Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest Rataplan

Update Begin Week 8 In Grote Aardebak

Recommended Posts

Guest Rataplan

na grondige veranderingen aangebracht te hebben in mijn kweekhokje starten we nu dan maar met een nieuw topic,heb nu een airsock hangen voor betere ventilatie,heb grote fans gehangen voor betere koeling op de lampen,en vooral,1e experiment met 1 grote bak van meer dan 3m2 en 45 cm hoog gevuld met eigen grondmix met drainagebewatering langs onderen

voorbereidingkweekbak0021ea.th.jpg

voorbereidingkweekbak0045wg.th.jpg

voorbereidingkweekbak0034zv.th.jpg

hier kan je duidelijk zien dat hij al half vol is en de bewatering zal gebeuren door 3 apparte buismonden die gevuld zullen worden met een trechter

Share this post


Link to post
Share on other sites

je gaat met stekken starten heb ik begrepen . Neem dan wel een behoorlijk lange groei periode(1 tot 2 weken bv) om je grond zo goed te benutten , of zet veel planten per M²

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

ja,inderdaad,mijne maat was stekken aan het zetten,heb ze gekregen,volgende keer zaad(heb ik al),er staan er 75,dus 25 per vierkante meter,ruim,ga ze enkele dagen op 18/24 zetten tot ze aangeslagen zijn,dat is het leuke,nu stekken,volgende keer zaad op identieke wijze,kan ik het verschil duidelijk zien,want hij heeft ook zaad uit deze oogst van hem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey rattaplan,

Wat zullen die dames het naar hun zin hebben in die grote bak van je :D

Helemaal ok deze opzet :D

 

greetz sannie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

ziet goed uit rataplan :D

 

ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen.

 

good luck :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

ok thanks :D

de stekken zijn geplant nu,om de lv goed hoog te houden heb ik over de bamboestokken zaaiplastiek gemonteerd op die stokken,de lv lag na een uurtje al op 70%,spaarzaam water met rhizotonic gegeven,en de stekken ook met deze oplossing beneveld,de lampen hangen op 1.50m,de temperatuur bedraagd 27°,en de lv in het hok is 65% door de luchtbevochtiger,als de stekken recht blijven staan,dan gaat de folie er af,en laat ik de lampen die dag op 1m hangen,de 2e dag 80cm,de 3e dag 60 cm,de 4e dag 40 cm,en de 5e dag slechts 35 cm,dit kan ik nu doen,daar er grote fans aan de lampen hangen,de temperatuur gemeten op 35cm bedraagd slechts 25°,een aanrader deze fans,ze staan geschakeld op een timer,lampen aan,fans aan,en tijdens de donkere uren om het half uur een kwartiertje,dat is weer een beetje extra ventilatie

aanplantingdag00011da.th.jpg

aanplantingdag00026uj.th.jpg

aanplantingdag00042iq.th.jpg

morgen volgt er terug een update van het kweekverslag

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

vandaag is het dag 1 van de groei,heb de folie verwijdert omdat 2/3 al begingt aan te slaan,ze staan fier rechtop!Wat wel al duidelijk wordt is dat je zowel zaailingen als stekken het beste start in zaai en stekgrond!Deze heeft een goede ph waarde voor de tengere worteltjes,boven in de bak ligt hier een laagje van 5cm met extra perliet erdoorheen,1/3 help ik nog een beetje met een tentje erboven omdat deze nog wat slapjes hangen,hierbij hebben zaailingen weer een voorsprong bij het verpotten,ze krijgen allemaal 100ml rond hun plugje vandaag,rhizotonic met terra vega tot een ec waarde van 1.0,de ph waarde van het voedingswater bedraagd 6.1,de ph waarde van de zaaigrond bedraagd 5.9,temperatuur overdag 28°,s'nachts 19° lv dag 56,nacht 64

dag1groei0019xk.th.jpg

dag1groei0024pt.th.jpg

dag1groei0033zi.th.jpg

 

morgen volgt de volgende update

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

hallo,

vandaag gaan de plantjes al in de bloei!Ze staan van Zaterdagmorgen,hebben die dag 24/24 licht gehad,Zondag 18/12,en vandaag trek ik ze in de bloei.Na amper 2 dagen zijn 71 van de 75 stekken duidelijk aangeslagen,ze groeien en maken nieuwe blaadjes aan,dus daarom in de bloei,ze mogen zeker niet te groot worden,want het zijn er telkens 25 per m2,de 4 die nog niet aangeslagen zijn staan nog steeds onder tentje,morgen gaat het eraf,vallen ze terug om,dan gaan die 4 eruit!

