Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest Rataplan

Update Begin Week 8 In Grote Aardebak

Recommended Posts

Guest petfinder

ik heb het getest met een stukkie wc papier, die werd naar binnen gezogen, dus het zit wel goed....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

dat denk ik dan ook wel,kan je binnenkort als je ruimte volledig af is geen foto's posten?Zou zeker een kweekverslag maken!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

ja zeker, als ik echt aan de sag ga maak ik een kweek verslag natuurlijk, zit alleen met mijn filter.

de duizend watt hangt in het midden en hoog natuurlijk, vraag mij af waar ik het filter moet plaatsen?

of maat dat niet zo heel veel uit, als ie maar hoog hangt ofzo ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja zeker, als ik echt aan de sag ga maak ik een kweek verslag natuurlijk, zit alleen met mijn filter.

de duizend watt hangt in het midden en hoog natuurlijk, vraag mij af waar ik het filter moet plaatsen?

of maat dat niet zo heel veel uit, als ie maar hoog hangt ofzo ?

Zo hoog mogelijk, je moet je luchtinlaat namelijk de langste weg laten nemen naar je afzuigpunt, en dat is bovenaan, daar gaat ook al je warmte heen natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

ok, dus inlaat zit rechts onder, dus filter links boven ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ok, dus inlaat zit rechts onder, dus filter links boven ?

Dat kan idd. ideaal zijn :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

na enkele dagen op vakantie te zijn geweest moest ik een vreselijke ontdekking doen!De diferensieelschakelaar moet tijdens mijn afwezigheid afgesprongen zijn,veroorzaakt door vocht in een buitenlamp,daardoor hebben de plantjes minstens 3 dagen in het volledige donker gestaan,ze zijn nog geen halve centimeter meer gegroeid,al een geluk ogen ze visueel heel gezond,maar er is toch een zekere stilstand geweest,door het baksysteem kon ik met het permiteren om er een paar dagen niet naar om te zien,maar dat was toch onverwacht,het was maar 15° in het hok en vochtig!Dat doe ik toch niet meer zolang zonder toezicht!

week4bloei0033vw.th.jpg

week4bloei0017vp.th.jpg

week4bloei0024md.th.jpg

 

verder wil ik er nog aan toevoegen dat ik steeds meer en meer vertrouwen krijg in dit uitermate goedkoop en eenvoudig systeem om te planten,''de grote bak'',dit systeem is echter zeer af te raden indien je van plan bent om langs boven water te geven,langs onder door de drainagebuis werkt dit systeem voortreffelijk!Door de gelijkmatige opzuiging door de aarde,ben je er zeker van dat de plantjes gelijkmatig kunnen drinken,ook de achterblijvertjes banen zeer snel hun wortelsteltsel naar onder toe,wat niet het geval is in een pot met bewatering langs boven,in de peilingsgaten van de tensiometer is duidelijk te zien dat de wortels zeer diep zitten,en vooral dikker zijn dan in een pot,het duidelijke gevolg is dat de stengels ook dikker zijn ,een grote hoeveelheid aarde buffert ook beter ph en ec waarden,het enige waar je wel moet op letten is dat je nooit te veel water geeft!De bak zou dan te lang te nat staan met alle gevolgen vandien,met een tensiometer heb je dat probleem niet,sterker,ik laat ze nu al 3 weken redelijk droog staan,en het gevolg is dat het prima gaat,zelfs ondanks ze een tijdje in het donker hebben gestaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

per vierkante meter staan er 25 plantjes,per bak geef ik nu een 7l per 3 dagen op het moment,dus ongeveer 2.33l per dag als je het uitrekend,wat ongeveer op 93.32 ml per plant moet uitkomen,de meter staat goed,ik doseer op de meter dus,dit kan je niet gaan toepassen in een pot omdat de omstandigheden dag en nacht verschillen natuurlijk,ik gaf ook zo'n 200ml per dag de eerste ronde na een week of 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

daar ik meerdere''gaten''heb aangebracht in de bakken,de meter wordt dagelijks verplaatst van het ene naar het andere gat,2 uurtjes later kan je dan precies meten hoeveel water er te veel of te weinig inzit,80mbar is het ideale,na het watergeven zakt de meter na een tijd,de volgende dag ,of meerdere dagen voor de watergift kan je dan nagaan hoeveel je moet geven,kan dagen minimaal stijgen;maar het kan ook zijn dat je na 2 dagen moet watergeven,meestal zit er bijna geen verschil tussen de bakken,nu geef ik iedere bak ongeveer evenveel,het lijkt er bijna op dat de plantjes zelf regelen hoeveel ze nodig hebben,toen ik enkele achterblijvers had,vreesde ik ervoor dat deze te weinig water konden drinken,maar deze zijn nu in een snel tempo beginnen te groeien ondanks de groei er nu uit is,ze zijn natuurlijk lager gebleven als de rest,maar zijn allen toch gezond

