Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
deskone

Stekjes

Recommended Posts

hoi jongens, ik heb een kleine twee weken terug 2 stekjes van mij moeder plant gehaald, dit gaat om een white widow. nu merk ik dat de stekjes aan geslagen zijn, maar een van de twee is heel licht groen en ziet er niet gezond uit, de uiteinde van de blaadjes zaten ook allemaal gaten in, die heb ik er nu afgeknipt zodat hij meer energie in de groei van de groeischeut gaat stoppen. maar nu vraag ik me af hoe het komt dat dat ene stekje zo geelig is geworden. :D

hieronder volgen een aantal foto´s.

28juli20050021xd.th.jpg

28juli20050036fi.th.jpg

28juli20050048sj.th.jpg

 

o ja voor ik het vergeet heb ik nog een vraagje:

 

kun je de zijtakken van een wietplant ook allemaal toppen??, zo ja verhoogt dit dan je opbrengst, ik heb namelijk gemerkt toen ik de hoofdtop topte, dat het heel lang duurt voordat de 2 nieuwe groei scheutjes zich opbouwen. zo langzaam zelfs dat volgens mij mijn plant wel 1/3 groter had kunnen zijn, als ik de groei van daarvoor zo bekijk.

 

foto:

vergroottefotosvangetoptetop20.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
kun je de zijtakken van een wietplant ook allemaal toppen??, zo ja verhoogt dit dan je opbrengst, ik heb namelijk gemerkt toen ik de hoofdtop topte, dat het heel lang duurt voordat de 2 nieuwe groei scheutjes zich opbouwen. zo langzaam zelfs dat volgens mij mijn plant wel 1/3 groter had kunnen zijn, als ik de groei van daarvoor zo bekijk.

Als je had gewild dat je plant 1/3 groter was geweest had je niet moeten toppen! Toppen doe je om een plant laag te houden en breder uit te laten groeien, zodat ie bijvoorbeeld minder opvalt voor je buren. Voor een hogere opbrengst hoef je niet te toppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

ik ben in het verleden ook bezig geweest met wegknijpen van toppen. proefjes met identieke stekken en behandeling gaf per saldo niet meer opbrengst. zo is opbrengst op zich geen uitgangspunt als je zo laat nog stekjes maakt en ze ook nog wat dagen stilzet door te toppen.

 

de zaai en oogst periode in nederland is de laatste jaren vergroot met fors wat dagen (door globale opwarming kan het zaaien en poten vroeger beginnen, oogsten en volrijpen kan langer en later) wat een positief landelijke netto opbrengst oplevert en de agri-sektor maakt er ook dankbaar en bewust gebruik van!

 

...een die-hard buitenkweker begint al binnen en zodra het kan gaat ie naar buiten en gaat na een maximale mooie groei gaat vervroegd bloeien begin/½ juli zodat ze met mooie zonnekracht rijp komt bij begin tot ½ september )en investeer wat je normaal zou uitgeven in plm3-4 maanden in een sjop. zorg voor een zonnige locatie met liefst ook mogelijkheid tot beschutting voor regen (afdakje) later in het jaar. met de geoorloofde 5 planten kan je met grote potten van bv 40-60-80-100 liter of meer grondinhoud zeer gulle opbrengsten zien. wat je met liefde plant zal je met org*sme oogsten!!

 

droog de opgeschoonde takken op een geventileerde plaats met een liefst koele, droge en vooral donkere omgeving gedurende 3 a 4 weken en evt nog na-drogen zonder deksel in blik, pot of bag op zolder.

 

organiseer en plan. :D

 

als kwantiteit geen probleem meer is kan je je dus 100% gaan richten op kwaliteit, van start af aan. neem bv plantrassen met verschillende bloeitijden zodat je het oogsten kan verdelen en uitstrijken in een periode van een dikke maand want als alles in 1 keer rijp is heb je absoluut handen en scharen tekort, wil zeggen dat oogsten op juist bloeimoment moment ook belangrijk is. meerdere soorten geeft een spreiding van oogstmoment, verdeling van het werk is dan easy en relaxed maar je bent wel wat langer bezig.

 

zo heb je lekker wat te proeven...verschillende soortjes...

en altijd weer jammer als alles uiteindelijk hangt....

 

 

het is maar een idee,

respect!

greets.

 

green enfield.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoi,

 

ik ben in het verleden ook bezig geweest met wegknijpen van toppen. proefjes met identieke stekken en behandeling gaf per saldo niet meer opbrengst. zo is opbrengst op zich geen uitgangspunt als je zo laat nog stekjes maakt en ze ook nog wat dagen stilzet door te toppen.

 

de zaai en oogst periode in nederland is de laatste jaren vergroot met fors wat dagen (door globale opwarming kan het zaaien en poten vroeger beginnen, oogsten en volrijpen kan langer en later) wat een positief landelijke netto opbrengst oplevert en de agri-sektor maakt er ook dankbaar en bewust gebruik van!

 

...een die-hard buitenkweker begint al binnen en zodra het kan gaat ie naar buiten en gaat na een maximale mooie groei gaat vervroegd bloeien begin/½ juli zodat ze met mooie zonnekracht rijp komt bij begin tot ½ september )en investeer wat je normaal zou uitgeven in plm3-4 maanden in een sjop. zorg voor een zonnige locatie met liefst ook mogelijkheid tot beschutting voor regen (afdakje) later in het jaar. met de geoorloofde 5 planten kan je met grote potten van bv 40-60-80-100 liter of meer grondinhoud zeer gulle opbrengsten zien. wat je met liefde plant zal je met org*sme oogsten!!

