Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest ray

Hoe Meten Ph En Ec?

Recommended Posts

Guest ray

Hallo beste mensen,

 

is er ook een site / link waar uitgelegd wordt hoe je de ph en ec meet van je medium en water? heb het internet al afgesurft, maar het is mij niet echt duidelijk hoe je zo'n meting van a tot z uitvoerd. wel genoeg gelezen over de waarden en de gevolgen van verkeerde waarden, maar hoe je zo'n meting exaxt uitvoerd is mij nog behoorlijk onduidelijk :D .kan iemand mij helpen?

 

de beschrijving is aanwezig, maar is wel erg summier.

het zijn trouwens meters van canna ( een rode meter = PH en de blauwe = EC )

 

groeten en alvast bedank voor de reacties

 

ray.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Icarus

zorg dat de grond vochtig is en steek de meter erin ( zorg dat de naald schoon is )

zorg ervoor dat de aarde goed om de naald heensluit ( als dit niet het geval is moet je een beetje aandrukken )

 

laat hem er iig een halve minuut in en lees de schaal af ( terwijl hij nog in de aarde staat...)

 

 

bij water steek je de naald in het water...

 

Zorg dat de naald schoon is voor je hem gebruikt, dus na het gebruik even schoonmaken/afdrogen, anders krijg je een onnauwkeurige meting.

 

 

en voila je hebt je ph

Share this post


Link to post
Share on other sites

Icarus: het ding dat jij beschrijft is super onbetrouwbaar en bovendien heeft Ray volgens mij 'gewone' meters.

 

Zo moet het: doe 100 ml gedestilleerd water in een maatbeker, vul aan met aarde tot je een volume hebt van 150 ml. Roer het flink door, laat de boel een minuutje of 10 staan, roer opnieuw en meet dan de waardes in de vloeistof bovenin de beker. Van tevoren wel even je meters ijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he ripper,

spees cees zegt dat je water op ph7 moet pakken, waar jij zegt dat je gedemeraliseerd water moet nemen dit is toch gek want jullie zullen allebei een andere waarde krijgen

 

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites
gedestilleerd water = ph7 :D

Ja en nee! Ja, omdat het behalve water geen stoffen bevat en daarom neutraal is. Aan de andere kant is de pH een vergelijking tussen positief en negatief geladen vrije waterstof-ionen. Aangezien er in gedestilleerd water geen vrije waterstof-ionen voorkomen kan je niet echt spreken van een pH-waarde.

 

Gebruikt Spees Cees kraanwater dat op pH 7 is gebracht? In dat geval wordt de pH-waarde van je grondmonster wel degelijk beïnvloed. Van de dan gemeten EC-waarde moet je de EC-waarde van het water aftrekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gedestileerd of gedemineraliseerd water werkt het beste omdat het totaal geen zouten toevoegt aan je grond-test. Maar hoe meer water in verhouding tot grond des te minder zure oplossing je meet , Je verdund immers gewoon . Zo weinig mogelijk water gebruiken lijkt mij het beste.

 

Meet je een Ph van 6,5 van het grondmonster met gedestilleerd water , dan zal de ph van de grond in werkelijkheid nog een paar tiende lager liggen denk ik. Geeft je meter een ph van 5,5 aan dan is je grond wat te zuur (iets onder 5,5)

Share this post


Link to post
Share on other sites

héhéhé idd icarus, dat ding dat jij gebruikt is pure rommel, meet iets, wacht 5 minuten, meet het nog eens, en je hebt twee waarden die soms één eenheid (dus 10x zuurder of omgekeerd) verschillen

 

 

 

 

 

ff tussenvraagje hier, niet echt de moeite om nieuwe topic te openen

 

 

 

weet er iemand waar je goedkope ph meters kunt kopen in belgië? goedkope zoals in redelijke prijs (50 a 60 bijvoorbeeld), geen 80 euro zoals de growshop

