Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest timmah

Regen/toprot Etc

Recommended Posts

Guest timmah

hoi

ik heb een vraagje aangezien de bloei binnekort gaat beginnen geloof ik :D

 

wanneer het regend wordt de hele plant nat enzo en dus ook de toppen.

 

maar wanneer gaat het dan rotten enzo?

 

want ik neem aan de geen enkele plant de regen kan ontkomen..

 

is die regen nou wel goed voor je plants?

 

en wanneer gaat het wel en wanneer niet rotten ??? :unsure:

 

groetjes tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan je wel beetje antwoord geven maar niet 100%

 

als het lang vochtig is in/op je top kan er toprot ontstaan

 

dus als die top nat word en tegen iets aanhangt heb je veel kans op toprot

 

 

zorg dat je plant veel wind krijgt verkleind de kans op toprot

 

 

 

correct me if im wrong! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben ook geen expert. ;) :P

maar ik zet de dames nu netjes iedere avond in de schuur.

waarna ze 12 uur verwend worden door een kleine ventilator.

de takken worden duidelijk dikkr en sterker.

daarbij is de plant na 1 uurtje al droog...

Als ik in augustus de rest aan de natuur kan overlaten ( mijn rug zal me dankbaar zijn)

wil ik die ventilator ook buiten gebruiken, misschien is dit een idee.

of klets ik nu uit mijn nek..

 

greetz newb :D :D y

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest timmah

maar zoals deze dagen/week

 

het regend elke dag en het is zegmaar de hele tijd nat

 

dan kan de plant toch niet eens drogen??

 

met een hele week regen zou je dan geen toprot krijgen ?!?! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

De toppen in je planten zijn nu nog redelijk iel en open van structuur. De wind zorgt voor voldoende ventilatie en er is nog te weinig 'massa' om het vocht zolang vast te houden dat het schimmel veroorzaakt. Pas zodra de toppen gaan opzwellen en compacter worden loop je het grootste risico omdat dan het water niet makkelijk meer uit de top loopt/verdampt. Je zal ook altijd zien dat toprot in je hoofdtop de grootste schade aanricht omdat deze normaal gesproken het dikst en compactst is en dus het gemakkelijkst vocht vasthoudt. Ook de temperatuur speelt een rol. Bij de huidige temperaturen is de plant volop in de weer met groeien en is er een constante sapstroom in de plant. Het afweersysteem is dus nog op peil waardoor toprot niet snel toe zal slaan. In het najaar zijn kou in combinatie met een hoge luchtvochtigheid, meer 'vruchtmassa' in de plant en een verlaagd afweersysteem van de plant omdat deze voornamelijk energie steekt in de topontwikkeling de voornaamste factoren die voor botrytis (toprot) kunnen zorgen. Ook zijn in deze periode andere planten slachtoffer van toprot, waarna de besmetting via de lucht alsnog op jouw wietplanten kan overslaan. Een combinatie van factoren dus die ervoor zorgt dat het risico op toprot later in het seizoen steeds groter wordt.

 

Veel kwekers zetten hun planten bij regen dan ook onder een afdak in de laatste weken van de bloei of schudden ze na iedere regenbui droog. Of ze verduisteren de planten waardoor ze afbloeien voor de echt natte en koude periode begint. Feitelijk begint het voorkomen van toprot al tijdens de groeifase. Als je zorgt dat je planten met een gezond afweersysteem de nazomer ingaan verklein je het risico al grotendeels. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja mooi uitgelegt :D

 

 

maar nog 1 vraagje voor mad scientist:

buiten wiet is minder compact dan binnenwiet dat scheelt togh ook weer een heel klein beetje ofniet?