 

droog de opgeschoonde takken op een geventileerde plaats met een liefst koele, droge en vooral donkere omgeving gedurende 3 a 4 weken en evt nog na-drogen zonder deksel in blik, pot of bag op zolder.

 

organiseer en plan. :D

 

als kwantiteit geen probleem meer is kan je je dus 100% gaan richten op kwaliteit, van start af aan. neem bv plantrassen met verschillende bloeitijden zodat je het oogsten kan verdelen en uitstrijken in een periode van een dikke maand want als alles in 1 keer rijp is heb je absoluut handen en scharen tekort, wil zeggen dat oogsten op juist bloeimoment moment ook belangrijk is. meerdere soorten geeft een spreiding van oogstmoment, verdeling van het werk is dan easy en relaxed maar je bent wel wat langer bezig.

 

zo heb je lekker wat te proeven...verschillende soortjes...

en altijd weer jammer als alles uiteindelijk hangt....

 

 

het is maar een idee,

respect!

greets.

 

green enfield.

harstikke bedankt man, jij komt met slimme ideeen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
de zaai en oogst periode in nederland is de laatste jaren vergroot met fors wat dagen (door globale opwarming kan het zaaien en poten vroeger beginnen, oogsten en volrijpen kan langer en later) wat een positief landelijke netto opbrengst oplevert en de agri-sektor maakt er ook dankbaar en bewust gebruik van!

 

Jammer dat het dit jaar toch niet mogelijk was om vroeg in het voorjaar te beginnen , het was te lang nog koud buiten. Die globale opwarming is natuurlijk een gemiddelde.

 

...een die-hard buitenkweker begint al binnen en zodra het kan gaat ie naar buiten en gaat na een maximale mooie groei gaat vervroegd bloeien begin/½ juli .

 

Bedoel je door zelf te verduisteren ? Ook een plant met lange voorgroei zal begin eind juli nog niet vanzelf gaan bloeien ,zelfs een holland hoop niet.

Ik heb 2 plantjes buiten die nu ongeveer zijn afgebloeit. Ze hebbe eerst binnen op 12/12 gestaan en later buiten ook nog 2 weken op 12/12 en daarna niet meer . Het resultaat van dit testje is verbluffend , gewoon net als binnenwiet zo goed .

Share this post


Link to post
Share on other sites

eigenlijk heb ik nog een vraag,

kun je een plant binnen zo lang 18/6 zetten als je wilt??

zo ja, dan kun je dus enorme planten kweken?? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die globale opwarming is natuurlijk een gemiddelde.

 

Bedoel je door zelf te verduisteren ? Ook een plant met lange voorgroei zal begin eind juli nog niet vanzelf gaan bloeien ,zelfs een holland hoop niet.

ha die atmo,

 

<< Die globale opwarming is natuurlijk een gemiddelde. >>

klopt geheel maar speelt wel een rol natuurlijk.

 

 

<< Bedoel je door zelf te verduisteren ? >>

ja, het forceren van bloei door te verduisteren heeft duidelijk voordelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
<< Die globale opwarming is natuurlijk een gemiddelde. >>

klopt geheel maar speelt wel een rol natuurlijk.

Jep, maar niet op de manier waarop je bedoelt.. Het zal in Nederland alleen maar kutter qua kweken worden, het wordt hier namelijk niet warmer, het wordt kouder. Als het poolijs namelijk gaat smelten, waar denk je dat al het smeltwater heen moet? Komt allemaal hierlangs.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jep, maar niet op de manier waarop je bedoelt.. Het zal in Nederland alleen maar kutter qua kweken worden, het wordt hier namelijk niet warmer, het wordt kouder. Als het poolijs namelijk gaat smelten, waar denk je dat al het smeltwater heen moet? Komt allemaal hierlangs.

This must be a joke!!! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker niet. In theorie zullen de ijsbergen die nu wegsmelten de warmere golf stroom (wat ons dus warm houdt) doen verdwijnen, lekker koud water in de plaats ervoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien iemand plannen om in een iglo experimenteel wiet te gaan kweken?

 

en ik verwacht ook nog héél raar weer te krijgen, zo heb ik voor potkweek buiten al een idee op schets tegen de overtollige regen want ik giet liever zelf.

 

en evengoed hebben we strax nog een paar hele mooie weken..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag aan Atmo.

Hoe heb je precies de planten, die eind juli aan het afbloeien waren, behandeld. Welke soort wat het? Hoe lang heb je ze laten voorgroeien. Hoe lang hebben ze binnen op 12-12 uur gestaan, hoe lang hebben ze na de 2 weken buiten op 12-12 uur nog buiten gebloeid? Schieten ze in juli niet weer in de groei? Zijn het losse of vaste toppen? Hoe bepaal je het oogsttijdstip?

m.vr.gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb er één van een onbekent ras en één van een PPP ,bijden uit zaad . Ze hebben helemaal geen groei periode gehad . De PPP heeft vaste toppen de onbekende wat meer luchtige . Bijde ongeveer 3 weken binnen op 12/12 daarna een week of 2 buiten op 12/12,en daarna gewoon op de buitencyclus. Ze zijn niet terug in de groei geschoten .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...