25 liter water per vierkante meter gegeven en toen ging hij naar 130.

Betekent dit dat ik nog meer water moet geven?

Ik heb jouw bakken nagemaakt rataplan, ik ben alleen vergeten (stom, stom) om de onderste laag in te wateren, zou het daaraan kunnen liggen?

iets anders, mijn tensiometer gaat 18 cm in de grond, de hoogte van mijn grond is 35 cm.

Betekent dit nu niet dat ik de onderste 17 cm niet kan meten en aangezien ik ook de drainagebuizen gebruik, zal daar dus al het water zijn, krijg ik dan daardoor die foutieve meting?

 

Rataplan, ik moet zeggen ik heb nog nooit zo'n mooie planten gehad (3e week bloei) groen, glanzend met toch al dikke toppen en dat voor NLX (is toch een laatbloeier? wie weet dit exact...)

Niemand die mij nog chemisch laat kweken...

 

In ieder geval al bedankt en ik zal me nog melden in de toppic van de aardebakken, want ik heb nog enkele vraagjes.....

 

Het gaat in ieder geval TOPPIE....

 

 

edit, ik heb trouwens geen een geel blad aan de onderkant, wat toch inhoud dat ze genoeg water krijgen....

Edited by mnml

Share this post


Link to post
Share on other sites

geloof me vrij,blijven bewateren...Je meter zakte tot 130mbar?Teken dat hij zijn werk doet,dus blijven geven tot deze op ongeveer 120mbar komt,sta er zelf soms verstomd van hoeveel water ik soms moet geven,maar dan later weer veel minder,door de grote hoeveelheid aarde duurt het alleen langer de eerste keer voor de aarde op een juist vochtigheidsgehalte zit,tot 60 cm aarde hoogte kan je hem gewoon tot de kop in de aarde draaien,de meting blijft correct omdat de aarde het water gelijkmatig kan opzuigen... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niemand die mij nog chemisch laat kweken...

 

Kunstmest is net zo chemisch als het keukenzout wat je eet hoor :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

toch eet ik liever een hand keukenzout dan een handvol kunstmest.. wat jij?

 

en zo zie ik het trouwens ook met voeding, liever biologisch/organisch dan kunstmest.. uiteindelijk rook je het toch (de echte liefhebbers dan he..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoveel mogelijk biologisch en onbespoten :verrygood

helaas heb je dat niet altijd voor het zeggen, wat juist wel het geval is bij het kweken van je eigen wietje..

 

maar dit lijkt me niet zo'n geschikte discussie in een topic wat over de tensiometer gaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet deze discussie eens voort in een nieuw topic.

 

Ben eigenlijk wel benieuwd :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou zag ik op leafman staan dat de tensiometer alleen werkt op aarde en niet op cocos. Klopt het dat je op cocos niet met de tensiometer kan werken? Want ik wil namelyk op cocos gaan kweken en het leek me wel handig met zo'n tensiometer zie je precies wanneer je water moet geven. Alvast bedankt

groeten Vincent

Share this post


Link to post
Share on other sites

hi iedereen

 

ik heb sinds zaterdag de No Mercy tensiometer (of Blumat, tis tzelfde:p) nu heb ik hem maandag voor het eerst uitgetest, in de handleiding stond dat je eerst de buis minimum een uur in water moet onderdompelen, dat heb ik ook gedaan.

 

Daarna heb ik de buis volledig met water gevuld, kop goed erop gedraaid en in 1 van m'n potten gezet (niet tot aan de kop, er was nog zo'n 2 cm van de buis zichtbaar)

 

na 4 uur ben ik gaan kijken en de meter gaf 40 mbar aan (te vochtig, weet ik :no). Een uurtje of 3 later nog eens gekeken en toen gaf de meter 30 aan, wat dus zou willen zeggen dat de aarde vochtiger geworden is in die 3 uur tijd :s

weer een paar uur later keek ik weer en stond de meter op 0, heb dan maar de kop eraf gedraaid en de buis was leeg...

 

in een andere pot geprobeerd na enkele uren gaf de meter 20 mbar aan, weer enkele uren later gaf ie dan weer 0 mbar aan en was de buis weer leeg...

 

Ik versta niets van dit ding ;) doe ik iets verkeerd ? ik geef trouwens langs onder water

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 mogelijkheden:

 

-grond is verzadigd, veel te veel water dus (de buis kan ook leeg lopen bij verzadiging)

 

-er kan lucht in de meter

 

-pot is te klein om de meter te kunnen gebruiken, die moet minimum 10l zijn.

 

-de meter is stuk

 

Hoewel het onwaarschijnlijk is dat je pot te klein is want dan zou ik eerder wisselende meetresultaten verwachten ipv een lege buis. Is je grond niet gewoon te nat? :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

grond zou wel te vochtig kunnen zijn, het is de eerste keer dat ik kweek

 

maar de potten zijn alleszins groot genoeg, 11 liter, en ik steek de tensiometer zo'n 5 cm van de potrand in de aarde, en daarna druk ik de aarde rond de buis goed aan

 

ksnap niet wat ik verkeerd doe :s kapot kan bijna niet, want kheb hem sinds zaterdag, en is niet gevallen ofzo, heb er goed zorg voor gedragen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

vul eens een pot met aarde,mag een lege pet fles zijn ook waarvan je de hals van de petfles verwijdert,je kan deze dan vullen met aarde die je niet bewatert,steek de gevulde meter in de fles met aarde,en lees hiervan het resultaat eens af na 4h in de fles,staat de meter dan op een hogere waarde,bv 160mbar,dan is de meter in orde,en je ander medium veel te nat,de meter zal dan normaal de waarde 0 aangeven...

Share this post


Link to post
Share on other sites

De buis loopt leeg??? Da's raar/ Heb je de dop er wel echt goed opgedraaid, die moag niet lekken anders loopt de meter inderdaad via de kegel leeg! De buis moet echt helemaal gevuld zijn, zonder luchtbellen. Zet hem eens ter controle gevuld in een glas water, dan zal hij ook niet leeg mogen lopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan het niet zo zijn dat de aarde veel te droog is ?

ik heb het zelfde gehad toen ik met een tensiometer begon

eerst aarde in de bak gedaan daarna plantjes er in gedaan daarna de tensiometer er in gedaan en toen water gaan geven

en toen was ie ook leeg gelopen ?

 

 

groetjes jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...