ps: Morgen is de laatste update tot 16 Augustus,want we gaan op vakantie,dochter komt het hokje verzorgen ondertussen,vanaf morgen krijgen ze ook geen water meer langs boven,ze moeten nu hun best gaan doen om onderin naar water te gaan zoeken,door de tensiometer zal ze goed kunnen bepalen of ze genoeg heeft gegeven per buis,heb 3 meetpunten die telkens na plaatsing,na een 3 tal uren kunnen afgelezen worden :D dag2bloei0020nm.th.jpg

dag2bloei0010rd.th.jpg

Binnen een 9 tal weken ga ik in identieke condities dezelfde soort zaailingen starten(die daartegen al 3 weken oud zullen zijn)hiervan ook een kweekverslag,zodat de verschillen duidelijk moeten worden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Rata, bom verslag hoor. Interessant om te kunnen zien hoe deze stekken het gaan doen tov zaailingen, die je start op 12-12 zeker (3weken oud?) :D

en aarde in overvloed, of toch bijna ;)

allee alvast een fijne vakantie gewenst eh :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

ja inderdaad,ik ga hetzelfde soort zaailingen direct ook eens op 12/12 laten ontkiemen met gewone 400w hps direct op 40cm,door de warmte van de lamp,en het vocht in de zaaiaarde zal er een snelle ontkieming kunnen volgen,eens het geslacht is bepaald,gaan ze direct in de bak,en starten ze in dezelfde condities,ga temp,lv,ec en ph waarden identiek nabootsen,en daarover terug een topic natuurlijk

de stekken hier staan nu in dag 2 bloei,ze doen het goed,tensiometer staat nu op 60 mbar, wat nog iets te nat is,die ruime 3m2 heeft slechts 6l gekregen,langs de drainagebuis,dag2bloei0015hm.th.jpg[/urldus nog een beetje teveel

dag2bloei0021xq.th.jpg

zoals je kan zien slaan ze om te beginnen al veel beter aan in zaai en stekgrond dan in kant en klate growmix!Ze staan inderdaad in heel veel aarde,met extra perliet,en grootste deel is eigen mengeling

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

natuurlijk,maar is louter een comerciele test,gewoon om het verschil te kunnen zien tussen stekken planten,en zaadplanten die al hun sexe hebben laten zien planten,qua snelheid,gezondheid,invloeden op lv,opbrengst enz...Dat zaadplantjes veel beter zijn weet ik al lang,maar het is nogmaals als loutere test!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

Hallo medekwekers,net terug uit vakantie,en natuurlijk was ik blij dat men plantjes er zo goed bijstonden!Ze hebben het allemaal overleefd,die zijn nu natuurlijk veel kleiner,ze staan 2weken nu,en beginnen al duidelijk te ruiken!Het bakexperiment bevalt dus 100%,geweldige resultaten!De aarde is bovenaan zo een centimeter of 5 kurkdroog,naarmate ik dieper ga voel ik de aarde vochtiger worden,de tensiometer is echt een prima investering geweest,geen enkel geel bladje,de plantjes krijgen bloempjes,en zullen nog zeker een week groeien,zo zullen ze klein blijven,en kan het licht helemaal tot beneden!Door de grote hoeveelheid aarde,is het me ook opgevallen dat de stengels na 2 weken ook dikker worden,kortom,nooit meer potten!dag14bloei0039ll.th.jpg

dag14bloei0040pg.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

ziet er weer toppie uit man.

ik denk toch echt dat ik maar een beetje herrie moet gaan maken thuis en dat ik voor elkaar krijg dat ik dus wel één bak kan maken.

ik ben om, weg met de potten.

nu alleen mijn meissie nog overtuigen van het nut van een kleine verbouwing

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

Veel verbouwwerk is het zeker niet,je kan de bak op mini wieltjes monteren,heb deze tegengekomen in de bouwmarkt voor een euro het stuk,zijn zwenkwieltjes van 3cm hoog en kunnen samen 450 kg dragen,zo krijg je 1 grote verplaatsbare bak met 1 vulpijp,wat een tijdbesparing!Heb om de 2 dagen nog slechts 5 minuutjes nodig om te bewateren!Met een beetje fantasie kan je er een kadertje rondmaken om je lamp op te bevestigen,en je hele boel zit keurig in elkaar,ik weet het nu wel hoor,was daarvoor met 48 potten ruim een half uurtje bezig,na een tijdje geraak je er bijna niet meer aan,en moet je steeds liggen wringen tussen de takken,en weet je de pot niet meer staan,morsen op de toppen enz...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

mijn probleem is ruimte...