Share this post


Link to post
Share on other sites
héhéhé idd icarus, dat ding dat jij gebruikt is pure rommel, meet iets, wacht 5 minuten, meet het nog eens, en je hebt twee waarden die soms één eenheid (dus 10x zuurder of omgekeerd) verschillen

 

 

 

 

 

ff tussenvraagje hier, niet echt de moeite om nieuwe topic te openen

 

 

 

weet er iemand waar je goedkope ph meters kunt kopen in belgië? goedkope zoals in redelijke prijs (50 a 60 bijvoorbeeld), geen 80 euro zoals de growshop

conrad 40 of 50 euro

 

ik weet niet of het wat is maar er zal best wel iemand rond surfen die ze daar vandaan heeft denk ik

 

laterzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die goedkoopste Hanna's vind ik niet goed , er zit ook geen temperatuur compensatie op . De ph veranderd mee met de temperatuur van je water ,en daar houdt zo'n goedkope meter helemaal geen rekening mee!

Een beetje goede meter gaat toch al snel richting 100 euro's .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die goedkoopste Hanna's vind ik niet goed , er zit ook geen temperatuur compensatie op . De ph veranderd mee met de temperatuur van je water ,en daar houdt zo'n goedkope meter helemaal geen rekening mee!   

Een beetje goede meter gaat toch al snel richting  100 euro's .

Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb een Hanna Dist 4 EC-meter van rond de 45 euro en daar zit wel een temperatuurcorrectie op. Kijk maar op hun site: Hanna. ATC = Automatic Temperature Correction.

 

Op de goedkoopste pH-meter zit geen ATC, maar dat is ook niet echt nodig. Op m'n zakje 4,01 pH ijkvloeistof staat een schaal die aangeeft dat de pH 4,01 is bij 25ºC. Bij 20ºC 4,00 en bij 30ºC 4,02. De pH is dus nauwelijks afhankelijk van de temperatuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vond die goedkoopste maar niks , niet waterdicht en ik moest steeds weer ijken.

Maar dit is al weer 5 jaar geleden, misschien hebben ze nu betere .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik vond die goedkoopste maar niks , niet waterdicht en ik moest steeds weer ijken.

Maar dit is al weer 5 jaar geleden, misschien hebben ze nu betere .

ijken moet je toch zowiezo elke maand ff doen...........

ijkvloeistoffen elke 3 mnd vervangen...................

als je het dan toch secuur wilt doen :D

 

 

@ ray, gewoon in het water houden en waarde aflezen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn er mensen die weleens gehad hebbe dat er water in hun meter zit

en zo ja, hersteld je meter daar nog van want mijne is behoorlijk onnauwkeurig geworde sinds dien

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

ja,ik het was een hanna pocket tester,deze was gevallen in voedingsvat,direct er uit genomen,er zat 1 schroefje,dit losgemaakt,meter uiteengehaald en laten drogen,nadien terug gemonteerd,is nooit meer juist geweest,denk dat de ic kortgesloten is geweest jammer

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest ray

nou ik heb zojuist de ec waarde en ph waarde van de aarde gemeten( beetje laat ) met gedestileerd water ph 6,8( methode van jan de R. ). heb 100 ml water en tot 150 ml aarde bij in gedaan. na 10 min. staan gaf de ph meter 5,9 aan en de ec meter 1,1. nu weet ik eigenlijk niet of dit helemaal goed is :verrygood . deze test doe ik ook omdat sommige bladeren een beetje gelig beginnen te worden.

 

 

36dagen12120041mt.th.jpg

dit is wel de plant die het er ''slechtst'' aan toe is. wat mij ook opvalt is dat 2 planten met een behoorlijke achterstand dit verschijnsel niet hebben.

 

heb gelezen dat van de gemeten ph waarde ook nog een paar tiende omlaag moet. dan lijkt mij dat de grond te zuur is :specool is er iemand die dit kan bevestigen of een andere reden??

