Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
FoolOnTheHill

SugarPunch X MalawiGold

Recommended Posts

SugarPunch X MalawiGold

large.DSC_6874.JPG.48ac553a7b6798c387cb6

 

large.DSC_6877a.JPG.a96dcc6bf890d47b451b

Groeikrachtig en uniform.

Details later.

Wordt vervold...

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Via het topic "zaadjes ruilen" kwam ik ooit in bezit van een flinke partij zaden van Malawi Gold, uit de catalogus van AfroPips.

Ik maakte daarmee ooit de kruising Shackzilla x MalawiGold, en selecteerde daaruit een moederplant, waarvan ik nog dagelijks wat wiet rook.

Een vriend van me, in het buitenland, heeft een tijdje terug wat zaden Sugarpunch aangeschaft, en er de lekkerst plant van bewaard als moeder. Ik heb ondertussen een Malawi-man gekweekt, en heb mijn vriend daarvan wat stuifmeel opgestuurd. En een paar weken geleden ontving ik een zakje met mooie rijpe zaden terug.

Ik heb elf zaden in de grond (canna) gestopt, en ze kwamen allemaal vrijwel tegelijkertijd op. En ik heb ze al heel snel een 20 cm diepe pot gegeven. Ze zien er allemaal hetzelfde uit, en ik zie ze groeien.

Supersilverhaze is één van de twee ouders van Shackzilla, en ook van Sugarpunch. Daarom verwacht ik soortgelijke resultaten van deze kruising, zoals ik die eerder had met : "Malzilla".

Edited by FoolOnTheHill

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie nieuwe kruising, succes!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd heel mooie soortjes.

Ben benieuwd. Ziet er altijd goed uit bij je. 
gaan we volgen. 
Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi verhaal  hoe deze zaden er zijn gekomen. Plantjes zien er inderdaad vooralsnog heel gelijk uit, mooie smalle nieuwste blaadjes ook, veelbelovend plaatje. Ben benieuwd, suc6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties.

Mijn vriend in het zuiden heeft er ook wat van ingezaaid, en gaat ze nu in bloei zetten. Hieronder zie je de planten bij hem.

large.IMG_0580spmal.JPG.fe21849d36cf7762

Malawigold wordt een grote plant, ook in een vrij kleine pot, en op de foto hierboven zie dat verschijnsel bij de kruising ook.

En verder denk ik dat we te hier maken hebben met het verschijnsel heterosis.

Heterosis of hybride groeikracht is het effect dat de nakomeling het gemiddelde van een of meer eigenschappen van de beide ouders overtreft. Het effect kan zowel bij planten als dieren voorkomen. Planten die ontstaan uit een kruising van twee verschillende inteeltlijnen ontwikkelen zich fors en geven een hogere opbrengst. Ook kan dit optreden bij onder andere de hoeveelheid inhoudsstoffen van een plant. In het algemeen geldt dat hoe minder de kruisingsouders aan elkaar verwant zijn des te grotere heterosis is te verwachten. Dit verschijnsel wordt gebruikt bij de ontwikkeling van nieuwe hybride rassen van bijvoorbeeld maïs, ui, vleesvarkens en vleeskuikens.

Het heterosiseffect is al in 1766 door Josef Kölreuter waargenomen. In 1865 nam Carl von Nägeli een grote groeikracht in de F1-hybride waar.

Interessante materie.

Wordt vervolgd...

Edited by FoolOnTheHill
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zet niks anders als f1 hybrides. Veel gezondere planten.

Geld volgens mij ook met fems, niet de ingeteelde s1 nemen maar een kruising van 2 verschillende moeders.

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minutes ago, Limbic said:

... maar een kruising van 2 verschillende moeders.

Inderdaad, Limbic. En de kern van het verhaal schijnt te zijn: ...hoe minder de kruisingsouders aan elkaar verwant zijn des te grotere heterosis is te verwachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant die heterosis.

Ik zat onlangs een podcast te beluisteren van een jenk in gesprek met een bekende wietveredelaar en zaadmaker, hoewel ik nu even niet op zijn naam kan komen. Die beweerde dat voor hem het inkruisen tot aan S3 voor hem de mooiste resultaten geeft qua uniformiteit. Vanaf s3 krijgt hij uit vrijwel elk zaadje van een bepaalde plant vrijwel identiek aan de moeder zijnde zaailingen. Hij beweerde ook dat hij zo heel snel ongewenste traits er uit kon krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Twiet said:

Die beweerde dat voor hem het inkruisen tot aan S3 voor hem de mooiste resultaten geeft qua uniformiteit.

In de tweede generatie, F2 of S2, krijg je juist een flinke diversiteit, Vooral als het geen ras is maar een hybride of polyhybride. En moet je er daarvan veel planten van opkweken, en daarop dan een selectie toepassen (zoals je dat ook moet moet doen bij het maken van autoflowers). 

Met heterosis heeft dat niets te maken, heterosis moet in iedere generatie opnieuw worden gecreëerd, door "vers bloed" in te brengen van een plant die geen directe familie is.