 

ik moet het in onze slaapkamer doen, dus een kast is het gevolg.

ik kon nog maar maximaal 60 diep gaan en dan zit ik al echt tegen mijn voeteneinde van het bed aan.

ik heb nu dus een kast van 175x55x180 lxdxh

ik kan alleen bij de planten komen via mijn bed :)

 

ach, ik kom er wel, maar vrouwen hè..... :P

 

ik denk dat ik het bed maar eens een keer weg haal en dan in de kast een bak maak.

ik zal haar maar een hoop voordelen vertellen, waar of niet, weet zij veel :rofl

en dan een drainage aanleggen.

 

wat ik nog eens weten wil, hoe zit het met de aarde?

je moet dat spoelen ofzo aan het einde van de kweek?

en wat als je dan weer nieuwe stekken wil, kan je de aarde dan dus herbruiken ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

hallo,je kan de bak op 50 cm maken,en 1.70 breed,1 drainagebuis met de vulopening aan het voeteinde,zou 2x 400w hps hangen naast elkaar met 50cm ertussen in het midden,er gaan makkelijk dan 3 plantjes in de breedte,en 15 in de lengte,dus 45 plantjes in!Zet ze zodra ze aangeslagen zijn in de bloei,koop een vloerplaat en zet deze eerst waterpas!Daarna de wanden en de folie

veel succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

thanks, ga eerdaags aan de slag, kan door zwangerschap vriendin 1 november draaien, dus heb ff de tijd om lekker te knutselen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

de stekken staan nu 3 weken,toch groeien ze nog altijd door,met maar 2 dagen voorgroei heb ik nu een gemiddelde hoogte van 58 cm,met paar planten van 65 cm,de slechtste(4) rond de 32 cm,dit was de bedoeling om tot een gemiddelde van +- 60cm te komen,daar de planten niet te hoog zijn geworden(de groei gaat ongeveer gaan stoppen)staan ze nu niet schraal,want deze nlx soort heeft nogal de neiging om te gaan sprieten,nu zijn ze veel compacter en breder,toch onderin krijgen ze nog voldoende licht ondanks er 25 per m2 staan,het gaat lekker in die grote bak,ec is nog steeds 1.1,en de ph 6.3 van het voedingswater

dag15bloei1edagweek30012tv.th.jpg

dag15bloei1edagweek30057io.th.jpg

dag15bloei1edagweek30029bs.th.jpg

heb me nog een aardig hebbedingetje aangeschaft,namenlijk een automatische termostaat die de ventilators nu schakelen volgens de temperatuur,tot nu toe moest ik deze manueel dimmen,toen ik op vakantie was,dan draaiden ze op volle toeren wat nog niet nodig was,nu verbruiken de planten veel meer lucht,toch hoeven ze in de donkere uren niet op volle snelheid te draaien

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

hoe werkt dat hele gebeuren nou met die airsock?

ik heb in mijn kast nl twee gaten gemaakt:

 

1 voor pasieve inlaat vanaf het raam dmv een slang

1 aktieve inlaat dmv een fan( normaal voor keuken verse lucht enzo van de praxis)

 

nu lees ik weer over de airsock...

 

kun je me er wat meer over vertellen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest boedha

Rataplan...ziet er naar uit dat die tensiometer echt wel goed werkt he :)

moet ik me ook ooit es halen...

de setup lijkt me gewoon zalig om te gebruiken.

 

veel suc6 ermee :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
hoe werkt dat hele gebeuren nou met die airsock?

ik heb in mijn kast nl twee gaten gemaakt:

 

1 voor pasieve inlaat vanaf het raam dmv een slang

1 aktieve inlaat dmv een fan( normaal voor keuken verse lucht enzo van de praxis)

 

nu lees ik weer over de airsock...