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zelfregulerend vemogen van je grond met de wortels is van groot belang . Een eenmaal goed doorwortelde grote bak met grond is in staat water goed te verdelen ,tenzij de grond een keer helemaal droog is komen te staan .

 

Voor een goede waterverdeling is natuurlijk ook de samenstelling van de grond belangrijk . Vele All- mixen vind ik persoonlijk niet goed genoeg voor om een goede cappilaire werking te verkrijgen.

 

Rataplan : die 15 graden is toch niet erg geweest ? Het langdurige donker zal de groei er wel uitgehaald hebben ,en dat is misschien jammer.

 

Na deze kweek kun je de bovenste 10-20 cm van je grond verwijderen en de rest hergebruiken (en weer met nieuwe grond aanvullen ). De bovenste laag bevat ballast zouten dus die gooi je weg. Het bodem leven in een al gebruikte grond schijnt actiever te zijn dan in nieuwe grond. Veel soorten grond uit zakken zijn in de fabriek verhit geweest om ze kiem vrij te maken. Bij dit proces worden ook nuttige bacteriën en schimmels gedood.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

die 15° baarde me geen zorgen,maar de vochtigheid wel,alles stond stil,er was geen ventilatie,enkel vochtige koude,en een ijle zuurstofarme lucht,ben er al langer achter door het experiment van een kameraad dat in de donkere uren bijverwarmen zinloos is,behalve indien het te koud zou worden in de donkere uren,ik ga dit dan ook maar pas beginnen doen als het echt koud zal worden buiten,toch prefereer ik frisse buitenlucht als aanvoer van de lucht,met de ventilatie dan op een laag pitje,ben van mening dat de huislucht in de winter te droog is om in het hok te trekken,staan ze dan mooi in bloei,dan kan mijne ontvochtiger soulaas brengen.De aarde ga ik zeker afgraven,de rest ga ik bewerken,onderin komt er terug een laagje stro,blad en wortelafval van deze ronde(composteert,en is het hoofdvoedsel voor de regenwormen in de bak)terug wat klei,grond voor fruitbomen,all mix,compost en perliet,die lichtjes bekalkt zal worden,en terug guano korrels,en als laatste wat gewone tuinaarde,alles goed omgezet en nadien aangedrukt voor het planten,de bovenlaag zal uit cocosaarde bestaan.

Nog iets over de regenwormen:Indien je met veel aarde werkt,zijn dit echte hulpjes in de bak!Ze houden de aarde luchtig,geven humus in de bak,daar ze afval omzetten in goede mest,en zijn een(gratis) barometer of het goed gaat in de aarde,bij een slechte ph en of ec waarde gaan ze snel boven op de aarde komen wriemelen,net hetzelfde als de aarde te nat is!Ze eten alle plantenafval op,indien alles goed gaat gaan ze kweken,na elke ronde kan je dan een deel wormen verhuizen naar je composthoop of de tuin,of als visaas gebruiken,op die manier kan je zeer lang lang met je aanwezige aarde gaan werken,wat toch ook zeer voordelig is voor je geldbeugel,en inderdaad,all mixen zijn kiemvrij,voor een optimaal bodemleven moet je een goede dosis bacterien toevoegen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijverwarmen in de nacht is nergens voor nodig als de mediumtemperatuur maar niet onder de +/- 17 graden duikt . De lucht mag in de donkere periode dan zelfs 5 graden zijn. Velen zullen het met deze stelling niet eens zijn ,dat weet ik nu al .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

toch klopt het als een bus,sterker nog,ik denk nu dat het zelfs nog beter is om ze in het donker een natuurlijke koelte te bieden,wel moet de ventilatie blijven werken dan,alleen mag de aarde niet onder de 17° komen,want dan kunnen sommige voedingstoffen niet meer opgenomen worden,maar het moet dan al serieus koud zijn(en lang) om onder die marge te zakken