 

 

alvast bedankt.

 

gr. ray

p.s.

 

wat meer info:

ze staan nu 36 dagen in de bloei. temperatuur is met lamp aan 28 / 29 graden lv 45%. lamp uit temp. 19 / 20 graden lv 60%.

voedingswater ec 1,50 ph 5,8 halve dosering pk13-14 en 0,1 ml superthrive op

15 l water ( inhoud voedingsvat ) tot 1,5 ec aanvullen met canna flores.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

zoals ik al reeds vertelde ben je gewoon met een veel te lage ph waarde gestart,de gemeten waarde van je aarde,daar is absoluut niets mis mee,het belangrijkste is dat je je voedings ph waarde hierop afstemt,is je grond ph 5.9,geef dan voeding met een ph waarde van 6.1,dan zit je ideaal,in het begin had je 5.5 geloof ik met je voedingswater,met een grond ph van 5.9 zit je dan al zeer zuur!Dat resulteert in een groeiachterstand,krijg je voedingsopnameproblemen,kunnen ze te nat komen te staan enz...Je hebt er wel goed aan gedaan om alsnog je ph waarde nog te verhogen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest ray
zoals ik al reeds vertelde ben je gewoon met een veel te lage ph waarde gestart,de gemeten waarde van je aarde,daar is absoluut niets mis mee,het belangrijkste is dat je je voedings ph waarde hierop afstemt,is je grond ph 5.9,geef dan voeding met een ph waarde van 6.1,dan zit je ideaal,in het begin had je 5.5 geloof ik met je voedingswater,met een grond ph van 5.9 zit je dan al zeer zuur!Dat resulteert in een groeiachterstand,krijg je voedingsopnameproblemen,kunnen ze te nat komen te staan enz...Je hebt er wel goed aan gedaan om alsnog je ph waarde nog te verhogen...

oftewel altijd proberen om op grond ph 6,0 te komen?

zal vanavond dit ook gelijk gaan doen.

 

ec wel goed? is nu 1,15 ec ( aarde ) voedingwater ec 1,50/155?

 

gr. Ray

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
zoals ik al reeds vertelde ben je gewoon met een veel te lage ph waarde gestart,de gemeten waarde van je aarde,daar is absoluut niets mis mee,het belangrijkste is dat je je voedings ph waarde hierop afstemt,is je grond ph 5.9,geef dan voeding met een ph waarde van 6.1,dan zit je ideaal,in het begin had je 5.5 geloof ik met je voedingswater,met een grond ph van 5.9 zit je dan al zeer zuur!Dat resulteert in een groeiachterstand,krijg je voedingsopnameproblemen,kunnen ze te nat komen te staan enz...Je hebt er wel goed aan gedaan om alsnog je ph waarde nog te verhogen...

oftewel altijd proberen om op grond ph 6,0 te komen?

zal vanavond dit ook gelijk gaan doen.

 

ec wel goed? is nu 1,15 ec ( aarde ) voedingwater ec 1,50/155?

 

gr. Ray

dat is niet zo evident,je kan wel je aarde op voorhand bekalken met zeewierkalk,dit verhoogd je ph waarde,voor het planten grond ph meten,daarop je voedings ph afstellen,af en toe nogmaals grondstaal nemen en terug hierop de voedings ph afstellen ideale grond ph: 5.8 tot 6.2,is je grond ph 5.8 dan is je voedings ph 6.2, is je grond 6.2 dan geef je voeding met ph 5.8 als je in de richting blijft van deze waarden kan je plant alle voedingstoffen in optimale conditiesopnemen indien je niet gaat overvoeden natuurlijk,de volgende vereiste is nooit te veel water geven,dit in combinatie met een goede ventilatie en het licht laten meegroeien,dus gehele cyclus lampen op +- 40cm houden met een 400w hps geeft je de allerbeste condities voor je plantjes...Gebruik eventueel ook de toevoegingen die ik je in pm stuurde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...