 

kun je me er wat meer over vertellen?

halo petfinder,normaal dient de aanvoerlucht beneden uit een buis te komen,werk je in een kleine ruimte,dan heb je al snel het verschijnsel dat de lucht niet optimaal op deze manier vermengd wordt,daarom is op dit systeem vaak een zwenkventilator een noodzaak om een homogene luchtmengeling te krijgen

bij een '' airsock ''(grote naam voor een katoenen buis) gaat het om een lap katoen in verschillende lengten en diameters,die je simpelweg over je uitlaatkant van je inblazer schuift,en deze dan aanspant met een spanring,de bedoeling is wel om de actieve inblazer boven in de ruimte te hangen,zodat de buis altijd boven de lampen kan blijven hangen,door de porien van het katoen komt er dan een luchtstroom die als het ware neervalt in de ruimte,de sock is tevens een inlaatfilter,zo krijg je dan een goede vermenging van de stijgende warme lucht,die gelijkmatig door een zwenkventilator nog beter vermengd wordt,het nadeel is dat je een stevige inblazer moet hebben van minimum 750m3,om een goede circulatie te waarborgen

 

wat ik niet goed vindt aan je setup is een huis,tuin,en keuken ventilatortje,je gaat afvoeren met een slakventilator begreep ik,investeer dan meteen in een(goedkope)buisventilator die daarvoor ontworpen zijn,of een slak met de helft van het debiet van de afzuiger,is ook maar een vuitregel,want als je veel verbindingen hebt,bochten of verloopstukken,dan gelden er weer andere regels,gewone ventilators zijn niet zo geschikt om in te blazen,bij tegendruk verbranden deze snel

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
Rataplan...ziet er naar uit dat die tensiometer echt wel goed werkt he :)

moet ik me ook ooit es halen...

de setup lijkt me gewoon zalig om te gebruiken.

 

veel suc6 ermee :P

inderdaad,de meter werkt prima,voor de rest zou ik het iedereen aanraden die het kunnen om een bak te plaatsen,je bent niet meer afhankelijk van afmetingen van je potten,en de watergift bedraagd maar een 10 tal minuten per week,met potten ben je snel enkele uren zoet

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder
hoe werkt dat hele gebeuren nou met die airsock?

ik heb in mijn kast nl twee gaten gemaakt:

 

1 voor pasieve inlaat vanaf het raam dmv een slang

1 aktieve inlaat dmv een fan( normaal voor keuken verse lucht enzo van de praxis)

 

nu lees ik weer over de airsock...

 

kun je me er wat meer over vertellen?

halo petfinder,normaal dient de aanvoerlucht beneden uit een buis te komen,werk je in een kleine ruimte,dan heb je al snel het verschijnsel dat de lucht niet optimaal op deze manier vermengd wordt,daarom is op dit systeem vaak een zwenkventilator een noodzaak om een homogene luchtmengeling te krijgen

bij een '' airsock ''(grote naam voor een katoenen buis) gaat het om een lap katoen in verschillende lengten en diameters,die je simpelweg over je uitlaatkant van je inblazer schuift,en deze dan aanspant met een spanring,de bedoeling is wel om de actieve inblazer boven in de ruimte te hangen,zodat de buis altijd boven de lampen kan blijven hangen,door de porien van het katoen komt er dan een luchtstroom die als het ware neervalt in de ruimte,de sock is tevens een inlaatfilter,zo krijg je dan een goede vermenging van de stijgende warme lucht,die gelijkmatig door een zwenkventilator nog beter vermengd wordt,het nadeel is dat je een stevige inblazer moet hebben van minimum 750m3,om een goede circulatie te waarborgen

 

wat ik niet goed vindt aan je setup is een huis,tuin,en keuken ventilatortje,je gaat afvoeren met een slakventilator begreep ik,investeer dan meteen in een(goedkope)buisventilator die daarvoor ontworpen zijn,of een slak met de helft van het debiet van de afzuiger,is ook maar een vuitregel,want als je veel verbindingen hebt,bochten of verloopstukken,dan gelden er weer andere regels,gewone ventilators zijn niet zo geschikt om in te blazen,bij tegendruk verbranden deze snel

Dat is op zich natuurlijk een best idee, maar ik heb geen idee waar ik dat allemaal moet laten.

is het dan niet beter om gewoon de gaten voor pasieve inlaat te gebruiken. ze zijn nu 2 x 160mm maar kan ook groter als het moet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

tuurlijk,een airsock is vooral bedoelt om in grote ruimten gebruikt te worden,de buisventilator van doormeter 16 kan je perfect op je kas monteren,en zorgt voor een goede luchtverdeling in een kleine ruimte zoals bij jou,de passieve zou ik ook laten,wel moet je zorgen dat de inlaat afgestemd is op je uitlaat zodat je geen over of onderdruk veroorzaakt,als test laat je de instalatie draaien,en je gebruikt een brandende kaars voor de passieve opening,trekt de vlam richting kast,dan zit je goed,gebeurt er niets,dan is de afzuiging te zwak,blaast de vlam in de andere richting,dan blaas je te veel lucht in ten opzichte van de afblazer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...