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

Zondag begingt de 5e week van de bloei,al een heel eind op weg ondertussen,ik moet zeggen dat ik er nu 100% zeker van ben dat dit het systeem gaat worden dat ik aan iedereen kan aanbevelen om op aarde te kweken indien je wat ruimte hebt,het is zo gemakkelijk en efficient tegelijkertijd! indien je over een tensiometer beschikt, en indien je ook een goede ph en ec meter hebt en je instalatie is in orde,kan er in principe niets meer fout lopen,gewoon planten,ec en ph waarden respecteren,niet te veel voeding en water,en alles zal op wieltjes lopen.mijn voedingsgehalte gaat deze week naar ec waarde 1.3 gaan,wat toch gering is voor de start van week 5,de ph waarde van de grond blijft op 5.9 hangen,van de voeding op 6.1,6.2 ph,het is duidelijk dat er bijna geen ph veranderingen optreden in de grond,wat niet kan gezegd worden in een pot,de voeding bestaat uit vloeibaar guano extract,en terra flores die elkaar uitstekend aanvullen,geel enkel blad vertoont een probleem,alles staat er zeer gezond bij,wat ook opmerkelijk is ,is de wateropname,plantjes drinken gemiddelt 200ml om de 2 dagen wat neerkomt op 5l per pijp = 15l om de 2 dagen voor 75 plantjes,waarbij deze watergift slechts 5 minuutjes kost om de 2 dagen,ec+ph controle en het watergeven zelf,je moet bovendien niet meer tussen de planten vriemelen,kortom het verschil is dag en nacht in gebruiksgemak ten opzichte van potten! Zondag weer een foto update bij begin van week 5,alvast een voorsmaakje waarbij je goed kan zien hoeveel hars er geproduceerd wordt bij deze nog jonge plantjes

 

week4bloeien4dagenbloei0031rl.th.jpg

week4bloeien4dagenbloei0012ld.th.jpg

Wel zoek ik nog te achterhalen waarom bij de vorige kweek zo weinig harde toppen aanwezig waren,ga deze ronde alles op alles zetten om in de buurt van 1gr per watt te geraken... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

De warmte en droogte van de afgelopen dagen hebben er bij mij ff voor gezorgt dat m'n grond te droog stond. Heb de watergift moeten verhogen . Ik neem aan dat de tensiometer ook een wat sneller zakkend waterniveau laat zien ? Maar jij hebt nog meer grond waardoor alles nog gelijdelijker gaat.

 

Heb je niet een beetje last van trips ? het lijkt of ik daar wat sporen van zie op de foto . Bij mij zitten ze er in ieder geval wel maar het blijven er weinig .

 

Heb je wel eens overwogen zelf je stekken te maken ? dat is ook erg opbrengst verhogend denk ik .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
De warmte en droogte van de afgelopen dagen hebben er bij mij ff voor gezorgt dat m'n grond te droog stond. Heb de watergift moeten verhogen . Ik neem aan dat de tensiometer ook een wat sneller zakkend waterniveau laat zien ? Maar jij hebt nog meer grond waardoor alles nog gelijdelijker gaat.

 

Heb je niet een beetje last van trips ? het lijkt of ik daar wat sporen van zie op de foto . Bij mij zitten ze er in ieder geval wel maar het blijven er weinig .

 

Heb je wel eens overwogen zelf je stekken te maken ? dat is ook erg opbrengst verhogend denk ik .

ja,toen ik uit verlof kwam,maar is ondertussen vrijwel geheel ingedijkt,zoniet verdwenen,door de goede ventilatie mischien kan ik zeggen dat mijn hoktemperatuur aardig binnen de perken blijft,vandaar mischien dat ik niet extra veel heb moeten bewateren,door de grote hoeveelheid aarde is het bijna merkwaardig hoe weinig water ze nodig hebben,met stekken zoek ik me zeker niet bezig te houden,zijn trouwens op verplaatsing begonnen om grote veranderingen aan te brengen met bakken zoals mijne setup,gecombineert met een aansluitende voorgroeiruimte voor zaadplanten met identiek dezelfde verlichting,hebben proefje gedraaid met 6 zaadjes nlx/big bud op 12/12 gestart onder 400w hps bloeilamp,alleen was het na ontkieming even lastig(mits plastiek erover) om ze recht te houden de eerste dag,nadien met de lamp op 40cm ging het beter,4 vrouwtjes,2 mannetjes uit nirvana zaad,allemaal ontkiemd,er was een mannetje dat al na 15 dagen na ontluiking sexe toonde,het bevalt me,4 weken oud en deze plantjes zijn nu verhuisd naar bloeiruimte tussen andere planten,binnenkort ga ik daar zelf zaailingen opkweken om de geoogste nlx'en te vervangen in mijn kweekhok door nlx/big bud zaailingen waar ik terug nieuw topic ga voor openen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