Voor de kleine boeren in Africa bestaat er een fokschema voor een kudde koeien, dat in iedere generatie opnieuw heterosis geeft aan de nieuwe nakomelingen. Het komt er op neer dat je je kudde eerst laat bevruchten door een Angus-stier, de daarop volgende generatie door een Holsteiner, en derde generatie door een Brahman. En daarna weer Angus, enzovoort. Zou houden ze altijd een gezonde en sterke kudde

.collecta-88580-brahman-koe.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat begreep ik, heeft niks met heterosis  te maken, eerder het tegenovergestelde. Ik reageerde op de opmerking van Limbic over s1. Die zaadmaker werkte ook met grote aantallen voor zijn selecties, 1 van de mooie kanten van legaal kunnen werken. Zijn verhaal kwam er op neer dat hij door goede selectie uit s1 en s2 vanaf s3 homogene resultaten kreeg uit het aldus geproduceerde zaad. En dat kan voor sommigen ook juist weer interessant zijn, homogene veldjes.

Maar goed, ik ben benieuwd naar wat we van jouw planten te zien gaan krijgen.;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het plan is om de planten te laten groeien tot ze een stuk of zes paar bladeren hebben, en daarna van iedere plant een topstek te nemen. De zaailingen gaan daarna op 12/12, de stekken blijven in veg, en zullen gaandeweg worden uitgesecteerd, afhankelijk van de zaailingen gaan doen. Ik ga er van uit dat ik een stuk of vijf, zes vrouwtjes ga vinden, en hoop al halverwege de kweek de geurigste planten te kunnen ontdekken. En ik ben ook van plan een mannetje van de kruising te gaan gebruiken om mijn Shackzilla X Malawi te gaan bestuiven. Om eens te kijken wat dat wordt.

De elf planten staan op dit moment samen onder 2x18 tl-buisjes. En bloeien doe ik met HPS. Ik heb vandaag een verse zak grond in huis gehaald. Dan kan ik ze overpotten zodra dat nodig is.

Wordt vervolgd...

 

Edited by FoolOnTheHill

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minder heterosis als je terug ga kruisen. Ik zou de dames stekken bewaren todat je ze allemaal gewogen en geproefd hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Limbic said:

Minder heterosis als je terug ga kruisen.

Geen, denk ik.

1 hour ago, Limbic said:

Ik zou de dames stekken bewaren todat je ze allemaal gewogen en geproefd hebt.

Dat zou ik doen, indien ik er niet meer zaad van zou hebben. Ik hoop al voor het einde een selectie van bijvoorbeeld twee vrouwtjes te kunnen maken. Ook op grond van wat mijn kameraad er van bakt, hij ligt een tijdje voor. Vaak kun je een paar weken voor de oogst al wel ruiken hoe het ongeveer gaat smaken. En ik heb nog een kleine honderd zaden achter de hand, dus mocht ik niet meteen vinden wat ik zoek, dan kan ik het nog een paar keer proberen.

Wegen is van minder belang dan proeven, ik kweek uitsluitend voor eigen gebruik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

large.DSC_6882.JPG.64e11131628a5a97d39a1

Vandaag heb ik de potten wat bijgevuld, en de planten allemaal een nummer gegeven.

large.DSC_6884.JPG.c88aef2d47ccb38f696ba

Wordt vervolgd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die gaan lekker, ze staan er gezond bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles gaat naar wens, Twiet.

De stengels beginnen nu te zwellen.

large.DSC_6887.JPG.5c7f128602c6bbb4e2b38

Deze plant is 12 cm hoog en heeft een spanwijdte van 22 cm.

Wordt vervolgd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de planten na het derde bladpaar getopt.

large.DSC_6888.JPG.3fc1b2865a67eaf3b5cc5

En de twee kleinste planten heb ik verwijderd. Nu heb ik er dus nog negen.

large.DSC_6891.JPG.29c2a236432c26e3c8fed

Een van de twee bovenste takken van iedere plant, zal dienst gaan doen als stek. De overgebleven tak zal daarna vanzelf dominant worden, en de zaailingen zullen weer in hun "kerstboomvorm" verder groeien.

Tot nu toe is alles nog groen en glanzend.

Wordt vervolgd...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er idd supergezond uit. Mooi om te zien.

Hoe is t eigenlijk afgelopen met het enten van al die plantjes. Nog heel verrassende ontdekking gedaan ofzo. 
Super interessant was dat..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hoor, ze staan er florissant bij, en vooralsnog opvallend uniform.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overtollige mannetjes zal gebruiken om op te enten, Weedsmurf. Ze lijken me zeer geschikt.

Er zijn nu wel wat verschillen te zien, Twiet. De twee planten rechtsonder op de groepsfoto, bijvoorbeeld. Dat zouden heel goed mannetjes kunnen zijn.

En de plant links onder heeft slechts drie vingers aan het derde bladpaar. En op het oog lijken sommige planten ook iets donkerder. Ik geloof dat er ook paarse of roze planten te vinden zijn in  SugarPunch. Maar dat weet ik niet zeker. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?

Edited by FoolOnTheHill

Share this post


Link to post
Share on other sites

In deze hybride zijn overwegend groene planten te vinden maar er zijn ook gekleurde planten te vinden. 

Zegt Sannie over zijn SugarPunch in zijn webwinkel.

Wel zeldzaam een paars of roze pheno, de meeste verslagen laten groene pheno's zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je antwoord, lostchild.

Dat zou er op kunnen duiden dat de genetische informatie voor "paars" recessief aanwezig zou kunnen zijn.

Ondertussen, in de buurt van Bordeaux:

large.IMG_0591.JPG.e19f3d87ca22b7991a69f

Wordt vervolgd...

Edited by FoolOnTheHill

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...