 

 

 

maar ik knip meestal als ie toppen begint te maken veel grote bladeren weg

om 2 redenen kan meer wind door heen

en minder voedingsstoffen naar blad (denk dat ik nu wel tegen spraken zal krijgen van minder fotosynthese maarja voor wat hoort wat :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

paar tips:

 

als je de botrytis op je takken hebt kan je deze stoppen/remmen met groene zeep pasta door deze puur met een kwastje er op te smeren.

verder goed blijven checken en saneren door aangetaste toppen te verwijderen en schoon te werken.

en inderdaad, goed luchtig houden en evt bij langdurige regen droog te plaatsen onder afdak oid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede tip van die groene zeep Green Enfield! :D

 

Schimmel slaat ook sneller toe omdat de activiteit van de plant tijdens koudere perioden afneemt, en daarmee de afweer zodat botrytis zich sneller uit kan breiden. Een middel om die sapstroom ook tijdens koudere perioden aan de gang te houden is bodemverwarming, waardoor de plant lagere luchttemperaturen aankan zonder te verzwakken. Die bodemverwarming kan d.m.v. electrische verwarmingskabels of bijvoorbeeld een ondergronds buizen/slangensysteem met warm water zoals in de tuinbouw wordt toegepast. Uit onderzoek is trouwens gebleken dat bodemverwarming tijdens de gehele levenscyclus van de plant zorgt voor een stabielere groei en een verhoogde weerstand tegen ziekten.

 

Ook denk ik dat het opbouwen van een ondergronds micro-klimaat met mycorrhyza (bodemschimmels) het afweersysteem van een plant erg kan versterken zodat ze wederom minder vatbaar wordt voor ziekten.

 

Zoals Green Enfield al zegt is hygiëne ook belangrijk. Niet alleen wanneer je al toprot hebt, maar ook om het te voorkomen. Zo kan wondsap van afgebroken/afgeknipte takken/bladeren voor infecties zorgen en zou je dus zelfs kunnen overwegen deze wonden te behandelen met wondmiddel voor planten. Ook op de grond gevallen bladeren kunnen gaan rotten/schimmelen en zorgen voor infecties elders in de plant. Ruim deze dus op.

 

@anti bombstic: Buitenwiet is vaak minder compact dan binnenwiet omdat ze veelal te vroeg geoogst wordt, nog voordat de toppen echt hebben kunnen opzwellen. Ook zorgt veel regen ervoor dat de toppen vocht vasthouden en minder compact worden, dus als je je planten goed droog houdt en volledig laat afbloeien kan buitenwiet in theorie net zo goed of zelfs beter zijn dan binnenwiet. Het verschil in kwaliteit ligt in de meeste gevallen aan de kweker zelf, niet aan het feit dat de planten buiten hebben gestaan. Het klimaat speelt natuurlijk ook een rol, maar als je hier als kweker voldoende op inspeelt kan de kracht van de zon voor een superoogst zorgen die menig binnenkweker versteld zal doen staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfs als het niet regent kan toprot ontstaan in de kou van het najaar . Aan de koude lucht kan een plant erg weinig water verdampen . En dan heb je ook nog de ochtend dauw die de toppen nat maakt Dit is ook te verhelpen met bodemverwarming verwacht ik ,omdat de plant ook boven de grond iets warmer wordt.

 

FF off-topic

Meest ideaal is een zo constant mogelijke bodem temperatuur zowel overdag als in de nacht. De luchttemperatuur mag dan in de nacht zelfs erg laag zijn (graden) . En overdag moet het dan wel warm zijn . Dit leidt tot aanzienlijk meer harsvorming !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest timmah

het zou dus een goed idee zijn de plant in de donkere 12 uur ('snachts)

de plant bijvoorbeeld in de schuur te zetten zodat hij elke ochtend weer droog is.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da's zeker een goed idee. In een schuur staan je planten lekker droog en het koelt ook minder af. Als je ze dan ook nog verduistert wordt de kans op succes een stuk groter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idee......

 

ik heb mijn waterbed opgeruimd maar heb nog wel de volledige verwarmingsmat met toebehoor bewaard en het ding is te regelen tussen 23 en 38 graden. ik ga daar eens wat mee vogelen want de nachten komen ook niet meer hoger dan 15 graden. en laten we hopen dat aug/sept/okt mooi worden. de gedachte telt.

 

green enfield.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...