update begin van week 5 bloei

de meeste planten beginnen nu toch zichtbaar te zwellen,door de vooropgestelde geringe hoogte,tussen de 54 en 62 cm,is het duidelijk dat dit een goede hoogte is met veel plantjes op een vierkante meter,de topontwikkeling is onder nu ook in orde,heb geen last nu met lange magere zijtakken met friemeltopjes,op het einde van de week ga ik de luchtontvochtiger beginnen in te schakelen nu,zodat ik niet meer boven de 55 lv geraak,einde van de week verhoog ik terug lichtjes mijn ec waarde,van 1.3 naar 1.4 met toevoeging van pk 13/14

 

week4bloeien4dagenbloei0055nx.th.jpg

week4bloeien4dagenbloei0013js.th.jpg

 

het is duidelijk dat de meeste planten 1 grote top aan het ontwikkelen zijn van onder tot boven

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
Ik vind het eerlijk gezegd niet echt overweldigend voor een week 5.

vandaag begingt week 5,staan dus nu 4 volle weken,het kan aan de foto's liggen natuurlijk,deze nlx soort heeft de eigenschap om zijn gewicht te steken in de hoofdtop,deze beginnen nu rond deze tijd te zwellen,en gaan daar nu nog 4 weken mee door,het gaat juist goed,is trouwens een andere setup,2 dagen voorgroei,dan 12/12,75 stekjes onder 3x 400 watt,variant op de S.O.G.Methode,als je natuurlijk 6 stekken op 1 vierkante meter neemt,deze 2 weken laat voorgroeien,topt en dan laat rustig afrijpen krijg je natuurlijk heel andere foto's

het is louter een experiment om te vergelijken hoe het in vrijwel dezelfde condities zal verlopen tussen stekken en zaailingen...

week50011og.th.jpg

vanop 50cm getrokken,geeft mischien ander beeld?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook onderin komen er best veel buds zie ik ! lijken een beetje op zaailingen. Hoe hoog zijn ze?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

inderdaad,tussen de 54 en 62 cm,ze hebben een paar dagen stilgestaan,zie topic even terug,mijn gewenste hoogte was rond de 60cm,door de zeer korte voorbloei is dit enigzins gelukt,heb zelf eigenlijk geluk gehad dat deze stilstand op het einde van de 3e week heeft plaatsgevonden,zodat de schade beperkt is gebleven,door de compacte vorm van de plant,en de grote hoeveelheid zijn de zijtakken niet breed geworden,en zie je dat ze inderdaad kenmerken vertonen,net zoals je zaailingen onder 12/12,waarbij hier duidelijk aangetoond kan worden dat de zeer korte voorgroei verantwoordelijk is voor de hoogte en breedte van de plant,voor mooie opbrengsten opteer ik dan ook voor deze toepassing,ik heb namenlijk geen friemeltopjes onderin,ze bloeien gelijkmatiger,en de stengels zijn mooi dik,je kan er van uitgaan als je deze basis gebruikt met zaadplanten van hetzelfde soort,je dan nog betere resultaten kan verwachten,nog een vier weken+- dan start ik met zaailingen die 3 weken ervoor zullen geplant worden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is natuurlijk altijd zoeken naar planten met de gewenste eigenschappen. Met stekken van de growshop weet je vaak niet echt wat je krijgt . Het loont zeker de moeite om moeders te gaan kweken ,met als doel de beste te gaan gebruiken voor je stekken. Kost wel tijd natuurlijk .

 

Testen is altijd goed en leuk om te doen vind ik , zo leer je de plant echt goed kennen.

 

Best kans dat jou stekken rechtstreeks van zaailingen afkomen ,omdat ze zich weinig in de breedte ontwikkelen . Hadden de bladeren van je stekken in het begin 7 of meer vingers misschien ?

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...