Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Haipaaltje

kalibreren lukt niet

Recommended Posts

Hallo ,

Mijn oude goedkope ph-meter was aan vervanging toe , deze heeft een stelschroefje om te kalibreren .

Mijn nieuwe meter , zo'n gele heeft 2 knoppen een aan/uit knop en een cal knop om te kalibreren .

Volgens de handleiding de buffervloeistof klaargezet de meter 5 seconden hierin gehouden waarna er in het display dan 6.86 zou moeten staan , dit staat er niet eerst staat er 10.00 en daarna allerlei getallen .

Wat doe ik fout ?

Hai

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien moet je hem eerst eens een nachtje in een reinigingsvloeistof laten staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Haipaaltje said:

Volgens de handleiding de buffervloeistof klaargezet de meter 5 seconden hierin gehouden waarna er in het display dan 6.86 zou moeten staan , dit staat er niet eerst staat er 10.00 en daarna allerlei getallen .

Wat doe ik fout ?

Demi water gebruikt? Dat is met deze meter wel nodig.
Ik heb dezelfde meter en heb nog nooit binnen 30sec een serieus te nemen getal voorbij zien komen (zowel bij bufferen als bij meting voedingswater) en mijn meter start ook nog altijd op 10.00 als ik hem aan zet.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb gedistileerd water gebruikt .

Moet ik de cal knop dan langer ingedrukt houden .

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gedestilleerd water = gekookt water en word niet aanbevolen.
Demi water is vrij van mineralen wat gedestilleerd water niet is.

En nee, de meter moet langer in de vloeistof staan voordat je op de knop kalibreren drukt.


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gekookt water? Daar verranderd niks aan hoor. Misschien bedoel je het het water wat je dan opvangt. Dit is ook vrij van mineralen. Het enige verschil met demi en desti water is dat bij de een nagenoeg geen elementen zitten en bij de ander echt niks. Hobbymatig wel gewoon als zelfde te gebruiken. 

https://www.bronkhorst.com/nl-nl/blog/weet-jij-het-verschil-tussen-gedemineraliseerd-en-gedistilleerd-water/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij die gele meters zit een zakje met poeder om bufferoplossing aan te maken en daarbij maakt het echt wel een wereld van verschil of je wel of niet demi water gebruikt en dat is ook waar ik op doel.

Je hebt geen correct metende pH meter om na te meten of de bufferoplossing ook echt stabiel op 7 blijft zoals je wel hebt als je demi water gebruikt om het poeder in op te lossen en zo kan je meter blijven verspringen bij het ijken zonder dat jij weet of nu de sensor kuren heeft of kapot is of de bufferoplossing die je gebruikt niet helemaal jofel is.

Gebruik van demi water maakt het zoveel makkelijker en dat voor een prijs van € 0,65 per liter bij de Appie.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klinkt logisch , wel vreemd dat in de handleiding staat dat je gedistileerd water moet gebruiken zo ook bij de filmpjes op youtube .

Maar ik ga het proberen , heb alleen geen zakje 9.18 , weet niet of dat echt noodzakelijk is .

Als je nu de ph waarde van het leidingwater weet , bij mij 7.9 , kan je dan ook de meter ijken met het leidingwater ?

Hai

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@holyherbs

je hebt helemaal gelijk met je uitleg, ik zit er behoorlijk naast en haal dingen door elkaar

waarom ik gekookt water postte is me nog steeds een raadsel en de insteek waarom demi water als alternatief kwam ook niet echt uit de verf:fish: 

@Haipaaltje

Als je geen destilleer apparaat hebt is geschikt gedestilleerd water maken nogal lastig en het is niet 123 te koop zoals demi water wel is.
Demi water is een prima alternatief maar als je gedestilleerd water hebt, prima.

Nee, je kunt controleren met kraanwater pH of de meter afwijkt maar ijken moet je toch echt in een ijkvloeistof doen.
Je ijkt voor de wiet teelt de pH op 7 & 4 omdat je tussen die waarden aan pH geeft.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is dat mijn meter net gekalibreerd is en ik ook geen pH ijkvloeistof meer in huis heb anders had ik even getest hoe lang ijken ongeveer zou moeten duren.
Als de probe kaduk is wil de meter niet op kalibreren stand en zal de display ook blijven verspringen qua waarden staat in het blauw op de gebruiksaanwijzing:search:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

-Ik heb zo'n zelfde meter nogmaals gekocht en deze kon ik zonder problemen kalibreren .

Dank voor de antwoorden.

Hai

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...